Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:57:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:50:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:45:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:29:55
Beilhack xrotm: rijrichting door rjr
Vandaag om 09:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Tomasso
Vandaag om 09:18:41
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Loki
Vandaag om 08:41:24
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:28:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
  

Auteur Topic: nederlandse bovenleidingen  (gelezen 33150 keer)

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #75 Gepost op: 01 May 2008, 11:21:23 »
En hoe gaat het dan bij wissels??

Komt zo'n splitsing alleen vlak bij portalen, of ook in het midden tussen 2 portalen in?

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #76 Gepost op: 01 May 2008, 11:30:44 »
Die kan overal zitten.

Cor

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #77 Gepost op: 01 May 2008, 13:18:40 »
Bij wissels staat er een portaal of een enkele mast naast het mathematisch punt. Want dat is het punt waar de daadwerkelijke splitsing plaatsvind.
Overigens splitst de draad zich niet in tweeën, maar er komt een tweede draad vanaf de zijkant. Boven het mathematisch punt lopen de draden vlak naast elkaar, daarna volgen ze ieder hun eigen tak van het spoor. En als je er meer van wilt weten, ga eens op een station kijken en probeer te doorgronden hoe dat hele breiwerk in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #78 Gepost op: 01 July 2008, 18:06:05 »
ik ben van plan om zelf wat nederlands te gaan creëren. alleen heeft iemand een goed leesbaar tekeningetje van het NS voorbeeld. en waar kan je voor een leuk prijs je de profielen kopen.

M.v.g erik

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8704
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #79 Gepost op: 02 July 2008, 02:31:10 »
Gut, lees het topic 's door zou ik zeggen ;)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #80 Gepost op: 02 July 2008, 02:41:27 »
Het moeilijkst lijkt mij het nabootsen van de dubbele rijdraden. Zou echt niet weten hoe ik dat moet doen. Voor de rest koop ik alles kant en klaar, omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #81 Gepost op: 02 July 2008, 10:05:24 »
.....omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.

Toegegeven, een koe die viool speelt lijkt mij ook een onmogelijke opgave. Maar kun je zelf viool spelen? Dan kun je ook solderen.
Wat ik hiermee wil zeggen? Zowel vioolspelen als solderen leer je alleen maar door het te doen. Dus ga gewoon eens oefenen door stukjes draad op verschillende manieren aan elkaar te solderen. Hou daarbij de 3 hoofdwetten van het solderen in de gaten:
1. Het te solderen materiaal moet schoon zijn
2. Gebruik het juiste materiaal, juiste type soldeer en voldoende (niet te veel) vloeimiddel.
3. Niet alleen het soldeer moet heet zijn. ook de te solderen materialen. Minstens de smelttemperatuur van het soldeer, liefst iets heter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #82 Gepost op: 12 December 2008, 18:08:39 »
Even nog een vraagje over de maten van de sommerfeldt bovenleidingportalen voor dubbelspoor:

Is dat ongeveer zoals in deze afbeelding:

Bron:http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/Bovenleiding.htm

Het gaat mij met name om de totale breedte (in deze tekening 12 cm)en de afstand tussen de twee bovenleidingdraden (in deze tekening 5 cm)


Aspelix

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #83 Gepost op: 13 December 2008, 03:20:58 »
Dat ligt aan de hart-op-hart-afstand van beide sporen en dat is weer afhankelijk van het merk rails dat je gebruikt:
Märklin K => 57 mm
Roco oud => 57 mm
Rocoline / Geoline => 62 mm
Piko-A => 61,8 mm
Peco 57 mm

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #84 Gepost op: 13 December 2008, 06:32:27 »
Wat  mij nog onduidelijk is:
Zijn Sommerfeldt portalen altijd zelfbouw?
Of hebben ze ook kant en klare portalen?


Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #85 Gepost op: 13 December 2008, 10:43:01 »
De enkelvoudige zijn reeds gebouwd, maar dienen nog wel gespoten te worden.
De rest dien je te bouwen. Zeer simpel met seconden(super) lijm of solderen.

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #86 Gepost op: 13 December 2008, 11:45:01 »
en iemand bekend met de afmetingen?
Zie afbeelding in bericht hierboven...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8704
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #87 Gepost op: 13 December 2008, 11:55:49 »
Bericht van Ruurd? Of is dat niet wat je bedoelt?

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #88 Gepost op: 13 December 2008, 11:58:18 »
Nee, het bericht daarboven, van mij, met de afbeelding erin.
Ik wil de totale breedte van de portalen weten en of de hart-hartafstand naar wens te maken is (omdat het zelfbouw is)


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8082
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #89 Gepost op: 13 December 2008, 14:09:11 »
Sommerfeldt geeft in  hun catalogus en de bouwbeschrijving de volgende maten aan:
34 / 57 /34
Mastafstand maximaal 200 mm. Naar keuze te verkorten.
Afstand van BS tot uithouder 70 mm. Deze ligt vast door gaatjes in de mast.
De rest kan je zelf bepalen (afstand vanaf de mast/ tussen de sporen).

Gr.
Eric
Gr.
Eric