Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 20:59:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Wim Romijn
Vandaag om 20:38:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 20:29:14
US diorama in H0 door Joz
Vandaag om 20:15:03
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79  (gelezen 26588 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #45 Gepost op: Vandaag om 07:14:19 »
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:16:50 door ES44C4 »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Klaar voor vertrek
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #46 Gepost op: Vandaag om 08:17:36 »
Dat is hetzelfde filmpje als Mispoes plaatste. Dat geeft niet want het is een heerlijk filmpje met heerlijk lange treinen. En, terzijde, een heerlijk nostalgisch commentaar in een van de reacties (“vroeger was alles beter “).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #47 Gepost op: Vandaag om 08:39:15 »
Mea culpa: ik had niet gezien dat hij al geplaatst was!

Daar had zelfs een 103 een pittige kluif aan, 14 rijtuigen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #48 Gepost op: Vandaag om 09:20:11 »
Valt mij nu pas op dat die auto aan het eind van het filmpje best hard moet hebben gereden; iedere 2 sec een hectometer paaltje..? 180 km/u ;D
Maar mooie film inderdaad.

iemand al iets gevonden over voorraaddeuren met of zonder ramen in de Armz 211..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #49 Gepost op: Vandaag om 09:51:03 »
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.

En dan is het niet 180 km/u, maar 90 km/u.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 10:20:09 »
iemand al iets gevonden over voorraaddeuren met of zonder ramen in de Armz 211..?

In mijn archieven heb ik inderdaad alleen de combinatie Speiseraum met venster in de voorraaddeur gevonden.

Waarschijnlijk is dit foutief bij de Piko Speiseraum.
Roco levert onder nummer 44751 de ARmh met Speiseraum en venster in de voorraaddeur.

Op de website van AKE staat dat de ARmh (later ARmz) in 1983 een grondige renovatie hebben gehad, mogelijk dat toen dat raam verwijderd is.

Restauratiewagen | AKE-RHEINGOLD | AKE Spoorwegtoerisme https://share.google/aep0gQ29d3Gsz3FH6


Nog meer informatie over de 'Halbspeisewagen', onder andere over de verandering van het opschrift 'Speiseraum',  naar 'Restaurant'.
Echter geen informatie over het venster in de voorraaddeur..

Drehscheibe Online Forums :: 04 - Historical Forum :: De ARmz 211 type half-restauratiewagen – Deel 1 (m14B) https://share.google/GpeqZOihUfVu3prZ9
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:45:27 door ES44C4 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #51 Gepost op: Vandaag om 10:42:31 »
Roco levert onder nummer 44751 de ARmh met Speiseraum en venster in de voorraaddeur.

Die is bekend, maar daar zitten de keks nog hoog; de Speiseraum heeft ook rondgereden met lage keks, gaat mij om die periode.

(ja, kan je wijzigen en heb ik gedaan op mijn roco; maar de Piko is net iets strakker. Om zelf dat raampje dicht te spachtelen, wordt tie niet strakker op.. :D)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7914
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #52 Gepost op: Vandaag om 11:12:46 »
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.

En dan is het niet 180 km/u, maar 90 km/u.

Dat laatste denk ik ook Jelmer, het zijn m.i. ook geen hectometer paaltjes, maar de witte koppen van reflectorpaaltjes die voorbij flitsen en die staan inderdaad om de 50 m
Dat maakte destijds het colonne rijden op Duitse wegen, met een onderlinge tussenruimte van vijf nul meter redelijk eenvoudig :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9008
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 12:27:44 »
In Houten wielstellen met kleinere wieldiameter en lage flenzen gekocht, voor onder de Piko ARmz.

Dat ziet er een stuk beter uit dan de veel te grote Piko-wielstellen.

