Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 63461 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #75 Gepost op: 17 August 2013, 17:18:50 »
En zo te zien is de Hondekop nog weleens van z'n plek geweest sinds het ding daar pakweg 25 jaar geleden kwam, dus met die lagers zal het met een beetje geluk ook wel meevallen. Metaalmoeheid ontstaat door beweging, niet door stilstand.
Kogellagers worden niet blij van langdurige stilstand. Bij een glijlager verdeelt de kracht zich over een groot oppervlak. Bij kogel/tonlagers zet je kracht op een paar kogels/tonnen, de rest zit er min of meer voor spek en bonen bij. Juist met kogel/tonlagers moet je zorgen dat je e.a. regelmatig beweegt en vooral hopen dat je het bij terugzetten niet net weer op de zelfde set kogels/tonnen terugzet.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #76 Gepost op: 17 August 2013, 19:32:32 »
Zover ik weet heeft de Hondekopclub ook (minstens) twee reserve-draaistellen, misschien zelfs wel vier. Die stonden altijd in Onnen op het meest zuidelijke spoor, zowat onder de stalen brug aan de zuidkant.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #77 Gepost op: 18 August 2013, 00:11:57 »
Nood en reserve draaistellen zijn wel leuk, maar ik denk dat als je gaat kijken voor gebruik op de hoofdbaan dat je daar niet beter mee af zult zijn.

Vaak staan die draaistellen ookal jaren stil of hebben al tijden het terrein van een werkplaats niet meer verlaten, zijn verre van compleet en onderhoud is vaakookal 100 jaar terug....

Wat is dan de meerwaarde nog om met veel moeite op locatie te gaan wisselen...?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3870
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #78 Gepost op: 18 August 2013, 00:14:49 »
Ik heb op 17 juni 2007 een paar kiekjes van gemaakt van het Onnense trio;





grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #79 Gepost op: 18 August 2013, 08:09:44 »
Nood en reserve draaistellen zijn wel leuk, maar ik denk dat als je gaat kijken voor gebruik op de hoofdbaan dat je daar niet beter mee af zult zijn.

Vaak staan die draaistellen ookal jaren stil of hebben al tijden het terrein van een werkplaats niet meer verlaten, zijn verre van compleet en onderhoud is vaakookal 100 jaar terug....

Wat is dan de meerwaarde nog om met veel moeite op locatie te gaan wisselen...?
Thom: ik zeg ook niet dat het moet.
Maar de experts van de stichting Hondekop zullen een afweging maken, over het spoor vervoeren of over de weg.
Over de weg kan maar je zit dan wel met een uitzonderlijk vervoer waarvoor speciale vergunningen nodig zijn.
De "Onnense" draaistellen hebben al die tijd onbelast gestaan dus hier zullen de tonlagers in betere staat zijn als die van de draaistellen onder 220.902 omdat die al die jaren belast zijn geweest met de bakgewichten.
Daarnaast zal een en ander nog afhangen van de medewerking/bereidwilligheid van Belgische en Nederlandse autoriteiten/ NOBO's voor spoor- cq. wegvervoer.
De stichting Hondekop zal op dit moment bezig zijn met alles te inventariseren dus laten we maar rustig afwachten
14 bakken stroomlijnmat was het maximum in het verleden toch?
766 - 220.902 - 386 -273 - Pec - 252.
Ach ja, laten we rustig verder dromen ;-)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #80 Gepost op: 18 August 2013, 09:40:33 »
Mmmm dan mis ik nog het hondekoptteinstel 375 uit verkeerspark Assen.
Wissel uit dat rijtje de pec tegen de 375 dan heb je precies de 14 bakken  ;)
Zou de 375 nog uberhaupt nog rijvaardig zijn?
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 18 August 2013, 09:57:07 door guest7823 »

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #81 Gepost op: 18 August 2013, 10:04:03 »
Helaas.....staat ook al jaren stil, dus....

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #82 Gepost op: 18 August 2013, 12:10:13 »
Is er ooit wat gedaan met dat stel in het verkeerspark?

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
    • Richie's homepage
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #83 Gepost op: 18 August 2013, 12:19:33 »
Hij is lang geleden groen geschilderd en omgedoopt als Alpen Party Express. Een soort restaurant/bar/danszaal etc.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #85 Gepost op: 18 August 2013, 12:44:56 »
Waaruit wel blijkt dat het stel de nodige aanpassingen en verbouwingen heeft gehad...

Logisch, want daar is ie ook voor daarheen gekomen uiteraard.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #86 Gepost op: 18 August 2013, 13:05:20 »
Moet zeggen dat het me meevalt van wat je op de foto's ziet natuurlijk.
Wist niet eens dat er hier in NL nog zo'n stel verstopt was.
De verbouwing die het stel daar heeft ondergaan zal best wat onderdelen doen verdwijnen maar ik persoonlijk vind dat(afgaande op de foto's) er nog aardig wat origineel spul inzit en aanzit.
Afijn we dwalen af  ;)

Maar de experts van de stichting Hondekop zullen een afweging maken, over het spoor vervoeren of over de weg.
Over de weg kan maar je zit dan wel met een uitzonderlijk vervoer waarvoor speciale vergunningen nodig zijn.

Daarnaast zal een en ander nog afhangen van de medewerking/bereidwilligheid van Belgische en Nederlandse autoriteiten/ NOBO's voor spoor- cq. wegvervoer.
Ik denk eerder dat voor het stel de "juiste" bepaald zal worden door de medewerking/bereidwilligheid van div instanties en niet zozeer door wat de stichting hier graag zou willen doen.
Maargoed miss werken de belgische instantie's wel iets meer mee dan normaal omdat het hier gaat over iets wat ze daar niet meer konden stallen en "wij" als onderdeel van de geschiedenis wel wilden hebben om te preserveren voor de toekomst ;)
Maargoed we zullen wel zien hoe en wat en wanneer als men zover is.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #87 Gepost op: 18 August 2013, 17:06:55 »
Volgens mij is het stel in Assen 'gewoon' een tweetje mat '54 en geen Benelux.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6749
  • Spaar ze allemaal.
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #88 Gepost op: 18 August 2013, 17:25:43 »
Je hebt gelijk.
Een ELD2 uit de serie 371-393, kijk maar naar de typhoonroosters en de panthograafstoelen, en het nummer op de bak natuurlijk.

Er wordt trouwens ook nergens gezegd dat het een Beneluxstel is, al krijg je door het vermelden hier wel de neiging dat te denken, ik liet mij ook even "foppen".
« Laatst bewerkt op: 18 August 2013, 18:00:51 door prutser »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #89 Gepost op: 18 August 2013, 21:10:26 »
Ja, de Benelux had ook opdraairamen boven de vaste ramen. De 375 heeft zijn originele ramen niet eens meer maar "Sprinter' schuiframen zoals ze toen genoemd werden. Volgens mij ( maar ik kan het fout hebben) zit er ook geen compressor en motorgenerator meer in het stel en waarschijnlijk ook geen tractiemotoren meer.