Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Rick
Vandaag
om 19:14:23
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 19:12:39
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 19:11:06
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
Jeroen Trainz
Vandaag
om 19:02:07
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 18:52:37
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 18:45:04
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
8
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven (gelezen 23157 keer)
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #15 Gepost op:
07 July 2013, 14:19:51 »
Prachtig thema Robert Jan
Ik zou wel oppassen met de pantserplaten, die ogen nu nog wat grof. Styreen met zelf-ingedrukte boutkoppen zou kunnen werken, maar als de koppen hoe dan ook te dik uitvallen zou ik eerder de kunst van het weglaten toepassen
.
gr Gert
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6035
stationsplein Baden-Baden
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #16 Gepost op:
07 July 2013, 14:28:07 »
Ziet er super uit.
Gelogd
groetjes Dion
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #17 Gepost op:
07 July 2013, 16:56:20 »
Zoals beloofd een voortgangsverslag van de bouw van de locomotieven.
De NS 6004, dat gaat denk ik het nummer worden(depot Zutphen) heeft de pantsering.
De rest van de loc zal best wel standaard zijn. Echter de verlichting is minimaal. Alles wat nog mocht glimmen is verdwenen onder een groen of zwart. De 6004 had geen drijfstangen meer op de foto van HUA. Dus dat is een schade die ik uit ga beelden bij deze loc.
Foto van HUA
Dit is bij de locomotief loods te Zutphen, ter hoogte van de werkplaatsen, net voor de gebouwen van Reessink.
Mijn 6004 ziet er nu zo uit.
Om een idee te krijgen van de toestand waarin een 6300 werd aangetroffen, 2 foto's van HUA.
Dit is wat mij voor ogen staat.
Om zoiets te bouwen, moet je afwegingen maken. Schade aan mijn loc zullen die van de ketel en het drijfwerk zijn. Ook het ondersteunen van zo'n ketel met bielzen, openstaande ketel, opengescheurd plaatwerk en loshangende leidingen en handgrepen zijn erg interessant.
Moet nu even kijken hoe de technische uitvoering van de 6004 was. Die verschillen nogal in de serie 6000 die er liepen in die tijd.
Na een spannende rit in de Tour, weer helemaal blij. Dus bouwen.
Robert Jan
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #18 Gepost op:
07 July 2013, 19:57:53 »
Ik ben geen ingenieur, stoomtechnisch niet super en dus heb ik een paar vragen.
Dit gaat dan voornamelijk over de pompen, voorverwarmers en andere toestanden in verbinding met de ketel en ga zo maar door.
Wanneer een voorverwarmer is aangebracht op de loc, in hoeverre is dan de installatie van andere pompen e.d. geregeld.
Ik zie zoveel variatie bij de 6000 serie, snap ik dus even niet.
Uitgaande van de tekeningen die ik heb uit de Modelbouwer van jaren geleden, kan ik een 6004 bouwen. Met de leidingen komt dat wel goed. Maar waarom is bij een 6010 de opbouw zoveel anders? Heeft dit met de modernisering halverwege de haren '30 te maken, toen ze overeenkomstige binnen liggende cilinders kregen als bij de 3700 serie?
Wie kan me dat uitleggen.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
MSF
Offline
Berichten: 48
Nederlands jaren 30
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #19 Gepost op:
07 July 2013, 21:27:20 »
Wat een leuk thema!
Dit had ik nog nooit eerder gezien.
Erg mooi gedaan!
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #20 Gepost op:
07 July 2013, 21:35:08 »
Robert Jan,
Heb je plaatjes die de verschillen laten zien (tussen 6004 - 6010) , dan probeer ik daar dan weer een verhaaltje bij te verzinnen
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5335
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #21 Gepost op:
07 July 2013, 21:40:57 »
Het is precies het tegenovergestelde van hoe Hollanders hun machines graag uitbeelden, maar zeker in het licht van de huidige tentoonstelling in het NSM een zeer relevante vorm van je materieel exposeren. Ik vind het erg gedurfd, want een vernielde loc realistisch weergeven is eigenlijk veel moeilijker dan een glimmend exemplaar!
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Wim Rosbender
Wullem NS
Offline
Berichten: 742
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #22 Gepost op:
07 July 2013, 21:47:47 »
Beste treinen pimpers,,
Ik ga dit draadje zeker volgen,,,
Heel erg mooi en weer eens totaal iets anders,,
Groetjes,
Wullem NS
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #23 Gepost op:
07 July 2013, 22:09:40 »
Umm, de eerste serie 6000'en (5 stuks) was geleverd met een korte waterkast, duidelijk zichtbaar, want je kunt de hele wielkast van het middelste koppelwiel zien. Boven mijn exemplaar (NS 6002);
Onder een exemplaar van de latere leveringen, zoals uitgebeeld door DJH ( foto Hans'Hobby Hoek) . Deze had een langere, tot de helft van de wielkast. Dat is het exemplaar wat jij hebt. Dus de 6004 kiezen ligt niet erg voor de hand, of je moet een philotrain exemplaar aanschaffen en mollen, maar dat zal niet je bedoeling zijn. Er zijn nooit zulke ingrijpende verbouwingen aan de loc geweest dat deze omgebouwd werd van buitenliggend naar binnenliggend drijfwerk. Het kan wel zijn dat je 'm verwart met de 6100, die had dezelfde asopstelling (2C2), maar buitenliggende cilinders..
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #24 Gepost op:
08 July 2013, 01:15:26 »
Bedankt allen voor de reacties.
Wat betreft het nummer voor de 6000 loc, dat zal geen ombouw worden. Hoewel ik nog een Philo 6000 heb liggen, ga ik die niet offeren.
