Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo  (gelezen 13780 keer)

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2013, 12:47:58 »
Hmmm, kan ik weer geen likstenen naar Lümmeln sturen...

Hans

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2013, 13:03:02 »
Nah, lijkt me duidelijk een gevalletje van over het hoofd gezien defect.
Wielband van 1 wiel is niet meer te zien op de foto. Of losgekomen of gebroken maar dat had je met "kloppen" al geruime tijd van te voren kunnen horen.
Ik zie verder ook geen merktekens op het wiel.
Aspot is ook verdwenen, maar dat is bij een losse wielband niet verwonderlijk.
Het kan ook zijn dat de as is vastgelopen in een lager en dat de wielband door slijten langs de rail los is komen te zitten.
derde mogelijkheid is nog een vaste rem. Daardoor kan de wielband ook aardig verhit raken.
Mocht het vertrek al geweest zijn met een losse wielband dan had de Machinist het hier moeten zioen aan de verkleuring in de hak van de band. Daar zijn de machinisten tegenwoordig ook gelijk storingsmonteur voor.
leuke concludering,maar lees eerst maar eens in het handboek wie waar voor verantwoordelijkis en gezien de al afgelegde afstand kan het defekt ook onderweg ontstaan zijn. Deze wagens zijn berucht om hun wielen, google er maar eens op los.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 06 November 2013, 13:30:39 »
Wielband van 1 wiel is niet meer te zien op de foto. Of losgekomen of gebroken maar dat had je met "kloppen" al geruime tijd van te voren kunnen horen.
Ik zie verder ook geen merktekens op het wiel.
Aspot is ook verdwenen, maar dat is bij een losse wielband niet verwonderlijk.
Het kan ook zijn dat de as is vastgelopen in een lager en dat de wielband door slijten langs de rail los is komen te zitten.
derde mogelijkheid is nog een vaste rem. Daardoor kan de wielband ook aardig verhit raken.
Mocht het vertrek al geweest zijn met een losse wielband dan had de Machinist het hier moeten zioen aan de verkleuring in de hak van de band. Daar zijn de machinisten tegenwoordig ook gelijk storingsmonteur voor.
Die machinist is geen storingsmonteur, maar wagenmeester. Goederenmachinisten zijn doorgaans combi: machinist/rangeerder/wagenmeester.

Verder eerst maar even wat feiten. Nummer 1: De wielband en aspot liggen 1200 meter voorbij station Borne ter hoogte van spoorwegovergang Oonksweg. Nummer 2: Het spoor van vernieling begint al voor station Borne. Nummer 3: de betreffende wagen is geknikt. Als een losse wielband of vastgelopen aspot-lager de oorzaak is geweest, dan moeten die al aan het begin van het spoor van vernieling hebben gelegen. Dit duidt meer op een wiel+ aspot die door de rit over dwarsliggers uiteindelijk de geest gegeven hebben, mede door het beladen zijn van de wagen. En mede door dat gehobbel over de dwarsliggers is de wagen zelf ook geknikt geraakt.
Groetjes,
Emiel

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 06 November 2013, 13:57:58 »
Gedupeerde is denk ik RailPro. Trein met nieuwe ballast ontspoort. Heeft dit gevolgen voor levering of hebben ze een flinke buffer?

Misschien mogen ze wel 5 km (8333 stuks) nieuwe dwarsliggers leveren..... ;)

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 06 November 2013, 14:11:12 »
Citaat
...kan ik weer geen likstenen naar Lümmeln sturen...

Duh.. daar hebben ze voorlopig genoeg...  :P

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 06 November 2013, 14:18:29 »
Bovendien, zou zo'n zending van Hengelooooo via Boooo...pardon, Borne en Almeloooo naar Lümmeln gaan?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 06 November 2013, 16:24:11 »
De gevolgen van het ongeval breiden zich gestaag uit.

Inmiddels heeft spoorbeheerder ProRail de Genie ingeschakeld om een noodweg aan te laten leggen. Ze moeten met een grote kraan door het drassige weiland naar de trein toe om de ontspoorde wagon weg te gaan halen. De wagon mag niet rijdend vervoerd worden omdat de Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoek moet doen naar de oorzaak.

Zie :
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034546/__Genie_bouwt_noodweg__.html

Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro. Ze willen dat staatssecretaris Mansveld dat gaat uitzoeken. Het CDA wil dat het onderzoek direct aanvangt en wil binnen een maand een eerste rapportage ontvangen.
zie :
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034291/__CDA__onderzoek__Borne__.html

Dat het CDA in de Tweede Kamer in dit stadium al gaat roepen om een apart onderzoek, komt mij vreemd voor. Het lijkt meer op oppositie-drukdoenerij.

