Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 14:00:45
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 13:29:43
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
Fleischmann rijtuig 5896 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:17:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 63609 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #135 Gepost op: 16 May 2014, 08:52:44 »
Ik denk dat het handiger is om gewoon af te wachten wat men gaat doen en wanneer  ::)  ;)
Het is in elk geval al goed nieuws dat het stel er blijkbaar niet slecht uitziet en ook nog behoorlijk goed is en vrijwel compleet.
Dat scheelt al een hoop  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #136 Gepost op: 16 May 2014, 10:14:23 »
mwa de 386 hoeft maar de helft mee te zeulen.  :-X

(zal ook maar de helft motervermogen hebben   ::)
Sleepvoorschrift voor klassiek weerstandsmaterieel spreekt over 2 op 1 verhouding. en dat gaat over tractie installaties.
Dus de 386 mag een halve BNL trekken.
laat dus maar een loc met koppelwagen doen scheelt een hoop demontagewerk om de BNL te splitsen, noodkoppeling aan te brengen op de kopwand etc.
DE-3 zou nog kunnen slepen, maar dan zit je weer met remmen.
Loc-koppelwagen-BNL-remrijtuigen zal de oplossing zijn.
Maar laat de techneuten van de Stichting dat bepalen, die kunnen dat het best bepalen aan de hand van de gegevens over de toestand die ze uit België krijgen en wat ze zelf onderzocht hebben.
Eventueel met losse remslangen door de BNL heen gelegd..

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #137 Gepost op: 16 May 2014, 10:19:49 »
En een vorm van revisie aan rem- en loopwerk neem ik aan ;)
Zonder meer.
Voorzover mijn gegevens rijken is het stel jaren niet meer verrold.
De kans op stilstandscorrosie in de lagers is dus levensgroot aanwezig.
Er zal zelfs waarschijnlijk een inspectie vooraf in Belgie moeten plaatsvinden
Maar dat geldt voor alles waar glij- of rollagers in voorkomen, generator-compressorgroep, JH wals, tractiemotoren, wielen, ventilatoren, stroomafnemers, ga maar door.
Maar het is de moeite waard voor dit unieke treinstel.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #138 Gepost op: 16 May 2014, 10:55:18 »
Mijn reactie over het slepen van de Benelux door de 766 betreft het slepen als het Beneluxstel al in Nederland is en roltechnisch is nagekeken (en indien nodig opgeknapt), maar nog niet rijvaardig is gemaakt.
Voor het eerste (grensoverschrijdende) transport lijkt me loc met koppelwagens (en eventueel remwagens) het meest voor de hand liggende.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #139 Gepost op: 16 May 2014, 13:13:09 »
Henk, volgens de Belgen is het stel twee jaar geleden de loods uitgerold en rolvaardig bevonden en hier zouden papieren van aanwezig zijn. Maar uiteraard zal er een en ander geïnspecteerd moeten worden.

Groeten Edwin.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #140 Gepost op: 16 May 2014, 17:21:20 »
Edwin,

Ooit bij het spoorwegmuseum hanteerden we kortere stilstand tijden en andere controles.
Alles wat je nu schrijft is vaag, kun je beter noiet doen.
"Volgens de Belgen", "Hier zouden papieren van aanwezig zijn".
Laat de betreffende verantwoordelijke van de Stichting maar beslissen, hij draagt de verantwoording.
Ik heb ooit een daverende ruzie gehad met iemand die voor mij wel even zou bepalen hoe een trein in elkaar gezet moest worden van Blerick naar Arnhem.
En dat alles om een leuke fotogenieke trein te krijgen.
Helaas, van de 14 wagens/rijtuigen zaten de twee onberemde voertuigen achterop de trein.
Ik heb ze ergens midden in de trein laten plaatsen zodat, in geval van eventuele treinbreuk, die wagens geen eigen leven konden gaan leiden.

Zo is het binnen de stichting ook.
Er zijn mensen die overleggen en er zijn mensen die hun nek uitsteken voor een veilig vervoer van een uniek stel naar Nederland.
Geduld, als de 766 klaar is dan de 220.902.
Al met al is er dan een aardige trein stroomlijnmaterieel samen te stellen.
Niks overhaasten, niks speculeren en de mensen die er mee bezig zijn hun gang laten gaan.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #141 Gepost op: 16 May 2014, 21:39:38 »
Henk, ik zit zelf bij de betreffende stichting en ben zelf betrokken. Ik post dit nu zelfs vanaf de 766, ik ben er drie dagen aan het werken en slaap er zelfs. Dat de 766 eerst gaat snap ik maar al te goed, maar onder tussen moet dat ding in België wel zo snel mogelijk uit een te slopen loods.
Speculeren doe je zelf ook met 'volgens mijn gegevens' ook dat is vaag. Met mijn reactie wilde ik alleen vertellen dat het stel niet jaren op de zelfde plek heeft stil gestaan en wel verrold is.

Groeten Edwin.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #142 Gepost op: 20 May 2014, 09:46:49 »
over wat voor termijn spreek je dan? weken, maanden of toch nog jaren?

mvg,

Robin

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #143 Gepost op: 20 May 2014, 10:02:47 »
Het termijn van wat? Naar Nederland of ook het rijvaardig maken? Het eerst dit jaar als het goed is en ik weet verder nog niet wanneer, dat ligt ook nog aan de Belgen en daar zijn de onderhandeling nog mee bezig, en daar ben ik niet mee bezig, dat doet ons bestuur, ik ben betrokken bij het technische gedeelte. Over het laatste, eerst de 766 (als het mee zit is eind dit jaar de casco revisie afgerond) en dan de Benelux en dan zal het nog wel een jaar of twee duren voor er weer een opgeknapt treinstel op het spoor staat.

Groeten Edwin.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #144 Gepost op: 20 May 2014, 14:43:47 »
wanneer dat stel daar verrold is

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #145 Gepost op: 20 May 2014, 14:50:20 »
Zoals eerder gemeld ongeveer twee jaar geleden. Dat is vrij lang natuurlijk maar toen is ze officieel rolvaardig bevonden, door een officiële instantie. Ik mag hopen dat die een goede controle hebben uitgevoerd, voor ze iets verklaren.
Desalniettemin zullen we zelf ook een goede controle moeten uitvoeren, het is toch een aardige afstand waarover het stel versleept moet worden.
 
Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #146 Gepost op: 20 May 2014, 15:04:26 »
Normaliter is de termijn voor verrollen elke 3 maanden...

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #147 Gepost op: 20 May 2014, 15:14:36 »
Er is mij niet bekend of dat gebeurt, ik weet alleen dat ze twee jaar geleden naar buiten is gerold en rolvaardig is bevonden. De 766 wordt wel vaak een stuk verrold, vaker dan om de drie maanden.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #148 Gepost op: 20 May 2014, 15:21:36 »
Het stel staat al sinds mensenheugenis in Leuven. Dus als het stel twee jaar geleden rolvaardig werd bevonden, kan dat eigenlijk alleen maar als het in de jaren daarvoor regelmatig werd verrold.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #149 Gepost op: 20 May 2014, 15:30:49 »
Dat lijkt mij dus ook maar ik ben er niet bij geweest en het stel is op dit moment niet in ons bezit en ik heb in ook geen tijd om elke drie maanden naar Leuven te rijden :P De Belgen hebben er heus goed voor gezorgd en niet zomaar neer gezet en nooit meer naar gekeken. Om een voorbeeld te noemen: roestplekken zijn namelijk met iets aangepakt waardoor het niet verder roesten, als het je niks interesseert zou je het lekker laten roesten en geen moeite doen.

Groeten Edwin.