Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
Vandaag om 13:02:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:58:12
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 12:56:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:38:23
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 12:29:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:34
Van 2D afbeelding naar 3D model door Edsko Hekman
Vandaag om 12:05:19
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 11:55:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:46:25
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 11:38:58
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:30:17
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Dave.......
Vandaag om 11:11:49
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 10:44:05
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 10:40:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:25:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:58:16
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 64205 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #135 Gepost op: 16 May 2014, 08:52:44 »
Ik denk dat het handiger is om gewoon af te wachten wat men gaat doen en wanneer  ::)  ;)
Het is in elk geval al goed nieuws dat het stel er blijkbaar niet slecht uitziet en ook nog behoorlijk goed is en vrijwel compleet.
Dat scheelt al een hoop  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #136 Gepost op: 16 May 2014, 10:14:23 »
mwa de 386 hoeft maar de helft mee te zeulen.  :-X

(zal ook maar de helft motervermogen hebben   ::)
Sleepvoorschrift voor klassiek weerstandsmaterieel spreekt over 2 op 1 verhouding. en dat gaat over tractie installaties.
Dus de 386 mag een halve BNL trekken.
laat dus maar een loc met koppelwagen doen scheelt een hoop demontagewerk om de BNL te splitsen, noodkoppeling aan te brengen op de kopwand etc.
DE-3 zou nog kunnen slepen, maar dan zit je weer met remmen.
Loc-koppelwagen-BNL-remrijtuigen zal de oplossing zijn.
Maar laat de techneuten van de Stichting dat bepalen, die kunnen dat het best bepalen aan de hand van de gegevens over de toestand die ze uit België krijgen en wat ze zelf onderzocht hebben.
Eventueel met losse remslangen door de BNL heen gelegd..

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #137 Gepost op: 16 May 2014, 10:19:49 »
En een vorm van revisie aan rem- en loopwerk neem ik aan ;)
Zonder meer.
Voorzover mijn gegevens rijken is het stel jaren niet meer verrold.
De kans op stilstandscorrosie in de lagers is dus levensgroot aanwezig.
Er zal zelfs waarschijnlijk een inspectie vooraf in Belgie moeten plaatsvinden
Maar dat geldt voor alles waar glij- of rollagers in voorkomen, generator-compressorgroep, JH wals, tractiemotoren, wielen, ventilatoren, stroomafnemers, ga maar door.
Maar het is de moeite waard voor dit unieke treinstel.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #138 Gepost op: 16 May 2014, 10:55:18 »
Mijn reactie over het slepen van de Benelux door de 766 betreft het slepen als het Beneluxstel al in Nederland is en roltechnisch is nagekeken (en indien nodig opgeknapt), maar nog niet rijvaardig is gemaakt.
Voor het eerste (grensoverschrijdende) transport lijkt me loc met koppelwagens (en eventueel remwagens) het meest voor de hand liggende.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #139 Gepost op: 16 May 2014, 13:13:09 »
Henk, volgens de Belgen is het stel twee jaar geleden de loods uitgerold en rolvaardig bevonden en hier zouden papieren van aanwezig zijn. Maar uiteraard zal er een en ander geïnspecteerd moeten worden.

Groeten Edwin.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #140 Gepost op: 16 May 2014, 17:21:20 »
Edwin,

Ooit bij het spoorwegmuseum hanteerden we kortere stilstand tijden en andere controles.
Alles wat je nu schrijft is vaag, kun je beter noiet doen.
"Volgens de Belgen", "Hier zouden papieren van aanwezig zijn".
Laat de betreffende verantwoordelijke van de Stichting maar beslissen, hij draagt de verantwoording.
Ik heb ooit een daverende ruzie gehad met iemand die voor mij wel even zou bepalen hoe een trein in elkaar gezet moest worden van Blerick naar Arnhem.
En dat alles om een leuke fotogenieke trein te krijgen.
Helaas, van de 14 wagens/rijtuigen zaten de twee onberemde voertuigen achterop de trein.
Ik heb ze ergens midden in de trein laten plaatsen zodat, in geval van eventuele treinbreuk, die wagens geen eigen leven konden gaan leiden.

Zo is het binnen de stichting ook.
Er zijn mensen die overleggen en er zijn mensen die hun nek uitsteken voor een veilig vervoer van een uniek stel naar Nederland.
Geduld, als de 766 klaar is dan de 220.902.
Al met al is er dan een aardige trein stroomlijnmaterieel samen te stellen.
Niks overhaasten, niks speculeren en de mensen die er mee bezig zijn hun gang laten gaan.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #141 Gepost op: 16 May 2014, 21:39:38 »
Henk, ik zit zelf bij de betreffende stichting en ben zelf betrokken. Ik post dit nu zelfs vanaf de 766, ik ben er drie dagen aan het werken en slaap er zelfs. Dat de 766 eerst gaat snap ik maar al te goed, maar onder tussen moet dat ding in België wel zo snel mogelijk uit een te slopen loods.
Speculeren doe je zelf ook met 'volgens mijn gegevens' ook dat is vaag. Met mijn reactie wilde ik alleen vertellen dat het stel niet jaren op de zelfde plek heeft stil gestaan en wel verrold is.

Groeten Edwin.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #142 Gepost op: 20 May 2014, 09:46:49 »
over wat voor termijn spreek je dan? weken, maanden of toch nog jaren?

mvg,

Robin

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #143 Gepost op: 20 May 2014, 10:02:47 »
Het termijn van wat? Naar Nederland of ook het rijvaardig maken? Het eerst dit jaar als het goed is en ik weet verder nog niet wanneer, dat ligt ook nog aan de Belgen en daar zijn de onderhandeling nog mee bezig, en daar ben ik niet mee bezig, dat doet ons bestuur, ik ben betrokken bij het technische gedeelte. Over het laatste, eerst de 766 (als het mee zit is eind dit jaar de casco revisie afgerond) en dan de Benelux en dan zal het nog wel een jaar of twee duren voor er weer een opgeknapt treinstel op het spoor staat.

Groeten Edwin.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #144 Gepost op: 20 May 2014, 14:43:47 »
wanneer dat stel daar verrold is

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #145 Gepost op: 20 May 2014, 14:50:20 »
Zoals eerder gemeld ongeveer twee jaar geleden. Dat is vrij lang natuurlijk maar toen is ze officieel rolvaardig bevonden, door een officiële instantie. Ik mag hopen dat die een goede controle hebben uitgevoerd, voor ze iets verklaren.
Desalniettemin zullen we zelf ook een goede controle moeten uitvoeren, het is toch een aardige afstand waarover het stel versleept moet worden.
 
Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #146 Gepost op: 20 May 2014, 15:04:26 »
Normaliter is de termijn voor verrollen elke 3 maanden...

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #147 Gepost op: 20 May 2014, 15:14:36 »
Er is mij niet bekend of dat gebeurt, ik weet alleen dat ze twee jaar geleden naar buiten is gerold en rolvaardig is bevonden. De 766 wordt wel vaak een stuk verrold, vaker dan om de drie maanden.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22703
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #148 Gepost op: 20 May 2014, 15:21:36 »
Het stel staat al sinds mensenheugenis in Leuven. Dus als het stel twee jaar geleden rolvaardig werd bevonden, kan dat eigenlijk alleen maar als het in de jaren daarvoor regelmatig werd verrold.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #149 Gepost op: 20 May 2014, 15:30:49 »
Dat lijkt mij dus ook maar ik ben er niet bij geweest en het stel is op dit moment niet in ons bezit en ik heb in ook geen tijd om elke drie maanden naar Leuven te rijden :P De Belgen hebben er heus goed voor gezorgd en niet zomaar neer gezet en nooit meer naar gekeken. Om een voorbeeld te noemen: roestplekken zijn namelijk met iets aangepakt waardoor het niet verder roesten, als het je niks interesseert zou je het lekker laten roesten en geen moeite doen.

Groeten Edwin.