Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 22:13:43
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
  

Auteur Topic: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139  (gelezen 9945 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Gepost op: 21 July 2013, 23:58:45 »
Hoi

Via een andere draadje kwam ik bij de volgende samenstelling

http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/200X/2002-1139

Interessant ding, maar welke is het begagerijtuig? Is deze er in model?

De Avmz komt toch ooit van Rivarossi?  En op de plaatjes lijkt er sprake te zijn van ICRm, of is het gewoon ICR?

Hoor het graag!

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #1 Gepost op: 22 July 2013, 08:14:53 »
NS heeft indertijd vijf Deutsche Post postrijtuigen overgenomen tbv fietsenvervoer. De meeste zijn blauw geschilderd, maar een paar behielden hun Duitse kleur: groen en blauw/wit.

Sachsenmodelle heeft deze rijtuigen in miniatuur uitgebracht, maar bij mijn weten niet in alle kleurvarianten. De donkerblauwe zie ik nog weleens op beurzen.

Groeten,
Cornelis

Rubedino

  • Gast
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #2 Gepost op: 22 July 2013, 08:35:52 »
Niet alleen op beurzen (de groene dan  ;)).


André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #3 Gepost op: 22 July 2013, 09:15:04 »
Rijtuigen zijn ICR, geen ICRm.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #4 Gepost op: 22 July 2013, 13:40:01 »
Ah

Geen ICRm dus. Dacht dat ook omdat er sprake is van een BD rijtuig, wat toch een verbouwde BKD is ? En het zit net op het randje van verbouwd..

En ik zag niet dat het een fietsenrijtuig was. Mooi, ik heb al twee blauwe, ik neem aan dat die ook kunnen.

Hoewel ik de oceaanblauwe ook wel mooi vond combineren.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #5 Gepost op: 22 July 2013, 15:26:32 »
De gerenoveerde rijtuigen waren na hun revisie nog niet toegelaten in België, maartoen de Ardennen Express helaas werd geschrapt waren er nog voldoende ongerenoveerde rijtuigen voor deze dienst beschikbaar. Meestal reden in deze trein wel meerdere BKD rijtuigen mee.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #6 Gepost op: 22 July 2013, 16:12:30 »
Je had deze trein ook kunnen maken met de (inmiddels geschrapte) PlanE post in fietsuitvoering.
Bron

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Rubedino

  • Gast
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #7 Gepost op: 22 July 2013, 18:32:56 »
Hebben deze twee er ook in gezeten:



Ben deze voor een Belg in de USA aan het maken.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #8 Gepost op: 22 July 2013, 19:11:33 »
Cool!

Geen idee. Wel een filmpje gezien,  volgens mij laatste rit met diesels, met een blauw buffetrijtuig erin.

Je weet wel, met groot buffet op de zijkant

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #9 Gepost op: 22 July 2013, 20:14:36 »
http://pub43.bravenet.com/photocenter/album.php?usernum=3678698642#bn-photocenter-1-1-3678698642
hier staan diverse foto's van de samenstelling van deze trein door de jaren heen. Begonnen met 4 ICR's en later uitgegroeid tot treinen van 10 rijtuigen en soms zelfs meer. Vooral tussen Luik en Luxemburg was de trein lang toen ook de rijtuigen die "normaal" in dat pad hadden moeten rijden, werden meegenomen. Vanuit Nederland kwamen dan een stam ICR's (met meestal 2 á 3 BDk's om alle fietsen mee te kunnen nemen) en later dan ook nog een Plan E in fiets-uitvoering. Buffetrijtuigen waren blauw in de tijd dat die in de trein zaten. Die ex-post-rijtuigen zaten in de trein toen NS-Int zoveel mogelijk zelf rijtuigen leverde. Toen reden voor de 1e klas voorziening zelfs Avmz-s mee. Voeg daarbij een verdwaalde IC+ en zelfs een Benelux-versie en je krijgt de meest rare combinaties. En dan kan je nog spelen met de loks. Meestal 2 x 55 en minimaal 1 blauwe voor de energie-voorziening, maar ik heb ook 2 groene en de combi van 1 x NMBS 55 en 1 x CFL 1800 gezien. In de begintijd reden NMBS-oranje bagagerijtuigen mee, maar dus niet tegelijk met de Plan E's. Door het meenemen van de 'originele' stam van de dienst Luik - Luxemburg v.v. kunnen er ook nog M-2's bij (rood en groen) en M-4's. Zelfs CFL-rijtuigen zijn gespot in deze trein en 1 x zeker een Corailrijtuig (overbrenging)
je ziet: keuzes genoeg in de samenstelling, maar je moet eigenlijk een periode kiezen en daarvoor de juiste samenstelling zien te krijgen. In model heb ik, mede dankzij dit forum, wel veel info bij een kunnen schrappen, maar actueel mogelijke 'kandidaten', daar voor moet je echt bij de kenners zijn.

Groet,
Raymond v/d Hoven, nog steeds eigenaar van http://members.ziggo.nl/keikdv/inhoud+uitleg.htm maar na de ophef nooit meer bijgewerkt...
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #10 Gepost op: 22 July 2013, 20:25:24 »





(dus niet altijd met 2 loks; bij aankomst te Luxemburg vertraging +45. Zie de IC+ als 2e)


En na de electrificatie van Luik - Troisvierges, trok de CFL 3000 de trein maar ook de NMBS 1300 kan, zoals hier de 1327

Eigen opnames. Maar vele van anderen in mijn archief. Maar die plaats ik natuurlijk hier niet zonder toestemming.

Groet,
Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2013, 08:06:50 »
Coole trein dus geweest.

Ik ga toch meer voor de samenstelling eind jaren 90 t/m 2002. De samenstelling waar ik de draad mee begon is de eerste die ik heb gevonden, maar ik zoek verder

Los van de rijtuigen, welke loks namen deze mee uit Maastricht ? De 27, of ook de 13 ?

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2013, 08:54:05 »
Meestal een 27, maar ik heb ook ergens een plaatje gezien van een 22'er!

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #13 Gepost op: 23 July 2013, 17:05:08 »
Of 2xNMBS 55 dat kwam ook voor.
Gezien. NMBS 21,22,23,27,55 met Ardennen express.
vr gr. Mark7758

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #14 Gepost op: 22 December 2014, 14:15:21 »
Tsja, en dan koop je recentelijk het fraaie Rivarossi Avmz rijtuig om een van de vele samenstellingen van de Ardennen-express te kunnen nabootsen, en dan kom je tot de volgende ontdekking:



Fietsenrijtuig Plan E   Artitec
ICr A    Märklin
ICr Benelux B    Märklin
ICr IC+ A   Märklin
Avmz     Rivarossi
Waren die Avmz zo lang? Je zal het op een modelbaan wel niet zien, maar zo bij elkaar valt het wel op.

Groet,
Raymond van den Hoven, nog steeds liefhebber van 1138/1139....
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !