BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Martijn193 op 21 juli 2013, 23:58:45

Titel: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: Martijn193 op 21 juli 2013, 23:58:45
Hoi

Via een andere draadje kwam ik bij de volgende samenstelling

http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/200X/2002-1139 (http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/200X/2002-1139)

Interessant ding, maar welke is het begagerijtuig? Is deze er in model?

De Avmz komt toch ooit van Rivarossi?  En op de plaatjes lijkt er sprake te zijn van ICRm, of is het gewoon ICR?

Hoor het graag!

Martijn
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: verst107 op 22 juli 2013, 08:14:53
NS heeft indertijd vijf Deutsche Post postrijtuigen overgenomen tbv fietsenvervoer. De meeste zijn blauw geschilderd, maar een paar behielden hun Duitse kleur: groen en blauw/wit.

Sachsenmodelle heeft deze rijtuigen in miniatuur uitgebracht, maar bij mijn weten niet in alle kleurvarianten. De donkerblauwe zie ik nog weleens op beurzen.

Groeten,
Cornelis
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: Rubedino op 22 juli 2013, 08:35:52
Niet alleen op beurzen (de groene dan  ;)).

Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: André82 op 22 juli 2013, 09:15:04
Rijtuigen zijn ICR, geen ICRm.
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: Martijn193 op 22 juli 2013, 13:40:01
Ah

Geen ICRm dus. Dacht dat ook omdat er sprake is van een BD rijtuig, wat toch een verbouwde BKD is ? En het zit net op het randje van verbouwd..

En ik zag niet dat het een fietsenrijtuig was. Mooi, ik heb al twee blauwe, ik neem aan dat die ook kunnen.

Hoewel ik de oceaanblauwe ook wel mooi vond combineren.

Martijn
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: André82 op 22 juli 2013, 15:26:32
De gerenoveerde rijtuigen waren na hun revisie nog niet toegelaten in België, maartoen de Ardennen Express helaas werd geschrapt waren er nog voldoende ongerenoveerde rijtuigen voor deze dienst beschikbaar. Meestal reden in deze trein wel meerdere BKD rijtuigen mee.
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: Railroadtycoon op 22 juli 2013, 16:12:30
Je had deze trein ook kunnen maken met de (inmiddels geschrapte) PlanE post in fietsuitvoering.
Bron (http://www.martijnvanvulpen.nl/web/index.php/materieel/rijtuigen/73-plan-e-en-plan-l)

Allie
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: Rubedino op 22 juli 2013, 18:32:56
Hebben deze twee er ook in gezeten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_787.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_787.jpg)

Ben deze voor een Belg in de USA aan het maken.
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: Martijn193 op 22 juli 2013, 19:11:33
Cool!

Geen idee. Wel een filmpje gezien,  volgens mij laatste rit met diesels, met een blauw buffetrijtuig erin.

Je weet wel, met groot buffet op de zijkant

Martijn
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: R v/d Hoven op 22 juli 2013, 20:14:36
http://pub43.bravenet.com/photocenter/album.php?usernum=3678698642#bn-photocenter-1-1-3678698642
hier staan diverse foto's van de samenstelling van deze trein door de jaren heen. Begonnen met 4 ICR's en later uitgegroeid tot treinen van 10 rijtuigen en soms zelfs meer. Vooral tussen Luik en Luxemburg was de trein lang toen ook de rijtuigen die "normaal" in dat pad hadden moeten rijden, werden meegenomen. Vanuit Nederland kwamen dan een stam ICR's (met meestal 2 á 3 BDk's om alle fietsen mee te kunnen nemen) en later dan ook nog een Plan E in fiets-uitvoering. Buffetrijtuigen waren blauw in de tijd dat die in de trein zaten. Die ex-post-rijtuigen zaten in de trein toen NS-Int zoveel mogelijk zelf rijtuigen leverde. Toen reden voor de 1e klas voorziening zelfs Avmz-s mee. Voeg daarbij een verdwaalde IC+ en zelfs een Benelux-versie en je krijgt de meest rare combinaties. En dan kan je nog spelen met de loks. Meestal 2 x 55 en minimaal 1 blauwe voor de energie-voorziening, maar ik heb ook 2 groene en de combi van 1 x NMBS 55 en 1 x CFL 1800 gezien. In de begintijd reden NMBS-oranje bagagerijtuigen mee, maar dus niet tegelijk met de Plan E's. Door het meenemen van de 'originele' stam van de dienst Luik - Luxemburg v.v. kunnen er ook nog M-2's bij (rood en groen) en M-4's. Zelfs CFL-rijtuigen zijn gespot in deze trein en 1 x zeker een Corailrijtuig (overbrenging)
je ziet: keuzes genoeg in de samenstelling, maar je moet eigenlijk een periode kiezen en daarvoor de juiste samenstelling zien te krijgen. In model heb ik, mede dankzij dit forum, wel veel info bij een kunnen schrappen, maar actueel mogelijke 'kandidaten', daar voor moet je echt bij de kenners zijn.

