Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 15:28:12
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 15:23:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven  (gelezen 23154 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #30 Gepost op: 08 July 2013, 12:56:11 »
NS 6000....
kijk eens op:
http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x
9 bladzijden aan detailinfo over deze locserie.

Ik had dit bouwproject ooit eens de naam "Project X" gegeven en dat was voordat die naam om andere redenen bekend werd. Heeft dus niks met elkaar te maken.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 12:58:14 door FritsT »

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #31 Gepost op: 08 July 2013, 13:48:21 »
Bedankt Frits voor de link. (y)

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #32 Gepost op: 08 July 2013, 23:25:26 »
Wat een research. Ben dus de hele dag bijna bezig met lezen en kijken, nadat ik de link van Frits kreeg. (y)
Heel erg interessant allemaal. Het kunnen vergelijken van de technische  aspecten als er geen origineel meer bestaat, verhaal apart.
Erg mooi. (y)
Nu alle informatie weer een beetje bezonken is, kan ik op basis van de opgedane kennis verder met een geloofwaardig model. Vandaag tussen het lezen en kijken naar de 6000 variaties een bgin gemaakt met de ketel van de 6300, het onderstel en de verdere opbouw. Gekeken wat er af moet, los moet en andere dingen om het een 'rijp voor de sloop locomotief' te laten zijn.

Keteldeur hangt er straks los voor. Dus uit styreen de rand van de ketel gemaakt. Deur moet nog gemaakt.


De remmen en alvast wat aandrijfwielen pas gemaakt. Chassis komt van een oude opknapper.
Alle goede delen apart gelegd en met de restanten en onderdelen die ik dubbel heb ga ik de loc verder afbouwen.



Arceringen geven weer wat er verdwijnt van de voetplaat. Op de ketel heb ik, met beleid, de slijptol in de stoom dom gezet. Vrom zit er zo'n beetje in nu. Naar de ketel toe moet de sleuf nog heel iets breder, komt morgen bij daglicht wel goed.



Schoorsteen ligt er ook af. In de ketel zullen ook wat details te zien zijn.
Cilinders blijven ook niet gespaard. 1 exemplaar blijft er aan hangen. De andere aan de linkerzijde is verdwenen.


Morgen weer verder. Bogies maken voor de 6000 en de 6300.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #33 Gepost op: 09 July 2013, 18:09:34 »
Ha llo,

Een kleine update.

Cilinder met een grote schade. Voetplaat is weg.







Vanavond meer.

Robert Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #34 Gepost op: 09 July 2013, 22:55:21 »
Lef!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #35 Gepost op: 09 July 2013, 23:06:20 »
Das aardig wat werk om iets kapots te showen  :o
Maar t zal vast wel goed komen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #36 Gepost op: 10 July 2013, 00:07:55 »
De grap is dat je een model goed leert kennen, plus het feit dat het materiaal niet meer in verhouding staat als je er iets afhaalt. Zo'n voetplaat is dan veel te dik aan de afgekorte zijde.
Lamme arm van het vijlen dus.
Na alle toestanden met het sprinten vandaag in de tour toch nog aardig wat gedaan.
Kolenbak open gemaakt. Een andere cabine er op gezet. Leidingen aan de onderzijde bevestigd.
Morgen maar eens het chassis zover afmaken dat het in de grondverf kan. Laat ik het even rusten en kan ik verder met de 6000. Pantserplaten zullen er dan wel zijn, (dank aan Gert) (y) en kan ook de bovenbouw van  die loc in de grondverf.
Voor de details in de ketel heb ik een aardige foto gevonden in een oude aflevering van 'Modelkroniek' uit 1990.

Vorderingen in beeld.

De kolenbunker achterop de loc. Deksels staan straks geopend.



Andere cabine met de trappen reeds gemonteerd. Leidingen geplaatst.





Waar de cilinderblokken nog goed zijn, komen de drijfstangen op de wielen. Het binnen werk in zal ook iets in beeld zijn nu. Ketel gaat ondersteund worden net als op de foto van HUA.
Met de vernielde cilinder had ik een mazzeltje. Door bruut te knippen boog het heel subtiel naar buiten. Daarna de boormachine even gebruikt als frees en met een beetje vijlen was het klaar.
Chassis ligt nu open en bloot, kijken wat daar nog moet gebeuren.

Tot morgen,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #37 Gepost op: 10 July 2013, 17:05:02 »
Ik kan zeggen dat het anti modelbouw mij heel erg boeit.
Kijk maar naar de foto's.

