Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door VAM65
Vandaag om 16:00:08
Trix BR94 ontspoort door spoorijzer
Vandaag om 15:55:43
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 15:52:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:23:32
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 381827 keer)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #675 Gepost op: 26 January 2014, 11:49:56 »
of bedoel je meer zoiets:

bron: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=2013-10-27_Weiden-Eslarn

de paal is geloof ik even hoog als die andere, als ik zo vergelijk met de loc :)
zijn interessante dingen om na te maken ;D
groeten,
Auke

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #676 Gepost op: 26 January 2014, 12:18:34 »
Zelf lichtmasten maken is een goede mogelijkheid. De hoogte kan variëren tussen de 10 en 15 centimeter. Ik ben daarvoor te lui. Euhmm... beter: ik heb te veel andere projecten lopen om veel tijd te steken in zelfbouw van lichtpunten. In Houten worden regelmatig palen van, bijvoorbeeld, Viessmann aangeboden voor een euro'tje of 7. Het enige wat ik eraan deed was verweren, weatheren. En aansluiten natuurlijk. ;)

Groet,
Bas

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #677 Gepost op: 26 January 2014, 12:28:13 »
Bas,
wat is het verschil dan tussen verweren en weatheren? :P
groeten,
Auke

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #678 Gepost op: 26 January 2014, 12:34:05 »
Niet meer dan de taal.  8)

Groet,
Bas

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #679 Gepost op: 26 January 2014, 13:25:09 »
Hoi Auke,

Ja in dit draadje is t stil en al lichtelijk stoffig,zal de volgende keer effe een stofdoek of stofzuiger over t draadje halen voor ik het weer open  ;D
Er gebeurt hier op wat nazoekwerk na niet veel,geen zin/fut/inspiratie en tegenwerkende onderdelen doen vooruitgang even de das om  :-\
Wat betreft de "lantaarn"palen daar is wel wat spul duidelijk in geworden,kant en klaar zijn ze te duur,en voor zelfbouw zijn meerdere manieren gevonden die misschien wel kunnen werken  (y)
Ik ga is kijken of ik wat materiaal kan kopen om is wat te proberen ergens binnenkort(hoop ik)  ;)
De gemiddeld hoogte van ouderwetse masten was in elk geval ong 8a9 meter hoog,dus dat zou in HO dan uitkomen ergens in de buurt van tussen de 85 en 105 mm,net navenand welke soort mast je wilt maken.
In elk geval bedankt voor de foto's,ik denk dat de 1ste soort nog het makkelijkst is te maken zelf,maar dat is gebaseerd op het kleine beetje wat ik heb gevonden op internet over anderen mensen die zelfbouw lantaarnpalen hebben gemaakt en laten zien hoe dat is gedaan  ;)
(dat zijn er niet zo heel veel die duidelijk uitleggen wat men hoe heeft gedaan en t meeste is in het duits,dat moet je dus ook nog maar kunnen begrijpen wat er staat,daar ben ik na 4 dagen is een uurtje zoeken op het net wel achter  ;D )

En idd:
Niet meer dan de taal.  8)

