Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bad Breijtenberg goes Digital  (gelezen 30689 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #105 Gepost op: 20 oktober 2014, 14:20:47 »
Goed bezig  (y).

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #106 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:18:23 »
Gerwin, bedankt.

Goed bezig, tot nu toe dan...... ::)
heb weer gesodemieter met het omzetten van de servo's direct NA het programmeren van 1 servo/2 posities (omzetten v.e. wissel) en snap niet wat er fout gaat.
Zie beschrijving v/h probleem
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #107 Gepost op: 31 oktober 2014, 21:27:01 »
Zijn lastige zaken, helaas heb ik geen verstand van servo,s

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #108 Gepost op: 05 november 2014, 10:47:59 »
Ik heb de decoder maar even opnieuw zijn adres gegeven (dus geen reset, want dan ben ik alle posities ook kwijt...) en het werkt weer.
Weet niet precies waaraan het gelegen heeft, maar goed, mocht het weer een keer gebeuren, dan weet ik hoe ik het euvel kan verhelpen.
Er zijn nu 4 wissels (servo's) die goed aangestuurd worden mbv KL.  (y)

Een ander probleem dat zich voordeed was dat de 2e bezetmeld-unit wel correct 'reageerde', dat wil zeggen op de betreffende bezetmeldpunten was er wel de mogelijkheid voor een lok om te rijden - spanning aanwezig, maar de bezetmeldinfo werd niet doorgevoerd naar KL. Ronald Koerts had mij een pb gestuurd met de mededeling dat ik de XPressNetLI zodanig moest configureren, dat een 2e bezetmeld-unit ook zijn informatie kwijtkan aan het beestje: de parameter die instelbaar is met het configuratietooltje dus even aangepast van '1' naar '2' ......
....of eigenlijk heb ik de parameter direct verzet naar 16 (maximale waarde, want er kunnen maximaal 16 units achter elkaar geschakeld worden) en nu werkt het. De vraag is dan: waarom is deze setting er? Als je standaard de waarde 16 al zou kunnen programmeren.  ???

Nu doet zich een ander probleempje voor. Heeft ongetwijfeld te maken met mijn - tot nu toe - minieme kennis en ervaring met Koploper.

Inmiddels bestaat het simpele testbaantje uit een ovaal, met 2 inhaalsporen. Omdat ik het leren remmen, en de stopposities e.d., nog matig onder de knie heb, dacht ik verstandig te zijn en met 1 lok maar eens te gaan testrijden. Nog slimmer: wat nou als ik ervoor zorg dat de trein maar in 1 blok kan stoppen. Kan ik bij het betreffende blok eens kijken hoe en wat.
Dus: variabele treinroute aangemaakt, met een stopverbod ALLE blokken, behalve blok 3. Eerder stope de trein willekeurig in de blokken 2, 3, 9, 10, 5 en 6. Dus 1, 7, 8 en 4 zijn Vrije-baan-blokken, waarin in principe niet gestopt dient te worden.
Nu staat de trein stil in Blok 3 ( (y) ) maar weigert, nadat de stoptijd verlopen is, verder te rijden met de mededeling "Blok 1 reeds gereserveerd (na 2)". En blijft staan waar 'ie staat. Als ik de variabele route uitzet, doet 'ie t wel weer. Er is blijkbaar iets wat ervoor zorgt dat de trein geen toestemming heeft om te rijden, maar ik zie zo 1-2-3 niet wat.



Klopt het dat ik in dit geval met een variabele route ook inderdaad de trein in Blok 3 - en alleen maar daar - kan laten stoppen? [Ja, stoppen doet 'ie, maar rijden UIT Blok 3 dus niet meer  ;D ]
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #109 Gepost op: 05 november 2014, 13:10:07 »
....of eigenlijk heb ik de parameter direct verzet naar 16 (maximale waarde, want er kunnen maximaal 16 units achter elkaar geschakeld worden) en nu werkt het. De vraag is dan: waarom is deze setting er? Als je standaard de waarde 16 al zou kunnen programmeren.  ???

