Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 23:34:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 170340 keer)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #45 Gepost op: 10 November 2013, 21:49:01 »
is het niet mogelijk om met Printen en halling onderdelen een goed onderstel te bouwen?

Print je de bodem met stoelen enzo en klik je de moter en draaistellen en als het ware in.

Groet Martijn

Dat zou mogelijk zijn, maar dan moet er een goede samenwerking komen tussen meerdere partijen. Alhoewel mij dit prima lijkt, heb ik het nogal druk en ben ik nogal van de 'low-budget' modelbouw, dus eigenlijk zoveel mogelijk zelf. (Vind ik ook het waardevolst...) Maar, de mogelijkheid is er zeker, en het lijkt me ook zeer interessant om dat te onderzoeken.

Modellen van trams belanden NOOIT in de Kliko! Een niet volledig gelukt exemplaar kan altijd nog meedoen in een DioDrama  ;)

Was ook maar een grapje! Wat denk je nou zelf! Er is immers níets mis mee!

Groetels.
Check ook mijn Facebook

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #46 Gepost op: 10 November 2013, 21:59:20 »
Dak is nu 0,5mm diep ;)

Ook de rand om de neus is nu goed :)

En ook de ruimtes voor de sleutelgaten zijn gemaakt.

Printen van bodems voor een onderstel begin ik niet meer aan  :-[ dit kost gigantisch veel tijd en geld om dat goed te krijgen  :-\

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #47 Gepost op: 11 November 2013, 06:32:21 »
dit kost gigantisch veel tijd en geld om dat goed te krijgen  :-\
Ja, en?...

Ik haak af bij al die modellen op Shapeways waar je zelf een onderstel voor moet verzinnen. Is een beetje een half product. Maar goed, als je het gewoon niet leuk vindt om te doen, hoeft dat natuurlijk niet.  :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #48 Gepost op: 11 November 2013, 08:36:22 »
Ik vind het leuk om te designen, en dat doe ik voor mijzelf, dat ik jullie er blij mee kan maken is een 2e :)

Ik heb zelf geen treinbaan, in geen één schaal.
Voor N schaal heb ik dus een uitzondering gemaakt en een baan en tomytec motorunit gekocht.
Hiervoor heb ik destijds een bodemplaat gemaakt die ik tot op heden nog altijd gebruik voor al mijn N treinen.
(in deze gevallen dus geen half product)

Helaas kost me zoiets wel 3 a 4uur om goed te maken (plus het wachten op testprints), het geld groeit niet op mijn rug  :P en tijd is al helemaal een schaarste  :-\
Dus voor H0 mogen mensen toch zelfbouw erbij pakken, het maken van een bodemplaat vind ik niet leuk en zal dus altijd ver onderaan de lijst staan  :-[

sorry.

Gr,
Mitchell

die stiekem wel een 1:450 baantje in de kast heeft liggen
« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 08:38:11 door Mitchell »

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #49 Gepost op: 12 November 2013, 14:12:49 »
hij is besteld in WSF Polished (zonder deuren  :-[ )
Die maak ik binnenkort wel keer.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #50 Gepost op: 12 November 2013, 15:53:27 »
(zonder deuren  :-[ )

:'(

Maakt niet uit, ik zal kijken of ik uit styreen wellicht wat kan maken. Al denk ik dat die niet zo mooi zullen worden als 3D-geprinte deurtjes. (Anders ben ik bereid om daar gewoon voor te betalen hoor! ::)) Ik maak eerst de eerste versie af! Ik ben in onderhandeling om met een externe partij de decals te regelen (En ook die voor de volgende versie dan...)

Komt goed!

Wes
Check ook mijn Facebook

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #51 Gepost op: 13 November 2013, 12:34:13 »

ik zal kijken of ik uit styreen wellicht wat kan maken. Al denk ik dat die niet zo mooi zullen worden als 3D-geprinte deurtjes.

Als je gewoon netjes werkt , dan is styreen mooier dan 3D print (3D zal je toch eerst moeten schuren)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #52 Gepost op: 13 November 2013, 18:37:52 »
(3D zal je toch eerst moeten schuren)
Maar Polished niet, dat is voorgeschuurt. :D
Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #53 Gepost op: 13 November 2013, 19:46:57 »
Ik weet nog veel mooiere deurtjes: Geëtst uit messing!  ;D Zéker als je de klassieke vouwdeuren wilt of die renovatiedingen... Kenmerkend voor die renovatiedeuren is immers dat hele dunne profiel waar die ruiten in geplakt zitten (en dat lukt waarschijnlijk alleen in messing 0,3...)
Voor Zwenk-Zwaai zijn de printjes van Mitchell heel geschikt, maar verder... 8)

Vraag 'Ronald1956' maar want hij kent mensen die dit soort details kunnen maken en dat kost je echt niet de kop...

Succes!
Frans
« Laatst bewerkt op: 13 November 2013, 21:25:36 door Frans van Meerwijk. Reden: aanvulling/verduidelijking »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #54 Gepost op: 14 November 2013, 16:15:14 »
het geld groeit niet op mijn rug
Allemaal veel bestellen bij Mitchell!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #55 Gepost op: 14 November 2013, 16:31:05 »
Nu nog de dag 26uur lang maken en alles is mogelijk! (y)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #56 Gepost op: 17 November 2013, 12:10:55 »
Ik kan niet wachten Mitch! Erg benieuwd hoe polished is en op welke manier je 'm hebt verbeterd! Daarover later meer,

Ondertussen wil ik de andere kappen natuurlijk ook nog afmaken, dus ik heb toch de To-do-list afgemaakt. Deze kan wellicht nog aangevuld worden!

TO DO LIST

Zoals eerder al vermeld moeten er een hoop dingen gebeuren aan de vrij kale kappen voordat het een kenmerkende GTL word. Hieronder heb ik voor mezelf (Maar wellicht ook voor jullie in de toekomst) een To-Do-List/Checklist gemaakt om te zien wat er nog aan moet gebeuren.

Het dak
Op zich heel simpel met op maat gemaakte styreen plaatjes. Hierop strippen evergreen voor de dakbedekking en kleine 'hompjes' om het een en ander aan elektronische componenten te voordoen. Tevens moeten er pantograven op; deze heb ik op een beurs vrij goedkoop weten te vinden. (Ik ga voor 2 pantograven, beiden werkend, zoals het in het grootbedrijf vóór de veiligheidsrevisie was) Wel zal er naar het voorbeeld worden gekeken, zodat het goed klopt. Het dak is immers het eerste (of tweede) dat je ziet!

Een onderstel
Ik heb met Mitchell (de ontwerper/designer) gesproken en de kappen zijn niet gebaseerd op een bestaand onderstel (Zoals bijvoorbeeld een Roco gtl8). Dus, zelfbouw. Op zich is dat te doen, en wellicht is een rocotram alsnog als donortram te gebruiken.

Inhoud
Interieur en dergelijke. Aangezien ik (nog) niet met messing werk, kan ik de hele boel van styreen maken, maar ik zie het niet zitten om fabriekswerk te zitten doen. Ik gebruik dus van diezelfde rocotram de bankjes en stoeltjes. Deze worden natuurlijk rood geschildert. Vergeet de baanschuiver niet!

Over schilderen gesproken;
het spuitwerk.
Dit is een lastig klusje, zeker omdat ik hier echt nog een beginner in ben. Ik heb al een tram gespoten en ben nog niet heel tevreden op het resultaat. Hiervoor zal ik zowel informatief als materialistisch gezien meer info over moeten opzoeken.
Kleurkiezen, grondverf en vooral het afplakken zal lastig worden. (Als iemand bij hierbij zou kunnen informeren/helpen, PM!)
Ik heb een aantal GTL8's in H0 gezien die op zich netjes gedaan zijn, en ik weet dat er in het HOVM in Den Haag eentje in de vitrine staat. (Van wie?) Hieraan kun je wel zien dat het, zeker voor een beginner, een probleem kan worden. Die banen moeten precies en perfect worden gespoten. Ik wil dat het er netjes en strak uitziet. Hier wil ik wel even in investeren, zeker aangezien dit het eerste is wat opvalt en de 'Hé! De Haagse tram!'-reactie oplevert. Ik hoop de tram ooit nog eens te mogen tentoonstellen of bij collega-modeltrammaatschappijen te mogen testen, dus het moet wel goed genoeg zijn!

Elektrotechnische installatie
 De tram moet natuurlijk rijden, en er moet verlichting in; Ik wil dat de tram op bovenleiding kan rijden en er moet een digitale interface in. Nu is het zo dat ik nóg niet digitaal rijd en daar nog niet mee geklooit heb, maar ik begrijp de techniek en snap wat ik moet doen. Investeren in digitale controllers zal zsm gebeuren, aangezien ik het e.e.a. moet gaan testen.

Accesoires en extra's
Kleine dingetjes als (niet werkende) richtinglampen aan de zijkant van de tram ga ik bijvoegen als kleine pukkels. Om de tram echt af te maken moeten er decals komen van het HTM logo in beige kleur. Daar moet ik even achteraan, want die zijn er niet en zullen op maat gemaakt moeten worden. Ik ben ondertussen in onderhandeling met een externe partij waarvan ik bezig ben met kleurenonderzoek en vergelijkingsmateriaal.
Naast logo's moeten er ook koersrollen komen. Oranje tekst op zwarte achtergrond. Deze worden dan van achter verlicht (Decal dan op doorzichtig stuk plastic geplakt!)
(niet beweegbare) spiegels!
Ruitenwissers!

Als laatste, wat vooral een persoonlijk ontwikkelingsplan moet worden; geduld, en een hele hoop ervan. Ik weet van mezelf dat ik graag te snel wil, omdat ik resultaatgeil ben (!). Maar, voor het beste resultaat heb ik ervaren dat ik gewoon genoeg tijd moet geven aan droogtijden (verf, lijm) en juiste materialen of gereedschappen. En research is het halve werk, ik moet voldoende achtergrondinfo hebben voordat ik ergens aan begin, ik wil niet gaan 'prutsen'.

Hebben jullie nog dingen die ik ben vergeten of die er nog echt bij moeten? Ik denk dat dit globaal gezien de belangrijkste dingen zijn, maar wellicht mis ik wat! Let me know!

Goed, tot zover, tot morgen. (Of een andere keer..)
« Laatst bewerkt op: 17 November 2013, 12:13:17 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #57 Gepost op: 17 November 2013, 12:29:35 »
Mooi zo'n lijstje , maar ik denk dat als je een keer bij ons bent langs geweest je zeker de helft van die punten geen vraagtekens meer zijn .
Voor heel veel dingen die hier staan hebben wij al een oplossing gevonden , dus waarom het wiel opnieuw uitvinden .

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #58 Gepost op: 17 November 2013, 12:39:11 »
Ik heb een aantal GTL8's in H0 gezien die op zich netjes gedaan zijn, en ik weet dat er in het HOVM in Den Haag eentje in de vitrine staat. (Van wie?)

Ik dacht dat één of beide GTL en PCC instructietrams hier stonden.
Deze modellen werden gebruikt voor de vroegere instructiebaan van HTM, de bestuurders konden hier leren om te gaan met het seinstelsel op Centraal Station. Jammer genoeg heb ik hier geen foto's van.

Groeten,

Christoph

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #59 Gepost op: 17 November 2013, 12:44:27 »
Mooi zo'n lijstje , maar ik denk dat als je een keer bij ons bent langs geweest je zeker de helft van die punten geen vraagtekens meer zijn .
Voor heel veel dingen die hier staan hebben wij al een oplossing gevonden , dus waarom het wiel opnieuw uitvinden .

Oké, oké, ik voel me bijna verplicht om langs te moeten komen! Overigens kan het wiel opnieuw uitvinden soms erg leuk zijn, hoor! Ik zal mijn agenda erop naslaan en je zsm pm'en
Check ook mijn Facebook