Het chassis. Primer en daarna in de zwarte lak, acryl. Werkt snel en daarna verschillende beurten met poeders en blanke lak als coating tussendoor. Alles heel dun opgebracht.













Ik heb de weggeslagen voetplaat wat beter gedetailleerd. Dit is nog niet klaar, maar ziet er al beter uit.





En zo ziet het eruit als de ketel op het chassis staat. De 6300 is aan de linker voorzijde geraakt en dat geeft schade.







En voor mijn 6000 zijn de pantserplaten, gemaakt door Gert Arkema, ook binnen.



Erg mooi gemaakt dus. Nogmaals bedankt Gert.  (y)

En nu weer verder met bouwen.

Robert Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #38 Gepost op: 10 July 2013, 17:44:03 »
Mooi frommelwerk (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #39 Gepost op: 10 July 2013, 18:04:53 »
Over dat binnenliggende drijfwerk zou ik me maar niet al te drukmaken. Grote kans dat dit toch al afgenomen was tijdens het vervoer van de loc. In ieder geval de drijfstangen en de excentriekstangen. Dan heb je het in h0 goed zichtbare wel gehad. De rest van mr. Walschaar zit achter het drijfwiel en daar zie je sowieso al weinig van

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #40 Gepost op: 10 July 2013, 18:19:08 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de complimenten zover.
@Paul; Je snijdt een onderwerp aan waar ik al iets langer vragen over heb. In het eerste model, uitgegeven door DJH, is er wel een binnen liggend drijfwerk, maar hoe zit het met de andere assen?
Hoe ziet dat er ongeveer uit? Wat betreft het kleine diorama: "Tijdens het vervoer", nou nee.
De loc staat straks op de plek alwaar het getroffen is. Inslag van uitwassen van een explosie links voor. Er komen wel wat afdekkingen over bijvoorbeeld de cabine, kolenbunker is geopend en leeg.

Robert Jan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #41 Gepost op: 10 July 2013, 18:29:49 »
Ga d'r voor de eenvoud maar vanuit dat bij binnenliggend drijfwerk alle botten naar de eerste as gaan. D'r zijn uitzonderingen op, maar dan wordt het al gauw " gedoe". Volgens mij geldt de simpele regel in ieder geval voor alle Nederlandse loc's. De enige uitzondering die me in Nederland te binnen schiet (na een dagje deels op het voorbalkon van de LTM 26 gezeten te hebben tijdens de rit) zijn tramlocomotieven waarbij de cilinders dusdanig dicht tegen de voorste as liggen dat alle botten naar de tweede as kunnen

Je hebt een aantal buitenlandse loc's gehad waarbij de binnencilinders naar de tweede as gingen, echter, dan moet e.a wel " hoger"  liggen om de op en neergaande beweging van de drijfstangen vrij te houden van de eerste as. Je wilt je drijfstangen niet te kort hebben, anders wordt je beweging / krachtverdeling niet echt eenparig, maar je wilt je drijfstangen ook niet eindeloos lang hebben (massa ed)

Het puzzeltje wordt gewoon een stuk simpeler indien je e.a dus op de voorste as afmonteerd en al die mannen kende de voordelen van KISS (al noemde ze het waarschijnlijk niet zo)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #42 Gepost op: 10 July 2013, 18:33:09 »
Oké, bedankt voor je uitleg.
Weer iets wijzer. (y)

Groet,

Robert Jan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #43 Gepost op: 10 July 2013, 18:38:38 »
Als de ketel onderstopt is, is die loc al drie keer van z'n plaats geweest (om spoor vrij te maken of onder de kraan/loopkat te krijgen) of de loc is klaar gemaakt voor transport. In al die gevallen zijn de botten d'r allang afgehaald. Hooguit de eerste dagen na de sabotage zullen de binnenliggende botten d'r nog aan gezeten hebben, maar daarna ......... zsm d'r af. Liggen waarschijnlijk op de voetenplaat, in machinistenhuis of in de tenderbak.

Bij een loc die een dergelijke klap heeft gehad kan je een aantal zaken domweg niet meer vertrouwen. De kans dat je met aangekoppeld drijfwerk meer schade te weeg brengt aan zuigers, lagers ed is behoorlijk groot. Machinisten en werkplaatspersoneel wisten in die dagen donders goed hoe ze een loc op " half werk" moesten zetten. Voor het d'r uit tillen van het drijfwerk draaide die mannen hun hand niet om en waarschijnlijk konden ze het blind doen

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« Reactie #44 Gepost op: 10 July 2013, 18:42:13 »
@Paul;  (y)