Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
  

Auteur Topic: nederlandse bovenleidingen  (gelezen 32529 keer)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #60 Gepost op: 28 April 2008, 22:31:44 »
portalen van sommerfield zijn prima zelf in elkaar te lijmen/solderen.
als het je lukt een huisje te plakken, kun je dit ook.
de portalen van s. zien er wat mij betreft het beste uit.
doordat je de bovenste ligger van het portaal nog op maat moet
maken, kun je de breedte van de masten ook beter op de ligging van
het spoor aanpassen.

tinus.

Roelof

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #61 Gepost op: 28 April 2008, 22:34:49 »
Als je wilt zelfbouwen kijk dan even in de encycopedie in het hoofdmenu.

Groet, Ronald.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #62 Gepost op: 28 April 2008, 22:38:46 »
Volgens mij wil Tom juist niet zelf bouwen. :)

Maar goed, die weerstand begrijp ik ook niet helemaal... gewoon een kwestie van beginnen. Gaat het fout, dan probeer je het opnieuw.

Zelf ben ik nauwelijks het beginnersstadium voorbij waar het zelf bouwen betreft - maar ik ben er dus voorbij. Als je nooit begint, kom je ook nooit ergens.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #63 Gepost op: 28 April 2008, 22:49:05 »
Hallo Peter,

Ik kan m'n weerstand tegen solderen heel goed uitleggen, maar dan wordt het een off-topic verhaaltje en daar zit niemand op te wachten  :)

Met vriendelijke groet,

Tom

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #64 Gepost op: 28 April 2008, 23:02:32 »
Bedoelen ze dat nou met weerstandsolderen... :)

Je hoeft je niet te verantwoorden, natuurlijk, maar als je de Sommerfeldt in elkaar zou kunnen superlijmen, zou dat een oplossing voor je zijn?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #65 Gepost op: 28 April 2008, 23:17:19 »
Hallo Peter,

Ik lees in het eerdere berichtje van Tinus dat het monteren van een Sommerfeldt portaal net zo eenvoudig is als het bouwen van een huisje.

Die vergelijking vind ik heel passend in dit draadje:
Het bouwen van eenvoudige huisjes van Faller, enz. lukt me prima. De modelletjes van Artitec lukken bij mij maar half.

Goed geantwoord?  :)

Met vriendelijke groet,

Tom

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #66 Gepost op: 29 April 2008, 12:40:32 »
Nu we het toch over nederlandse bovenleiding hebben... om de hoeveel cm zetten jullie een mast neer?

Peter H

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #67 Gepost op: 30 April 2008, 16:20:59 »
Peter
Op de rechte stukken heb ik de masten 48 cm uitelkaar staan en in de bochten +/-40 cm en zonodig een tussen mast die de rijdraad naar buiten trekt.

Cor

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #68 Gepost op: 30 April 2008, 16:35:55 »
Hallo Peter H,

Op Wikipedia staat een artikel over bovenleiding.
Men heeft het over een tussenafstand van ca. 70 meter. In schaal 1:87 is dit dus een afstand van ca. 80 cm.

Het 'oude' Marklin-bovenleidingsysteem had de volgende afstanden:
- Marklin rijdraad 7019 voor rechte rails is 360 mm lang. (Afhankelijk van het merk/type rails: ca. 2 rails).
- Marklin rijdraad 7018 voor rechte rails en bochten is 270 mm lang (Afhankelijk van het merk/type rails: ca. 1,5 rails).

Met vriendelijke groet,

Tom

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #69 Gepost op: 30 April 2008, 16:46:05 »
oke dankje iedereen ;)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #70 Gepost op: 30 April 2008, 16:49:53 »
Men heeft het over een tussenafstand van ca. 70 meter. In schaal 1:87 is dit dus een afstand van ca. 80 cm.

Klopt, maar als je op een H0 baan de portalen op 80 cm zet is dat geen gezicht, omdat op een modelspoorbaan de rechte stukken zeer kort zijn vergeleken met de werkelijkheid. En het is op zo'n afstand ook lastig om de rijdraden mooi strak te houden. Daarom kun je beter met ongeveer de helft van de afstand werken, dus zo rond de 40 cm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #71 Gepost op: 30 April 2008, 16:52:09 »
Er is een duidelijk verschil tussen model en speelgoed. In model is het absoluut onmogelijk om de schaal afstand tussen de palen/portalen aan te houden. Waarom ?
In het echt worden de rijdraden met ongeveer 3 ton aan contragewichten strak gehouden en speelt het eigengewicht van de draad ook een grote rol als tegen druk van de passerende stroomafnemer. In model is dat gewicht niet te realiseren en zal de stroomafnemer tot aan zijn maximum de draad optillen en hem zo onherstelbaar vervormen. Daarom is het gebruikelijk om bij "model" overspanningen een afstand aan te houden van tussen de 40 en 50 cm. e.e.a. afhankelijk van de spanning van de stroomafnemer en de constructie van de draad. In de bogen neemt de draad altijd een rechte weg. Dus hier is de afstand tussen de draagconstructie onderbeschikt aan de radius van de boog. Meegebogen draden zijn alleen op speelgoedbaantjes toepasbaar. (en onder bergen en in tunnels waar zij aan het oog onttrekken zijn.
SK
« Laatst bewerkt op: 30 April 2008, 16:56:32 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #72 Gepost op: 30 April 2008, 19:12:44 »
Of je laat de bovenleiding onder bergen en in tunnels helemaal weg, dat is ook nog een mogelijkheid. Mits je er voor zorgt dat de stroomafnemer de bovenleiding niet naar beneden trekt zodra die weer begint.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #73 Gepost op: 30 April 2008, 21:11:01 »
@ Sobat

Op mijn oude baan had ik sommerfeld bovenleiding incl overspanningnen en afgespannen rijdraden. Als je het goed monteert en rijdradn strak ophangt ziuul je de afspan mechanismes van sommerfeldt ook zien werken. Met name temperatuurverschillen worden door de (veren) gewichten goed opgevangen. Ook kun je met de Sommerfeldt uitstekend de bovenleiding deels van elkaar isoleren en ( voor de analoge rijders) functioneel maken. De 2 gouden tips zijn:
1 Koopt het sommerfeldt bouwboek met tig voorbeelden hoe het moet.
2 Teken je bovenleiding eerst uit in schaal 1 op 10 en daarna 1 op 1 .
Dan zie je direct waar je masten moeten komen en hoe je draden lopen.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #74 Gepost op: 30 April 2008, 23:59:51 »
In het echt worden de rijdraden met ongeveer 3 ton aan contragewichten strak gehouden .....
Het is 500 kg aan gewichten. Maar in de kabelwielen zit een overzetting van 4:1, waardoor er 2 ton op de rijdraden staat, dus 1 ton per draad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.