Antwoord gevonden.  :) Ik wist dat het ergens nog op het forum stond  (y)  Uit het draadje van Karst over de S88XpressNetLi: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding

Verder: Heb de afgelopen 2 dagen ( nachten ;) ) een PC-configuratie programma voor de s88XPressNetLI gemaakt, waarmee ingesteld kan worden:

XpressNet Adres ( stond vast op 30 )
Basis terugmeld adres ( stond vast op 64 )
Aantal s88 modules ( stond vast op 16 )

Vooral het laatste maakte de boel er niet storings ongevoeliger op. De s88 bus heeft als nare eigenschap, dat wanneer je 'overscant' er voortdurend spookmeldingen (kunnen) komen. Dit is met de laatste instel mogelijkheid definitief en principieel opgelost  :P :P

Klopt het dat ik in dit geval met een variabele route ook inderdaad de trein in Blok 3 - en alleen maar daar - kan laten stoppen? [Ja, stoppen doet 'ie, maar rijden UIT Blok 3 dus niet meer  ;D ]

Inderdaad. Het bestemmingsblok is reeds bezet. Dus Koploper kan geen route vastleggen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #110 Gepost op: 05 november 2014, 13:26:41 »
Ronald,
Bedankt voor het opzoeken. Ik zat in een verkeerd draadje te kijken (probeerde te vindem wat jij me al via pb vertelde)

Inderdaad. Het bestemmingsblok is reeds bezet. Dus Koploper kan geen route vastleggen.

Groet Ronald.

Zie het bijgevoegde figuur in mijn laatste bericht:vanuit Blok3 kan er alleen maar gereden worden naar Blok1 (check-check-dubbelcheck) en dat blok is zo vrij als ik-weet-ni-wat. Dus blijkbaar is er nog iets anders aan de hand. De vraag is mss:wat betekent de "na (2)"...want dat reserveert op de 1 of andere manier dus blok1.
Misschien is de routedefinitie gewoon verkeerd. Voor alle duidelijkheid: ik heb dus alleen gebruik gemaakt van het stopverbod in alle andere blokken, op Blok3 na. Verder is er niets gedefinieerd. Het vervolgblok (1) is een vrije-baan, waar i.p. niet gestopt mag/hieft te worden.....en nu dus al helemaal niet. Wat weerhoudt t m er dan van om er alsnog gewoon doorheen te rijden...en pas weer in Blok3 te stoppen?
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #111 Gepost op: 05 november 2014, 13:32:38 »
Koploper kan geen rijweg instellen die eindigt in een blok met een stopverbod.
En stel dat je ver genoeg vooruit reserveert dat je weer in blok 3 uitkomt, staat daar al een trein.
Wat je wilt, kan niet op deze manier. Even afgezien waarom je het wilt.
Koploper regelt het leren remmen helemaal zelf, daar hoef je niks aan te doen.

Maar weer het advies om koplopervragen in het koploperforum te stellen.
Afgezien dat daar gewoon de meeste kennis voorhanden is, kun je daar je database meesturen.
En dat is bijna altijd nodig om een zinvol antwoord op je vraag te krijgen.

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #112 Gepost op: 05 november 2014, 13:52:21 »
Inderdaad misschien beter om vervolgvragen over KL op het koploperforum te plaatsen, maar aan de andere kant is het wel zo makkelijk om het in het eigen draadje te plaatsen. Volgende keer maar een draad op koploperforum in mekaar flansen.

De reden dat ik dit wilde doen was om vlug wat meer inzicht te krijgen in het remgedrag, en de extra gegevens die men kan invoeren bij de blokeigenschappen - de aanvullende blokgegevens. Voor de 'snelheid' even Blok3 gekozen, daar het een en ander aangepast (denk dan aan wel of niet netjes optrekken/afremmen, verlichting uit bij stilstand e.d., gewoon om het zien gebeuren, zodat het minder abstract wordt) en dan voor de doorloop wilde ik even dat de trein alle blokken voorbijraast, behalve Blok3 waar de trein moet stoppen.

Bedenk me nu dat dat ook gerealiseerd kan worden met een stopkans op 0%, -combinatie met vrije-baan - en dat alleen Blok3 een stopkans van 100% meekrijgt.
Fundamentele vraag: in het algemeen gezien moet ik met de routedefinitie toch kunnen uitsluiten dat er in BlokX en Y gestopt wordt? Dan snap ik de voorwaarden niet helemaal, en moet ik de handleiding er nog maar 'ns op naslaan (y)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #113 Gepost op: 05 november 2014, 14:04:55 »
Je kunt wel uitsluiten dat in een blok gestopt wordt, dat heb je ook gedaan.
Maar koploper moet wel de mogelijkheid hebben om binnen het bereik waar blokken vooruit kunnen worden gereserveerd een vrij blok zonder stopverbod te kiezen.
En het eerste blok dat daarvoor in aanmerking komt, is blok 3. Maar dat was door diezelfde trein al bezet.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #114 Gepost op: 21 november 2014, 23:18:35 »
Ik heb het zelfde gedaan, om in 1 blok het rem gedrag te kunnen bestuderen en te kijken wat veranderingen doen. Als je KL de "vrije loop" laat gaat die in alle blokken het remmen leren, wat op zich een goede zaak is. Maar om voor je zelf het idee te krijgen wat er gebeurt na een verandering is dat wat lastiger.

Ik heb een vaste route daarvoor gebruikt en hem dan in dat ene blok laten stoppen. (stoppen, rijden op basis van tijd). Dan stopt hij elke ronde in het zelfde blok.
Als je dan wat inzicht hebt op het remgedrag in dat blok, dan gooi je die vaste route weer weg en laat je de lok rustig zijn rondjes rijden over de baan. KL heeft dan de kans om in alle blokken vooruit en achteruit te leren remmen. Hier gaat wel even over heen maar je zult zien dat de lok per ronde mooier gaat rijden.

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #115 Gepost op: 28 november 2014, 00:52:38 »
Ah, dat is ook nog een manier inderdaad.... dat was in eerste instantie ongeveer de bedoeling geweest, maar ik kwam dus (foutief) uit op een variabele route. Wat dus niet geheel werkte. Ik heb het opgelost door eventjes, voor de test-case, een apart treintype aan te maken. En, in combinatie met de verschillende bloktypes, ervoor gezorgd dat de trein alleen in Blok 3 mocht stoppen - stopkansen in de overige blokken gewoon op 0% gezet. Werkt. Simpel. Misschien niet zo 'netjes', maar daar ging het me niet om.

Verder ben ik aan het uitvogelen hoe ik 'n aantal dynamische blokken op kan zetten, en dan in combinatie met optimale lengte-blok-keuze. Is me nog niet helemaal duidelijk, maar er komt wel schot in.

Dan ook nog nieuws op het gebied van materieel(y).
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #116 Gepost op: 17 maart 2018, 23:04:05 »
Beste mensen,

Na enig (hopeloos) gepruts, toch even een vraagje hier dumpen.

Is er iemand bekend met het schakelen (i.e. bouwen van schakelingen) met een optocoupler, en meer specifiek de 6N137? Ik zou deze opto graag wat beter willen snappen, en daarnaast ook toepassen in een bezetmeldschakeling middels stroomdetectie.

E.e.a al geprobeerd uit te zoeken, maar het lijkt er sterk op dat specifiek deze opto niet helemaal doet wat ik verwacht deze zou moeten doen. Uiteraard ben ik dan wrschijnlijk de enige die het fout doet, en de werking gewoon verkeerd interpreteer/de schakeling verkeerd aansluit en/of interpreteer...  ???

Ik ben benieuwd (PB mag overigens ook, misschien wat handiger in communicatie over - en weer).
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #117 Gepost op: 17 maart 2018, 23:57:17 »
Laat eens zien hoe je de zaak hebt geschakeld.

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #118 Gepost op: 18 maart 2018, 14:55:52 »
Ik zal het met een aantal schematische weergaven wat verduidelijken.

Aan de "ingang" van de optocoupler 6N137 (links) zet ik, voor de test-case, 5V op de opto-poort 2, met een voorschakelweerstand en een drukschakelaar:


Bij het dichtzetten van de schakelaar gaat er een stroom lopen van ongeveer 10.7 [mA] door de optocoupler (en dus door de IR LED binnen de opto). Misschien is zo'n stroomsterkte al niet helemaal wat gewenst is voor dit type opto...

Vervolgens: initieel zag de "uitgang" van de opto (rechterkant) er, bij mijn testcase, als volgt uit:


Bij het openhouden van de schakeling links (i.e. schakelaar niet ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 1.4 [mA]. Bij het sluiten van de schakeling links (i.e. schakelaar ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 14.1 [mA].

Toen besefte ik me dat VE (opto-7) ook aangesloten dient te worden voor een correcte(re) werking:


en:


Bij het openhouden van de schakeling links (i.e. schakelaar niet ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 0.52 [mA]. Bij het sluiten van de schakeling links (i.e. schakelaar ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 13.71 [mA].

Om, voor de volledigheid, ook inzicht te kunnen krijgen wat er aan aansluiting opto-5 (verbonden met de GND) gebeurt, de volgende situaties:


en:


Bij het openhouden van de schakeling links (i.e. schakelaar niet ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 11 [mA]. Bij het sluiten van de schakeling links (i.e. schakelaar ingedrukt) gaat er op "A" een stroom lopen van 21.1 [mA].

Nu de eigenlijke vraag: wat ik eigenlijk wil bewerkstelligen (ervan uitgaande dat de opto-coupler ook "gewoon" kan schakelen -- {opto-6 schakelt over naar geleiding-mode naar opto-5}} -- als links/ingang "aan"/gesloten wordt) dat op opto-6 een stroomdetectie staat (middels een Arduino-pin): dus, met andere woorden: dat RECHTS (= opto-6 ?) 0 [mA] --->>> +I [mA] als en aan de ingang/linkerkant een stroom door de IR-LED/opto gaat lopen, en andersom: geen stroom door de IR-LED links, dan geen stroom opto-6 --->>> opto-5. Uiteindelijk dient opto-6 aangesloten te worden op de betreffende Arduino-pin, niet op de 5V spanning, maar dit was even ter lering ende vermaak om te kijken hoe de opto schakelt...

Echter, het blijkt uit bovenstaande dat er sowieso al een stroom loopt?! Ik had verwacht dat er geen stroom gaat lopen door de opto van opto-6 naar opto-5 als er geen stroom loopt aan de ingnag/linkerkant, en een stroom van opto-6 naar opto-5 indien de opto IR-LED wel voorzien wordt van spanning/stroom. Daarnaast is de stroomsterkte voor de weerstand - aan opto-6 in beide (open/dicht) gevallen anders dan aan de opto-5 (GND) kant. Ik had verwacht dat hier een verband aanwezig zou zijn (opto zou immers van opto-6 naar opto-5 moeten schakelen als ingnag "hoog" geeft).

Gaat er bij mijn schakeling iets fout en/of interpreteer ik de werking van deze opto verkeerd?

Indien er nog meer vragen opkomen, hoor ik deze graag!
Alvast bedankt voor het meedenken!

PS: Ik weet dat ik ook simpelere opto's kan gebruiken, maar dat is vooralsnog niet het doel. Ik hoop de 6N137 te kunnen gebruiken, en, waar of niet, dit zou in principe ook moet kunnen werken, toch? :o ::)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bad Breijtenberg goes Digital
« Reactie #119 Gepost op: 18 maart 2018, 15:18:01 »
De stroom in 5, daar moet je niet naar kijken. De uitgang van deze opto is geen transistor, maar een CMOS schakeling die zelf ook voeding nodig heeft. Dus wat je in 5 meet is de voedingsstroom.

Iets anders is de stroom in 6, de uitgang. Als de ingangsled uit is mag daar maximaal 1uA lopen volgens de datasheet.
Als er meer loopt is het ding misschien stuk.

De enable ingang 7 hoef je niet aan te sluiten. In de datasheet staat een waarheidstabel en daaruit blijkt:
Als je 7 los laat volgt de uitgang gewoon de ingang. Hetzelfde gebeurt als je 7 aan de plus van de voeding legt. Dat maakt dus geen verschil.
Als je 7 aan de GND legt, dan is de uitgang gedisabled, blijft dus hoog, ongeacht wat er aan de ingang gebeurt.

Het is voornamelijk een kwestie van zorgvuldig de datasheet lezen.

Wat is eigenlijk de reden waarom je per se deze opto wil gebruiken? Het is nogal een exotisch ding.