Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
Vandaag om 22:52:44
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 22:45:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 171769 keer)

De Burgemeester van Hespedam

• Offline Offline
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #75 Gepost op: 18 November 2013, 19:50:40 »
Hij wordt steeds mooier!!!

Niek

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #76 Gepost op: 18 November 2013, 21:16:11 »

https://www.shapeways.com/model/107958/gtl8-1-87.html

Dit is de nieuwe versie, samen met de deuren!
De prijs zou als het goed is bijna hetzelfde moeten zijn als de oude versie :)

Mitchell, Stop de persen! Ik zie nog 1 foutje aan het model Nu snap ik ook wat je bedoelde met dat randje boven de bestemmingfilm op de kop.

Vanwege de filmkast welke in de kop zit, was de rand groter. Volgens mij begint die 'verlaging / verzinking' in het dak pas ter hoogte van de eerste deurgroep. Ik zoek er even een foto bij..

Bommeldam

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 18 November 2013, 21:24:05 »

Gevonden! Op deze foto zie je duidelijk dat het 'hoge' dak vanwege de filmkast doorloopt tot de rand van het glas van de zijruit bij de bestuurder.

Aan de andere kant is die rand de rand van de 1e deurgroep.

Daarna moet het model volgens mij helemaal goed zijn.

Hulde Mitchell, je hebt mooi werk geleverd.

Ik DENK dat je er binnenkort een koper bij hebt. Ik heb al een GTL8-I (3011, Philotrain) en daar komt nog een bij uit een resin kap. Een GTL8-II mag dan t.z.t. niet ontbreken natuurlijk.

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #78 Gepost op: 18 November 2013, 21:28:16 »
Ja , dat heb ik ook al diverse keren gezegd , en van de opstaande rand (dak ligt dus dieper ) zie ik ook niet veel terug .
( Heb je al die foto's nog die ik je toen gestuurd heb , daar is het duidelijk te zien )

Correctie , op de foto van het laatste proefmodel nu wel te zien
« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 21:31:02 door ronald1956. Reden: correctie »

Bommeldam

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 18 November 2013, 21:46:35 »
Hier zie je het overigens nog iets duidelijker:

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #80 Gepost op: 18 November 2013, 21:52:45 »
Openstaande rand is hoogst waarschijnlijk door het polishen verloren gegaan, deze was vrij puntig en is dus afgevlakt.
Ik heb geen zin meer (misschien over een tijdje weer) om verder aan de GTL te werken, liggen namelijk nog vele projecten open (SM'90 nu).

Je kan zelf met een stukje evergreen de rand weer bouwen die door de polishing weg is.  :-[
Of uiteraard wachten tot ik weer het model keer oppak ;)

Ben benieuwd wat Wes vind van de gepolijste versus ongepolijste versie :)

@Bommeldam, dan zit ik nog steeds in de knoop met de achterkant (het lijn nummer)  :P

Ohja, het zou ook kunnen dat de deur ramen iets te smal zijn, die wist ik niet 100%, als het een probleem is kan je gewoon een iets dikkere zwarte rand eromheen verven  ;D
sorry!

Als laatste: hoe the *** komen jullie zo makkelijk aan "dak" foto's? ik heb me ellendig gezocht op Flickr en Google

@Ronald: ik moet eerlijk zeggen dat ik je emails kwijt ben met de informatie, had alleen nog de bouwtekeningen op de pc staan  :-[

Bommeldam

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 18 November 2013, 21:56:29 »
Mitchell,

Toegegeven: het zoeken naar dakfoto's kost tijd, maar ik heb ze tot nu toe gevonden op digitaletram en htmfoto.
Ik ben zelfs nu nog voor je aan het zoeken vanwege de achterkant van de wagen.

Het zijn de laatste correcties Mitchell, dit laatste zetje nog en dan heb je een super model neergezet.

Bommeldam

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 18 November 2013, 22:22:41 »
Het slotstuk wat betreft de afwerking van de GTL8 kit.

Mitchell, na lang zoekwerk heb ik nu voor jou volgende foto's:

De dakrand is hier dus 'gevouwen' om de lijncijfer kast, welke kleiner is dan de filmkast aan de voorkant.

