Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Montanbahn
Vandaag om 15:43:41
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 15:43:24
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:55:45
20 jaar BNLS door Tjalling
Vandaag om 14:44:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:07:18
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:07:12
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378661 keer)

Richey

• Offline Offline
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #690 Gepost op: 02 February 2014, 23:26:08 »
In principe zou inderdaad een flm stomer keurig door de R1 heen moeten komen... Bij ons deed de BR01 dat best...
Toch hebben wij de R1 ook in de ban gedaan, het is gewoon voor veel materieel te scherp...

Komt vast allemaal wel weer goed...  (y)

Groet,

Richard

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #691 Gepost op: 03 February 2014, 08:45:47 »
Hallo,

Als eerste bedankt allemaal voor de nieuwe reactie's  (y)
@ Koen,

Nee ik ben niet in de 12e stad geweest  :P
"gewoon" een kwestie van uit de bak van de vrachtwagen stappen op de treeplank en dan er vanaf glijden(omdat je er niet goed opstaat) en dan op de grond pletteren terwijl je voet dubbel klapt  :-\
Ik heb inderdaad modules,het enigste probleem wat ik nu heb is dat er een bovenbouw opstaat die er dan geheel vanaf moet wat ik nu dus niet zelf kan.
En ook zijn de sporen van het schaduwstation allemaal voorzien van stroomdraad om de zoveel cm voor goede stroom voorziening,en niet te vergeten al het rijdend materieel staat daar op en dat moet dan ook eraf en ergens heen :-\
Kortom dat krijg ik dus even niet voorelkaar.
@ Richard en Robin,
Nog voor ik ga beginnen moet ik 1st het bovengenoemde op zien te lossen,anders heeft verder bouwen geheel geen zin  ;)
Dat de spiraal t.z.t. minstens R3 gaat krijgen had ik al voorzien mits de resterende ruimte die ik er voor heb groot genoeg is.
@ Bram,
De rails zit vast en ligt vlak ik denk dat het hier te maken heeft dat ik enkel met tenderlocs rijd,al blijft dat vreemd als ik lees dat je een BR 03 wel door een bocht met flm modell rails R1 krijgt :o
@ Richard,

Ik snap er ook niks van maar de voorloop wielen van de tenderlocs lopen eruit en dan de rest van de loc.
De nogal starre pike BR 95 die maakt het begin van de bocht mee en gaat dan geheel niet verder meer,misschien kunnen de wielen van de loc wel niet genoeg zijdelings bewegen ?
Ik vind het erg jammer en hoop op een oplossing.
Ik ben echter bang dat ik de bovenbouw eraf moet halen alle draadjes van de schaduwsporen er af moet halen en alles moet gaan verbouwen  >:(
Maar dat zal dan echt moeten wachten tot ik weer normaal ter been ben,want zo komt er niks van terecht behave dat ik meer zal slopen dan dat me lief is.
Als iemand trouwens weet waar ik kan vinden op internet wat de minimale boogstralen voor stoomlocs is,dan ben ik erg blij.
Aangezien ik eigenlijk allemaal 2e hands llocs heb die bijna allemaal zonder beschrijving en papieren hier zijn gekomen,is zoeken in de papieren dus geen optie.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #692 Gepost op: 03 February 2014, 08:48:22 »
Floris,zelfs een BR 50662 met metalen tender lukt het.

Groet Bram.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #693 Gepost op: 03 February 2014, 08:58:00 »
Mijn Br78 kan in een R360 bocht, maar ik weet niet of dat een oud of een nieuw onderstel is. Mijn P10 (nieuw, uit de 125 jaar set) past er in ieder geval niet door, die loopt vast. Dus minimaal R420 als je zeker wil zijn dat alles de bocht haalt.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #694 Gepost op: 03 February 2014, 12:04:27 »
vroeger stond in de folder bij FL en M altijd de minimale boogstraal
waarom nu niet meer  ???
Maar een mailtje naar de fabriek of importeur kan misschien de gegevens leveren

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #695 Gepost op: 03 February 2014, 12:57:07 »
Voor wat betreft die locs zit een deel van het probleem al in de straal van de nu liggende bochtrails,de rails 6020 is 250mm met een hoek van 60 graden.
(iets waar ik tijdens de haastige verhuizing van de baan en het vlot bouwen van de extra bakken voor het schaduw station niet bij stil stond  :-[ :-X )
De versie die daarop volgt is 6025 en die is 357mm met een hoek van 30 graden.
Als daar dus de BR 95 al niet eens door loopt,waar het wel op lijkt toen ik gisteren probeerde met 2 stukjes van die bochtrails dan heb ik dus een nog groter probleem.
De halve cirkel met alleen 6025 rails zou bijna 74 cm worden zonder over te houden aan de buitenzijde en valt dus al buiten de plaat van de module bak.
Dat betekent dat als ik dus nog groter zou moeten,dat ik op 6030 uitkom als rails met een 415mm en een hoek van 30 graden en dat is voor een half rondje zonder over te houden al 85 cm  :-\
Kortom dat is redelijk teveel van het goede denk ik zomaar.
Als ik er achter kan komen wat de kleinste straal is om elke loc feilloos door een bocht te krijgen zelfs de BR 95 van PIKO,dan wordt dat een erg grote cirkel ben ik bang.
Ik ga nog is even op internet zoeken of ik het kan vinden.
Ik heb echter het idee dat ik niks anders kan doen dan het schaduw station in de huidige vorm slopen en dan een andere versie te bedenken waarbij het lijkt op iets van een rij spoor ala kopstation en eventueel een draaischijf erin te mikken zodat locs gedraaid kunnen worden.
Ik ga dat idee wat Koen aan heeft gedragen dus is zitten bestuderen  (y)
Als ik het niet ga verbouwen dan houd dat dus in(als ik weet wat de kleinste straal moet zijn voor de spiraal)dat ik een paar locs niet kan inzetten of enkel bij trekduw treinen en dan niet door die bocht heen kan rijden.
DE laatste optie is de locs die er niet doorheen willen verkopen en kijken naar locs die dit wel kunnen.
Een erg lastig iets   :'(
In elk geval zal als er verbouwt gaat worden,de bovenbouw 1st af moeten,en daar zie ik opzich ook al tegenop.
Ik ga opzoek naar informatie die me kan helpen een beslissing te maken,dus eventueel een mailtje richting Fleischmann kan zomaar gebeuren  ;)
P.s. het gekke is dat een v200,v160 en v100 er wel doorheen gaan  ::),blijft raar spul die modeltreinen ???
« Laatst bewerkt op: 03 February 2014, 13:01:40 door tijgernootje. Reden: wat extra info toegevoegd »
Met vr gr

Floris

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #696 Gepost op: 03 February 2014, 13:26:54 »
Floris, probeer eens 6025-6030-6025-6030 enz dan zou je ergens bij 49cm uitkomen.

groet Bram.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #697 Gepost op: 03 February 2014, 13:56:27 »
Die diesels hebben draaistellen, waardoor ze veel makkelijker bochten kunnen nemen. Een 95 heeft vijf gekoppelde assen. Die zou dus meer moeite kunnen hebben met scherpe bochten. Piko heeft hiervoor een gedeeld chassis toegepast, maar ik begrijp uit jouw tekst, Floris, dat met jouw bochten ook de grens van dit model is bereikt.
Ik zou niet kiezen voor een beperking in de materieelkeuze, maar voor ruimere bochten. Hiervoor kun je de tafels alleen bij de bogen verbreden, zodat de ‘overlast’ minimaal wordt, zoals op deze schets:

Groet,
Bas

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #698 Gepost op: 03 February 2014, 17:43:38 »
Zijn het wel de radius
Ik heb 2 spiralen identiek van buiten 1 meter
met flex dubbel spoor
de ene heeft met een piko 03 dat hij uit de rail wil  met stijgen
en de andere spiraal neemt ie zonder hikken de afdaling
OOk in de daling waar hij met stijgen uit wil is de radius met dalen geen probleem
en een roco 043 gaat alles zonder zorgen
Lijkt of de uitslag(zijdelingse speling) van de wielen links en rechts verschillend is

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #699 Gepost op: 03 February 2014, 19:48:17 »
Floris, probeer eens 6025-6030-6025-6030 enz dan zou je ergens bij 49cm uitkomen.
@ Bram en Jerry
Dit heb ik via anyrail uitgeprobeerd en dan kom ik toch ergens anders op uit.
Ofwel bijna 80cm  :o
Wat het verder is en waarom bij de diverse locs is me nog altijd niet duidelijk.
Feit is dat ik nergens iets kan vinden online waarop de minimale boogstralen vermeld worden voor de diverse locs.
Ik ben na menig uurtje zoeken nog geen steek verder  :-X
Met vr gr

Floris

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #700 Gepost op: 03 February 2014, 19:57:19 »
Houd 420mm maar aan. Dan zit je bij de gemiddelde modelspoorfabrikant aan de veilige kant.

Groet,
Bas

Toevoeging: plaatje gescand uit de Roco-catalogus van 1995/96. Let op de laatste zin.

