Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 07:18:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 06:46:28
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: nederlandse bovenleidingen  (gelezen 32600 keer)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #60 Gepost op: 28 April 2008, 22:31:44 »
portalen van sommerfield zijn prima zelf in elkaar te lijmen/solderen.
als het je lukt een huisje te plakken, kun je dit ook.
de portalen van s. zien er wat mij betreft het beste uit.
doordat je de bovenste ligger van het portaal nog op maat moet
maken, kun je de breedte van de masten ook beter op de ligging van
het spoor aanpassen.

tinus.

Roelof

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #61 Gepost op: 28 April 2008, 22:34:49 »
Als je wilt zelfbouwen kijk dan even in de encycopedie in het hoofdmenu.

Groet, Ronald.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #62 Gepost op: 28 April 2008, 22:38:46 »
Volgens mij wil Tom juist niet zelf bouwen. :)

Maar goed, die weerstand begrijp ik ook niet helemaal... gewoon een kwestie van beginnen. Gaat het fout, dan probeer je het opnieuw.

Zelf ben ik nauwelijks het beginnersstadium voorbij waar het zelf bouwen betreft - maar ik ben er dus voorbij. Als je nooit begint, kom je ook nooit ergens.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #63 Gepost op: 28 April 2008, 22:49:05 »
Hallo Peter,

Ik kan m'n weerstand tegen solderen heel goed uitleggen, maar dan wordt het een off-topic verhaaltje en daar zit niemand op te wachten  :)

Met vriendelijke groet,

Tom

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #64 Gepost op: 28 April 2008, 23:02:32 »
Bedoelen ze dat nou met weerstandsolderen... :)

Je hoeft je niet te verantwoorden, natuurlijk, maar als je de Sommerfeldt in elkaar zou kunnen superlijmen, zou dat een oplossing voor je zijn?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #65 Gepost op: 28 April 2008, 23:17:19 »
Hallo Peter,

Ik lees in het eerdere berichtje van Tinus dat het monteren van een Sommerfeldt portaal net zo eenvoudig is als het bouwen van een huisje.

Die vergelijking vind ik heel passend in dit draadje:
Het bouwen van eenvoudige huisjes van Faller, enz. lukt me prima. De modelletjes van Artitec lukken bij mij maar half.

Goed geantwoord?  :)

Met vriendelijke groet,

Tom

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #66 Gepost op: 29 April 2008, 12:40:32 »
Nu we het toch over nederlandse bovenleiding hebben... om de hoeveel cm zetten jullie een mast neer?

Peter H

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #67 Gepost op: 30 April 2008, 16:20:59 »
Peter
Op de rechte stukken heb ik de masten 48 cm uitelkaar staan en in de bochten +/-40 cm en zonodig een tussen mast die de rijdraad naar buiten trekt.

Cor

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #68 Gepost op: 30 April 2008, 16:35:55 »
Hallo Peter H,

Op Wikipedia staat een artikel over bovenleiding.
Men heeft het over een tussenafstand van ca. 70 meter. In schaal 1:87 is dit dus een afstand van ca. 80 cm.

Het 'oude' Marklin-bovenleidingsysteem had de volgende afstanden:
- Marklin rijdraad 7019 voor rechte rails is 360 mm lang. (Afhankelijk van het merk/type rails: ca. 2 rails).
- Marklin rijdraad 7018 voor rechte rails en bochten is 270 mm lang (Afhankelijk van het merk/type rails: ca. 1,5 rails).

Met vriendelijke groet,

Tom

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #69 Gepost op: 30 April 2008, 16:46:05 »
oke dankje iedereen ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #70 Gepost op: 30 April 2008, 16:49:53 »
Men heeft het over een tussenafstand van ca. 70 meter. In schaal 1:87 is dit dus een afstand van ca. 80 cm.

Klopt, maar als je op een H0 baan de portalen op 80 cm zet is dat geen gezicht, omdat op een modelspoorbaan de rechte stukken zeer kort zijn vergeleken met de werkelijkheid. En het is op zo'n afstand ook lastig om de rijdraden mooi strak te houden. Daarom kun je beter met ongeveer de helft van de afstand werken, dus zo rond de 40 cm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #71 Gepost op: 30 April 2008, 16:52:09 »
Er is een duidelijk verschil tussen model en speelgoed. In model is het absoluut onmogelijk om de schaal afstand tussen de palen/portalen aan te houden. Waarom ?
In het echt worden de rijdraden met ongeveer 3 ton aan contragewichten strak gehouden en speelt het eigengewicht van de draad ook een grote rol als tegen druk van de passerende stroomafnemer. In model is dat gewicht niet te realiseren en zal de stroomafnemer tot aan zijn maximum de draad optillen en hem zo onherstelbaar vervormen. Daarom is het gebruikelijk om bij "model" overspanningen een afstand aan te houden van tussen de 40 en 50 cm. e.e.a. afhankelijk van de spanning van de stroomafnemer en de constructie van de draad. In de bogen neemt de draad altijd een rechte weg. Dus hier is de afstand tussen de draagconstructie onderbeschikt aan de radius van de boog. Meegebogen draden zijn alleen op speelgoedbaantjes toepasbaar. (en onder bergen en in tunnels waar zij aan het oog onttrekken zijn.
SK
« Laatst bewerkt op: 30 April 2008, 16:56:32 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #72 Gepost op: 30 April 2008, 19:12:44 »
Of je laat de bovenleiding onder bergen en in tunnels helemaal weg, dat is ook nog een mogelijkheid. Mits je er voor zorgt dat de stroomafnemer de bovenleiding niet naar beneden trekt zodra die weer begint.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #73 Gepost op: 30 April 2008, 21:11:01 »
@ Sobat

Op mijn oude baan had ik sommerfeld bovenleiding incl overspanningnen en afgespannen rijdraden. Als je het goed monteert en rijdradn strak ophangt ziuul je de afspan mechanismes van sommerfeldt ook zien werken. Met name temperatuurverschillen worden door de (veren) gewichten goed opgevangen. Ook kun je met de Sommerfeldt uitstekend de bovenleiding deels van elkaar isoleren en ( voor de analoge rijders) functioneel maken. De 2 gouden tips zijn:
1 Koopt het sommerfeldt bouwboek met tig voorbeelden hoe het moet.
2 Teken je bovenleiding eerst uit in schaal 1 op 10 en daarna 1 op 1 .
Dan zie je direct waar je masten moeten komen en hoe je draden lopen.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #74 Gepost op: 30 April 2008, 23:59:51 »
In het echt worden de rijdraden met ongeveer 3 ton aan contragewichten strak gehouden .....
Het is 500 kg aan gewichten. Maar in de kabelwielen zit een overzetting van 4:1, waardoor er 2 ton op de rijdraden staat, dus 1 ton per draad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.