Voor wat ik zo zie, is die rand een soort U 'profiel' op zijn kop.

Nogmaals dank voor alle moeite die je al hebt gedaan. Ik hoop dat je die kleine weiziging nog door wilt voeren.

Ik doe het jou niet na, ik heb geen flauw idee hoe ik zo'n tekening moet maken voor een 3D printer om dat te kunnen printen.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 22:25:04 door Bommeldam »

De Burgemeester van Hespedam

• Offline Offline
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
« Reactie #83 Gepost op: 18 November 2013, 23:54:43 »
Hebben jullie hier ook wat aan?

Niek

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #84 Gepost op: 19 November 2013, 07:03:27 »
Ja, die dakfoto's zijn inderdaad handig. Ik was al bezig met het dak van de eerste versie GTL-II maar daar had ik te weinig goede foto's voor waardoor ik toch heb moeten improviseren... Gelukkig is het nog een los plaatje styreen en zóu ik het opnieuw kunnen doen. Maar da's voor later.

Mitch: Je hebt écht uitzonderlijk tof werk geleverd kerel. En ik kan me goed voorstellen dat je effe wat anders wilt (Zeker na de harde manier van slavendrijven die wij tramliefhebbers hanteren... Nothing personal boys...)

Ik weet niet hoe jij er tegenaan kijkt om je bestanden over te dragen, maar een maat van me heeft wat meer vrije tijd dan jij en is érg goed met 3D software (Industrieel Product Ontwerper) en wellicht dat ik samen met hem de puntjes op de i kan zetten. Wellicht dat wij/hij dan ook nog eens wat extra'tjes kan ontwerpen; botsneuzen, klapdeuren, geledingen, onderstel, etc, etc. Als het dan af is, krijg jij het nieuwe bestand gewoon (om het op SW te zetten?) zodat jij gewoon je geld eraan kan verdienen. Misschien een idee?

Vandaag kwam het pakketje dus binnen? Ikkanniewachten! (Maar ik moet ook nog naar de kapper, dus het gaat wel wat later op de avond worden!)

Wes
« Laatst bewerkt op: 19 November 2013, 07:07:31 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #85 Gepost op: 19 November 2013, 17:56:07 »
Ah, en voor ieder die niet kan wachten, geen zin heeft om zelf te bouwen, of 3D spul niet mooi vind én een oude sok met wat muntjes heeft; http://link.marktplaats.nl/746545139

Niet mijn advertentie!
Check ook mijn Facebook

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 19 November 2013, 17:58:11 »
NZH tram?  ???
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #87 Gepost op: 19 November 2013, 18:20:00 »
Oh wow das een mooi bakkie, die van Philotrain!

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 19 November 2013, 18:45:21 »
NZH tram?  ???
Daarom is die ook zeer zeldzaam. 8)
No dress rehearsel, this is our life.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #89 Gepost op: 19 November 2013, 19:31:02 »
Goedeavond,

Vandaag heb ik versie 2 van de GTL kappen ontvangen van Mitchell. Hij vroeg om een ongezouten mening, dan kan hij die krijgen.

Ik heb vergelijkingsfoto's gemaakt van de verschillende kappen, per sectie. Het enige dat niet bij de kap van versie 1 hoort zijn de stootranden, deze heb ik immers al geplakt.

Allereerst het grootste verschil: De kappen voelen veel minder 'korrelig' aan, doordat deze versie meteen gepolished is. Dat voelt fijn aan, maar heeft toch een aantal nadelen meegebracht die ik later zal bespreken. Ik adviseer dan ook de kappen in NON-POLISHED te bestellen, en zelf het een en ander te schuren.

