Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 158100 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2013, 11:54:03 »
De voordeuren zijn wel hetzelfde geloof ik.

GTL-8 II is ook een stukie langer.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2013, 15:57:08 »
De eerste deurgroep is inderdaad het zelfde, dat zijn de bekende zwenk-zwaai deuren, die de GTL8-II wagens ook hebben, alleen met een verder doorlopende ruit erin.

De overige 4 deurgroepen zijn echt anders. Waar de GTL8-I serie eerst de ouderwetse klapdeuren hadden, hebben zij nu 'zink-schuif' deuren. Dus deuren die langs de wagenbak schuiven en wanneer voor de opening, 'in' de bak verzinken.
Deze deuren hebben véél glas.

De GTL8-II serie heeft vanaf dag 1 zwenk-zwaai deuren op alle deurgroepen.

Verder heeft de GTL8-I alleen een lijncijfer tussen de middenste deurgroep en vanaf buiten gezien de ruit rechts daarnaast, terwijl de GTL8-II een lijncijfer en bestemming'film' heeft, boven de ruit rechts van de middendeur.

Overigens: Aangezien Wes geen botsneus plaatst, heeft hij NOG een optie die hij kan kiezen:

- LED bestemming en lijncijfer
- 'Ouderwetse' lijn en bestemmingsfilm. (daarbij wel lettende op het verschil in model tussen GTL8-I en GTL8-II natuurlijk.. ;o) )

De GTL8-I is inderdaad iets korter dan de GTL8-II (of de II iets langer dan de I). De GTL8-I is 28,6 meter lang, de GTL8-II is 29 meter lang.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #17 Gepost op: 04 november 2013, 18:56:24 »
Jeetje, wauw, wat bijzonder dat er na het plaatsen van 1 foto al zoveel  te vertellen valt!

Voor de goede orde, zoals ik al eerder zei: De tram wordt zo goed mogelijk gebouwd zoals deze NU in het straatbeeld te vinden is. Ik denk dat je daar de juiste informatie bij kan bedenken. Omdat er ondertussen 3 of 4 verschillende versies zijn zal ik het verduidelijken, al zal ik binnenkort als ik het bestand terug heb, een uitgebreide (!) beschrijving hier neerzetten.

Dus:

Rood/witte kleurstelling (Met 5 banen, niet 3 zoals ze nu ook rondrijden)
Een GTL-II (3100 serie)
Het klopt dat Mitchell het lijnnummerfilm-gat in de C-bak niet heeft gedaan. Stiekem wil ik deze natuurlijk wel hebben en uiteraard verlicht met een klein ledje. Dit betekent dat ik inderdaad zelf een gat zal moeten dremelen en hier huiver ik nog voor. Ook voor de koersrol (waar ook geen gat voor zit) wil ik een verlichting hebben, maar ook dit moet ik goed uitvogelen aangezien het dan wel érg dun wordt, en het materiaal is behoorlijk 'buigzaam' (Ik weet niet wat de maximale kracht is, ik weet niet bij hoeveel druk in combinatie van dikte het materiaal breekt.)
@ Wes: De rood-beige versie zonder botsneus; maak je em dan met 1 of 2 beugels?

2 (werkende) beugels. Deze zijn intussen al ingekocht op Eurospoor. (Sommerfeldt panto's)



Op de reactie of ik er meerdere zou maken: Op Shapeways kun je de kappen gemakkelijk zelf kopen en bestellen. Voor ongeveer 60 euro kun je zelf ook aan de slag! (Je zult wel zelf erg probleemoplossend te werk moeten gaan. Het zijn echt hele kale kappen, er moet (naar mijn inziens) véél aan gebeuren voordat je het over een baan kan laten rijden. Wellicht (maar dat is aan Mitchell) is het interessant om deze kappen die dus uit 2010 dateren te verbeteren, maar ook om andere versies (3000 serie, botsneusversie, etc) te publiceren. Máár, dat vraagt het e.e.a. van Mitchell (Al verdient hij dit natuurlijk terug...) en ik zal eerst míjn ervaringen delen waar de verbeteringen (als voorbeeld!) voor gebruikt kunnen worden.... Maaaar zover zijn we nog niet! Eerst het rotbestand terugkrijgen.

Wes
« Laatst bewerkt op: 04 november 2013, 18:59:55 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2013, 19:36:29 »
Maar als je hem wilt maken zoals ze nu rijden hebben ze toch maar 1 panto?

