Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 381871 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #720 Gepost op: 05 February 2014, 13:58:41 »
lopen leer je met vallen en opstaan.
Modelspoor ook.
Hou nou maar gewoon een straal aan van 42cm, dat scheelt een hoop gedonder.
En moet het een klimmende spoorspiraal worden, dan is 48cm spoorstraal nog beter.
Dan komt niet alleen je lok boven, maar ook je rijtuigen en wagons.

De optie van Basilicum is zo gek nog niet, en moet zonder veel breekwerk te maken zijn.

Hendrik Jan
Hoi Hendrik Jan,

Voor die spiraal is denk ik ruimte om met een grotere straal te werken dan de eerder genoemde die in die andere bocht moet komen.
Dat zou dan denk ik uitkomen op Fleischmann 6031 415mm met 22,5 graden ?
Een halve cirkel is dan 84,63 cm buitenmaat.
Veel andere rails zit er qua bochten niet in het assortiment als ik anyrail moet geloven,ik heb de andere maten geprobeerd maar als ik die halve bogen dan opmeet zijn er maar 1 die een nog ruimere boog maakt dan wat ik noem.
De ene is een halve boog over de anderhalve meter,en dus te veel van het goede.
Met 6032 415mm is dat dan 84,14cm met 15 graden voor een halve cirkel.
Met 6030 415mm is dat dan 84,79cm met 30 graden voor een halve cirkel.
Meer zit er niet in qua bochtenspul,waarbij ik dan denk dat de 6031 de beste keus zou zijn ???
Dat kan dan toegepast worden voor de spiraal en is dus dan zo'n beetje wat lijkt op wat Bas voorstelde.
(als is het dan maar aan 1 kant)

@ Jos,

Ja ik denk dat je een soort carroussel lift bedoelt waarbij een hele trein met een lift naar boven komt.
Maar dat gaat het hier niet worden.
Wel bedankt voor het meedenken  (y)

@ Arie,

Wat je zegt is wel iets wat in mijn hoofd loopt te spoken.
De boog rechts maken met eerder genoemde bochtrails van 357,5 en daar de plaat op aanpassen daar.
En dan die 95er foetsie en daar een andere voor in de plaats zodat alle locs door elke bocht komen.
Maargoed dat hangt af van het feit of al het rijdend reizigers spul er ook doorheen komt,ik heb 1 stam niet geprobeerd en dat zijn juist de langste rijtuigen. :-[  :-X
Dat moet dus 1st worden getest,de rest is geen probleem dat zijn zowel bij reizigers 3 en 2 assige, en bij goederen allemaal 2 assers.
Die lopen nog door een haakse bocht zowat  ;D

@ Joop,

Helaas is de piko met 5 starre assen die in 1 blok zitten en dus niet echt flexibel te noemen zijn,verder niet aan te passen.
De eerder genoemde dingen die je op een lok kan zetten,zitten er bij deze lok niet op.
En verder zou ik niet weten wat je nog aan die loc zou kunnen doen ???

@ Ronald,

Zie voor het 1ste deel de reactie die ik bij Hendrik Jan heb geplaatst,dan weet je denk ik genoeg.
Waarmee de vraag blijft of dat dat het dan zal doen werken ?
Voor wat het deel 2 betreft,ik ben niet zo handig en de ruimte die ik nu heb is alles.
Dit plan is alles wat me eigenlijk leuk leek en waar ik blij mee ben als het zou lukken.
(de kopzorgen en de dingen afbouwen even buiten beschouwing gelaten want dat zal nog wel eens kunnen zorgen voor een frustratie punt hier en daar,maar ja dan wordt er in elk geval iets "af" gemaakt  ;) ;D )
Gaat het niet dan kom ik denk ik toch uit op een erg groot uitgevallen vitrine die ik heb gemaakt,waarbij de aankleding voor zover nu aanwezig dan zal verdwijnen.
Wie weet verander ik wel van gedachte en..............

