Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Riest AG
Vandaag om 09:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:13:59
Bollenwagen, diverse vragen door Riest AG
Vandaag om 09:10:47
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
  

Auteur Topic: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo  (gelezen 14255 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2013, 12:47:58 »
Hmmm, kan ik weer geen likstenen naar Lümmeln sturen...

Hans

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2013, 13:03:02 »
Nah, lijkt me duidelijk een gevalletje van over het hoofd gezien defect.
Wielband van 1 wiel is niet meer te zien op de foto. Of losgekomen of gebroken maar dat had je met "kloppen" al geruime tijd van te voren kunnen horen.
Ik zie verder ook geen merktekens op het wiel.
Aspot is ook verdwenen, maar dat is bij een losse wielband niet verwonderlijk.
Het kan ook zijn dat de as is vastgelopen in een lager en dat de wielband door slijten langs de rail los is komen te zitten.
derde mogelijkheid is nog een vaste rem. Daardoor kan de wielband ook aardig verhit raken.
Mocht het vertrek al geweest zijn met een losse wielband dan had de Machinist het hier moeten zioen aan de verkleuring in de hak van de band. Daar zijn de machinisten tegenwoordig ook gelijk storingsmonteur voor.
leuke concludering,maar lees eerst maar eens in het handboek wie waar voor verantwoordelijkis en gezien de al afgelegde afstand kan het defekt ook onderweg ontstaan zijn. Deze wagens zijn berucht om hun wielen, google er maar eens op los.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #17 Gepost op: 06 November 2013, 13:30:39 »
Nah, lijkt me duidelijk een gevalletje van over het hoofd gezien defect.
Wielband van 1 wiel is niet meer te zien op de foto. Of losgekomen of gebroken maar dat had je met "kloppen" al geruime tijd van te voren kunnen horen.
Ik zie verder ook geen merktekens op het wiel.
Aspot is ook verdwenen, maar dat is bij een losse wielband niet verwonderlijk.
Het kan ook zijn dat de as is vastgelopen in een lager en dat de wielband door slijten langs de rail los is komen te zitten.
derde mogelijkheid is nog een vaste rem. Daardoor kan de wielband ook aardig verhit raken.
Mocht het vertrek al geweest zijn met een losse wielband dan had de Machinist het hier moeten zioen aan de verkleuring in de hak van de band. Daar zijn de machinisten tegenwoordig ook gelijk storingsmonteur voor.
Die machinist is geen storingsmonteur, maar wagenmeester. Goederenmachinisten zijn doorgaans combi: machinist/rangeerder/wagenmeester.

Verder eerst maar even wat feiten. Nummer 1: De wielband en aspot liggen 1200 meter voorbij station Borne ter hoogte van spoorwegovergang Oonksweg. Nummer 2: Het spoor van vernieling begint al voor station Borne. Nummer 3: de betreffende wagen is geknikt. Als een losse wielband of vastgelopen aspot-lager de oorzaak is geweest, dan moeten die al aan het begin van het spoor van vernieling hebben gelegen. Dit duidt meer op een wiel+ aspot die door de rit over dwarsliggers uiteindelijk de geest gegeven hebben, mede door het beladen zijn van de wagen. En mede door dat gehobbel over de dwarsliggers is de wagen zelf ook geknikt geraakt.
Groetjes,
Emiel

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #18 Gepost op: 06 November 2013, 13:57:58 »
Gedupeerde is denk ik RailPro. Trein met nieuwe ballast ontspoort. Heeft dit gevolgen voor levering of hebben ze een flinke buffer?

Misschien mogen ze wel 5 km (8333 stuks) nieuwe dwarsliggers leveren..... ;)

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #19 Gepost op: 06 November 2013, 14:11:12 »
Citaat
...kan ik weer geen likstenen naar Lümmeln sturen...

Duh.. daar hebben ze voorlopig genoeg...  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #20 Gepost op: 06 November 2013, 14:18:29 »
Bovendien, zou zo'n zending van Hengelooooo via Boooo...pardon, Borne en Almeloooo naar Lümmeln gaan?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #21 Gepost op: 06 November 2013, 16:24:11 »
De gevolgen van het ongeval breiden zich gestaag uit.

Inmiddels heeft spoorbeheerder ProRail de Genie ingeschakeld om een noodweg aan te laten leggen. Ze moeten met een grote kraan door het drassige weiland naar de trein toe om de ontspoorde wagon weg te gaan halen. De wagon mag niet rijdend vervoerd worden omdat de Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoek moet doen naar de oorzaak.

Zie :
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034546/__Genie_bouwt_noodweg__.html


Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro. Ze willen dat staatssecretaris Mansveld dat gaat uitzoeken. Het CDA wil dat het onderzoek direct aanvangt en wil binnen een maand een eerste rapportage ontvangen.
zie :
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034291/__CDA__onderzoek__Borne__.html

Dat het CDA in de Tweede Kamer in dit stadium al gaat roepen om een apart onderzoek, komt mij vreemd voor. Het lijkt meer op oppositie-drukdoenerij.

