Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139  (gelezen 8900 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Gepost op: 21 juli 2013, 23:58:45 »
Hoi

Via een andere draadje kwam ik bij de volgende samenstelling

http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/200X/2002-1139

Interessant ding, maar welke is het begagerijtuig? Is deze er in model?

De Avmz komt toch ooit van Rivarossi?  En op de plaatjes lijkt er sprake te zijn van ICRm, of is het gewoon ICR?

Hoor het graag!

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2013, 08:14:53 »
NS heeft indertijd vijf Deutsche Post postrijtuigen overgenomen tbv fietsenvervoer. De meeste zijn blauw geschilderd, maar een paar behielden hun Duitse kleur: groen en blauw/wit.

Sachsenmodelle heeft deze rijtuigen in miniatuur uitgebracht, maar bij mijn weten niet in alle kleurvarianten. De donkerblauwe zie ik nog weleens op beurzen.

Groeten,
Cornelis

Rubedino

  • Gast
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2013, 08:35:52 »
Niet alleen op beurzen (de groene dan  ;)).


André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2013, 09:15:04 »
Rijtuigen zijn ICR, geen ICRm.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2013, 13:40:01 »
Ah

Geen ICRm dus. Dacht dat ook omdat er sprake is van een BD rijtuig, wat toch een verbouwde BKD is ? En het zit net op het randje van verbouwd..

En ik zag niet dat het een fietsenrijtuig was. Mooi, ik heb al twee blauwe, ik neem aan dat die ook kunnen.

Hoewel ik de oceaanblauwe ook wel mooi vond combineren.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2013, 15:26:32 »
De gerenoveerde rijtuigen waren na hun revisie nog niet toegelaten in België, maartoen de Ardennen Express helaas werd geschrapt waren er nog voldoende ongerenoveerde rijtuigen voor deze dienst beschikbaar. Meestal reden in deze trein wel meerdere BKD rijtuigen mee.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2013, 16:12:30 »
Je had deze trein ook kunnen maken met de (inmiddels geschrapte) PlanE post in fietsuitvoering.
Bron

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Rubedino

  • Gast
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2013, 18:32:56 »
Hebben deze twee er ook in gezeten:



Ben deze voor een Belg in de USA aan het maken.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2013, 19:11:33 »
Cool!

Geen idee. Wel een filmpje gezien,  volgens mij laatste rit met diesels, met een blauw buffetrijtuig erin.

Je weet wel, met groot buffet op de zijkant

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2013, 20:14:36 »
http://pub43.bravenet.com/photocenter/album.php?usernum=3678698642#bn-photocenter-1-1-3678698642
hier staan diverse foto's van de samenstelling van deze trein door de jaren heen. Begonnen met 4 ICR's en later uitgegroeid tot treinen van 10 rijtuigen en soms zelfs meer. Vooral tussen Luik en Luxemburg was de trein lang toen ook de rijtuigen die "normaal" in dat pad hadden moeten rijden, werden meegenomen. Vanuit Nederland kwamen dan een stam ICR's (met meestal 2 á 3 BDk's om alle fietsen mee te kunnen nemen) en later dan ook nog een Plan E in fiets-uitvoering. Buffetrijtuigen waren blauw in de tijd dat die in de trein zaten. Die ex-post-rijtuigen zaten in de trein toen NS-Int zoveel mogelijk zelf rijtuigen leverde. Toen reden voor de 1e klas voorziening zelfs Avmz-s mee. Voeg daarbij een verdwaalde IC+ en zelfs een Benelux-versie en je krijgt de meest rare combinaties. En dan kan je nog spelen met de loks. Meestal 2 x 55 en minimaal 1 blauwe voor de energie-voorziening, maar ik heb ook 2 groene en de combi van 1 x NMBS 55 en 1 x CFL 1800 gezien. In de begintijd reden NMBS-oranje bagagerijtuigen mee, maar dus niet tegelijk met de Plan E's. Door het meenemen van de 'originele' stam van de dienst Luik - Luxemburg v.v. kunnen er ook nog M-2's bij (rood en groen) en M-4's. Zelfs CFL-rijtuigen zijn gespot in deze trein en 1 x zeker een Corailrijtuig (overbrenging)
je ziet: keuzes genoeg in de samenstelling, maar je moet eigenlijk een periode kiezen en daarvoor de juiste samenstelling zien te krijgen. In model heb ik, mede dankzij dit forum, wel veel info bij een kunnen schrappen, maar actueel mogelijke 'kandidaten', daar voor moet je echt bij de kenners zijn.

Groet,
Raymond v/d Hoven, nog steeds eigenaar van http://members.ziggo.nl/keikdv/inhoud+uitleg.htm maar na de ophef nooit meer bijgewerkt...
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2013, 20:25:24 »





(dus niet altijd met 2 loks; bij aankomst te Luxemburg vertraging +45. Zie de IC+ als 2e)


En na de electrificatie van Luik - Troisvierges, trok de CFL 3000 de trein maar ook de NMBS 1300 kan, zoals hier de 1327

Eigen opnames. Maar vele van anderen in mijn archief. Maar die plaats ik natuurlijk hier niet zonder toestemming.

Groet,
Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2013, 08:06:50 »
Coole trein dus geweest.

Ik ga toch meer voor de samenstelling eind jaren 90 t/m 2002. De samenstelling waar ik de draad mee begon is de eerste die ik heb gevonden, maar ik zoek verder

Los van de rijtuigen, welke loks namen deze mee uit Maastricht ? De 27, of ook de 13 ?

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2013, 08:54:05 »
Meestal een 27, maar ik heb ook ergens een plaatje gezien van een 22'er!

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2013, 17:05:08 »
Of 2xNMBS 55 dat kwam ook voor.
Gezien. NMBS 21,22,23,27,55 met Ardennen express.
vr gr. Mark7758

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2014, 14:15:21 »
Tsja, en dan koop je recentelijk het fraaie Rivarossi Avmz rijtuig om een van de vele samenstellingen van de Ardennen-express te kunnen nabootsen, en dan kom je tot de volgende ontdekking:



Fietsenrijtuig Plan E   Artitec
ICr A    Märklin
ICr Benelux B    Märklin
ICr IC+ A   Märklin
Avmz     Rivarossi
Waren die Avmz zo lang? Je zal het op een modelbaan wel niet zien, maar zo bij elkaar valt het wel op.

Groet,
Raymond van den Hoven, nog steeds liefhebber van 1138/1139....
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !