Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 62483 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #195 Gepost op: 17 July 2017, 02:54:15 »
Ik denk dat Klaas gelijk heeft en dat Ascona's opmerking gewoon een grap was. Vocht, de plaatselijke fauna en Infrabel doen de rest. Wellicht het overwegen waard om de tractie-installatie te vervangen, dus zonder JH-wals. Scheelt weer fysio-therapie voor de mcn-en( ;D).
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #196 Gepost op: 17 July 2017, 06:33:21 »
Het is gewoon een Belgische 3kV installatie die eronder hangt dus je zult wel moeten.
De JH wals en motorgenerator/compressorgroep zijn beiden apparaten die toegepast zijn voor de Belgische dienst.
Ook de tractiemotoren verschillen van de Nederlandse.
Dit allemaal aanpassen naar een NS installatie zoals in de 766 zou een gigantische Engineeringsklus worden met veranderen van ophangpunten onder de bak.
Meest simpele is inderdaad om de 3 kV installatie te herstellen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #197 Gepost op: 17 July 2017, 08:54:55 »
En als ProRail toch besluit om in Nederland de bovenleidingspanning te verhogen van 1800V naar 3000V dan is het toch handig als je al een museumtrein hebt die daarmee overweg kan?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #198 Gepost op: 17 July 2017, 09:52:05 »
Dat is idd een bijkomend voordeel, maar pas veel later aan de orde.
Ga er maar van uit dat de stichting hondekop het stel restaureert in de originele toestand zodat het volgens alle wetten,  bladen,  toelating en revisie termijnen weer zonder nieuwe type goedkeuring zou kunnen worden toegelaten in beide landen.
De stichting kennende gaan die alle onderdelen repareren/reviseren in originele staat.

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #199 Gepost op: 17 July 2017, 14:55:53 »
reactie op de opmerking van tijgenootje;
Ten 2e ,ik heb nergens gehoord of gelezen dat de stichting zelf roept dat ze de 3Kv installatie werkend willen gaan maken om ritten te maken richting Belgie.

van de Facebook pagina;
Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Hondekop: “ Het is geweldig dat we nu ook de Benelux- hondekop hebben, naast het bewaarde hondekoptreinstel voor de Nederlandse binnenlandse dienst. We gaan de Benelux-hondekop opknappen zodat hij weer inzetbaar is. We kijken er naar uit om, als vanouds, met deze trein over de spoorwegnetten van België en Nederland te rijden.

lijkt mij een uitdaging!
Bert.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • http://www.amsac.be/
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #200 Gepost op: 17 July 2017, 15:30:28 »
ook TSP heeft al de grootste moeite om op het Belg.net nog te mogen rijden, naar het schijnt zou de 29013, enkele locomotieven van hen misschien de mogelijkheid kunnen krijgen alles ingebouwd te worden om nog op het Belg. net te kunnen komen  :-\ Van die installatie's is iets van horen vertellen, als het gelogen is dan heb ik ook gelogen  ;)
« Laatst bewerkt op: 17 July 2017, 15:32:36 door metpetergaathetbeter »

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #201 Gepost op: 17 July 2017, 21:57:01 »
Laten we het geduldig afwachten, maar zoals ik de stichting ken/beleef gaan die voor het maximaal haalbare.
Als Infrabel en andere instanties echt niet meewerken houd het op.
Al heb ik even geen idee of het oude systeem dat in de 220.902 zit/zat nog het systeem is dat heden ten dage gebruikt wordt, en wat er nog van over is in het stel.
De ATB ontbreekt, omdat het stel definitief naar België zou gaan, dus zou theoretisch het oude Belgische systeem nog aanwezig kunnen zijn.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #202 Gepost op: 17 July 2017, 22:57:44 »
In Belgie is de inzet van Elektrisch museummaterieel al jaren onmogelijk en niet toegestaan door de spoorbeheerders daar, daar loop je net zo hard tegenaan als dat de Belgische musea dat al doen...

Precies wat Henk al zegt, 'even' de 3 kV installatie achterwege laten of uitbouwen kun je vergeten want het geheel is in elkaar verweven.

Eigenlijk is er aan de techniek dan ook niets Nederlands, maar is het gewoon een Belgische installatie waarin wijzigingen aangebracht zijn om gemakkelijk met de Nederlandse 1500 Volt om te kunnen gaan.

De Mat'57 heeft dusook bijvoorbeeld andere tractie motoren dan dat de binnenlandse Mat'54'en hebben, dus die aansturen met een Nederlandse installatie kun je vergeten.

Net zoiets is dat de binnenlandse Hondekoppen een elektrische compressor hebben voor de luchtvoorziening en los daarvan een motorgenerator om de hoogspanning om te zetten in laagspanning.
Bij de Benelux stellen heeft men dat anders toe gepast, daar hangt een gecombineerde 'Motorgeneratorcompressor' onder, dwz;
1 elektromotor met schakeling voor 1500 en 3000 volt, die een laagspannings generator aandrijft en tegelijkertijd een mechnische compressor.

Daardoor hoef je maar één keer een oplossing te vinden om de beide apparaten op twee spanningen te laten draaien.
Bij de binnenlandse stellen gaat de compressor gewoon uit als de beoogde druk behaald is, bij de Benelux draait de compressor continu en zorgt een leegloopregeling ervoor dat als de druk behaald is dat de gecomprimeerde lucht van de compressor gewoon naar de buitenlucht geleid word.

« Laatst bewerkt op: 17 July 2017, 23:05:45 door Thom »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #203 Gepost op: 18 July 2017, 00:33:46 »
Handig om te weten voor de geluidsdecoder, dat de compressor dus continue loopt.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #204 Gepost op: 18 July 2017, 00:42:21 »
 ;D.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #205 Gepost op: 18 July 2017, 01:54:55 »
Handig om te weten voor de geluidsdecoder, dat de compressor dus continue loopt.  (y)
Goeie  ;D

Alleen gok ik dat er even een Ptsjjjsss.... toegevoegd moet worden als ie omschakeld op buitenlucht ipv dat het geluid gewoon verstomd.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #206 Gepost op: 18 July 2017, 08:28:59 »
...als "de Belgen" dwars blijven liggen qua inzet op hun net, dan voorzie ik wel een mooie pendel (Valkenburg-) Maastricht - Eijsden. Kunnen we mooi een stukje op 3 KV rijden, maar blijven we lekker op Nederlandse grond.  ;D  (y)

Hoe dan ook: hulde voor het initiatief en succes met de revisie aan alle betrokkenen !!

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #207 Gepost op: 18 July 2017, 08:50:18 »
Ik vroeg me af: waar staat die spanningssluis dan?
Nou, hier: googlestreetview
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #208 Gepost op: 18 July 2017, 09:34:04 »
....jep Gronsveld.... Beetje merkwaardige locatie, waardoor er geen NS E-mat in Eijsden kan komen, maar wellicht had de ligging van onderstations ermee van doen. Geen idee.

De Benelux Hondekop kan in mijn voorstel dan wel rijden op het enige traject waar ooit de enige echte Beneluxtrein gereden heeft. (de Ardennen express) Toch nog soort van historisch verantwoord.  ;D

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #209 Gepost op: 18 July 2017, 11:55:15 »
Volgens mij moest er om met 1500 Volt in Eijsden te komen, inderdaad een extra onderstation gebouwd worden en dat heeft men vanwege de kosten achterwege gelaten.