Sander

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #22 Gepost op: 06 November 2013, 16:31:31 »
Nah, lijkt me duidelijk een gevalletje van over het hoofd gezien defect.

Nah, dat soort uitspraken in de categorie `de beste stuurlui staan aan wal`heb ik ondertussen mijn bekomst van.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #23 Gepost op: 06 November 2013, 16:41:47 »
Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro.

De Tweede Kamer zou zich eens wat meer met beleid en een heek stuk minder met micromanagen bezig moeten houden. Iedere keer dat een trein door rood rijdt hangt er binnen drie tellen een Kamerlid voor een microfoon.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #24 Gepost op: 06 November 2013, 16:43:30 »
Citaat
De spoorbeheerder hoopt in 4,5 dag een compleet nieuw stuk spoor aangelegd te hebben. Gewoonlijk vergt de bouw van zo'n stuk spoor ongeveer 1,5 jaar aan voorbereiding, zegt de woordvoerder.
Ook zo'n "mooie" vergelijking.
Is nog al een verschil tussen een compleet nieuw spoor ontwerpen en aanleggen of een stuk spoor vervangen. Dat laatste gebeurd regelmatig en gaat ook vlot  :-\
Gr.
Eric

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #25 Gepost op: 06 November 2013, 16:46:23 »
Die machinist is geen storingsmonteur, maar wagenmeester. Goederenmachinisten zijn doorgaans combi: machinist/rangeerder/wagenmeester.
Je hebt gelijk, wagenmeester.
Citaat
Verder eerst maar even wat feiten. Nummer 1: De wielband en aspot liggen 1200 meter voorbij station Borne ter hoogte van spoorwegovergang Oonksweg. Nummer 2: Het spoor van vernieling begint al voor station Borne. Nummer 3: de betreffende wagen is geknikt. Als een losse wielband of vastgelopen aspot-lager de oorzaak is geweest, dan moeten die al aan het begin van het spoor van vernieling hebben gelegen. Dit duidt meer op een wiel+ aspot die door de rit over dwarsliggers uiteindelijk de geest gegeven hebben, mede door het beladen zijn van de wagen. En mede door dat gehobbel over de dwarsliggers is de wagen zelf ook geknikt geraakt.
Groetjes,
Emiel
Niet mee eens Emiel.
In mijn actieve loopbaan in Hengelo wel eens zo'n wagen aan de kant gezet omdat de sprengring weg was en de band al wat verschoven was waardoor de speermaat niet meer klopte.
Dan over een wissel heen is vragen om ontsporen.
Dan mogen de wielband en aspot 200 meter terug liggen, de vraag is waar ligt de sprengring? Daar is de wielband losgekomen!
En of het gehobbel de wagen heeft laten knakken? Misschien wel omdat de as die over de bielzen liep de scheenplaten zodanig belast heeft dat de boel wel moest knakken.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #26 Gepost op: 06 November 2013, 17:14:13 »
Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro. Ze willen dat staatssecretaris Mansveld dat gaat uitzoeken. Het CDA wil dat het onderzoek direct aanvangt en wil binnen een maand een eerste rapportage ontvangen.
zie : http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034291/__CDA__onderzoek__Borne__.html
Sander
Als je nagaat hoeveel van die wagen rond rijden is ook de kans groot dat er meer mee kan gebeuren.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #27 Gepost op: 06 November 2013, 17:25:04 »
Bij aankomst op het eindstation in NL dien je een aankomstcontrole van de trein te doen.

Dit is, zoals ik begreep 2 maanden terug op de wagenmeestercursus, geen officiële controle. Een technische controle/vertrouwensonderzoek zijn dit wel.
Dat veel vervoerders de aankomstcontrole hanteren is om eerder defecten, evt. onstaan door of tijdens het rijden, op te sporen, waardoor de wagen eerder uitgerangeerd kan worden

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #28 Gepost op: 06 November 2013, 17:31:21 »
Hoi hoi!
Doordat de as uit de scheenplaten is gekomen en wel een meter naar de bufferbalk is opgeschoven, is het belastingsmoment op het frame zo veranderd, dat het frame wel moest knikken. Gehobbel heeft daar zeker bij geholpen.
Groet van Thonis

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #29 Gepost op: 06 November 2013, 17:41:11 »
Ook zo'n "mooie" vergelijking.
Is nog al een verschil tussen een compleet nieuw spoor ontwerpen en aanleggen of een stuk spoor vervangen. Dat laatste gebeurd regelmatig en gaat ook vlot  :-\
Natuurlijk klopt dat wel.
Als ze nu plannen maken om ergens een stuk spoor te vervangen dan beginnen ze eerst eens met meten=weten.
Dan een uitvoerder vinden, ontheffingen aanvragen, Klanten benaderen en eventuele omleidingen regelen.
Dat kost al met al veel tijd , maar dat geldt nu even niet ,dus zo snel mogelijk het spoor vrijmaken en repareren waarbij misschien ergens een ander project even uit de planning loopt.