Groet,
Bas

Inderdaad je maakt er met beide woorden gewoon de zelfde bende van  ;) ;D
Al is ook dat weer een kunst opzich om er een kloppende bende van te maken  :D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #680 Gepost op: 02 February 2014, 15:02:48 »
Net even terug gegaan naar de baan en is getest met in de ene hand een muis en in de andere hand m'n kruk om op te steunen,dit vanwege een in de puin gedraaide voet sinds afgelopen vrijdag.
Na argwaan te hebben gekregen over boogstralen voor een nog te maken railspiraal en het rijdend stoomloc materieel hier,is even gekeken naar de boog die hier in het schaduwstation ligt en naar wat er wel door de bocht gaat en wat niet.
De uitkomst is niet vrolijk makend  :'(
Zowel de 78er,de 65er en de 95er drukken zich uit de bocht en staan dan vrolijk naast de baan.
(de v100 en v200 doen het wel,rest van de locs niet meer geprobeerd)
Na wat proberen met bocht rail nrs 6025 en 6020 en een stukje rechte rails,nog steeds geen succes.
Nu heb ik dus een serieus probleem in dat schaduw station waarbij ik moet gaan zoeken naar informatie over wat de minimumboogstralen voor die locs zijn en of ik die wel kwijt kan, ik ben echter bang dat dat een groot probleem gaat opleveren.
Als 2 locs zich al uit een kwart bocht drukken met een boogstraal van 357mm onder een hoek van 30 graden,dan wordt het een lastig verhaal.
Voorlopig zal er dus even niks gedaan worden aan de baan tot ik dit gigantische probleem heb opgelost en daarmee dan dus ook weet wat de kleinste boogstraal moet zijn voor een spiraal.
Nu ik dan in de ziektewet zit heeft dat als "voordeel" dat ik nu tijd over heb om uit te zoeken hoe wat en waar en waarmee  :-X
Al blijven tips en hints erg welkom,zeker nu dit tevoorschijn is gekomen en er naaste familie(m'n opa) in het ziekenhuis ligt,ben ik er redelijk depressief van aan het worden :'(
Hopelijk komt er een oplossing voor diverse dingen,anders ben ik toch redelijk lang voor niks bezig geweest met de kans dat er hier misschien wel helemaal geen werkende baan zal komen.
Met vr gr

Floris

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #681 Gepost op: 02 February 2014, 15:09:25 »
Vrijwel alle Flm-locs kunnen door 357 mm. Ik begrijp dus niet waarom ze uit de rails lopen. Misschien omdat de rails stijgend ligt? Zou niet moeten uitmaken. Het is echter wel de vraag of je die krappe boogstraal moet gebruiken bij je railspiraal. 410 mm is beter.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

a.moonen

• Offline Offline
« Reactie #682 Gepost op: 02 February 2014, 15:17:28 »
Floris beterschap en sterkte!  (y)

Helpt het als je de rails iets scheef legt?
Dus als je aan de buitenkant van de bocht iets onder de rails schuift waardoor deze naar binnen kantelt.

mvg
Arnold

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #683 Gepost op: 02 February 2014, 15:20:06 »
Vervelend!

Als het echt niet gaat passen maar een nieuw baanplan ontwerpen?

Groet,
Chris

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #684 Gepost op: 02 February 2014, 16:21:09 »
Je zou verkanting kunnen aanbrengen in de bocht om te kijken of je op deze wijze de locs in het spoor houdt.

groet,

Ivo vS

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #685 Gepost op: 02 February 2014, 16:40:57 »
Erg vervelend voor je, Floris. Niet alleen op modelspoorgebied.
Over de bogen. Tja... Ik vrees dat ik je moet teleurstellen. :( :-\  Dat wordt uithuilen en opnieuw beginnen. Ik attendeerde er al eerder op. Een rondje op een tafelbreedte van 70cm in half-nul kan eigenlijk niet goed gaan. Sorry, dat ik het zo direct schrijf, maar dit is mijn ervaring met dit soort bochten. Ik zou Fleischmann 6020 (boogstraal 25 cm!) alleen maar gebruiken voor tramrails en verder vergeten. Zet de mogelijkheden op een rij en kies de voor jou meest acceptabele oplossing.
Sterkte en beterschap! (y)

