Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 11:03:05
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
BartvD
Vandaag
om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan
door
nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt
door
teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
12
13
[
14
]
15
16
Omlaag
Auteur
Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4 (gelezen 59728 keer)
Post49
Offline
Berichten: 1118
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #195 Gepost op:
17 juli 2017, 02:54:15 »
Ik denk dat Klaas gelijk heeft en dat Ascona's opmerking gewoon een grap was. Vocht, de plaatselijke fauna en Infrabel doen de rest. Wellicht het overwegen waard om de tractie-installatie te vervangen, dus zonder JH-wals. Scheelt weer fysio-therapie voor de mcn-en(
).
Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #196 Gepost op:
17 juli 2017, 06:33:21 »
Het is gewoon een Belgische 3kV installatie die eronder hangt dus je zult wel moeten.
De JH wals en motorgenerator/compressorgroep zijn beiden apparaten die toegepast zijn voor de Belgische dienst.
Ook de tractiemotoren verschillen van de Nederlandse.
Dit allemaal aanpassen naar een NS installatie zoals in de 766 zou een gigantische Engineeringsklus worden met veranderen van ophangpunten onder de bak.
Meest simpele is inderdaad om de 3 kV installatie te herstellen.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
dh3201
Offline
Berichten: 2447
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #197 Gepost op:
17 juli 2017, 08:54:55 »
En als ProRail toch besluit om in Nederland de bovenleidingspanning te verhogen van 1800V naar 3000V dan is het toch handig als je al een museumtrein hebt die daarmee overweg kan?
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Trainhunter
Offline
Berichten: 57
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #198 Gepost op:
17 juli 2017, 09:52:05 »
Dat is idd een bijkomend voordeel, maar pas veel later aan de orde.
Ga er maar van uit dat de stichting hondekop het stel restaureert in de originele toestand zodat het volgens alle wetten, bladen, toelating en revisie termijnen weer zonder nieuwe type goedkeuring zou kunnen worden toegelaten in beide landen.
De stichting kennende gaan die alle onderdelen repareren/reviseren in originele staat.
Gelogd
BMT
Online
Berichten: 97
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #199 Gepost op:
17 juli 2017, 14:55:53 »
reactie op de opmerking van tijgenootje;
Ten 2e ,ik heb nergens gehoord of gelezen dat de stichting zelf roept dat ze de 3Kv installatie werkend willen gaan maken om ritten te maken richting Belgie.
van de Facebook pagina;
Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Hondekop: “ Het is geweldig dat we nu ook de Benelux- hondekop hebben, naast het bewaarde hondekoptreinstel voor de Nederlandse binnenlandse dienst. We gaan de Benelux-hondekop opknappen zodat hij weer inzetbaar is. We kijken er naar uit om, als vanouds, met deze trein over de spoorwegnetten van België en Nederland te rijden.
lijkt mij een uitdaging!
Bert.
Gelogd
metpetergaathetbeter
Offline
Berichten: 1017
http://www.amsac.be/
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #200 Gepost op:
17 juli 2017, 15:30:28 »
ook TSP heeft al de grootste moeite om op het Belg.net nog te mogen rijden, naar het schijnt zou de 29013, enkele locomotieven van hen misschien de mogelijkheid kunnen krijgen alles ingebouwd te worden om nog op het Belg. net te kunnen komen
Van die installatie's is iets van horen vertellen, als het gelogen is dan heb ik ook gelogen
«
Laatst bewerkt op: 17 juli 2017, 15:32:36 door metpetergaathetbeter
»
Gelogd
klik eens aan :
http://www.amsac.be/
https://www.facebook.com/search/top?q=amsac
Trainhunter
Offline
Berichten: 57
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #201 Gepost op:
17 juli 2017, 21:57:01 »
Laten we het geduldig afwachten, maar zoals ik de stichting ken/beleef gaan die voor het maximaal haalbare.
Als Infrabel en andere instanties echt niet meewerken houd het op.
Al heb ik even geen idee of het oude systeem dat in de 220.902 zit/zat nog het systeem is dat heden ten dage gebruikt wordt, en wat er nog van over is in het stel.
