Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 19:26:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 19:15:57
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139  (gelezen 8876 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3832
Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Gepost op: 21 juli 2013, 23:58:45 »
Hoi

Via een andere draadje kwam ik bij de volgende samenstelling

http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/200X/2002-1139

Interessant ding, maar welke is het begagerijtuig? Is deze er in model?

De Avmz komt toch ooit van Rivarossi?  En op de plaatjes lijkt er sprake te zijn van ICRm, of is het gewoon ICR?

Hoor het graag!

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2013, 08:14:53 »
NS heeft indertijd vijf Deutsche Post postrijtuigen overgenomen tbv fietsenvervoer. De meeste zijn blauw geschilderd, maar een paar behielden hun Duitse kleur: groen en blauw/wit.

Sachsenmodelle heeft deze rijtuigen in miniatuur uitgebracht, maar bij mijn weten niet in alle kleurvarianten. De donkerblauwe zie ik nog weleens op beurzen.

Groeten,
Cornelis

Rubedino

  • Gast
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2013, 08:35:52 »
Niet alleen op beurzen (de groene dan  ;)).


André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2013, 09:15:04 »
Rijtuigen zijn ICR, geen ICRm.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3832
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2013, 13:40:01 »
Ah

Geen ICRm dus. Dacht dat ook omdat er sprake is van een BD rijtuig, wat toch een verbouwde BKD is ? En het zit net op het randje van verbouwd..

En ik zag niet dat het een fietsenrijtuig was. Mooi, ik heb al twee blauwe, ik neem aan dat die ook kunnen.

Hoewel ik de oceaanblauwe ook wel mooi vond combineren.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2013, 15:26:32 »
De gerenoveerde rijtuigen waren na hun revisie nog niet toegelaten in België, maartoen de Ardennen Express helaas werd geschrapt waren er nog voldoende ongerenoveerde rijtuigen voor deze dienst beschikbaar. Meestal reden in deze trein wel meerdere BKD rijtuigen mee.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2013, 16:12:30 »
Je had deze trein ook kunnen maken met de (inmiddels geschrapte) PlanE post in fietsuitvoering.
Bron

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Rubedino

  • Gast
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2013, 18:32:56 »
Hebben deze twee er ook in gezeten:



Ben deze voor een Belg in de USA aan het maken.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3832
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2013, 19:11:33 »
Cool!

Geen idee. Wel een filmpje gezien,  volgens mij laatste rit met diesels, met een blauw buffetrijtuig erin.

Je weet wel, met groot buffet op de zijkant

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2013, 20:14:36 »
http://pub43.bravenet.com/photocenter/album.php?usernum=3678698642#bn-photocenter-1-1-3678698642
hier staan diverse foto's van de samenstelling van deze trein door de jaren heen. Begonnen met 4 ICR's en later uitgegroeid tot treinen van 10 rijtuigen en soms zelfs meer. Vooral tussen Luik en Luxemburg was de trein lang toen ook de rijtuigen die "normaal" in dat pad hadden moeten rijden, werden meegenomen. Vanuit Nederland kwamen dan een stam ICR's (met meestal 2 á 3 BDk's om alle fietsen mee te kunnen nemen) en later dan ook nog een Plan E in fiets-uitvoering. Buffetrijtuigen waren blauw in de tijd dat die in de trein zaten. Die ex-post-rijtuigen zaten in de trein toen NS-Int zoveel mogelijk zelf rijtuigen leverde. Toen reden voor de 1e klas voorziening zelfs Avmz-s mee. Voeg daarbij een verdwaalde IC+ en zelfs een Benelux-versie en je krijgt de meest rare combinaties. En dan kan je nog spelen met de loks. Meestal 2 x 55 en minimaal 1 blauwe voor de energie-voorziening, maar ik heb ook 2 groene en de combi van 1 x NMBS 55 en 1 x CFL 1800 gezien. In de begintijd reden NMBS-oranje bagagerijtuigen mee, maar dus niet tegelijk met de Plan E's. Door het meenemen van de 'originele' stam van de dienst Luik - Luxemburg v.v. kunnen er ook nog M-2's bij (rood en groen) en M-4's. Zelfs CFL-rijtuigen zijn gespot in deze trein en 1 x zeker een Corailrijtuig (overbrenging)
je ziet: keuzes genoeg in de samenstelling, maar je moet eigenlijk een periode kiezen en daarvoor de juiste samenstelling zien te krijgen. In model heb ik, mede dankzij dit forum, wel veel info bij een kunnen schrappen, maar actueel mogelijke 'kandidaten', daar voor moet je echt bij de kenners zijn.

Groet,
Raymond v/d Hoven, nog steeds eigenaar van http://members.ziggo.nl/keikdv/inhoud+uitleg.htm maar na de ophef nooit meer bijgewerkt...
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2013, 20:25:24 »





(dus niet altijd met 2 loks; bij aankomst te Luxemburg vertraging +45. Zie de IC+ als 2e)


En na de electrificatie van Luik - Troisvierges, trok de CFL 3000 de trein maar ook de NMBS 1300 kan, zoals hier de 1327

Eigen opnames. Maar vele van anderen in mijn archief. Maar die plaats ik natuurlijk hier niet zonder toestemming.

Groet,
Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3832
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2013, 08:06:50 »
Coole trein dus geweest.

Ik ga toch meer voor de samenstelling eind jaren 90 t/m 2002. De samenstelling waar ik de draad mee begon is de eerste die ik heb gevonden, maar ik zoek verder

Los van de rijtuigen, welke loks namen deze mee uit Maastricht ? De 27, of ook de 13 ?

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2013, 08:54:05 »
Meestal een 27, maar ik heb ook ergens een plaatje gezien van een 22'er!

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2013, 17:05:08 »
Of 2xNMBS 55 dat kwam ook voor.
Gezien. NMBS 21,22,23,27,55 met Ardennen express.
vr gr. Mark7758

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Amsterdam-Luxemburg 2002 Int 1139
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2014, 14:15:21 »
Tsja, en dan koop je recentelijk het fraaie Rivarossi Avmz rijtuig om een van de vele samenstellingen van de Ardennen-express te kunnen nabootsen, en dan kom je tot de volgende ontdekking:



Fietsenrijtuig Plan E   Artitec
ICr A    Märklin
ICr Benelux B    Märklin
ICr IC+ A   Märklin
Avmz     Rivarossi
Waren die Avmz zo lang? Je zal het op een modelbaan wel niet zien, maar zo bij elkaar valt het wel op.

Groet,
Raymond van den Hoven, nog steeds liefhebber van 1138/1139....
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !