Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 62401 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #45 Gepost op: 15 August 2013, 17:12:59 »
5. Floris: Ik had die foto's al eens eerder gezien. Ik ben het met je eens, dat het er nogal 'heftig' uitziet, maar zoals "JAB" al aangeeft, laat je hierdoor niet  uit het veld slaan! (Het ziet er vaak erger uit, dan het is; maar bedenk, het is dik staalplaat, en zolang het niet om dragende delen gaat is een nieuw stuk er zó ingelast  ;) ) De staat van de trucks en de electrische installatie/tractie zijn éérder bepalend voor het succes van restauratie tot dienstvaardig museumstel!
Opzich het inlassen van een stuk staak is de moeite niet, maar dat wordt het wel als een partijtje asbest isolatie achter zit of behandeld is met asbesthoudende anti-dreun pasta, dan zul je eerst (delen) moeten laten ontasbesten voordat erin kunt slijpen en lassen...

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #46 Gepost op: 15 August 2013, 17:23:10 »
 :-[ :-[ O Help, Inderdaad, het Asbestmonster, de Asbesthysterie en de Asbestmaffia... >:( ::) :-X

Iemand, die dáár iets over kan of durft te zeggen?
Het zou mij niet verbazen, als het ding niet eens de grens over mag als er geen Europeesche Asbestvrij-verklaring bij zit... :'(

En een verzoekje aan iedereen, die mij wil aanspreken op mijn toon inzake die asbest: doe het via pb, dat is waarschijnlijk prettiger voor de Mods en in de meeste gevallen niet iets, dat in dit draadje thuishoort (in tegenstelling tot die JH-wals  ;) )

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

henk

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 15 August 2013, 17:31:19 »
@Timtrein: Naar ik begreep heeft het stel heel lang inderdaad binnen gestaan in of bij Leuven, maar is het vanwege ander (museum-?)materieel, dat dringender onder dak moest staan buiten gezet en toen schijnt ook het balletje over "uitplaatsing naar NL" weer te zijn gaan bewegen...

Vorig jaar is besloten dan toch een echt spoorwegmuseum in Schaarbeek te gaan maken onder de welluidende naam Train World. Belooft mooi te worden, maar zoals overal met beperkte capaciteit, en dus was het aanleiding eens kritisch naar het her en der gestalde museumbestand te kijken. Het Beneluxstel werd niet tot de kerncollectie gerekend en er was een belangstellende voor, zodat de deal snel was gemaakt. Met dank aan de Belgen dat ze het stel al die tijd vooral binnen hebben bewaard en nu nog de middelen om het hier op te knappen, te beginnen met de transportkosten.

Hier trouwens een lijstje met het bestand en wat ermee zou moeten gebeuren, stand eind 2012.

http://www.hgbtf.net/download/file.php?id=5082&mode=view
« Laatst bewerkt op: 15 August 2013, 17:55:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #48 Gepost op: 15 August 2013, 17:33:01 »
Kan ie gesleept over het spoor terug?
of word het over de weg?

Dat zal denk ik behoorlijk uitmaken in de kosten.

Al weet ik niet wat meer kost.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #49 Gepost op: 15 August 2013, 18:03:01 »

Hier trouwens een lijstje met het bestand en wat ermee zou moeten gebeuren, stand eind 2012.

Dit lijstje geeft aan wat er in het museum komt.
en ik ben benieuwd of de belgen tegen het splitsen van de EMU1935 ( maar één bak tentoonstellen) gaan ageren zoals hier gebeurd met het inmetselen van de 6317.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 15 August 2013, 18:19:45 »
Als NMBS een beetje welwillend is en ILenT niet al te moeilijk doet dan is spoorvervoer zeker makkelijker. Dit soort bakken over de weg verslepen is wel een hele toer, je zit met de hoogte en je kan niet zoals met de sloopstellen Plan V eventjes alle apparaatkasten onder de bak afbranden ;)
Laten we maar niet over asbest beginnen, pffft...

