Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen door Forever Rocofan
Vandaag om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 63445 keer)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #105 Gepost op: 11 May 2014, 17:30:17 »
Het zal ook gerust wel goedkomen,er zal ook hier onderdak voor moeten wezen,anders staat ie beter daar binnen als hier buiten.
Dan nog een vraag als leek (wellicht een hele stomme vraag,maar goed)
Als het ding nou motorisch niet rijvaardig is,is het vermogen van de 766 dan voldoende om het BNL tweetje mee te slepen??

Voor het overbrengen zal dat niet gaan. De 766 krijgt het namelijk heel erg heet als die onder de Belgische draad staat. ;)
Maar in Nederland zou het moeten kunnen, maar eigenlijk alleen om een treinstel met problemen door te laten rijden naar een praktische plek waar het gerepareerd kan worden. In reizigersdienst is dat niet handig, je bent namelijk flink wat vermogen kwijt waardoor je slecht accelereert.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #106 Gepost op: 11 May 2014, 19:04:06 »
In België haalt de 766 de bovenleiding helemaal niet, want die hangt hoger dat de maximale stoomafnemerhoogte in Nederland.
Groetjes,
Emiel

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #107 Gepost op: 11 May 2014, 19:07:20 »
Als het ding toch al tussen koppelwagens van België naar Nederland komt (o.i.d.), is het natuurlijk net zo makkelijk om gewoon in een keer door te rijden (in geval van een dieselloc). Lijkt me handiger dan speciaal de Hondekop ervoor zetten, nog afgezien van dat ook de 766 nog niet rijvaardig is ;)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #108 Gepost op: 11 May 2014, 21:57:31 »
In België haalt de 766 de bovenleiding helemaal niet, want die hangt hoger dat de maximale stoomafnemerhoogte in Nederland.

Volgens mij is de typische hoogte in belgie 5.30m en is het minimum 4.8m.
Dat is dus ruim onder de nederlandse draad hoogte (5.50m) en een nederlandse afnemer zal daar vrolijk tegenaan gaan...

Het is wel zo dat een belgische afnemer veel hoger kan aangezien deze geen eindstop heeft zoals in nederland.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #109 Gepost op: 11 May 2014, 22:17:19 »
die hogere spanning in België is maar detail  ;D

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #110 Gepost op: 11 May 2014, 22:43:36 »
In welke loods staat dat stel nu dan, Leuven?
Dacht ergens gelezen te hebben, dat dat al platgegooid is..

Ik ben vrijwilliger bij de betreffende Stichting Hondekop. Het ding staat nog steeds in een loods in Leuven en die is nog niet platgegooid.

Alleen ATB kast mist, voor de rest nog kompleet.

Groeten Edwin.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #111 Gepost op: 11 May 2014, 22:57:43 »
Ah, da's duidelijk dan. Nu maar hopen dat het stel snel naar Nederland kan komen, voordat de loods alsnog plat gegooid wordt  :o

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #112 Gepost op: 12 May 2014, 01:35:21 »
Oh ja en over stalling in Nederland. Niemand hoeft bang te zijn dat ze buiten komt te staan, we hebben twee sporen in Blerick, hoe de 766 daar in gaat passen moeten we nog zien, de Benelux past sowieso.

Groeten Edwin.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #113 Gepost op: 12 May 2014, 02:31:00 »
Volgens mij is de typische hoogte in belgie 5.30m en is het minimum 4.8m.
Dat is dus ruim onder de nederlandse draad hoogte (5.50m) en een nederlandse afnemer zal daar vrolijk tegenaan gaan...

Het is wel zo dat een belgische afnemer veel hoger kan aangezien deze geen eindstop heeft zoals in nederland.
In België hangt de bovenleiding tussen de 4,8 meter en de 6 meter. Die 4,8 is het absolute minimum wat doorgaans niet gebruikt wordt. In Nederland is de nominale hoogte 5,5 meter en het maximum is 5,7 meter.

Maar er is nog een veel belangrijkere factor waarom de 766 niet in aanraking zal komen met een belgische bovenleiding: de 766 komt domweg de grens niet over...
Groetjes,
Emiel

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #114 Gepost op: 12 May 2014, 10:55:11 »
Maar er is nog een veel belangrijkere factor waarom de 766 niet in aanraking zal komen met een belgische bovenleiding: de 766 komt domweg de grens niet over...

Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #115 Gepost op: 12 May 2014, 11:33:21 »
Niet als de stroomafnemer niet bij de draad kan ;D

Groeten Edwin.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #116 Gepost op: 12 May 2014, 11:38:12 »
Voorlopig is er nog werk genoeg aan de 766, ik weet niet op welke termijn het Beneluxstel weg zou moeten maar dat wordt toch dieselen..
RETROBAHN A.G.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #117 Gepost op: 12 May 2014, 11:51:10 »
Er is inderdaad nog genoeg werd aan de 766, maar het gaat hard nu, de meeste problemen..oh ja..uitdagingen zijn nu opgelost en we weten nu hoe we het definitief moeten aanpakken, er wordt al hard aan de derde bak gewerkt. De eerste twee naderen qua bovenbouw voltooiing, las werk aan de derde wordt bij mooi weer buiten gedaan en is al bijna klaar. Zodra die gestraald en geschilderd wordt, komt de vierde aan de beurt.

En inderdaad er hangt geen draad naar die loods, dus het lijkt mij het handigst om met koppelwagens en diesels de boel te verplaatsen, maar daar ga ik niet over en wil ik ook niet over gaan, heb het al druk genoeg elk weekend met de 766 ;)

Groeten Edwin.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #118 Gepost op: 12 May 2014, 12:20:08 »
Kan nog altijd met de NMBS 5526 versleept worden...
Deze diesel heeft ook ATB voor het Nederlandse deel 8)

Ben benieuwd hoe dit project gaat lopen, ben al hardstikke blij
dat er tenminste nog een Beneluxstel bestaat (y)

Mvg,

Tis
********

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #119 Gepost op: 12 May 2014, 16:04:13 »
Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.
Ik ga er vanuit dat het treinpersoneel dat met de 766 rijdt, zo stom niet is. Afgezien nog van het feit dat je domweg geen rijweginstelling krijgt van Roosendaal naar Essen.
Groetjes,
Emiel