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2013, 19:44:23 »
Ik weet dat er nog een aantal (op 1 hand te tellen) nog met 2 rijden. En anders zetten we als peildatum gewoon 1 oktober, dan weten we het zeker.  ;D
Check ook mijn Facebook

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #20 Gepost op: 04 november 2013, 21:18:54 »
Als echte Hagenese modelhobbyist ga ik je volgen. En voor een mooie baan, ik weet het...... het is de kunst van het weglaten. Maar misschien ooit...... toch nog een trambaantje voor het station van Delft. Ik ben benieuwd of Mitchell de huidige versie nog verder kan verfraaien en verfijnen.

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'! 
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #21 Gepost op: 04 november 2013, 21:58:06 »
En welk nummer gaat het worden?
Let op, de GTL8-1 serie liep vanaf de 3001 tot en met de 3100.
De GTL8-2 serie loopt vanaf de 3101 tot en met de 3147.

Groeten,

Christoph

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #22 Gepost op: 04 november 2013, 22:22:13 »
@wes,

Zo word het een duidelijk beeld van wat je gaat maken.

Maar...

Als het er nog maar een handje vol zijn die met 2 beugels rond rijden, dan zou je ook bijna 1 van de wagennummers moeten kiezen die nog met 2 beugels rijden.

Maar eigenlijk kan ik slechts zeggen: Er zijn zo vele variaties die de meesten niet eens zien. Als jij em maakt met 2 beugels in rood-beige zonder botsneus, zal er vast iemand zijn die zegt dat het niet klopt, maar ook genoeg die vinden dat het wel klopt.
Dat is gelukkig een stukje modelbouw vrijheid die je zelf hebt.

Wat betreft de C-bak: Ik denk dat dan bewust bij het uitwerken van de c-bak is gekozen om géén uitsparing te maken voor het lijncijfer en of de bestemming. Hij zal er niet bij stil gestaan hebben dat de deur keuze hier al een versie aan koppelt en zo hebben gedacht dat de liefhebber nu zelf een I of II serie ervan kan maken.

Het zou inderdaad sierend zijn als er toch meerdere voorbeeld getrouwe versies komen. Dat maakt het laagdrempeliger voor liefhebbers om te kopen en eventueel zelfs zelf te maken.

Verder ben ik reuze benieuwd naar de bouw-vorderingen in dit project!

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #23 Gepost op: 09 november 2013, 20:29:19 »
Goed, mijn grote wens om een GTL8 te hebben in 1:87 is nu eindelijk in zicht. In dit draadje zal ik zowel een review en opbouwmanier tonen gebaseerd op de 3D-geprinte kappen van Shapeways. De ontwerper/Designer is de hier welbekende Mitchell (Gebruikersnaam Jettuh op Shapeways)

Let op: De review is mijn persoonlijke, maar vooral ongezouten mening. Dit is geen kritiek, neem het niet persoonlijk aan!

Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik met 3D geprinte kappen ga werken ben ik benieuwd hoe het een en ander zal verlopen. Ik deel hierbij mijn ervaringen
opdat een ander dit als leidraad of review kan gebruiken, wellicht zelfs om van mijn fouten te leren... We zullen zien.


DE KAPPEN

Allereerst heb ik vandaag de kappen binnen gekregen. Op de foto's van Shapeways lijkt het erg gespikkeld te zijn, maar dat is het niet. Mitchell zei al, om het beste resultaat te krijgen de kappen even met een primer te bespuiten en deze met een zeer hoge grid op te schuren.


Een klein nadeel is dat je echt alleen de kappen krijgt. Geen onderstel, geen inhoud, niet eens geledingen. Dat is jammer aangezien op Shapeways meer tram- (en treinstellen) worden verkocht die compleet zijn, en alleen een likje verf en een motortje nodig hebben (Heel simpel gezegd!)

Maar goed,het is in elk geval meer dan helemaal niets, en in die zin zijn de kappen natuurlijk een uitkomst; bij zelfbouw is altijd risico op minimale
variabelen, vergissingen, verkeerde maten of weetikveelwat, nu zijn ze perfect, op schaal en zonder lijmresten. Maar, wat moet er dan nog wél aan gebeuren? Een To-Do-list volgt later.