@ cambalou,

Het door jouw gequote stukje rails is echt daar in die hoek het max.
Op de foto is er nog ruimte daarnaast,maar op een stukje na wordt die ruimte ook gebruikt om spullen te stallen,de foto is namelijk van tijdens de bouw van de schuur en deze is nu ook ingericht en staat er dus meer in dan toen  ;)

@ Jeroen,

Een redelijk niet opgebeurde "modelbouwert" komt wel aardig in de buurt ja.
Dat krijg je als je iets hebt staan in een schuur waar problemen mee zijn die eventueel rij plezier in de weg staan,en daarna dus ook het aankleed plezier.
Al heb ik al even geen inspiratie meer gezien hier voor dat aankleed deel,maar dat schijnt erbij te horen ::)
Als je dan ook nog is slecht terbeen bent en je leest dan wat voor problemen je op gaan staan te wachten met je baanbouw (die nu dus stil ligt)
Tja das nou niet happy makend zeg maar.
Ik heb hier overigens niemand anders om de "schuld" te geven,heb het helemaal zelf gedaan dus dat probleem is er niet en kan me dus ook niet averechts komen pesten  ;D
Ik zie wel waar het schip euh de baan strand,gelukkig hoef ik er i.d.d. niet van te leven,dat zou een mager loon op leveren denk ik  ;)  :-\

Bedankt voor the heads up trouwens  (y)

1st maar is zien of wat hierin staat wel goed genoeg is,daarna zie ik wel verder.
Lopen naar het hok zit er niet in nu,dus meer dan wat met anyrail kloten en jullie hier lastig vallen is eigenlijk alles wat ik nu kan :'(   ;) ;D
« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 14:00:38 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #721 Gepost op: 05 February 2014, 14:51:59 »
Dus dit kan niet?

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #722 Gepost op: 05 February 2014, 17:03:13 »
Even uit het hoofd genomen,zit er niet veel meer in dan een cm of 6 tot 8.
Wat ik daar op de aangepaste foto zie ,zou gok ik gaan om een cm of 15-20 ?
Overigens is het geen onoverkomelijk probleem als blijkt dat alles er doorheen gaat in die bocht die daar moet worden aangepast,behalve die 95er.
Dan wordt het gewoon exit BR95,waarbij ik ga zoeken naar een vervangend model wat wel wil  ;)
(jammer van de aankoop,maar als dat alles/de enigste is die niet wil ,dan teken ik ervoor in de aangepaste bochten versie aldaar  (y) )
Blijft wel de vraag:
Voor die spiraal is denk ik ruimte om met een grotere straal te werken dan de eerder genoemde die in die andere bocht moet komen.
Dat zou dan denk ik uitkomen op Fleischmann 6031 415mm met 22,5 graden ?
Een halve cirkel is dan 84,63 cm buitenmaat.
Veel andere rails zit er qua bochten niet in het assortiment als ik anyrail moet geloven,ik heb de andere maten geprobeerd maar als ik die halve bogen dan opmeet is er maar 1 die een nog ruimere boog maakt dan wat ik noem.
De ene is een halve boog van over ongeveer anderhalve meter,en dus te veel van het goede.
Met de overgebleven bocht railzen in het assortiment krijg je dan:
Met 6032 415mm is dat  84,14cm met 15 graden voor een halve cirkel.
Met 6030 415mm is dat  84,79cm met 30 graden voor een halve cirkel.
Meer zit er niet in qua bochtenspul,waarbij ik dan denk dat de 6031 de beste keus zou zijn voor het binnenspoor en 6030 voor het buitenspoor ???
Dat kan dan toegepast worden voor de spiraal,

Wat is dan voor de te bouwen spiraal de goede keus ?

Met vr gr

Floris

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #723 Gepost op: 05 February 2014, 17:03:57 »
Floris,

Een andere gedachte: GEEN spiraal. Ik heb even een ontwerpje zitten te maken met WinRail. Zonder spriraal kan je op ongeveer 14cm hoogte verschil komen. In de bochten 2% en in het rechte gedeelte 3% stijging. Als je de bovenbouw afneembaar maakt, dan kun je toch altijd bij je schaduwstation. ’t Is maar een gedachte kronkel. Want, net als de andere meute, met een straal R2 wordt het problematisch verwacht ik. Als de trekkracht niet toereikend zou zijn, ik verwacht dat niet, dan moet er maar een “schiebe lok” ingezet worden. Ook weer een leuk speel element! Voorwat betreft de BR95: Lekker in het BW zetten en hem zo nu en dan voor rangeerwerk inzetten, anders de verkoop in.
Succes en beterschap,
Marius.

