Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 13:09:50
S88N bezetmelder door Albert de Heer
Vandaag om 13:06:52
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
Vandaag om 13:02:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:58:12
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 12:56:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:38:23
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 12:29:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:34
Van 2D afbeelding naar 3D model door Edsko Hekman
Vandaag om 12:05:19
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 11:55:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:46:25
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 11:38:58
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:30:17
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Dave.......
Vandaag om 11:11:49
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 10:44:05
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 10:40:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:25:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:58:16
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 64223 keer)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #60 Gepost op: 16 August 2013, 11:46:01 »
Als de loods al plat is, dan is natuurlijk de grote vraag waar is het stel nu?

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #61 Gepost op: 16 August 2013, 12:13:42 »
EDIT: als je in Google Earth naar de meest recente luchtfoto's van 16 Juli 2013 van Leuven bekijkt is te zien dat op 16 Juli een loods al niet meer bestaat. de coördinaten zijn 50.8884726376, 4.71739722222
Moet er wel bij zeggen dat dit niet een loods is waar treinen in stonden.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de sloop op het terrein in Leuven al begonnen is. Niet dat de loods met de Mat' 57 weg is.
Men sloopt de boel daar om een pendelparking te maken. In nederland is dit P+R.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #62 Gepost op: 16 August 2013, 12:43:23 »
::) dat treinstel is toch door een nederlandsbedrijf gemaakt ?  ;) :-X

Nee, niet helemaal.

De rijtuigen zijn Nederlands, de elektrische installatie is Belgisch.
Benelux weet je wel.....

Dirk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #63 Gepost op: 16 August 2013, 13:50:12 »
De rijtuigbakken zijn door Werkspoor gebouwd, maar de electrische installatie is gebouwd door ACEC Herstal (Charleroi) en bij Werkspoor ingebouwd.
Groetjes,
Emiel

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #64 Gepost op: 16 August 2013, 13:52:44 »
Ik hoop wel dat het stel (als het mag van de veiligheidsdiensten)een lange rit gesleept zonder kleerscheuren overleeft.
Ik weet niet hoe materieel dat zolang eigenlijk amper heeft gereden reageerd op het andere uiterste,wie het wel weet mag t vertellen ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.
 ::)

Zo spannend is dat niet : gewoon of met een koppelwagen of een treinstel met lage Scharfenberg koppeling aanpikken van het stel, met een beetje mazzel werkt het luchtsysteem nog en dan kan het zelfs beremd mee...

Bij transport gewoon lage snelheid aanhouden en regelmatig aspotten controleren qua temperatuur. Sowieso wordt het stel voor transport toch gecontroleerd door een NOtified BOdy (NOBO) die loopvaardigheid controleert en dan indien alles voldoet een tijdelijke transportvergunning afgeeft.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #65 Gepost op: 16 August 2013, 14:00:43 »
Als ik het dus goed begrijp dan heeft langdurige stilstand geen slecht effect op de bakken en de diverse onderlinge koppelingen ?
Materiaal moeheid of metaal moeheid wat kan optreden ? door langdurige stilstand is hier dan niet op van toepassing ?
Dat je geen 120 moet gaan rijden met zulke transporten lijkt me vrij logisch evenals regelmatige controles  ;D
Kan een controlerend persoon indit geval een transport vergunning afgeven uit naam van zowel de belgische kant en de nederlandse kant,of moet hier ook weer wat aparts voor gedaan worden ?
Ik weet het,veel vragen,maar zulke situatie's kom je volgens mij niet veel meer tegen als het gaat over treinen/locs/anders vanuit het "buitenland" terug te halen via het spoor of op andere wijze naar NL.
En dat maakt me nu, met zo'n aparte situatie dan ook erg vragerig  :P  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22703
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #66 Gepost op: 16 August 2013, 14:09:16 »
Ach, apart. Intertijd is voor de verbouwing hier ook het hele Spoorwegmuseum leeggehaald. Dat betrof vaak ook materieel dat jaren niet van zijn plek was geweest en soms in weer en wind had gestaan. Leuk gezicht die treinen met meerdere machines. Dit is natuurlijk over een grotere afstand, maar het is maar één stel. Kennelijk schijnt dat met voldoende voorbereiding goed te kunnen. Ik weet alleen niet wie het gaat betalen, want gratis is het niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #67 Gepost op: 16 August 2013, 14:11:03 »
Metaal gaat echt niet zomaar hard achteruit bij stilstand; bovendien stamt bijvoorbeeld een Hondekop nog uit 'de goede oude tijd' waarin alles, omdat men het niet exact kon berekenen, gewoon flink overgedimensioneerd was... vooral kunststof en rubberdelen hebben te lijden van stilstand. Belangrijkste is dat af en toe de boel een paar meter verrold wordt om lagerschade te voorkomen (te lang stilstaan geeft putten in de lagerschalen) Zolang niet overal grote gaten invallen zal het dus qua sterkte wel goed zitten.