De ATB ontbreekt, omdat het stel definitief naar België zou gaan, dus zou theoretisch het oude Belgische systeem nog aanwezig kunnen zijn.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 3863
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #202 Gepost op:
17 juli 2017, 22:57:44 »
In Belgie is de inzet van Elektrisch museummaterieel al jaren onmogelijk en niet toegestaan door de spoorbeheerders daar, daar loop je net zo hard tegenaan als dat de Belgische musea dat al doen...
Precies wat Henk al zegt, 'even' de 3 kV installatie achterwege laten of uitbouwen kun je vergeten want het geheel is in elkaar verweven.
Eigenlijk is er aan de techniek dan ook niets Nederlands, maar is het gewoon een Belgische installatie waarin wijzigingen aangebracht zijn om gemakkelijk met de Nederlandse 1500 Volt om te kunnen gaan.
De Mat'57 heeft dusook bijvoorbeeld andere tractie motoren dan dat de binnenlandse Mat'54'en hebben, dus die aansturen met een Nederlandse installatie kun je vergeten.
Net zoiets is dat de binnenlandse Hondekoppen een elektrische compressor hebben voor de luchtvoorziening en los daarvan een motorgenerator om de hoogspanning om te zetten in laagspanning.
Bij de Benelux stellen heeft men dat anders toe gepast, daar hangt een gecombineerde 'Motorgeneratorcompressor' onder, dwz;
1 elektromotor met schakeling voor 1500 en 3000 volt, die een laagspannings generator aandrijft en tegelijkertijd een mechnische compressor.
Daardoor hoef je maar één keer een oplossing te vinden om de beide apparaten op twee spanningen te laten draaien.
Bij de binnenlandse stellen gaat de compressor gewoon uit als de beoogde druk behaald is, bij de Benelux draait de compressor continu en zorgt een leegloopregeling ervoor dat als de druk behaald is dat de gecomprimeerde lucht van de compressor gewoon naar de buitenlucht geleid word.
«
Laatst bewerkt op: 17 juli 2017, 23:05:45 door Thom
»
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4229
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #203 Gepost op:
18 juli 2017, 00:33:46 »
Handig om te weten voor de geluidsdecoder, dat de compressor dus continue loopt.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Post49
Offline
Berichten: 1118
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #204 Gepost op:
18 juli 2017, 00:42:21 »
.
Gr. Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
Thom
Offline
Berichten: 3863
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #205 Gepost op:
18 juli 2017, 01:54:55 »
Citaat van: ingenium op 18 juli 2017, 00:33:46
Handig om te weten voor de geluidsdecoder, dat de compressor dus continue loopt.
Goeie
Alleen gok ik dat er even een Ptsjjjsss.... toegevoegd moet worden als ie omschakeld op buitenlucht ipv dat het geluid gewoon verstomd.
Gelogd
Sander.
Offline
Berichten: 1174
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #206 Gepost op:
18 juli 2017, 08:28:59 »
...als "de Belgen" dwars blijven liggen qua inzet op hun net, dan voorzie ik wel een mooie pendel (Valkenburg-) Maastricht - Eijsden. Kunnen we mooi een stukje op 3 KV rijden, maar blijven we lekker op Nederlandse grond.
Hoe dan ook: hulde voor het initiatief en succes met de revisie aan alle betrokkenen !!
Mvg
Sander.
Gelogd
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25180
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #207 Gepost op:
18 juli 2017, 08:50:18 »
Ik vroeg me af: waar staat die spanningssluis dan?
Nou, hier:
googlestreetview
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Sander.
Offline
Berichten: 1174
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #208 Gepost op:
18 juli 2017, 09:34:04 »
....jep Gronsveld.... Beetje merkwaardige locatie, waardoor er geen NS E-mat in Eijsden kan komen, maar wellicht had de ligging van onderstations ermee van doen. Geen idee.
De Benelux Hondekop kan in mijn voorstel dan wel rijden op het enige traject waar ooit de enige echte Beneluxtrein gereden heeft. (de Ardennen express) Toch nog soort van historisch verantwoord.
Mvg
Sander.
Gelogd
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!
Thom
Offline
Berichten: 3863
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #209 Gepost op:
18 juli 2017, 11:55:15 »
Volgens mij moest er om met 1500 Volt in Eijsden te komen, inderdaad een extra onderstation gebouwd worden en dat heeft men vanwege de kosten achterwege gelaten.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
12
13
[
14
]
15
16
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4