De gedachte kronkel:

Marius

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #724 Gepost op: 05 February 2014, 17:32:41 »
Die aangepaste foto is natuurlijk maar een grove schets.  Normaal bij 35,7 heb je ongeveer 77 cm nodig voor een halve ronde. Bij 41,5 dus ongeveer 88/89 cm. Scheelt dus 11 of 12 cm. Het is aan jou of dat zal passen ja of nee. Ik zou (maar dat heb ik inmiddels wel duidelijk gemaakt) niet gaan beknibbelen op een paar centimeter.

En oh, leg aan het begin van een boog geen railstuk neer met een krappere boogstraal. Daar komen geheid problemen van. Normaal gesproken moet je een boog zo geleidelijk mogelijk beginnen. En tussen wissel en begin boog zou ik minimaal 1 rechte rail neerleggen, maar als dat niet gaat dan is dat maar zo.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #725 Gepost op: 05 February 2014, 20:37:51 »
Ik ga zodra het kan met voorgestelde zaak testen ,de bocht aan de ene rechtse kant 357,5 mm  (y)
Zijn de bogen(zoals voorgesteld) voor de spiraal die nog moet worden gebouwd wel ok,of is dat ook niks ??
« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 20:56:48 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #726 Gepost op: 05 February 2014, 20:47:43 »
Zo zie je Floris, overal is een mouw aan te passen. Niet bij de pakken neer gaan zitten, maar doortastend werken, en de oplossingen komen.
Hoop dat je nu niet gaat slopen, maar verder gaat met bouwen. ;D

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #727 Gepost op: 05 February 2014, 21:10:55 »
Citaat

Hoezo?
Wat zit er in de weg dan? Als je grondplaat de spoorlijn volgt, moet je toch makkelijk 15 of 20cm er bij aan kunnen breien?
Langs de rand hoeft dat trouwens niet, daar ligt toch geen spoor. Het gaat enkel om het stuk grondplaat waar wel spoor ligt.
Dus nog ff de foto aangepast:

Blauw is de keerlus (hier een hele cirkel)
De grondplaat volgt de vorm van de cirkel. Dus langs de wand blijven de afmetingen zoals ze waren (rode stippellijn).
De grondplaat vertoont enkel een uitstulping ter hoogte van de keerlus (zwarte strepen).
Als je dit handig plant, kan de deur nog makkelijk open. (ik neem aan dat er rechts, net buiten beeld een deur zit?)
En zo kun je best 41,5cm boogstraal halen.

Tenminste, dat denk ik ;)
Hendrik Jan

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #728 Gepost op: 06 February 2014, 13:43:48 »
Hoi Arie,

Zoals het er nu uitziet zal er wel een bouw mouw aan te passen zijn,dus op een stukje boog slopen na,slopen we verder nog even niks  ;)

Hoi Hendrik Jan,

Ik dacht al dat je m niet helemaal snapte.
(of ik snap m nog steeds niet  ::) )
Dat stuk wat je daar ziet op je wederom aangepaste foto,daar komt in het geheel die spiraal niet  :o
Daar moet met een reepje multiplex en een klosje hout ,dan de bocht met 357,5mm rails worden geplaatst.
Zodat er vanuit het schaduwstation naar boven kan worden gereden via de nog te maken spiraal links)
Daar rechts liep in de huidige bocht de 95er met de 2 andere locs er uit,dat probleem is met voorgestelde rails en de in de verkoop staande 95er nu dus opgelost  :P
De rail spiraal komt links net buitenbeeld als mijn voorgestelde bogen tenminste kunnen worden gebruikt ;D
Daar heb ik in de lengte (van links naar rechts) dus zeg maar een meter ruimte,en in de breedte kan ik daar misschien ook wel aankomen.
Wat je hebt omcirkelt is op het baanplan van het schaduw station hier rood gemaakt:

de spiraal komt dus links te liggen waar je die 2 sporen ziet lopen,dat moet even de spiraal voorstellen zeg maar  ;)
Daar moet dat spiraal ding dus worden gebouwd  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 February 2014, 13:45:24 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #729 Gepost op: 06 February 2014, 14:57:48 »
Maar rechts op de foto in de blauwe cirkel die Hendrik Jan tekende moet toch de bocht (keerlus) komen die jij in je sporenplan met de rode rechthoek aanduidt? Dat heb ik (en volgens mij Hendrik Jan ook) zo begrepen tenminste. Of wil je nog steeds vasthouden aan je -onzalige- plan om daar toch 35,7cm bochten te gebruiken waardoor je de 9er moet verkopen?

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #730 Gepost op: 06 February 2014, 15:23:01 »
Floris,

Waarvoor is de opengelaten ruimte bedoeld tussen de achterwand en de tafel? kun je die niet voor een deel gebruiken om de boogstralen van keerlus en spiraal op 415mm te krijgen?

Nog een punt ter overpeinzing:
Je bent nog steeds van plan om de railspiraal tweesporig te maken. Dat is waarschijnlijk niet nodig, doordat de treinen niet rond kunnen rijden en je waarschijnlijk bijna altijd met één trein tegelijk zal gaan rijden. Als je toch met twee treinen tegelijk rijdt, ben je genoodzaakt beide treinen in de gaten te houden. Je kijkt naar de ene trein in het schaduwstation om hem op tijd te laten stoppen, terwijl een andere in het station probeert een stootblok te rammen. Als je ooit van plan bent de baan te automatiseren, heeft een dubbelsporige spiraal meer zin.

Groet,
Bas

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #731 Gepost op: 06 February 2014, 15:37:29 »
Boogstraal: Afstand vanaf het middelpunt van de cirkel
Diameter: Afstand van de ene kant van de cirkel naar de andere kant van de cirkel.\

Voor een enigszins betrouwbaar bedrijf in h0 heb je vaak minimaal een straal nodig van 41,5 cm (afstand middelpunt naar hart spoor). Dat is een diameter van 83 cm, en dan komt daar nog een volle breedte van je spoor bij voor de buitenrand (ongeveer 4cm?), samen dus 87 cm.

Reken voor het gemak 90 cm dat je tafel diep moet zijn om 180 graden te draaien.

Groet,
Tjalling

Je vergeet in deze berekening dat de diameter hart op hart is en er dus aan beide kanten nog min 15mm spoor zit ook. Die 90 is dus echt zeer minimaal. Ga maar uit van een meter en je hebt zeker voldoende ruimte voor die R420 bocht  ;)

Al lees ik volgens mij daarna dat er sowieso weer fris gestart mag worden...
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #732 Gepost op: 06 February 2014, 17:58:07 »
Hoi Bas,

In die opengelaten ruimte komen (nog meer) kabels te lopen van de bovenbouw naar onder toe voor stroomvoorziening,kabels die seinen,en de servo's(van conrad) voor de wissels aansturen en in de toekomst verlichting aansturen en weet ik wat ik me nog meer op de hals ga halen  ;)
(het lijkt breed,maar je moet er met je handen toch ook enigzins bij kunnen als je draad wil doortrekken of problemen wil oplossen daar  ;) )
Ik heb ook is zitten kijken wat ik hier zonder pc in de gaten kan houden als het gaat om treinverkeer tussen het schaduw station en het echt zichtbare bovenbouw geheel,en dat zou inderdaad gaan om 1 trein die over die spiraal heen dendert als ik het realistisch wil houden.
Van geheel automatisch rijden hou ik toch niet dus je hebt gelijk als je zegt is een enkelsporige spiraal niet het beste.
Net uit het zicht de sporen boven laten overlopen in 1 spoor en dat andersom in het schaduwstation om de sporen weer uit te breiden naar 2, zou een beste keus kunnen zijn  (y)

Hoi Sebas,

zoals je nu kunt lezen zal het dus waarschijnlijk een enkelsporige spiraal worden,met R415.
Dat zou genoeg moeten wezen voor alles,als je wat speling meeneemt in de oppervlakte voor de sporen en de draadeinden.
(toch ?)