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #51 Gepost op: 15 August 2013, 18:33:18 »
Nou, ik ben zelf asbestsaneerder....ik zou het een machtige klus vinden  :D .....
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #52 Gepost op: 15 August 2013, 18:39:56 »
Henk en Henk  ;),

De Puristen ageren ongetwijfeld (anders zijn ze geen purist  ;) ), maar ik gok dat de Liefhebbers/Geïnteresseerden allang BLIJ zijn, dát er eindelijk een museum komt! (En dan zullen ze vást wel zich inzetten voor een veilige opslag van die tweede bak, zodat hopelijk ooit het complete stel getoond kan worden Daarbij maakt het "de gemiddelde bezoeker"(oftewel 'de Niet-Hobbyist') waarschijnlijk niets uit of er nu een compleet stel staat of slechts een deel...
Het tentoongestelde deel geeft hem of haar al voldoende herinneringen en tastbare mogelijkheden om dingen aan (klein-)kinderen duidelijk te maken: Die zullen met strategisch geplaatste foto's of een flitsende Multi-Media-Presentatie bij dit object dan het verhaal van Papa of Opa écht wel begrijpen  :)

Ons Persoonlijke Verleden gaat primair over EMOTIES, die wij herinneren/herbeleven naar aanleiding van (bijvoorbeeld) items in een museum: Dat is ook precies wat 99,5% van de (niet spoor-geïnteresseerde) museumbezoeker zoekt en ervaart. En dat is de bulk van het betalende publiek!
De Spoorhobbyist/Spooradept/Spoorfanaat heeft ongetwijfeld een ándere beleving en een andere 'drive', maar is hopelijk wél in staat om te erkennen dat een museum "volgens onze normen" onvoldoende bezoekers zou trekken om te overleven en (dus) haar taak te vervullen  :-\

Ik kan óók heel goed zonder de 'achtbaan' of de 'vuurproef' van ons eigen NSM, maar besef terdege, dat je DAARMEE bezoekers trekt en dus die zo broodnodige inkomsten genereert!

Laten wij dus óók eens iets minder arrogant/hooghartig/denigrerend zijn naar de mensen, die wél 'treintjes willen kijken/beleven', maar niet onze diepgewortelde passie hebben!

(En nu een beetje Off-Topic: JA, ik zou ook wel eens door 'die achtbaan' willen wandelen met gelijkgestemden om al die originele items, die daar staan op mijn gemak te bekijken!) Laten we blij zijn, dat het tenminste bewaard is gebleven en goed wordt verzorgd!!!

Ik ben geen zakenman, beschik beslist niet over de kennis en kunde om verantwoord een museum op te zetten, in te richten of te runnen. Ik ben het niet altijd eens met gekozen methodes, maar zolang ik het niet 'béter kan', ACCEPTEER ik de huidige Status-Quo.

Wijsheid voor iedereen!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Rsd1000

• Offline Offline
    • Fotostop
« Reactie #53 Gepost op: 15 August 2013, 19:19:05 »
Citaat

Bij het publiceren van deze lijst was al duidelijk dat er een aantal dingen niet klopten. De 082 is bijvoorbeeld sinds 1997 van het TSP. Het lijstje is een leuke leidraad, maar dat is het dan. Het hier boven aangehaalde treinstel uit 1935 is trouwens een vierdelig stel.
Momenteel wordt er in België steeds meer duidelijk welk materieel waar naartoe gaat. Interessant daar bij is of het uiteindelijk om eigendomsoverdracht gaat of dat het materieel in bruikleen weg gaat.

