Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 21:48:08
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo  (gelezen 14204 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #30 Gepost op: 06 November 2013, 19:19:49 »
Je hebt gelijk, wagenmeester.Niet mee eens Emiel.
In mijn actieve loopbaan in Hengelo wel eens zo'n wagen aan de kant gezet omdat de sprengring weg was en de band al wat verschoven was waardoor de speermaat niet meer klopte.
Dan over een wissel heen is vragen om ontsporen.
Dan mogen de wielband en aspot 200 meter terug liggen, de vraag is waar ligt de sprengring? Daar is de wielband losgekomen!
En of het gehobbel de wagen heeft laten knakken? Misschien wel omdat de as die over de bielzen liep de scheenplaten zodanig belast heeft dat de boel wel moest knakken.
Ik heb begrepen dat er al ter hoogte van de A1-onderdoorgang ontsporingsbeschadigingen te vinden zijn. Dat is 2,9 kilometer voor de plek waar de wielband en aspot ligt. Wielband heeft dus over die afstand op de dwarsliggers gereden voordat hij van het wiel los kwam. De wielband is ook gebroken. Dat zal voor de ontsporing nog niet gebeurd zijn, want dan zou die wielband niet minstens 2,9 km meegelopen zijn, ook niet zonder sprengring.

En wat betreft het gehobbel over dwarsliggers: die wagens waren beladen met ballast. Als je dan over dwarsliggers gaat hobbelen over zo'n afstand, dan wil het frame best wel knikken.
Groetjes,
Emiel

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #31 Gepost op: 06 November 2013, 22:03:02 »
Is echt als een mes door die bielzen en het beton van de spoorwegovergang gegaan... zou een houten exemplaar heel gebleven zijn bij dit soort ongevallen?

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Periode III/IV
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #32 Gepost op: 06 November 2013, 22:20:36 »
Welke onderdoorgang? In het traject Hengelo-Borne zit een spoorwegviaduct over de A1, een onderdoorgang zit in het traject Hengelo-Oldenzaal.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #33 Gepost op: 06 November 2013, 22:48:06 »
De A1 gaat er bij Borne toch onderdoor? Wat is er dan fout aan de benaming A1-onderdoorgang?
Groetjes,
Emiel

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2013, 08:06:50 »
Is echt als een mes door die bielzen en het beton van de spoorwegovergang gegaan... zou een houten exemplaar heel gebleven zijn bij dit soort ongevallen?

Nee... op een van de foto's zag je een beschadigde houten dwarsligger, grote delen bovenkant kapotgedrukt of afgebroken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2013, 08:27:21 »
Inderdaad, niet alleen beton maar ook houten dwarsliggers liepen schade op.

Zie vanaf 00:20 :
https://www.youtube.com/watch?v=bzTXUMBrMIA

En vanaf 01:00 zie je de schade aan kraagbouten en op 01:07 een fraai beeld dat kabels schade hebben.

Sander

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2013, 08:30:54 »
Ik heb begrepen, dat dit type wagen vaker bij een ongeval betrokken is geweest. In Amsteredam Muiderpoort is een paar jaar geleden ook een grindtrein onstpoord op een wissel, volgens mij met hetzelfde type wagen. En ook in Duitsland schijnt een vergelijkbaar ongeval zijn gebeurd.

Dat er dan om een onderzoek wordt gevraagd is niet zo gek. Als dit soort wagens inderdaad vaker bij ontsporingen en/of ongevallen betrokken is, dan kan dat duiden op een ontwerpfout, en moeten we misschien besluiten dit soort wagens te verbieden en steviger wagens te gaan gebruiken.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4590
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2013, 08:36:29 »
Nee joh, dat was een heel andere soort wagen. Een Belgische:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/ontsporing_muiderpoort_was_te_voorkomen-142406

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2013, 09:02:51 »
Echter 6 juni 2005 was het wel degelijk een Fccpps te Amsterdam, ook al vanwege sprengring. Zie ook http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/items-docs/104/2006047_ontsporingen_op_amsterdam_cs.pdf
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #39 Gepost op: 07 November 2013, 10:00:12 »
K dat dat bij mij in de achtertuin is, hele nacht ronkende diesels en schreeuwende militairen  ::)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #40 Gepost op: 07 November 2013, 10:05:39 »
Jeroen

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #41 Gepost op: 07 November 2013, 10:34:01 »
Lekker rustig kun je in Borne de eerste paar dagen wel vergeten, als er inderdaad 3 of 4 kilometer spoor vervangen moet worden :)
Gisteren ben ik er ook even geweest, hier staan acht foto's.
 
Naast de genoemde voorvallen in Nederland met Fccpps'en wil ik nog even herinneren aan het ongeval bij Peine in juni 2010, waar een tegemoet komende personentrein tegen een ontspoorde Fccpps botste en waarbij helaas 16 mensen gewond raakten.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #42 Gepost op: 07 November 2013, 12:19:59 »
Volgens mij is het aantal ongevallen met die wagen in Nederland de laatste pakweg tien jaar zelfs niet meer op de vingers van twéé handen te tellen. Uit mijn hoofd noem ik al deze, die in Duitsland, minstens 1 keer in Amsterdam en volgens mij twee keer in Roosendaal. En dan zijn er nog een paar...

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2013, 13:49:42 »

Gewoon uit nieuwsgierigheid,

hoe/waardoor heeft de machinist deze ontsporing geconstateerd.
Want hij rijdt natuurlijk voorop en de ontsporing was een van de laatste vijf wagons begrijp ik,
lijkt me niet dat er een spiegel op de lok zit.
Doordat de wagon niet is losgebroken en daarmee de remslangen zijn gebroken kan het niet daardoor.

Puur uit nieuwsgierigheid hoor, ;)
Andreus


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #44 Gepost op: 07 November 2013, 14:32:24 »
Ik heb, zonder kennis als machinist te hebben, 2 manieren:

1. Hij is gebeld over zijn 06.
2. Een wagon die bonkt/schokt over de rails zal waarschijnlijk die beweging ook doorgeven over de rest van de trein via de buffers? de machinist zal dat bonken/die schokken daarom ook merken?
Jeroen