Ik lees echter in 'De Nederlandse Stoomlocomotieven' (Statius Muller / Veenendaal jr. / Waldorp ) dat in de jaren '30 aanpassingen werden gedaan aan de cilinders bij groot onderhoud. Dit is voor mijn verhaal niet relevant.
Onderhoud en kosten zijn bijvoorbeeld de oorzaak dat de voorwarming installaties geschrapt werden. Prestaties van een stoommachine lopen dan terug denk ik. Heeft dat dan ook consequenties voor de rest van de installatie, wat blijft/verdwijnt.
Morgen bij beter licht maak ik een aantal foto's van bouwtekeningen uit 'De Modelbouwer', dit om te laten zien wat ik bedoel met mijn vraag in eerste instantie.
@Gert; Het is wel een schoonheid van een locomotief. De Philo kit blijft dus voor later in de kast.
Morgen weer verder.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #25 Gepost op:
08 July 2013, 11:03:42 »
Ik heb even wat tekeningen erbij gehaald.
De kaders hebben betrekking op mijn vragen.
Is de pomp die ziet gelijk aan die van de tweede foto?
Ik zie namelijk dat de leidingen anders gemonteerd zijn op de ketel.
Ze hebben het ook over een 'luchtbel' op de ketel, wat is dat?
Hier zie ik als leek 2 systemen naast elkaar. Klopt dat?
Waarom is dat niet bij alle locs uit deze serie?
Hier weer een opmerkelijk detail. De 'steun' onder de voetplaat. Aan de achterzijde is deze altijd aanwezig, aan de voorzijde ontbreekt deze bij de 6004 en bijvoorbeeld de 6015.
Is in het bovenste kader de luchtbel te zien? En wat zit er onder?
Ik wil bij het bouwen een geloofwaardige installatie op mijn 6000. Dus alle tips en uitleg zijn welkom.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #26 Gepost op:
08 July 2013, 11:19:22 »
Aanzicht rechterkant:
- vooraan de luchtpomp
- achteraan de voedingspomp
Aanzicht linkerkant
- voorverwarmer (liggend vat en hoort dus bij voedingspomp (aan rechterzijde))
- rookkast midden: blazerdoorvoer
- rookkast boven: aansluiting pyrometer oververhitter (gok ik)
Het lijkt er op dat er een deelserie is geweest die onder de rookkast vanaf de voetenplaat naar het frame een soort verstevigingsframe heeft gehad (echter dus wel aan beide kanten) ik vermoed dat de tekening van de 6010 daar aan refereert.
Volgens mij is het afnemen van de voorverwarmers pas NA WOII gebeurd en dus daarmee voor jou uitvoering niet relevant.
Later mogelijk meer
«
Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 11:21:48 door guest7823
»
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #27 Gepost op:
08 July 2013, 11:27:16 »
Citaat van: Gert Arkema op 07 July 2013, 14:19:51
Ik zou wel oppassen met de pantserplaten, die ogen nu nog wat grof.
Mee eens. Bevestiging pantserplaten staat niet in verhouding tot overige klinknagels, die waarschijnlijk eigenlijk ook al te groot zijn. De nagelkoppen van klinknagels voor de waterbakken halen de 24 mm niet (eerder orde van grote 16 mm). Dan kom je in h0 op een kop van 0,3 mm (16 mm zou op 0,2 uitkomen)
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #28 Gepost op:
08 July 2013, 11:28:55 »
Robert Jan, het vooraanzicht toont de luchtpomp, het zijaanzicht in het rechterkader de luchtpomp, linkerkader de voedingspomp
(EDIT Paul was me voor)
. Het ding onder de voetplaat bij het voordraaistel heeft mij ook al voor raadsels geplaatst; het is een hijsconsole. Met deze 4 consoles kon een bovenloopkraan de hele loc aan 4 haken eenvoudig oppakken en wegzetten. De 6300 heeft ze ook, maar één stel verstopt achter het trappetje, vandaar dat vierkante gat.
Waarom ze in de Staats-periode wel aan de locs zaten en later niet meer; geen idee.
De functie van het bobbeltje op de rookkast ken ik ook niet, zij het dat ie er in werkelijkheid wat langgerekter uitzag. Ik heb m gewoon gefabriekt en opgesoldeerd, mét leiding. Daaronder de leiding naar de blazer, met het afsluitkraantje aan het eind. Let wel op dat deze leiding in werkelijkheid niet zo strak liep. Het leidingwerk aan de ketel werd blijkbaar regelmatig omgelegd, dus de eerste tekeningen kloppen niet met de oorlogsperiode. De leiding liep vlak over de waterkast naar de ketelklepkast en knikte vervolgens een beetje raar naar beneden naar de plek waar de leiding via de afsluiter de ketel inging.
hier
en
hier, rechter loc
kun je het een beetje redelijk zien.
EDIT: oh ja wil je 'm een beetje verslonst,
hier hangen de leidingen lekker door...
«
Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 11:31:57 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven
«
Reactie #29 Gepost op:
08 July 2013, 11:50:53 »
Dank allen voor de respons.
Ik las overigens dat de voorwarmers al vanaf '43 werden weggelaten. Geen onderdelen meer en onderhoud / revisie werd te duur of koste te veel tijd.
Er is me veel duidelijk geworden. Geeft me in ieder geval ook wat vrijheid in het monteren van de leidingen. NS 6015 is vol behangen met pompen en appendages. Ik ga eens kijken hoe dat met de NS 6007 zit.
De Philo 63F kit 1 is daar duidelijker in ten opzichte van de DJH kit.
We gaan weer verder met bouwen.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Camouflage en pantsering NS locomotieven