Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Tedo
Vandaag om 16:09:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
  

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 170332 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #60 Gepost op: 17 November 2013, 12:49:19 »
Ik dacht dat één of beide GTL en PCC instructietrams hier stonden.
Deze modellen werden gebruikt voor de vroegere instructiebaan van HTM, de bestuurders konden hier leren om te gaan met het seinstelsel op Centraal Station. Jammer genoeg heb ik hier geen foto's van.
Heb die baan twee keer gezien. Mede aangelegd door de modelbouw afdeling van de NVBS!

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #61 Gepost op: 17 November 2013, 12:53:35 »
En beveiligingstechnisch door de leverancier, Siemens.
Jammer genoeg is deze baan niet meer, met de verbouwing van Den Haag Centraal is deze vervallen.

Groeten,

Christoph

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #62 Gepost op: 17 November 2013, 15:25:35 »
Oké, oké, ik voel me bijna verplicht om langs te moeten komen!

Nee hoor , je hoeft je niet te verplichten (je had toch al toegezegd om langs te komen)

Maar leek me alleen maar handig om te vermelden .
Als je langs komt en je moet zeggen "had ik dat maar eerder geweten" vindt ik altijd jammer .

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #63 Gepost op: 17 November 2013, 22:27:25 »
En beveiligingstechnisch door de leverancier, Siemens.
Jammer genoeg is deze baan niet meer, met de verbouwing van Den Haag Centraal is deze vervallen.

Groeten,

Christoph

Dat is niet helemaal waar.. Toen die verbouwing aan Den Haag Centraal begon, is deze baan gedemonteerd en in delen naar het HOVM gebracht. Wat ermee is gebeurd toen het HOVM in verbouwing ging, weet ik niet.

Het KAN dus zijn dat de baan inderdaad definitief weg is. Het kan ook zijn dat ze toch nog bestaat, zij het in losse onderdelen in opslag.

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #64 Gepost op: 17 November 2013, 23:02:28 »
Hallo Frans,

zover ik weet is de eerste deur met de rest van de deuren gelijktijdig vervangen, dit gebeurde in de "de Lijsterbesstraat".

Groeten,

Christoph

Helaas, dat is niet het geval. Ik weet nog goed dat de GTL-1 serie met zwenk-zwaai deuren in deurgroep 1 reden en de rest klap deuren. Pas bij een later revisie programma werden de overige klapdeuren vervangen. Daarbij werden de deuren van groep 1 niet vervangen, simpelweg omdat die al waren vervangen door het model zwenk-zwaai.

Even een citaat uit 'Dossier GTL-8' van 'Haags Tram Nieuws':

Citaat
Medio maart 2004 wordt de 3086 in de werkplaats binnen genomen. Deze tram zal als proefwagen bij de vierde deurpartij voorzien worden van zwenk/schuifdeuren. De knop om de deur vanaf de buitenzijde te openen bevindt zich op de deur. Het ligt in de bedoeling om van de 3040-3054 en de 3056-3100 de tweede tot en met de vijfde deurpartij te gaan vervangen met zwenk/schuifdeuren.

Op deze foto is de 3082 heel duidelijk te zien waarbij de 1e deurgroep is voorzien van zwenk-zwaai, terwijl de overige deuren nog de oude klapdeuren hebben.


Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #65 Gepost op: 17 November 2013, 23:09:00 »
Ik vind het leuk om te designen, en dat doe ik voor mijzelf, dat ik jullie er blij mee kan maken is een 2e :)

Ik heb zelf geen treinbaan, in geen één schaal.
Voor N schaal heb ik dus een uitzondering gemaakt en een baan en tomytec motorunit gekocht.
Hiervoor heb ik destijds een bodemplaat gemaakt die ik tot op heden nog altijd gebruik voor al mijn N treinen.
(in deze gevallen dus geen half product)

Helaas kost me zoiets wel 3 a 4uur om goed te maken (plus het wachten op testprints), het geld groeit niet op mijn rug  :P en tijd is al helemaal een schaarste  :-\
Dus voor H0 mogen mensen toch zelfbouw erbij pakken, het maken van een bodemplaat vind ik niet leuk en zal dus altijd ver onderaan de lijst staan  :-[

sorry.

Gr,
Mitchell

die stiekem wel een 1:450 baantje in de kast heeft liggen

Mitchell,

Ik zou eigenlijk adviseren om eens contact op te nemen met SKIPtram. Hij heeft al voor zat modellen aandrijvingen gemaakt.

Ik denk dat je in samenwerking met hem tot een perfecte wagenbodem kunt komen, passend in de door jou gemaakte kappen.