Aan een goed transport gaat natuurlijk wel het nodige gesleutel vooraf : gangbaar maken van diverse delen , smeren etc etc. Dat is wel cruciaal en bepaalt mede hoe soepel het transport zal verlopen.

Hoe het met overbrengen over meerdere landen gaat weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat in dit geval een Belgische NoBo tot Essen of Roosendaal bevoegd is, waarna een Nederlandse NoBo apart voor Nederland moet kijken en tekenen... een Europees systeem is voorlopig nog een utopie :(
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #68 Gepost op: 16 August 2013, 15:37:04 »
ACEC is gevestigd in Charleroi; Herstal ligt vlak bij Luik, of ACEC daar toen een vestiging had weet ik niet, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

Dirk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #69 Gepost op: 16 August 2013, 16:49:56 »
In 1947 is ACEC gefuseerd met CEB en heette sindsdien ACEC Herstal. Dat heeft dus niets te maken met de plaats Herstal. De naam staat ook om de handleiding van de electische beschrijving die ACEC Herstal leverde bij de installatie (uiteraard franstalig).
Groetjes,
Emiel

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #70 Gepost op: 16 August 2013, 19:37:37 »
En zo te zien is de Hondekop nog weleens van z'n plek geweest sinds het ding daar pakweg 25 jaar geleden kwam, dus met die lagers zal het met een beetje geluk ook wel meevallen. Metaalmoeheid ontstaat door beweging, niet door stilstand.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #71 Gepost op: 16 August 2013, 21:29:59 »
Nou Tim, Ik denk dat er van het vet in de lagers geen enkele smerende werking meer mag worden verwacht.
Is het niet verhard dan kan het wel verzeept zijn.
Eén van de zaken om het stel per spoor te kunnen transporteren is dat er in ieder geval naar de lagers van de assen in de aspotten wordt gekeken én dat de glijlagers van de tractiemotoren gesmeerd worden.
Het mooiste zou zijn om het stel op reservedraaistellen te plaatsen en de eigen draaistellen dan gelijk te behandelen.
Buiten dat zullen de lagers van de tractiemotoren ook niet in al te beste staat zijn en het hoge toerental niet aankunnen.
Maar de experts van de stichting hondekop-4 zullen het best goed bekijken en de juiste manier van transport adviseren.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #72 Gepost op: 16 August 2013, 22:21:07 »
Ja, het vet mag wel vernieuwd, maar ik bedoelde de lagers zelf. Als die 25 jaar echt helemaal stil hebben gestaan dan wordt het veel vervelender. Dat is een stuk meer werk dan vet bijsmeren...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #73 Gepost op: 17 August 2013, 12:23:54 »
@ Jab van Ree,

Bedankt voor de duidelijke uitleg (y)
Nou lees ik ook dat het het mooiste zou zijn om het stel evt op reserve draaistellen te plaatsen en dan te vervoeren (?)
Maar zijn die er dan en laten de huidige draaistellen uberhaupt wel zomaar los,dat zal niet een makkelijke klus zijn om te doen.
(zijn er uberhaupt wel reserve draaistellen te vinden voor dit type treinstel  ::) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #74 Gepost op: 17 August 2013, 16:42:33 »
Voor het spoorwegmuseum heb ik ooit een motor en loopdraaistel voor reserve geregeld, dus zou er nog moeten wijn. Als de stichting hondekop-4 ook nog wat heeft  dan zou het transport makkelijker worden.