Ik houd al jaren een lijst bij met welk tractiematerieel er in België bewaard is gebleven. In 2010 heb ik deze voor het laatst gepubliceerd via Op de Rails: http://www.nvbs.com/OdR_fig/20101201Bijlage1.pdf

Vriendelijke groet,

Arno
« Laatst bewerkt op: 15 August 2013, 19:36:37 door Rsd1000 »

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #54 Gepost op: 15 August 2013, 20:54:57 »
Frans,

Al de tijd dat het museum aan het verbouwen was waren een aantal leden van de werkgroep Materieel betrokken bij de ontwikkelingen (transporten etc.) Eén van die verdiensten was dat de DE3-1934 intact bleef en dat een replica gebouwd werd.
Als wij op zaterdagen in het museum bezig waren met onderhopud cq. herstelling van materieel waren er altijd wel mensen die wilde weten wat je aan het doen was. Die vonden voor hun kinderen de attracties leuk en stonden dan zelf ook te kijken naar de werkzaamheden.
Het spoorwegmuseum wisselt steeds zijn collectie.
De stichting Hondekop 4 heeft in den beginne een moeizame start gehad. Inmiddels is de structuur goed te noemen en worden zaken van een goed perspectief aangepakt.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het met de 220.902 goed gaat komen.
Als tegenhanger voor alle Duits stoomgeweld bij museumorganisaties nu eens wat Belgisch electrisch geweld.

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #55 Gepost op: 16 August 2013, 11:08:13 »

@Mitchell: Jij wilt toch hopelijk niet suggereren, dat dit stel al sinds 1999 buiten staat??  :o Dan zou er aan de techniek inderdaad nog wel eens behoorlijk wat mis kunnen zijn... :(

Frans

Haha, geen flauw idee, ik zag alleen dat de foto's van 1999 zijn.
Ging er vanuit dat het stel er 14 jaar later niet beter uit zou zien?

Geen flauw idee waar het stel al die tijd heeft gestaan  ;D

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #56 Gepost op: 16 August 2013, 11:11:49 »
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed gaat komen,dat is geheel niet het probleem.
Ik hoop wel dat het stel (als het mag van de veiligheidsdiensten)een lange rit gesleept zonder kleerscheuren overleeft.
Ik weet niet hoe materieel dat zolang eigenlijk amper heeft gereden reageerd op het andere uiterste,wie het wel weet mag t vertellen ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.

Belgisch electrisch geweld.
::) dat treinstel is toch door een nederlandsbedrijf gemaakt ?  ;) :-X

Men zei op het internet en fora dat het stel droog gestald in de loods heeft gestaan al die tijd,maar wat het dan tijdens die fotos daar deed is me ook een groot ???
Net als de vraag hoelang heeft het daar wel buiten gestaan ipv toch binnen ?
« Laatst bewerkt op: 16 August 2013, 11:13:55 door tijgernootje. Reden: stukje tekst vergeten »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 16 August 2013, 11:15:13 »
Mitchell, van vrijwel alle foto's na 1999 van de Benelux Hondekop zijn gemaakt in een loods in Leuven. Hier één van de foto's.

Bron: http://www.flickr.com/photos/31781061@N06/3625797185/

Richey

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 16 August 2013, 11:18:06 »
Ik ben in ieder geval foto's uit 2001 en oktober 2010 tegen gekomen van het stel, keurig binnen in de loods in Leuven en geen meter verplaatst.
De loods schijnt gesloopt, geen idee waar hij verstopt is...

Groet,

Richard

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 16 August 2013, 11:23:20 »
Richey, als dat zo is is hij verplaats half Juli. Hier een citaat uit het andere Mat' 57 topic.
Benelux Hondekop moet uit Leuven weg, want die loods moet half juli leeg zijn. TSP heeft bijna al het materieel al overgebracht.
Benelux Hondekop gaat inderdaad richting Amersfoort om te worden toegevoegd aan de Stichting Hondekop (en inderdaad, het gaat géén Stichting Hondekop Vier meer heten). Datum van transport heb ik nog niet, maar of dit per spoor gaat is allerminst zeker ...
Bedoeling is om dit treinstel ook rijvaardig te maken.
Dit zal dan wel zijn omdat de loods gesloopt ging worden.

EDIT: als je in Google Earth naar de meest recente luchtfoto's van 16 Juli 2013 van Leuven bekijkt is te zien dat op 16 Juli een loods al niet meer bestaat. de coördinaten zijn 50.8884726376, 4.71739722222
Moet er wel bij zeggen dat dit niet een loods is waar treinen in stonden.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2013, 11:40:53 door Sneeuwtrein »