Opmerkingen met betrekking tot de kap zelf (Voor Mitchell?)
(Dit is GEEN kritiek, het zijn deels persoonlijke opmerkingen, dingen die ik anders zou doen of had willen zien.)

- Het zou handiger zijn als de stootrand al aanwezig zou zijn. Deze moet je nu bijplakken met een evergreen strip. (Alhoewel je deze wellicht bij het schuren weg zou kunnen schuren, als je onzorgvuldig te werk gaat. Maar als je de kappen in de polished variant koopt, hoef je het niet te schuren.)(Op de foto's zijn ze wel getoond; ik heb ze ondertussen al geplakt, en nu pas foto's gemaakt...)
- Er zijn geen gaatjes/ruimte voor de achterlichten. (Maar die zijn wellicht te klein?)


- Bij de voorruit is het stukje onder de koersrolbak weg. Op zich niet lastig om van styreen te maken, maar wel zo handig als het er al zat, zeker omdat je er dan gemakkelijk het raamprofiel in kan zetten, zodat je het raam ertussen hoeft te zetten


- Dit is wellicht meer persoonlijk: Maar ik had graag ruimte voor de koersrol gezien. Aangezien ik deze verlicht wil hebben, moet er een gat/ruimte gemaakt worden voor een lampje oid. Aangezien ik bang ben dat dat niet netjes gaat durf ik nu geen koersrol te maken. (Of misschien een ijzeren/messing malletje maken voor het te frezen gat, en dan de dremel de mal laten volgen...)

- Eigenlijk kloppen de kappen niet compleet ivm de hoekjes bij de schortplaten: Die herkenbare hoekjes die ruimte geven aan het onderstel om bij een sleutelkastje te kunnen (Wie weet waar die voor dient? Vast iets met de remmen, vastzetten ofzo). In het groot zitten deze 'hoekjes' in de C-bak (middenbak) linksvoor en rechtsachter. In de kappen zitten ze aan beiden kanten achter. Ook in de A bak zitten er twee, terwijl die hier alleen rechtsachter zou moeten. Overigens zijn de hoekjes afgerond, terwijl ze eigenlijk een kleine hoek moeten hebben. (Maar dit is op zich bij te schuren, als je echt zo mierenneu... bent)
- Ik weet niet waardoor het komt; maar mijn A-bak is krom. En dan in de verticale zin. Er zit een lichte buiging in, alsof er van bovenaf op is gedrukt. Het is minimaal, maar wel aanwezig...


- Wellicht is het mogelijk om raamlijsten te maken (de spijlen voor de schuif/klapraampjes. Deze zitten alleen aan de rechterkant van de tram) Maar misschien is dit
te dun voor de printer, en kun je deze beter naderhand met een messing buisje of koperdraad maken.
- Bij de 3 kappen zouden de tussenstukken (geledingen) wel handig zijn om erbij te hebben. Dan zou je alleen een onderstel te hoeven verzorgen.
- Ik weet dat Mitchell ervoor heeft gekozen om geen dak erin te zetten, maar voor dat beetje extra geld, zou je ook een direct afgemaakt dak inclusief dakbedekking en elektronische installaties kunnen maken. En als we dan toch bezig zijn; Een onderplaat met interieur (die bijvoorbeeld gebaseerd is op een Roco tramstel, of ruimte heeft voor een bepaald type motortje..) zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Maar, we moeten niet te hard van stapel lopen en ik ben natuurlijk al hartstikke dankbaar voor het feit dat Mitchell deze kappen heeft willen maken!

Als je goedkoop een HTM GTL wilt is het handig om de kappen te kopen, maar het verdient zeker nog wat aandacht. De meeste van deze benoemde opmerkingen zijn natuurlijk consequenties om de prijs zo laag mogelijk te maken. Dat is natuurlijk dubbel: Veel geld voor perfecte kappen willen betalen, of minder geld voor prima kappen waar alleen nog wat aan gedaan moet worden. Wellicht zou Mitchell deze nog kunnen perfectioneren voor volgendeklanten! (En als ik nog een GTL zou willen maken. Het is immers erg makkelijk om de kappen te kopen. Ze zijn direct perfect in maat, zijn goedkoper dan andere methodes, als messingbouw (wat wel weer mooier is - a la Hespedam), is niet zo zeldzaam (en kostbaar) als een Philotrain bouwset en bevat geen zwakke punten dan wanneer je het zelf zou maken met styreen.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2013, 21:27:39 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #24 Gepost op: 09 november 2013, 22:35:06 »
dat word een fiks project. |De dakopbouw gaat ook een fraai detail werkje worden en dan moet je alles zelf maken ook nog...