« Laatst bewerkt op: 05 February 2014, 15:24:23 door Basilicum »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #701 Gepost op: 03 February 2014, 20:10:26 »
Kan me herinneren dat de tenderlocs vaak moeten worden ontdaan van de kolbengeschutzrohre of zoiets om door de kleine stralen te kunnen(indien er een voor loop as op zit.. Daar al naar gekeken?
groeten,
Auke

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #702 Gepost op: 03 February 2014, 21:43:07 »
Boogstraal: Afstand vanaf het middelpunt van de cirkel
Diameter: Afstand van de ene kant van de cirkel naar de andere kant van de cirkel.\

Voor een enigszins betrouwbaar bedrijf in h0 heb je vaak minimaal een straal nodig van 41,5 cm (afstand middelpunt naar hart spoor). Dat is een diameter van 83 cm, en dan komt daar nog een volle breedte van je spoor bij voor de buitenrand (ongeveer 4cm?), samen dus 87 cm.

Reken voor het gemak 90 cm dat je tafel diep moet zijn om 180 graden te draaien.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #703 Gepost op: 04 February 2014, 16:00:03 »
@ Bas,Auke en Tjalling bedankt voor jullie reactie's  (y)
Ik heb zojuist een redelijk plezant moment gehad  :o
Na met kruk en al te zijn vertrokken naar de schuur,zag ik in de doos met rails die ik heb liggen iets wat ik was vergeten.
Namelijk dat er een klein stapeltje 6024 railzen in lag met een diameter van 357,5mm,die heb ik opgepoetst en is uitgelegd,waarbij ik zowaar kwam aan een halve cirkel die ongeveer 77cm groot is.
Daarna de multimaus met aansluitrail gepakt en op dat cirkeltje aangesloten met aan 1 kant een stukje rechtse rail,vervolgens de 65er,de 78er en de 95er gepakt achter elkaar/1 voor 1 deze op die halve cirkel geplant.
Vervolgens gekeken wat er zou gebeuren als ik ze door de cirkel zou laten rijden.
De conclusie is dat zowel de 78er en de 65er er geen probleem mee hebben en zich niet uit de bocht drukken zoals voorheen wel gebeurde,en ook niet wringen,want dat hoor je gelijk  (y)
Enigste min punt is dat de 95er er met wringen doorheen gaat en dat ook duidelijk laat horen,dus die red dat (als je je spullen heel wilt houden) eigenlijk niet.
Dan kom ik gelijk op 2 mogelijk oplossingen:
1) de 95er aan een trek duw stam verbinden en die in het schaduw station op een doodlopende spoor laten keren en niet door die bocht heen te sturen.
2)om de loc dan wel te kunnen laten rijden naar het schaduwstation zal in de nog te bouwen spiraal dus 1 spoor 357,5mm kunnen worden en de andere dan 415mm.
Wat me dan met het schaduw station 2 dingen overlaat als optie's.
1)de spiraal enkel sporig maken en het schaduw station ook ,ofwel de 2 sporen in de laatst geplaatste versie nog voor de spiraal naar elkaar laten komen zodat ze samenvoegen.
2) de sporen situatie zo laten daar en dan een keerlus in een keerlus maken.
Ofwel van het ene spoor dat vast zit aan de 415mm rail van de spiraal ,met wissels een verbinding maken naar het bovenspoor met de opstelsporen.
Waardoor ik met de 95er gebruik kan maken van die sporen zonder dat deze door die bocht van 357,5 mm gaat.
De geteste bocht is trouwens met een kleinstukje uitbouw wel te realiseren aan de buitenkant van de schaduw module,ik moet er waarschijnlijk alleen 1 wissel voor op offeren en dus 1 extra kopspoor erbij krijgen omdat anders de bocht niet in te bouwen is.
(ben in alle blijdschap vergeten te meten of in de huidige ligging van het schaduw station,na de laatste wissel de bocht in de vrije ruimte zou passen  :-[ )
Voor de duidelijkheid even het 1 en ander ingetekend op de huidige versie,met in het rood de nog op te meten ruimte voor de bocht van 6024 rails(past dat ?)
En gelijk de optie ingetekend voor dat overloopwissel/engels wissel om te zorgen dat de BR 95 bij de opstlsporen kan komen

Een halve boogmaken die ongeveer 87cm groot is,is daar in elk geval niet echt een optie,dat zou voor de spiraal waarschijnlijk wel mogelijk zijn.
Er is nog een andere mogelijkheid die ik net even in elkaar heb lopen flanzen in anyrail,daarbij krijg ik ook nog meer opstelsporen.
Die dan te gebruiken zijn voor de 95er en wat rijdend materieel wat ik niet op het spoor kan krijgen  :o

Ik hoor graag op en aanmerkingen hierover.
Alle tips en hints zijn welkom  (y)
(ik ga maar weer is een pijnstiller in nemen en zien wat jullie van bovenstaande vinden  8) )
Met vr gr

Floris

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #704 Gepost op: 04 February 2014, 17:00:13 »
Ik lees de woorden spiraal en 357mm in één zin. Als je met spiraal bedoelt een klimspiraal moet ik je dat toch echt afraden.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain