Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 00:08:42
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07
  

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 170341 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #30 Gepost op: 10 November 2013, 14:53:53 »
Citaat
Die herkenbare hoekjes die ruimte geven aan het onderstel om bij een sleutelkastje te kunnen (Wie weet waar die voor dient? Vast iets met de remmen, vastzetten ofzo).

Die sleutelkastjes hebben inderdaad iets met remmen te maken ;D Volgens mij iets met de trommelremveren die wel eens opgewonden moeten worden of juist losgedraaid... Afgelopen zomer in een stel gezeten dat belabberd reed en achterin gigantisch stonk naar verbrande remvoering: Naar voren gelopen en dit de bestuurder gemeld, die dus op het Spui de wagen stilzette en inderdaad aan die kastjes ging 'sleutelen'... Hij was blij, dat ik het had gezegd; daarna reed het weer als een fatsoenlijke GTL...
Meer details over de techniek kunnen vást andere mensen wel laten horen...

Verder een leuk lijstje met 'verbeterpunten'!  ::)

Zéker dat schot onder de koersfilm lijkt mij zinnig. Of het haalbaar is een open filmbak te printen weet ik niet (Maar Mitchell vást wel. ;) )
Vanwege de deuren zou ik zeggen: "Lege deuropeningen", kan iedereen er infrotten wat hij of zij wil. Ik kan mij voorstellen, dat zéker de oorspronkelijke vouwdeuren het mooiste worden als ze in messing geëtst zijn en lekker 'achter' de openingen worden geplakt...
En voor wat betreft GTL8-1 of GTL8-2: Een tweede C-bak tekenen en printen en de besteller gewoon laten opgeven welke ie wil hebben?

Groeten van
Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:11:31 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #31 Gepost op: 10 November 2013, 18:57:13 »




 :-*

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #32 Gepost op: 10 November 2013, 19:00:36 »
Hoi Mitchel,

ziet er goed uit, is hij dan ook te bestellen met een dak? (zoals op de tekening)

Groeten,

Christoph

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #33 Gepost op: 10 November 2013, 19:07:49 »
Uiteraard,

en waarschijnlijk net iets goedkoper als de oude versie ;)

Zal hem waarschijnlijk deze week bestellen voor Wekra, in polished (y)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #34 Gepost op: 10 November 2013, 19:48:30 »
Ziet er érg goed uit Mitchell! Wel alleen nog een opmerking met betrekking op de bumber aan de voorkant: Deze is wellicht wat te kort (loopt door..)
En hierbij is het dak wellicht een tikkie te hoog; Deze hoort wat 'dieper' te liggen. (In model een kleine 1mm)

En nu we toch bezig zijn... :-*

Ik zie dat je bij deze versie een soort steunbalken bij de wielen hebt gedaan. Deze zijn niet wenselijk, omdat het dan moeilijker is om een goed onderstel te maken. Persoonlijk zou ik zeggen: Haal ze weg, ik ben namelijk met de 'oude versie' al zo ver dat ik de tram op een Roco GT8 onderstel kan plaatsen. (En anders zal ik die balken zelf weg halen...)

En ik vond de deuren prima, sterker nog, aangezien ik geen messing deurtjes heb prefereer ik toch  de deurtjes er al in...  ::)

Ik hoop dat je ook de ruimtes voor die sleutelkastjes heb bekeken?

Als laatste: De koersrol van in de middenbak klopt volgens mij niet. Ik kan in mijn databank die niet vinden. (Of ligt dat nu aan mij?)

Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #35 Gepost op: 10 November 2013, 20:02:27 »
 (y) (y) Mooi Mitchell,

Wij vragen en JIJ tekent...

Met het risico van stokslagen: is dit een "nieuwe" C-bak voor een GTL8-2, dus iets lánger, of heb je alleen maar die extra gaten gemaakt?  :-[

Ik besef mij terdege, dat het in model grofweg  één millimeter scheelt... ::) We gaan rústig door: de aandrijving...

Frans

« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 21:24:49 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #36 Gepost op: 10 November 2013, 20:13:39 »
Ik had um van deze:


Zo zijn er meerdere foto's op google met de lijn bestemming oven t raam.
Wil hem wel weghalen anders hoor ;) plak ik een kleine naast t raam.

Steunbalken: zijn alleen voor het print process en versturen ;) zodra je ze thuis hebt kan je ze wegsnijden.
Het zorgt ervoor dat je model niet breekt tijdens het schoonmaken, polijsten en UPS zijn dollemans rit :)

heb de deuren al weggegooid, maar misschien kan ik nog wel een setje maken die je erin kan zetten, scheelt je ook wat werk met het afplakken voor het spuiten.

Oh en het dak, op je foto met de koersrol lijkt het dak helemaal niet zo diep te liggen?

@Frans: ik heb hem express 0.5mm langer gemaakt :) mag je zelf beslissen of je de lange of korte GTL wil

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #37 Gepost op: 10 November 2013, 20:17:44 »

Zo zijn er meerdere foto's op google met de lijn bestemming oven t raam.
Wil hem wel weghalen anders hoor ;) plak ik een kleine naast t raam.


Oh! Nou, heb je me tuk! Ik heb duidelijk niet opgelet tijdens de les...

Verder is het natuurlijk allemaal prima! Als je dat setje deurtjes zou kunnen maken, ben ik je zéér dankbaar! En érg slim dat het zou kunnen helpen voor het spuiten! :D

Sowieso ben ik je dankbaar! ;D

Wes
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #38 Gepost op: 10 November 2013, 20:54:22 »
Hallo Mitchel,

de bouw foto die jij plaatst is van een GTL8-2, de foto die WeKra plaatst is van het type GTL8-1.
Nu zie je weer een verschil tussen de twee type trams.

Groeten,

Christoph

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #39 Gepost op: 10 November 2013, 20:57:07 »
Als laatste: De koersrol van in de middenbak klopt volgens mij niet. Ik kan in mijn databank die niet vinden. (Of ligt dat nu aan mij?)


Deze opening voor de lijnnummer kast betreft de serie 3000

Ik had um van deze:


Zo zijn er meerdere foto's op google met de lijn bestemming oven t raam.
Wil hem wel weghalen anders hoor ;) plak ik een kleine naast t raam.


En dit hoort zo bij de 3100 serie


zie ook hier : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26102.msg402077.html#msg402077





Oh en het dak, op je foto met de koersrol lijkt het dak helemaal niet zo diep te liggen?


Dak ligt wel degelijk dieper .
Vergeet niet dat er aan de voor en achterzijde een brede plaat zit die wel gelijk loopt met de bovenkant van de zijwand.
Als de verstevigings strips geplaatst zijn , dan hebben deze dezelfde hoogte.




En Wes , stuur maar een PB wanneer je wel kan (we zijn er elke woensdag avond maar anders regelen we wel wat)
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 20:59:32 door ronald1956. Reden: volgorde »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #40 Gepost op: 10 November 2013, 21:02:11 »
 ;D Twee mensen in verwarring: FIJNS!  ;)

In mijn beleving zijn er qua carosserie TWEE GTL's:
> GTL8-1 Wagennummers 3001-3100, afgeleverd met die "korte" C-bak en een venstertje voor een LIJNfilm tussen deur en raam Afgeleverd in rood met beige en bruine deuren.
> GTL8-2 Wagennummers 3101-31**, afgeleverd met een "langere" C-bak en een venster bóven dat eerste raam: Lijnfilm en Richtingsfilm...Afgeleverd in blauw met grijs en gele deuren. Jouw foto van BN... Láter omgeschilderd naar de kleuren van de GTL8-1.

GTL8-2 heeft sinds de aflevering "zwenk-zwaaideuren" op de manier zoals ze in die eerste getekende kappen zitten; ik kan me dus voorstellen, om daar wel de C-bak aan te passen en dat schot in de kop te plaatsen, maar de deuren lekker te laten zitten!
GTL8-1 heeft een meer bewogen geschiedenis: de vouwdeuren zijn ooit vervangen, ik weet niet of daarbij 'deur-1' gelijktijdig met de resterende deuren werd vervangen, maar daar is een 'deurloze' basis dus heel slim...

De Dakopbouw is een mooie klus voor de koper van de kappen! Typerend is inderdaad, dat de zijwanden (in model) iets tussen 0.5 en 1 mm bóven het planum van het dak uitsteken: maar ook op dat dak is véél gebeurd... van twee beugels naar één, al dan niet met verwijderen van álle verwijzingen naar die panto achterop en inmiddels ook diverse wagens met een "RR-panto"...

Op grond van fatsoensnormen spreken we verder niét over de 'botsneus'... 8)

Blijf ervan overtuigd: ik ben blij met jouw ontwerpkunsten! Wes volgens mij óók, maar áls je om opmerkingen vraagt en punten die béter kunnen, krijg je die zonder meer te horen...

Groeten van
Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:09:00 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #41 Gepost op: 10 November 2013, 21:13:37 »
GTL8-1 heeft een meer bewogen geschiedenis: de vouwdeuren zijn ooit vervangen, ik weet niet of daarbij 'deur-1' gelijktijdig met de resterende deuren werd vervangen, maar daar is een 'deurloze' basis dus heel slim...
Hallo Frans,

zover ik weet is de eerste deur met de rest van de deuren gelijktijdig vervangen, dit gebeurde in de "de Lijsterbesstraat".

Groeten,

Christoph

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #42 Gepost op: 10 November 2013, 21:19:30 »
En Wes , stuur maar een PB wanneer je wel kan (we zijn er elke woensdag avond maar anders regelen we wel wat)

Zie PB.


Blijf ervan overtuigd: ik ben blij met jouw ontwerpkunsten! Wes volgens mij óók, maar áls je om opmerkingen vraagt en punten die béter kunnen, krijg je die zonder meer te horen...


Hééééél blij. Ik was me een aantal weken terug mentaal aan het voorbereiden op het klooien met styreen (Wat ik nu alsnog wel doe, maar véél minder) Een ware held, die Mitchell!

En de info is duidelijk! Ik ben benieuwd hoe de volgende versie is! (Alleen dan de vraag; die ander in de kliko mieteren, of een  andere versie maken? Ik heb alleen geen Roco GT8'jes meer ter donatie....)

Wes
Check ook mijn Facebook

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #43 Gepost op: 10 November 2013, 21:25:24 »
is het niet mogelijk om met Printen en halling onderdelen een goed onderstel te bouwen?

Print je de bodem met stoelen enzo en klik je de moter en draaistellen en als het ware in.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #44 Gepost op: 10 November 2013, 21:39:00 »
Wes:

 Modellen van trams belanden NOOIT in de Kliko! Een niet volledig gelukt exemplaar kan altijd nog meedoen in een DioDrama  ;)
(zoek maar eens op fouto's bij de aflevering van GTL8-1...) (3022 en 3046)

En met die aandrijving komt het óók wel goed...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...