Sander

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #22 Gepost op: 06 November 2013, 16:31:31 »

Nah, dat soort uitspraken in de categorie `de beste stuurlui staan aan wal`heb ik ondertussen mijn bekomst van.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 06 November 2013, 16:41:47 »
Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro.

De Tweede Kamer zou zich eens wat meer met beleid en een heek stuk minder met micromanagen bezig moeten houden. Iedere keer dat een trein door rood rijdt hangt er binnen drie tellen een Kamerlid voor een microfoon.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 November 2013, 16:43:30 »
Citaat
De spoorbeheerder hoopt in 4,5 dag een compleet nieuw stuk spoor aangelegd te hebben. Gewoonlijk vergt de bouw van zo'n stuk spoor ongeveer 1,5 jaar aan voorbereiding, zegt de woordvoerder.
Ook zo'n "mooie" vergelijking.
Is nog al een verschil tussen een compleet nieuw spoor ontwerpen en aanleggen of een stuk spoor vervangen. Dat laatste gebeurd regelmatig en gaat ook vlot  :-\
Gr.
Eric

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #25 Gepost op: 06 November 2013, 16:46:23 »
Die machinist is geen storingsmonteur, maar wagenmeester. Goederenmachinisten zijn doorgaans combi: machinist/rangeerder/wagenmeester.
Je hebt gelijk, wagenmeester.
Citaat
Verder eerst maar even wat feiten. Nummer 1: De wielband en aspot liggen 1200 meter voorbij station Borne ter hoogte van spoorwegovergang Oonksweg. Nummer 2: Het spoor van vernieling begint al voor station Borne. Nummer 3: de betreffende wagen is geknikt. Als een losse wielband of vastgelopen aspot-lager de oorzaak is geweest, dan moeten die al aan het begin van het spoor van vernieling hebben gelegen. Dit duidt meer op een wiel+ aspot die door de rit over dwarsliggers uiteindelijk de geest gegeven hebben, mede door het beladen zijn van de wagen. En mede door dat gehobbel over de dwarsliggers is de wagen zelf ook geknikt geraakt.
Groetjes,
Emiel
Niet mee eens Emiel.
In mijn actieve loopbaan in Hengelo wel eens zo'n wagen aan de kant gezet omdat de sprengring weg was en de band al wat verschoven was waardoor de speermaat niet meer klopte.
Dan over een wissel heen is vragen om ontsporen.
Dan mogen de wielband en aspot 200 meter terug liggen, de vraag is waar ligt de sprengring? Daar is de wielband losgekomen!
En of het gehobbel de wagen heeft laten knakken? Misschien wel omdat de as die over de bielzen liep de scheenplaten zodanig belast heeft dat de boel wel moest knakken.

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #26 Gepost op: 06 November 2013, 17:14:13 »
Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro. Ze willen dat staatssecretaris Mansveld dat gaat uitzoeken. Het CDA wil dat het onderzoek direct aanvangt en wil binnen een maand een eerste rapportage ontvangen.
zie : http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034291/__CDA__onderzoek__Borne__.html
Sander
Als je nagaat hoeveel van die wagen rond rijden is ook de kans groot dat er meer mee kan gebeuren.

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #27 Gepost op: 06 November 2013, 17:25:04 »
Bij aankomst op het eindstation in NL dien je een aankomstcontrole van de trein te doen.

Dit is, zoals ik begreep 2 maanden terug op de wagenmeestercursus, geen officiële controle. Een technische controle/vertrouwensonderzoek zijn dit wel.
Dat veel vervoerders de aankomstcontrole hanteren is om eerder defecten, evt. onstaan door of tijdens het rijden, op te sporen, waardoor de wagen eerder uitgerangeerd kan worden

thonis

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 06 November 2013, 17:31:21 »
Hoi hoi!
Doordat de as uit de scheenplaten is gekomen en wel een meter naar de bufferbalk is opgeschoven, is het belastingsmoment op het frame zo veranderd, dat het frame wel moest knikken. Gehobbel heeft daar zeker bij geholpen.
Groet van Thonis

Luit

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 November 2013, 17:41:11 »
Ook zo'n "mooie" vergelijking.
Is nog al een verschil tussen een compleet nieuw spoor ontwerpen en aanleggen of een stuk spoor vervangen. Dat laatste gebeurd regelmatig en gaat ook vlot  :-\
Natuurlijk klopt dat wel.
Als ze nu plannen maken om ergens een stuk spoor te vervangen dan beginnen ze eerst eens met meten=weten.
Dan een uitvoerder vinden, ontheffingen aanvragen, Klanten benaderen en eventuele omleidingen regelen.
Dat kost al met al veel tijd , maar dat geldt nu even niet ,dus zo snel mogelijk het spoor vrijmaken en repareren waarbij misschien ergens een ander project even uit de planning loopt.