Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door martijnhaman
Vandaag om 13:34:00
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Sikje 225 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:01:10
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:57:33
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 12:19:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:35:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 62394 keer)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #105 Gepost op: 11 May 2014, 17:30:17 »
Het zal ook gerust wel goedkomen,er zal ook hier onderdak voor moeten wezen,anders staat ie beter daar binnen als hier buiten.
Dan nog een vraag als leek (wellicht een hele stomme vraag,maar goed)
Als het ding nou motorisch niet rijvaardig is,is het vermogen van de 766 dan voldoende om het BNL tweetje mee te slepen??

Voor het overbrengen zal dat niet gaan. De 766 krijgt het namelijk heel erg heet als die onder de Belgische draad staat. ;)
Maar in Nederland zou het moeten kunnen, maar eigenlijk alleen om een treinstel met problemen door te laten rijden naar een praktische plek waar het gerepareerd kan worden. In reizigersdienst is dat niet handig, je bent namelijk flink wat vermogen kwijt waardoor je slecht accelereert.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #106 Gepost op: 11 May 2014, 19:04:06 »
In België haalt de 766 de bovenleiding helemaal niet, want die hangt hoger dat de maximale stoomafnemerhoogte in Nederland.
Groetjes,
Emiel

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #107 Gepost op: 11 May 2014, 19:07:20 »
Als het ding toch al tussen koppelwagens van België naar Nederland komt (o.i.d.), is het natuurlijk net zo makkelijk om gewoon in een keer door te rijden (in geval van een dieselloc). Lijkt me handiger dan speciaal de Hondekop ervoor zetten, nog afgezien van dat ook de 766 nog niet rijvaardig is ;)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #108 Gepost op: 11 May 2014, 21:57:31 »
In België haalt de 766 de bovenleiding helemaal niet, want die hangt hoger dat de maximale stoomafnemerhoogte in Nederland.

Volgens mij is de typische hoogte in belgie 5.30m en is het minimum 4.8m.
Dat is dus ruim onder de nederlandse draad hoogte (5.50m) en een nederlandse afnemer zal daar vrolijk tegenaan gaan...

Het is wel zo dat een belgische afnemer veel hoger kan aangezien deze geen eindstop heeft zoals in nederland.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #109 Gepost op: 11 May 2014, 22:17:19 »
die hogere spanning in België is maar detail  ;D

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #110 Gepost op: 11 May 2014, 22:43:36 »
In welke loods staat dat stel nu dan, Leuven?
Dacht ergens gelezen te hebben, dat dat al platgegooid is..

Ik ben vrijwilliger bij de betreffende Stichting Hondekop. Het ding staat nog steeds in een loods in Leuven en die is nog niet platgegooid.

Alleen ATB kast mist, voor de rest nog kompleet.

Groeten Edwin.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #111 Gepost op: 11 May 2014, 22:57:43 »
Ah, da's duidelijk dan. Nu maar hopen dat het stel snel naar Nederland kan komen, voordat de loods alsnog plat gegooid wordt  :o

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #112 Gepost op: 12 May 2014, 01:35:21 »
Oh ja en over stalling in Nederland. Niemand hoeft bang te zijn dat ze buiten komt te staan, we hebben twee sporen in Blerick, hoe de 766 daar in gaat passen moeten we nog zien, de Benelux past sowieso.

Groeten Edwin.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #113 Gepost op: 12 May 2014, 02:31:00 »
Volgens mij is de typische hoogte in belgie 5.30m en is het minimum 4.8m.
Dat is dus ruim onder de nederlandse draad hoogte (5.50m) en een nederlandse afnemer zal daar vrolijk tegenaan gaan...

Het is wel zo dat een belgische afnemer veel hoger kan aangezien deze geen eindstop heeft zoals in nederland.
In België hangt de bovenleiding tussen de 4,8 meter en de 6 meter. Die 4,8 is het absolute minimum wat doorgaans niet gebruikt wordt. In Nederland is de nominale hoogte 5,5 meter en het maximum is 5,7 meter.

Maar er is nog een veel belangrijkere factor waarom de 766 niet in aanraking zal komen met een belgische bovenleiding: de 766 komt domweg de grens niet over...
Groetjes,
Emiel

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #114 Gepost op: 12 May 2014, 10:55:11 »
Maar er is nog een veel belangrijkere factor waarom de 766 niet in aanraking zal komen met een belgische bovenleiding: de 766 komt domweg de grens niet over...

Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #115 Gepost op: 12 May 2014, 11:33:21 »
Niet als de stroomafnemer niet bij de draad kan ;D

Groeten Edwin.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #116 Gepost op: 12 May 2014, 11:38:12 »
Voorlopig is er nog werk genoeg aan de 766, ik weet niet op welke termijn het Beneluxstel weg zou moeten maar dat wordt toch dieselen..
RETROBAHN A.G.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #117 Gepost op: 12 May 2014, 11:51:10 »
Er is inderdaad nog genoeg werd aan de 766, maar het gaat hard nu, de meeste problemen..oh ja..uitdagingen zijn nu opgelost en we weten nu hoe we het definitief moeten aanpakken, er wordt al hard aan de derde bak gewerkt. De eerste twee naderen qua bovenbouw voltooiing, las werk aan de derde wordt bij mooi weer buiten gedaan en is al bijna klaar. Zodra die gestraald en geschilderd wordt, komt de vierde aan de beurt.

En inderdaad er hangt geen draad naar die loods, dus het lijkt mij het handigst om met koppelwagens en diesels de boel te verplaatsen, maar daar ga ik niet over en wil ik ook niet over gaan, heb het al druk genoeg elk weekend met de 766 ;)

Groeten Edwin.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #118 Gepost op: 12 May 2014, 12:20:08 »
Kan nog altijd met de NMBS 5526 versleept worden...
Deze diesel heeft ook ATB voor het Nederlandse deel 8)

Ben benieuwd hoe dit project gaat lopen, ben al hardstikke blij
dat er tenminste nog een Beneluxstel bestaat (y)

Mvg,

Tis
********

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #119 Gepost op: 12 May 2014, 16:04:13 »
Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.
Ik ga er vanuit dat het treinpersoneel dat met de 766 rijdt, zo stom niet is. Afgezien nog van het feit dat je domweg geen rijweginstelling krijgt van Roosendaal naar Essen.
Groetjes,
Emiel