Overzicht en algemene veranderingen

Aan de lengte is niets verandert, deze is immers ook prima. De onderstelhoekjes, zoals ik ze nu maar even noem, zijn nu correct geplaatst en bieden nu op de juiste wijze ruimte voor de 'sleutelkastjes' in de bougies.
Om printtechnische reden zijn er nu aan de binnenkant op de hoogte van de wielstellen spijltjes aangebracht. Deze móeten verwijderd worden zodat er een onderstel geplaatst kan worden. Wat op zich jammer is (want je betaald er wel voor, al is het weinig.) Misschien is het beter om deze geheel te verwijderen (dat ging immers bij de eerste versie ook goed) of op een meer strategische plek plaatsen, bijvoorbeeld in het midden (indien mogelijk, kan niet bij C-Bak)
In deze versie zijn de deuren verwijderd op verzoek van velen om de verschillende versies van deuren in te kunnen zetten. (Er zijn er immers 3; de eerste klapdeuren, de zwenk/zwaaideuren met glazen buitenkant en de zwenk/zwaaideuren zoals de voorste deurpartij is, alleen met kortere ramen). Wel is te zien dat het dak bij deze kappen al is gemaakt. Op zich mooi, maar persoonlijk vind ik het dak van de eerste versie het handigst, omdat je deze dan uit styreen kan maken en kan weghalen bij het bewerken van de binnenkant van de kap. Ook zijn de daken dan wat beter te maken; het plakken van de dakaccesoires is makkelijker, én het is een groot voordeel bij het spuiten van de kappen; geen gedoe met afplakken! Dus aan Mitchell: Wellicht is de oude versie qua dak beter, die spijltjes hadden de perfecte hoogte en waren super!

Overigens hierbij het eerste nadeel van de polished versie: de dakrand is zo goed als volledig verdwenen. Je zou hier weer een styreen reep voor kunnen aanbrengen, maar dat maakt het e.e.a. Natuurlijk nogal bewerkelijk en vereist een rustige hand (en wat centen voor die styreen reepjes!)

De A-bak

Goede veranderingen zijn te zien in de A-bak. Vooral de kop is lekker aangepakt. Het gat voor de koersrol is aangebracht en daaronder is dan ook een 'schot' voor gekomen. De kop ziet er hierdoor meteen een stuk 'volwassener' uit en meteen gelijkender.. Wel zou in dit stukje de aftekening van de voorruit wellicht aangebracht kunnen worden (Mitchell!) Dat maakt het inplakken van ruitjes wat makkelijker. (begrijp je wat ik bedoel? Anders pm!) Ook zijn er bij de voorruiten de schotjes aan de zijkant aangebracht, deze zijn erg netjes, en mede hierdoor lijkt de kop meteen al af.
Nadeel van polished: De bumper is nu rond afgeschuurd en niet meer kloppend. Deze zal ik dus volledig wegschuren en alsnog met styreen opplakken.

De C-bak

Hier is het minste veranderd. Boven het voorste rechterraam is nu de gevraagde koersrol-uitsparring netjes aangebracht. Ook zijn hier de onderstelhoekjes nu correct.

De B-Bak

Ook hier is voornamelijk de kop/kont aangepast: Er is nu een gat voor het lijnnummer en voor de sluitlichten/knipperlichten/remlichten/achteruitrijdlichten. Dat is uiteraard fijn en netjes, alleen zal het wat lastiger worden om de verlichting nu netjes te maken; het gat is erg klein en er horen in principe 4 verschillende lampjes in te komen. (Ik zal zelf alleen sluitlichten maken) Hierdoor moet je dus zelf even improviseren om dat netjes te maken. Ik heb zelf nog even geen idee, maar dat komt wel!

Al met al is het zéker een verbetering van de eerste versie, al zou ik zelf het dak liever zelf maken uit styreen. Verder is alles netjes. Maar dus nogmaals; als je deze kap bestelt; NIET IN POLISHED!
Zoals te zien op de foto's zijn een aantal deurtredes gebroken door het proces van polishen/schuren. En die dakrand... Ook worden de ramen lichtelijk afgerond en dat willen we ook niet. Dus gewoon in normale variant kopen (Immers ook de goedkope!) en zelf met een schuurpapiertje aan de slag!

Wat ik nu met de kappen ga doen weet ik nog niet, ik wil eerst met de andere kappen aan de slag. Misschien maak ik er nog 's een pekeltram van?

Wes
Check ook mijn Facebook