De 95er staat ondertussen al hier in de verkoop,waarbij ik opzoek ga naar een vervanger om dat gat op te vullen.
Mocht je dus interesse hebben noem is een getal  ;D

Tot zover de antwoorden op deze vragen ronde.
Zijn er meer vragen stel ze gerust,al heb ik van de week tot zover niks kunnen doen of testen  :-\
Met vr gr

Floris

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #733 Gepost op: 10 February 2014, 16:48:38 »
Kuch,proest,even met de stofdoek door de toko  ;D

Welnu vandaag is er weer wat gebeurt aan de baan.
1st met behulp van een stoel de oude boog eruit gehaald en helaas een wissel rechts bovenaan moeten laten vervallen om de nieuwe boog te kunnen leggen.
Vervolgens met 357,5 rails een nieuwe halve boog geplaatst en even de rechte railzen verlegd om hier weer op aan te sluiten.
Opgemeten hoe ver de rails over stak buiten de bak en met wat latjes en een stukje triplex een stuk uitbouw gemaakt buiten.
Gelukkig kon ik dit zittend doen en viel het weer ook nog mee  (y)
Spul in elkaar geschroeft en toen met 2 grote lijmklemmen aan de baan vastgemaakt,laagje grijs ondervloer spul dr op en dan testen  :o
Dat losse locs het op 1 na doen,dat wisten we al  :P
Dan de 2 stammen bestaande uit de langste rijtuigen die hier aanwezig zijn in het schaduw station klaarmaken,en dan de loc eraan zetten en rijden.
Ik hier hier een stam van 4 4assige umbau rijtuigen en daar ben ik dan maar mee begonnen door de boog te rijden,1st langzaam en telkens wat vlotter met de 65er erbij als trek/duw loc.
Resultaat.............. ,het gaat door de nieuwe bocht zonder voor vliegtuig te willen spelen of te ontsporen  (y)
Toen wat anders gedaan,namelijk de V200 van roco aangeslingerd en die gekoppelt aan de aanwezige 2 silberlinge,die zijn per stuk nog iets langer als een 4 assig umbau rijtuig.
Ook hier langzaamaan beginnen en zien wat er gebeurt,resultaat...................,zelf op straaljager snelheid rijd het zowel geduwd als getrokken door de nieuwe bocht  (y)
(moet enkel de v200 is nakijken want 1richting op rijdend hoor je de motor meer dan de andere kant op,wat daar nou mee aan de hand is  ??? )
Afijn de nieuwe bocht is goedgekeurd en m'n poot nog niet  ;D
Daar kan ik dus verder mee om dat nieuwe gemaakte stukje uitbouw ergens van de week is definitief vast te maken en de bocht permanent vast te leggen  8)
Rest me nog even wat te vragen aan de hand van wat Bas voorstelde over een enkelsporige spiraal te maken i.p.v. een 2 sporige.
Als ik in het schaduw station de 2 sporen nou met een wissel laat verlopen naar 1 spoor voor de spiraal begint.
En ik sluit boven de spiraal aan,aan de bestaande bovenbouw,heb ik dan geen 2 keerlussen ?
Hier hoor ik graag wat meer over.
Tot zover weer is wat nieuws van het front  ;D

Met vr gr

Floris

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #734 Gepost op: 10 February 2014, 20:04:21 »
nee geen 2 keerlussen, zolang je dat stukje helemaal rechts en het lange rechte stuk vooraan als keerlus behandeld
immers: je hebt een kruis bovenop die je beide sporen al aan elkaar linkt ;) dus verderop uitkomen op een wissel maakt niet uit..

mooi dat die bocht goed is ;D
groeten,
Auke