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2013, 12:06:29 »
Ik ben zeker blij met de feedback!
Dit was een van mijn eerste treinen naar de VIRM (de eerste versie met vierkante ramen  :-[ ) die ik in 2009 maakte.

De lampen voor de achterkant, mijn stomme fout denk ik ;) niet te klein maar gewoon vergeten.
Ik zal eens een nieuwe versie maken vanmiddag en ze naar je opsturen ;) (nog wensen kwa deur ramen, of gewoon zo laten?)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2013, 12:51:48 »
"WeKra" (je naam staat nergens vermeld) Ik hoop dat je as zaterdag in de gelegenheid ben om op onze 75 jarig jubileum dag op de Tarwekamp in Den Haag te komen.
De GTL8 is een van de gezamelijke bouwprojecten van onze vereniging geweest .
Ik ben daar de hele dag aanwezig , en zal een aantal trams waaronder twee GTL8 's meenemen.
Leuk om dan tips en event.vragen te behandelen.

Hier nog even een verwijzing naar die dag (en ik zag dat je in dat draadje al gereageerd had)

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54727.msg3221399873.html#msg3221399873

Iedereen is natuurlijk welkom.

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2013, 13:15:46 »
Mitchell, zie bovenstaande posts.. Zijn meerdere puntjes denk ik, die interessant zijn om te overwegen.

Wat je zou kunnen overwegen:

  • Uitsparingen maken op plaatsen van lijncijfer en bestemming
  • Stootstrips mee printen
  • Uitsparingen bij de draaistellen corrigeren
    • eventueel de deuren verwijderen en los bij leveren (zo geef je een bouwer de ruimte om zelf te kiezen welke vorm/versie hij gaat bouwen en kun je de verschillende types deuren los maken
« Laatst bewerkt op: 10 november 2013, 13:32:21 door Bommeldam »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2013, 13:48:54 »
De lampen voor de achterkant, mijn stomme fout denk ik ;) niet te klein maar gewoon vergeten.
Ik zal eens een nieuwe versie maken vanmiddag en ze naar je opsturen ;) (nog wensen kwa deur ramen, of gewoon zo laten?)

Ach, kan gebeuren natuurlijk. Maar ik ben blij dat je er iets mee kunt doen! Qua ramen en deuren heb ik weinig wensen, maar de ruimte voor de richtingsfilm en lijnnummers zou érg tof zijn!

Ondertussen ben ik nu bezig om de kop goed te krijgen; dit is écht een k*tkwarweitje. Doordat die raamkappen er niet inzitten, is het érg lastig om dat even op maat te maken. Tevens, als je het schotje erbij zou hebben, is het maken van een koersrol-ruimte een stuk makkelijker. Hieronder even een foto ter info:



"WeKra" (je naam staat nergens vermeld)

Dat klopt, dat zal ik aanpassen. Maar voor het gemak, mijn gebruikersnaam is een samenstelling van mijn volledige naam: Wes Kraaijeveld. Als je de term 'WeKra' zou googlen, zijn de eerste 20 hits van mij, overal op het wereldwijdeweb heet ik zo. (Twitter, Facebook, etc).

 Ik hoop dat je as zaterdag in de gelegenheid ben om op onze 75 jarig jubileum dag op de Tarwekamp in Den Haag te komen.
De GTL8 is een van de gezamelijke bouwprojecten van onze vereniging geweest .
Ik ben daar de hele dag aanwezig , en zal een aantal trams waaronder twee GTL8 's meenemen.
Leuk om dan tips en event.vragen te behandelen.

Ik zou hier héél graag heen komen, en nu helemaal, maar zoals ik naar Jan al had gemaild; ik heb dan helaas andere verplichtingen. (Iets met Oma's en verjaardagen...) Wellicht is het mogelijk om een ander dagje te komen kijken op de Tarwekamp, en het dan alsnog te bespreken?

Check ook mijn Facebook

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #29 Gepost op: 10 november 2013, 14:16:48 »
ik ga zo snel mogelijk aan de slag.
helaas komt er op dit moment even iets tussen  ;)

ik houd jullie op de hoogte.