Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 63507 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #120 Gepost op: 12 May 2014, 18:31:21 »
Ik bedoel ook niet voor de overbrenging,maar voor straks als de 766 klaar is voor in nederland.Ik snap natuurlijk ook wel dat de 766 niet in Belgie kan rijden.
Dus bijvoorbeeld,de tractie installatie van de BNL is niet werkend,maar het stel is verder wel rolvaardig en het electra enz doet het. Kan er bij een ronddrit door NL dan de BNL aan de 766 gekoppeld worden als uitbreiding?
Groetjes Patrick

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #121 Gepost op: 12 May 2014, 19:15:34 »
Dat lijkt me niet echt handig, een Hondekop is van zichzelf al niet zo snel, laat staan als je ook nog twee bakken sleept.
Als je de elektra eenmaal werkend hebt en het stel is rolvaardig, dan is het relatief niet zo heel veel moeite meer om 'm dan ook gelijk rijvaardig te maken lijkt me...

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #122 Gepost op: 12 May 2014, 20:26:29 »
Je hebt helemaal gelijk, het mag simpelweg niet. Maar als je zo stom bent om de 766 de grens over te laten rollen, dan kun je weldegelijk wat korstondig vuurwerk verwachten.

Of het mag of niet maakt niet uit. De grens wordt hoe dan ook nooit gehaald. Vanaf Roosendaal en Maastricht Randwijk staat er al 3000 volt op de bovenleiding. Dan is het stel wel heel snel in België.  ;)

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #123 Gepost op: 12 May 2014, 23:58:27 »
Ik vertelde hier dus eerder al dat het stel nagenoeg compleet is. Voor rijvaardig maken is zover we nu kunnen zien alleen een ATB kast nodig en laat de stichting die nou net nog hebben liggen. Bijvoorbeeld de JH wals ziet er als nieuw uit en zo wel meer onderdelen. Verder wat klein spul, er mist een frontsein en hier en daar een asbakje, allemaal dingen die we nog zat hebben liggen. Eigenlijk is de staat hetzelfde als de 766, technisch compleet maar casco hier en daar flink rot. Zover we kunnen zien, dingen die we bij de 766 ook hebben kunnen repareren/vervangen, je ziet eigenlijk dat de zwakke plekken op dezelfde plek voorkomen als bij de 766. Asbest schijnt verwijderd te zijn. Ergens is (helaas) een stuk wand met tafel eraf gekomen, daar achter was dan wel weer glaswol te zien, terwijl dit oorspronkelijk nog een asbest geïsoleerd stel was, het lijkt dus ook waar te zijn.

Groeten Edwin.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #124 Gepost op: 13 May 2014, 10:43:54 »
En een vorm van revisie aan rem- en loopwerk neem ik aan ;)

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #125 Gepost op: 13 May 2014, 12:08:07 »
Dat ook natuurlijk, maar dat geld voor de 766 ook. De wielbanden van de Benelux schijnen wel weer bijna als nieuw te zijn. Ik ken de revisie geschiedenis van het stel niet, maar die lijkt kort voor buitendienststelling nog plaats gevonden te hebben.

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #126 Gepost op: 13 May 2014, 12:59:09 »
En een vorm van revisie aan rem- en loopwerk neem ik aan ;)
Verder zou een revisie van tractie motoren, de motorgenerator compressor ed, ook geen kwaad kunnen, die hebben in al die jaren waarschijnlijk wel wat te lijden gehad van vocht....

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 983
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #127 Gepost op: 13 May 2014, 13:26:52 »
Dat is allemaal wel waar, maar het ging er nu even om of het ding compleet was of niet en of ze weer rijvaardig zou kunnen worden gemaakt, dat was de vraag. Dat is het geval dus rijvaardig maken is mogelijk en ook de bedoeling. Of dat revisie van bepaalde onderdelen vereist zal dan natuurlijk onderzocht moeten worden.

Groeten Edwin.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #128 Gepost op: 13 May 2014, 15:46:19 »
Een binnenlandse overbrenging met de Benelux achter de 766, bijvoorbeeld naar een materieelshow o.i.d., moet wel kunnen lijkt me. De 766 heeft de 386 ook wel heen en weer gesleept. (en de 252 en 1902 samen).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #129 Gepost op: 13 May 2014, 20:15:33 »
En als het overbrengen van de Benelux met alleen de 766 te langzaam is heet de oplossing daarvoor toch 386? ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #130 Gepost op: 13 May 2014, 20:21:52 »
of met zen 2tjes
dus de 766 met de 386 in samenspan met de BeNeLux erachter.

Zal moeten gaan toch?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #131 Gepost op: 13 May 2014, 20:29:39 »
Ja dat zeg ik. Of dacht je dat als de 766 het niet kan dat de 386 er geen probleem mee zou hebben? ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #132 Gepost op: 13 May 2014, 20:49:31 »
mwa de 386 hoeft maar de helft mee te zeulen.  :-X

(zal ook maar de helft motervermogen hebben   ::)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #133 Gepost op: 13 May 2014, 21:46:07 »
Een viertje heeft inderdaad twee tractieinstallatie's en een tweetje maar 1.

Met een viertje kun je makkelijk een tweetje slepen, dat is het probleem niet maar zoiets doe je wel met een aangepaste snelheid, zeker gezien de lange stilstand van dit stel.

Daarnaast is ook de vraag of dat beneluxstel nog fatsoenlijk remt en je daar nu nog op wilt vertrouwen, anders moet er ook nog wat achterop mee omdat het laatste voertuig beremd moet zijn en dan houdt slepen met een ander treinstel wel op eigenlijk.


Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #134 Gepost op: 15 May 2014, 19:57:34 »
Daarnaast is ook de vraag of dat beneluxstel nog fatsoenlijk remt en je daar nu nog op wilt vertrouwen, anders moet er ook nog wat achterop mee omdat het laatste voertuig beremd moet zijn en dan houdt slepen met een ander treinstel wel op eigenlijk.
Ik denk dat het een een loc met koppelwagen voor en erachter wordt. Het Beneluxstel heeft zo lang stil gestaan dat ik niet denk dat het spoorwegmuseum hun 386 uitleend, hoe leuk het idee ook zou zijn om ze samen te zien rijden.