Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 59730 keer)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #195 Gepost op: 17 juli 2017, 02:54:15 »
Ik denk dat Klaas gelijk heeft en dat Ascona's opmerking gewoon een grap was. Vocht, de plaatselijke fauna en Infrabel doen de rest. Wellicht het overwegen waard om de tractie-installatie te vervangen, dus zonder JH-wals. Scheelt weer fysio-therapie voor de mcn-en( ;D).
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #196 Gepost op: 17 juli 2017, 06:33:21 »
Het is gewoon een Belgische 3kV installatie die eronder hangt dus je zult wel moeten.
De JH wals en motorgenerator/compressorgroep zijn beiden apparaten die toegepast zijn voor de Belgische dienst.
Ook de tractiemotoren verschillen van de Nederlandse.
Dit allemaal aanpassen naar een NS installatie zoals in de 766 zou een gigantische Engineeringsklus worden met veranderen van ophangpunten onder de bak.
Meest simpele is inderdaad om de 3 kV installatie te herstellen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #197 Gepost op: 17 juli 2017, 08:54:55 »
En als ProRail toch besluit om in Nederland de bovenleidingspanning te verhogen van 1800V naar 3000V dan is het toch handig als je al een museumtrein hebt die daarmee overweg kan?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #198 Gepost op: 17 juli 2017, 09:52:05 »
Dat is idd een bijkomend voordeel, maar pas veel later aan de orde.
Ga er maar van uit dat de stichting hondekop het stel restaureert in de originele toestand zodat het volgens alle wetten,  bladen,  toelating en revisie termijnen weer zonder nieuwe type goedkeuring zou kunnen worden toegelaten in beide landen.
De stichting kennende gaan die alle onderdelen repareren/reviseren in originele staat.

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #199 Gepost op: 17 juli 2017, 14:55:53 »
reactie op de opmerking van tijgenootje;
Ten 2e ,ik heb nergens gehoord of gelezen dat de stichting zelf roept dat ze de 3Kv installatie werkend willen gaan maken om ritten te maken richting Belgie.

van de Facebook pagina;
Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Hondekop: “ Het is geweldig dat we nu ook de Benelux- hondekop hebben, naast het bewaarde hondekoptreinstel voor de Nederlandse binnenlandse dienst. We gaan de Benelux-hondekop opknappen zodat hij weer inzetbaar is. We kijken er naar uit om, als vanouds, met deze trein over de spoorwegnetten van België en Nederland te rijden.

lijkt mij een uitdaging!
Bert.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://www.amsac.be/
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #200 Gepost op: 17 juli 2017, 15:30:28 »
ook TSP heeft al de grootste moeite om op het Belg.net nog te mogen rijden, naar het schijnt zou de 29013, enkele locomotieven van hen misschien de mogelijkheid kunnen krijgen alles ingebouwd te worden om nog op het Belg. net te kunnen komen  :-\ Van die installatie's is iets van horen vertellen, als het gelogen is dan heb ik ook gelogen  ;)
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2017, 15:32:36 door metpetergaathetbeter »

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #201 Gepost op: 17 juli 2017, 21:57:01 »
Laten we het geduldig afwachten, maar zoals ik de stichting ken/beleef gaan die voor het maximaal haalbare.
Als Infrabel en andere instanties echt niet meewerken houd het op.
Al heb ik even geen idee of het oude systeem dat in de 220.902 zit/zat nog het systeem is dat heden ten dage gebruikt wordt, en wat er nog van over is in het stel.
De ATB ontbreekt, omdat het stel definitief naar België zou gaan, dus zou theoretisch het oude Belgische systeem nog aanwezig kunnen zijn.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #202 Gepost op: 17 juli 2017, 22:57:44 »
In Belgie is de inzet van Elektrisch museummaterieel al jaren onmogelijk en niet toegestaan door de spoorbeheerders daar, daar loop je net zo hard tegenaan als dat de Belgische musea dat al doen...

Precies wat Henk al zegt, 'even' de 3 kV installatie achterwege laten of uitbouwen kun je vergeten want het geheel is in elkaar verweven.

Eigenlijk is er aan de techniek dan ook niets Nederlands, maar is het gewoon een Belgische installatie waarin wijzigingen aangebracht zijn om gemakkelijk met de Nederlandse 1500 Volt om te kunnen gaan.

De Mat'57 heeft dusook bijvoorbeeld andere tractie motoren dan dat de binnenlandse Mat'54'en hebben, dus die aansturen met een Nederlandse installatie kun je vergeten.

Net zoiets is dat de binnenlandse Hondekoppen een elektrische compressor hebben voor de luchtvoorziening en los daarvan een motorgenerator om de hoogspanning om te zetten in laagspanning.
Bij de Benelux stellen heeft men dat anders toe gepast, daar hangt een gecombineerde 'Motorgeneratorcompressor' onder, dwz;
1 elektromotor met schakeling voor 1500 en 3000 volt, die een laagspannings generator aandrijft en tegelijkertijd een mechnische compressor.

Daardoor hoef je maar één keer een oplossing te vinden om de beide apparaten op twee spanningen te laten draaien.
Bij de binnenlandse stellen gaat de compressor gewoon uit als de beoogde druk behaald is, bij de Benelux draait de compressor continu en zorgt een leegloopregeling ervoor dat als de druk behaald is dat de gecomprimeerde lucht van de compressor gewoon naar de buitenlucht geleid word.

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2017, 23:05:45 door Thom »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #203 Gepost op: 18 juli 2017, 00:33:46 »
Handig om te weten voor de geluidsdecoder, dat de compressor dus continue loopt.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #204 Gepost op: 18 juli 2017, 00:42:21 »
 ;D.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #205 Gepost op: 18 juli 2017, 01:54:55 »
Handig om te weten voor de geluidsdecoder, dat de compressor dus continue loopt.  (y)
Goeie  ;D

Alleen gok ik dat er even een Ptsjjjsss.... toegevoegd moet worden als ie omschakeld op buitenlucht ipv dat het geluid gewoon verstomd.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #206 Gepost op: 18 juli 2017, 08:28:59 »
...als "de Belgen" dwars blijven liggen qua inzet op hun net, dan voorzie ik wel een mooie pendel (Valkenburg-) Maastricht - Eijsden. Kunnen we mooi een stukje op 3 KV rijden, maar blijven we lekker op Nederlandse grond.  ;D  (y)

Hoe dan ook: hulde voor het initiatief en succes met de revisie aan alle betrokkenen !!

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #207 Gepost op: 18 juli 2017, 08:50:18 »
Ik vroeg me af: waar staat die spanningssluis dan?
Nou, hier: googlestreetview

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #208 Gepost op: 18 juli 2017, 09:34:04 »
....jep Gronsveld.... Beetje merkwaardige locatie, waardoor er geen NS E-mat in Eijsden kan komen, maar wellicht had de ligging van onderstations ermee van doen. Geen idee.

De Benelux Hondekop kan in mijn voorstel dan wel rijden op het enige traject waar ooit de enige echte Beneluxtrein gereden heeft. (de Ardennen express) Toch nog soort van historisch verantwoord.  ;D

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #209 Gepost op: 18 juli 2017, 11:55:15 »
Volgens mij moest er om met 1500 Volt in Eijsden te komen, inderdaad een extra onderstation gebouwd worden en dat heeft men vanwege de kosten achterwege gelaten.