Groet,
Raymond v/d Hoven, nog steeds eigenaar van http://members.ziggo.nl/keikdv/inhoud+uitleg.htm maar na de ophef nooit meer bijgewerkt...
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: R v/d Hoven op 22 juli 2013, 20:25:24
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1991_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1991_13.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5509551138_Troisvierges_1992_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5509551138_Troisvierges_1992_1024x768.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lux_stad_1999___5523_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lux_stad_1999___5523_Large.jpg)
(dus niet altijd met 2 loks; bij aankomst te Luxemburg vertraging +45. Zie de IC+ als 2e)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1327__1139_Clervaux_8_7_2001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1327__1139_Clervaux_8_7_2001.jpg)
En na de electrificatie van Luik - Troisvierges, trok de CFL 3000 de trein maar ook de NMBS 1300 kan, zoals hier de 1327

Eigen opnames. Maar vele van anderen in mijn archief. Maar die plaats ik natuurlijk hier niet zonder toestemming.

Groet,
Raymond v/d Hoven
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: Martijn193 op 23 juli 2013, 08:06:50
Coole trein dus geweest.

Ik ga toch meer voor de samenstelling eind jaren 90 t/m 2002. De samenstelling waar ik de draad mee begon is de eerste die ik heb gevonden, maar ik zoek verder

Los van de rijtuigen, welke loks namen deze mee uit Maastricht ? De 27, of ook de 13 ?

M
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: André82 op 23 juli 2013, 08:54:05
Meestal een 27, maar ik heb ook ergens een plaatje gezien van een 22'er!
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: mark7758 op 23 juli 2013, 17:05:08
Of 2xNMBS 55 dat kwam ook voor.
Gezien. NMBS 21,22,23,27,55 met Ardennen express.
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: R v/d Hoven op 22 december 2014, 14:15:21
Tsja, en dan koop je recentelijk het fraaie Rivarossi Avmz rijtuig om een van de vele samenstellingen van de Ardennen-express te kunnen nabootsen, en dan kom je tot de volgende ontdekking:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3489_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3489_1024x768.jpg)

Fietsenrijtuig Plan E   Artitec
ICr A    Märklin
ICr Benelux B    Märklin
ICr IC+ A   Märklin
Avmz     Rivarossi
Waren die Avmz zo lang? Je zal het op een modelbaan wel niet zien, maar zo bij elkaar valt het wel op.

Groet,
Raymond van den Hoven, nog steeds liefhebber van 1138/1139....
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: Martijn193 op 22 december 2014, 14:17:44
Nee, maar de Marklins zijn niet 1/87 maar 1/100 of 1/93. Vandaar het verschil en het feit dat ze even lang zijn als jouw plan E bagagerijtuig
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: R v/d Hoven op 22 december 2014, 14:24:17
Hebben deze twee er ook in gezeten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_787.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_787.jpg)

Ben deze voor een Belg in de USA aan het maken.

Nee, het gebruikte buffet-rijtuig waren die in het blauw 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buffetrijtuig.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buffetrijtuig.jpg)
Fietsenrijtuig klopt wel.

Groet,
Raymond v/d Hoven
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: R v/d Hoven op 22 december 2014, 14:26:39
Nee, maar de Marklins zijn niet 1/87 maar 1/100 of 1/93. Vandaar het verschil en het feit dat ze even lang zijn als jouw plan E bagagerijtuig
Hmm, ik dacht dat de Artitec ook wel op de juiste schaal zou zijn... Niet dus. Geeft niet, voorlopig zijn het allemaal modellen voor in een vitrine.

Groet,
Raymond v/d Hoven
Titel: Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
Bericht door: 1202 op 22 december 2014, 15:14:02
De plan E is juist wel op schaal, deze rijtuigen waren in het echt ook minder lang. Geen standaard 26,4 meter dus. In jouw samenstelling zijn de Marklin rijtuigen dus te kort vanwege de kleinere lengteschaal. Volgens mij lees je de uitleg van Martijn net andersom. ;)

Mvg,
Marc