Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 62432 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #120 Gepost op: 12 May 2014, 18:31:21 »
Ik bedoel ook niet voor de overbrenging,maar voor straks als de 766 klaar is voor in nederland.Ik snap natuurlijk ook wel dat de 766 niet in Belgie kan rijden.
Dus bijvoorbeeld,de tractie installatie van de BNL is niet werkend,maar het stel is verder wel rolvaardig en het electra enz doet het. Kan er bij een ronddrit door NL dan de BNL aan de 766 gekoppeld worden als uitbreiding?
Groetjes Patrick

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #121 Gepost op: 12 May 2014, 19:15:34 »
Dat lijkt me niet echt handig, een Hondekop is van zichzelf al niet zo snel, laat staan als je ook nog twee bakken sleept.
Als je de elektra eenmaal werkend hebt en het stel is rolvaardig, dan is het relatief niet zo heel veel moeite meer om 'm dan ook gelijk rijvaardig te maken lijkt me...

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #122 Gepost op: 12 May 2014, 20:26:29 »
Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.

Of het mag of niet maakt niet uit. De grens wordt hoe dan ook nooit gehaald. Vanaf Roosendaal en Maastricht Randwijk staat er al 3000 volt op de bovenleiding. Dan is het stel wel heel snel in België.  ;)

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #123 Gepost op: 12 May 2014, 23:58:27 »
Ik vertelde hier dus eerder al dat het stel nagenoeg compleet is. Voor rijvaardig maken is zover we nu kunnen zien alleen een ATB kast nodig en laat de stichting die nou net nog hebben liggen. Bijvoorbeeld de JH wals ziet er als nieuw uit en zo wel meer onderdelen. Verder wat klein spul, er mist een frontsein en hier en daar een asbakje, allemaal dingen die we nog zat hebben liggen. Eigenlijk is de staat hetzelfde als de 766, technisch compleet maar casco hier en daar flink rot. Zover we kunnen zien, dingen die we bij de 766 ook hebben kunnen repareren/vervangen, je ziet eigenlijk dat de zwakke plekken op dezelfde plek voorkomen als bij de 766. Asbest schijnt verwijderd te zijn. Ergens is (helaas) een stuk wand met tafel eraf gekomen, daar achter was dan wel weer glaswol te zien, terwijl dit oorspronkelijk nog een asbest geïsoleerd stel was, het lijkt dus ook waar te zijn.

Groeten Edwin.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #124 Gepost op: 13 May 2014, 10:43:54 »
En een vorm van revisie aan rem- en loopwerk neem ik aan ;)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #125 Gepost op: 13 May 2014, 12:08:07 »
Dat ook natuurlijk, maar dat geld voor de 766 ook. De wielbanden van de Benelux schijnen wel weer bijna als nieuw te zijn. Ik ken de revisie geschiedenis van het stel niet, maar die lijkt kort voor buitendienststelling nog plaats gevonden te hebben.

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #126 Gepost op: 13 May 2014, 12:59:09 »
En een vorm van revisie aan rem- en loopwerk neem ik aan ;)
Verder zou een revisie van tractie motoren, de motorgenerator compressor ed, ook geen kwaad kunnen, die hebben in al die jaren waarschijnlijk wel wat te lijden gehad van vocht....

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #127 Gepost op: 13 May 2014, 13:26:52 »
Dat is allemaal wel waar, maar het ging er nu even om of het ding compleet was of niet en of ze weer rijvaardig zou kunnen worden gemaakt, dat was de vraag. Dat is het geval dus rijvaardig maken is mogelijk en ook de bedoeling. Of dat revisie van bepaalde onderdelen vereist zal dan natuurlijk onderzocht moeten worden.

Groeten Edwin.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #128 Gepost op: 13 May 2014, 15:46:19 »
Een binnenlandse overbrenging met de Benelux achter de 766, bijvoorbeeld naar een materieelshow o.i.d., moet wel kunnen lijkt me. De 766 heeft de 386 ook wel heen en weer gesleept. (en de 252 en 1902 samen).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #129 Gepost op: 13 May 2014, 20:15:33 »
En als het overbrengen van de Benelux met alleen de 766 te langzaam is heet de oplossing daarvoor toch 386? ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #130 Gepost op: 13 May 2014, 20:21:52 »
of met zen 2tjes
dus de 766 met de 386 in samenspan met de BeNeLux erachter.

Zal moeten gaan toch?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #131 Gepost op: 13 May 2014, 20:29:39 »
Ja dat zeg ik. Of dacht je dat als de 766 het niet kan dat de 386 er geen probleem mee zou hebben? ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #132 Gepost op: 13 May 2014, 20:49:31 »
mwa de 386 hoeft maar de helft mee te zeulen.  :-X

(zal ook maar de helft motervermogen hebben   ::)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #133 Gepost op: 13 May 2014, 21:46:07 »
Een viertje heeft inderdaad twee tractieinstallatie's en een tweetje maar 1.

Met een viertje kun je makkelijk een tweetje slepen, dat is het probleem niet maar zoiets doe je wel met een aangepaste snelheid, zeker gezien de lange stilstand van dit stel.

Daarnaast is ook de vraag of dat beneluxstel nog fatsoenlijk remt en je daar nu nog op wilt vertrouwen, anders moet er ook nog wat achterop mee omdat het laatste voertuig beremd moet zijn en dan houdt slepen met een ander treinstel wel op eigenlijk.


Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #134 Gepost op: 15 May 2014, 19:57:34 »
Daarnaast is ook de vraag of dat beneluxstel nog fatsoenlijk remt en je daar nu nog op wilt vertrouwen, anders moet er ook nog wat achterop mee omdat het laatste voertuig beremd moet zijn en dan houdt slepen met een ander treinstel wel op eigenlijk.
Ik denk dat het een een loc met koppelwagen voor en erachter wordt. Het Beneluxstel heeft zo lang stil gestaan dat ik niet denk dat het spoorwegmuseum hun 386 uitleend, hoe leuk het idee ook zou zijn om ze samen te zien rijden.