Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 62367 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #120 Gepost op: 12 May 2014, 18:31:21 »
Ik bedoel ook niet voor de overbrenging,maar voor straks als de 766 klaar is voor in nederland.Ik snap natuurlijk ook wel dat de 766 niet in Belgie kan rijden.
Dus bijvoorbeeld,de tractie installatie van de BNL is niet werkend,maar het stel is verder wel rolvaardig en het electra enz doet het. Kan er bij een ronddrit door NL dan de BNL aan de 766 gekoppeld worden als uitbreiding?
Groetjes Patrick

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #121 Gepost op: 12 May 2014, 19:15:34 »
Dat lijkt me niet echt handig, een Hondekop is van zichzelf al niet zo snel, laat staan als je ook nog twee bakken sleept.
Als je de elektra eenmaal werkend hebt en het stel is rolvaardig, dan is het relatief niet zo heel veel moeite meer om 'm dan ook gelijk rijvaardig te maken lijkt me...

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #122 Gepost op: 12 May 2014, 20:26:29 »
Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.

Of het mag of niet maakt niet uit. De grens wordt hoe dan ook nooit gehaald. Vanaf Roosendaal en Maastricht Randwijk staat er al 3000 volt op de bovenleiding. Dan is het stel wel heel snel in België.  ;)

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #123 Gepost op: 12 May 2014, 23:58:27 »
Ik vertelde hier dus eerder al dat het stel nagenoeg compleet is. Voor rijvaardig maken is zover we nu kunnen zien alleen een ATB kast nodig en laat de stichting die nou net nog hebben liggen. Bijvoorbeeld de JH wals ziet er als nieuw uit en zo wel meer onderdelen. Verder wat klein spul, er mist een frontsein en hier en daar een asbakje, allemaal dingen die we nog zat hebben liggen. Eigenlijk is de staat hetzelfde als de 766, technisch compleet maar casco hier en daar flink rot. Zover we kunnen zien, dingen die we bij de 766 ook hebben kunnen repareren/vervangen, je ziet eigenlijk dat de zwakke plekken op dezelfde plek voorkomen als bij de 766. Asbest schijnt verwijderd te zijn. Ergens is (helaas) een stuk wand met tafel eraf gekomen, daar achter was dan wel weer glaswol te zien, terwijl dit oorspronkelijk nog een asbest geïsoleerd stel was, het lijkt dus ook waar te zijn.

Groeten Edwin.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #124 Gepost op: 13 May 2014, 10:43:54 »
En een vorm van revisie aan rem- en loopwerk neem ik aan ;)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #125 Gepost op: 13 May 2014, 12:08:07 »
Dat ook natuurlijk, maar dat geld voor de 766 ook. De wielbanden van de Benelux schijnen wel weer bijna als nieuw te zijn. Ik ken de revisie geschiedenis van het stel niet, maar die lijkt kort voor buitendienststelling nog plaats gevonden te hebben.

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #126 Gepost op: 13 May 2014, 12:59:09 »
En een vorm van revisie aan rem- en loopwerk neem ik aan ;)
Verder zou een revisie van tractie motoren, de motorgenerator compressor ed, ook geen kwaad kunnen, die hebben in al die jaren waarschijnlijk wel wat te lijden gehad van vocht....

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #127 Gepost op: 13 May 2014, 13:26:52 »
Dat is allemaal wel waar, maar het ging er nu even om of het ding compleet was of niet en of ze weer rijvaardig zou kunnen worden gemaakt, dat was de vraag. Dat is het geval dus rijvaardig maken is mogelijk en ook de bedoeling. Of dat revisie van bepaalde onderdelen vereist zal dan natuurlijk onderzocht moeten worden.

Groeten Edwin.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #128 Gepost op: 13 May 2014, 15:46:19 »
Een binnenlandse overbrenging met de Benelux achter de 766, bijvoorbeeld naar een materieelshow o.i.d., moet wel kunnen lijkt me. De 766 heeft de 386 ook wel heen en weer gesleept. (en de 252 en 1902 samen).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #129 Gepost op: 13 May 2014, 20:15:33 »
En als het overbrengen van de Benelux met alleen de 766 te langzaam is heet de oplossing daarvoor toch 386? ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #130 Gepost op: 13 May 2014, 20:21:52 »
of met zen 2tjes
dus de 766 met de 386 in samenspan met de BeNeLux erachter.

Zal moeten gaan toch?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8470
  • Spoor N
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #131 Gepost op: 13 May 2014, 20:29:39 »
Ja dat zeg ik. Of dacht je dat als de 766 het niet kan dat de 386 er geen probleem mee zou hebben? ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #132 Gepost op: 13 May 2014, 20:49:31 »
mwa de 386 hoeft maar de helft mee te zeulen.  :-X

(zal ook maar de helft motervermogen hebben   ::)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #133 Gepost op: 13 May 2014, 21:46:07 »
Een viertje heeft inderdaad twee tractieinstallatie's en een tweetje maar 1.

Met een viertje kun je makkelijk een tweetje slepen, dat is het probleem niet maar zoiets doe je wel met een aangepaste snelheid, zeker gezien de lange stilstand van dit stel.

Daarnaast is ook de vraag of dat beneluxstel nog fatsoenlijk remt en je daar nu nog op wilt vertrouwen, anders moet er ook nog wat achterop mee omdat het laatste voertuig beremd moet zijn en dan houdt slepen met een ander treinstel wel op eigenlijk.


Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #134 Gepost op: 15 May 2014, 19:57:34 »
Daarnaast is ook de vraag of dat beneluxstel nog fatsoenlijk remt en je daar nu nog op wilt vertrouwen, anders moet er ook nog wat achterop mee omdat het laatste voertuig beremd moet zijn en dan houdt slepen met een ander treinstel wel op eigenlijk.
Ik denk dat het een een loc met koppelwagen voor en erachter wordt. Het Beneluxstel heeft zo lang stil gestaan dat ik niet denk dat het spoorwegmuseum hun 386 uitleend, hoe leuk het idee ook zou zijn om ze samen te zien rijden.