Groet,
Bas

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #686 Gepost op: 02 February 2014, 17:32:56 »
Vrijwel alle Flm-locs kunnen door 357 mm. Ik begrijp dus niet waarom ze uit de rails lopen. Misschien omdat de rails stijgend ligt? Zou niet moeten uitmaken. Het is echter wel de vraag of je die krappe boogstraal moet gebruiken bij je railspiraal. 410 mm is beter.
k zal proberen deze week is een halve cirkel te leggen met een radius van 357mm,om te zien waar de schoen wringt.
In elk geval is te zeggen dat het spoor vlak ligt,met dien verstande dat het bovenste 1e stuk rail echt 6020 moet wezen als dit hier zo moet/kan blijven liggen.
Anders red ik het niet op de oppervlakte die voor de boog/bocht bestemd is  :-\
Als bovenstaande niet opgelost word,dan zit er niks anders op dan uitvogelen waarop alles wel rijd en eventueel een enkel sporige spiraal te maken.
Ik ben in elk geval bang dat de bovenbouw eraf moet ooit en dat de sporen op de onderbouw moeten worden aangepast.
Erg leuk voor iemand die net 1x een soldeerbout in de hand heeft gehad en hulp heeft om alles nogmaals te verbouwen  :-X  :'(
De andere mogelijkheid is als bekend is waarop alles rijd in een spiraal,de sporen op het schaduwstation aan te paassen en dan geen keerlus te hebben.
Ofwel zoals het uitzicht verdwijnt zo komt het in dezelfde manier naar boven toe,enkel dan andersom.
Dat zou dan trek duw vereisen zonder de mogelijkheid om de combinatie "rond te laten rijden " :-\
Afijn ik weet t nu effe niet,t zal vast ergens wel goed komen hoop ik  ::)
Ruimte om alle nog breder te maken is er erg weinig en een nieuw plan met bredere optie's is in elk geval geen optie :'(
Nu maar is zien wat voor die spiraal dan wel wenselijk is,die ruimte kan ik meer of min nog aanpassen,als ik weet waardoor de locs wel willen rijden zonder eruit te lopen  ;)
Met vr gr

Floris

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #687 Gepost op: 02 February 2014, 18:23:22 »
@voet in puin gedraaid, Hoe krijg je dat nou weer voorelkaar, ben je in de 12e stad geweest.. :P ??? .
Beterschap, rustig aan maar, wel gunstig voor je hobby, ja. :(

Je hebt toch modules? Als ik het me goed voorstel zou je 1 bak om kunnen bouwen of misschien heb je nog flexibele ruimte over om 1 moduul als schaduwbak te maken. Wordt het wel end to end verkeer. Maar misschien kun je ook wel een rondje maken naar zo'n bak.

De spoorbaan Giessen van t Noorderspoor, van dhr Fokko. Heeft een redelijk eenvoudige bak aan het eind. Compleet met een draaischijf erin. Misschien biedt dat een oplossing?

Groeten Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

moonshine73

• Offline Offline
« Reactie #688 Gepost op: 02 February 2014, 18:27:16 »
Heej Floris.

Is het misschien wat om je keerlus toch te voorzien van een grotere radius en dan dat gedeelte van de bocht wat dan buiten je baan zou steken op een soort opklapbaar/ insteekbaar gedeelte te maken?
Als je dan met je baan bezig bent kwestie van insteken/uitklappen ben je klaar dan er af halen/opklappen.
Wat betreft de spiraal: Mijn zoon en ik hebben ook een spiraal (dubbelsporig) van piko r3 (48cm) en r4 (54cm) per ronde een hoogte verschil van 75mm. Achteraf gezien had ik beter r4 r5 kunnen doen 
Het is niet zo dat de treinen er moeite mee hebben maar toch, had beter wat groter kunnen doen.
Wij rijden dan weliswaar met treinen van tegen de 2,5 mtr lengte dus misschien is dan r3 r4 wel genoeg voor jou.

Succes met je voet en sterkte met je opa.

mvg Richard en Robin

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #689 Gepost op: 02 February 2014, 18:43:18 »
Floris ik heb zelf war R1 bochten Flm modelrails waar ik met een BR03 BR50682 rij zonder problemen zaak is wel dat rails vlak en vast liggen.

Groet Bram.