Bekijk o.a. eens het project waarbij de wagenbodem van Lima trams incl aandrijving word vervangen met motoren van halling.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #66 Gepost op: 18 November 2013, 09:07:22 »
Dat is niet helemaal waar.. Toen die verbouwing aan Den Haag Centraal begon, is deze baan gedemonteerd en in delen naar het HOVM gebracht. Wat ermee is gebeurd toen het HOVM in verbouwing ging, weet ik niet.

Het KAN dus zijn dat de baan inderdaad definitief weg is. Het kan ook zijn dat ze toch nog bestaat, zij het in losse onderdelen in opslag.

De Haagse Module Groep heeft het stuk van station Ternoot overgenomen

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #67 Gepost op: 18 November 2013, 09:26:20 »





Wel beetje gebroken, maar mooi glad  (y) (zal het gebroken onderdeeltje onder de deuren iets dikker maken voor de "echte" versie)
En het dak kon niet lager, dan kwam ik in de problemen met het lijn nummer op de achterbak en op de voorkant ;)

Je hebt hem morgen binnen Wes, graag je ongezouten mening exclusief het deel onder deuren wat dus door mijn fout te dun is ;D

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #68 Gepost op: 18 November 2013, 12:32:57 »
Knap gemaakt!!

Niek

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #69 Gepost op: 18 November 2013, 16:39:13 »
Mitchell.....  (y)

Goed bezig jij! Wat gaat een setje incl. losse deurtjes kosten?

@Mark: Kijk, dat wist ik dan weer niet. De rest zal dan wel pleite zijn. Ik weet nog goed dat Den Haag CS tegen de muur van het gebouw stond, naast spoor 1 (binnen).

Vond het toen al wel zonde van die baan, maar aan de andere kant.. Oud en lang niet meer zo gedetailleerd als tegenwoordige technieken. Kijk maar naar het vakwerk van Mitchell. Wil wel eens zo'n GTL kritisch bekijken hoor ;)  ;D

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #70 Gepost op: 18 November 2013, 16:51:40 »
Dankje  ;D

€45 a €50 ;) maar ik heb helaas geen tijd gehad om de deuren te maken dus het kan nog even duren (tenzij je zelf deurtjes wil maken  (y) )

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #71 Gepost op: 18 November 2013, 17:03:10 »
Als je de deurtjes maakt, maak je die dan zo dat je ze vanuit de binnenkant in de opening legt er er aan de binnenkant een randje is waarmee je het geheel aan de bak lijmt, of wat voor methode heb je daarvoor in gedachte?

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #72 Gepost op: 18 November 2013, 18:14:40 »
Wil wel eens zo'n GTL kritisch bekijken hoor ;)  ;D

Je kunt 'm zelf natuurlijk kopen, maar ik wil 'm ook best een keer komen showen. Over die deurtjes; ik hoop wel dat hij jouw methode zal gebruiken. De kappen (versie 1.0) hebben inderdaad de deurtjes 'erachter geplakt', alleen is dit bij het designen zelf al gebeurd en heeft het op die manier die extra reepjes... Op zich een prima manier, je ziet er verder niets van.

@ Mitch: En wat zouden alleen losse deurtjes kosten?

Of is er iemand die goed met messing is en die (voor een zacht prijsje) deze voor mij zou kunnen etsen. Ik kan wel met styreen gaan prutsen, maar het zal nooit zo mooi worden als geprint of ge-etst.

Ik zie het pakket morgen dan wel aankomen! De ongezouten (flauwe?) kritiek kun je krijgen, al blijf ik niet zo'n kenner als de heren Peter en Mark. Maar ik doe m'n best!

Wes
Check ook mijn Facebook

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #73 Gepost op: 18 November 2013, 19:15:39 »


https://www.shapeways.com/model/107958/gtl8-1-87.html

Dit is de nieuwe versie, samen met de deuren!
De prijs zou als het goed is bijna hetzelfde moeten zijn als de oude versie :)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #74 Gepost op: 18 November 2013, 19:17:12 »
Helaas, dat is niet het geval. Ik weet nog goed dat de GTL-1 serie met zwenk-zwaai deuren in deurgroep 1 reden en de rest klap deuren. Pas bij een later revisie programma werden de overige klapdeuren vervangen. Daarbij werden de deuren van groep 1 niet vervangen, simpelweg omdat die al waren vervangen door het model zwenk-zwaai.


Ahh, heb ik het mis. Gelukkig let je op, prima gecorrigeerd.  (y)
Tijdens de verbouwing ben ik toen dus toch niet genoeg op de Lijsterbes geweest, anders was het vast wel blijven hangen.

Groeten,

Christoph