Kwamen de rijtuigen door Piko geleverd niet uit op dezelfde hoogte? Dat zou toch vreemd zijn…
Ik weet dat Arnold in N zoiets een keer geflikt heeft met de barwagen in de TEE Bavaria, die torende omgerekend een halve meter boven de rest van de trein uit, geen gezicht… ::)

Een Am 203 kwam je niet zo gauw in het midden van het tweede klasse deel tegen. Als ze al werden ingezet, was het als versterkingsrijtuig (gedeclasseerd) aan het eind van de stam.
Ik heb bij de positiebepaling van de Am 203 de volgende criteria aangehouden:
  • niet aan het eind van de trein
  • de twee Flm Bm’s moeten een blokje vormen teneinde het om-en-om effect te vermijden

Ik kwam daarbij uit op de achtste positie, daarna volgen de 2x Bm. Dat de Am in het filmpje ook gevolgd wordt door nog twee Bm’s zie ik als een aangename bijkomstigheid. (y)
Mocht Piko ooit nog eens een Bpmz met Edelstahldach uitbrengen, dan gaat die de gedeklasseerde nog te deklasseren Am vervangen. Dat deklasseren volstaat volgens het filmpje met het ophangen van A4-tjes in de deurramen.
Welke Bpmz’s waren eerder, die met het dak in Umbraugrau of die met het Edelstahl?
Ik heb in 1988 in Münster een “Edelstahl Bpmz” in blauw-beige gefotografeerd waarvan alle grote ramen ongedeeld waren. Nummer heb ik niet genoteerd, weet iemand of dat een eenling was? Ik ben ze daarna niet meer tegengekomen op foto’s…
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 13:34:34 »
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.

Als ze niet om de 100m zou ik het geen hectometerpaaltjes noemen ;D En als ik het aan google/ChatGPT vraag, staan ze wel om de 100 meter en heten het Hektometersteine. Langs de Autobahnen staan ze ook soms om de 500m, dus dan gaat tie 900 km/u... Het beeld komt meer overeen met 180, dan met 90 of 900 maar wie weet. ik zou zeggen; kijk het filmpje. Terug naar de DB Intercity '79... ?  :angel:

http://www.strassengeschichte.de/Menueoptionen/Autobahnen/Weiteres/Verkehrswege/Kilo/hKilometer.htm#:~:text=Kilometersteine%20sind%20Orientierungszeichen%20an%20Autobahnen,und%20die%20halben%20Kilometer%20an.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1799
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 13:53:49 »

Welke Bpmz’s waren eerder, die met het dak in Umbraugrau of die met het Edelstahl?


Umbragrau zijn de voorseriewagens met stalen dak. De latere wagens hebben een ongelakt dak uit rvs.

De wagen die je gefotografeerd hebt is waarschijnlijk een Bvmz geweest.

Bart
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:56:03 door Bahn-AG »

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 13:57:33 »
Ik heb in 1988 in Münster een “Edelstahl Bpmz” in blauw-beige gefotografeerd waarvan alle grote ramen ongedeeld waren.

Ik ben erg benieuwd naar dat rijtuig.
Kun/wil je die foto hier plaatsen?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 14:59:12 »
Vincent,
Dank je wel voor de verdere uiteenzetting van hektometersteine.
Ik zal het filmpje wel eens bekijken als ik niet in de werksetting ben. (af en toe forum checken mag van mij, maar filmpjes is meer no-go)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #58 Gepost op: Vandaag om 16:59:23 »
Sinds de start van dit topic zijn en er een aantal wagens uit m'n collectie verdwenen maar heel wat bijgekomen.
Inmiddels kan ik aardig variëren in het eerste klas-blok:








Het tweede klas-blok is ongewijzigd met 4x Bm en 3x Bpmz



Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9008
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #59 Gepost op: Vandaag om 20:03:43 »

Is de Quick-Pick een model van ACME?

Ik ben erg benieuwd naar dat rijtuig.
Kun/wil je die foto hier plaatsen?

Ja hoor, wel in zwart-wit. Betreft IC 715 op een zondag in maart 1988 te Münster Hbf. Met rechts dus een Bpmz uit de voorserie...




De wagen die je gefotografeerd hebt is waarschijnlijk een Bvmz geweest.


Het ziet er voor mij uit als een 'gewone' Bpmz... :-\
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:07:15 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.