Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Petitie - Rail away moet blijven! door Pauldg
Vandaag om 07:40:02
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:28:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:05:45
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 01:34:15
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
Nijmegen in h0 door hendrikd
07 December 2025, 23:25:58
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
07 December 2025, 23:23:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
07 December 2025, 23:23:05
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
07 December 2025, 23:05:22
Cranicher Altbahn door NS264
07 December 2025, 22:53:07
Molenbaan (werktitel) door NS264
07 December 2025, 22:43:42
Bahnstrecke 5867 door NS264
07 December 2025, 22:41:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
07 December 2025, 21:56:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 December 2025, 21:52:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door bask185
07 December 2025, 21:45:47
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
07 December 2025, 21:14:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
07 December 2025, 20:57:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 December 2025, 20:28:13
Line-up foto's van modellen door Rob Bennis
07 December 2025, 19:46:02
Camp 3 door GD
07 December 2025, 19:41:13
Locatie van foto gezocht door Thom
07 December 2025, 19:39:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
07 December 2025, 18:00:34
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door BAD
07 December 2025, 17:44:37
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Erwin 054
07 December 2025, 17:42:16
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
07 December 2025, 16:55:43
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
07 December 2025, 16:14:29
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
07 December 2025, 15:55:05
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
07 December 2025, 15:02:40
Rail away door haes
07 December 2025, 14:43:14
  

Auteur Topic: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79  (gelezen 30872 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #30 Gepost op: 17 September 2022, 14:41:13 »
De Lima Avmz en Apmz en Roco ARmz zijn inmiddels verwisseld voor Piko modellen.

De Piko ARmz is net iets fijner gedetailleerd dan de Roco ARmz.
Alleen de opstaptreden vond ik niet zo mooi: ze zijn wat verkort, waarschijnlijk zodat het rijtuig door krappe boogstralen kan rijden.
De Roco ARmz heeft dit ook.






Een simpele oplossing: opstaptreden van de Avmz (Piko 53000-222) onder de Armz monteren.






Dan ziet het er zo uit:




cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #31 Gepost op: 17 September 2022, 16:14:00 »
Dat ziet er veel beter uit

Cor

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #32 Gepost op: 17 September 2022, 16:17:37 »
Nice (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #33 Gepost op: 17 September 2022, 16:26:48 »
Dankjulliewel.
En nog heel simpel te doen ook.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #34 Gepost op: 09 June 2025, 11:56:19 »
Oud draadje, maar ik lees wel vaker dat mensen daken wisselen; mijn vraag, kun je bij Roco losse daken bestellen...? Volgens mij niet, maar just checking.... (En mocht iemand nog een Steildach over hebben  :))

De Roco Avmz (uit Roco set 45924) heb ik voorzien van een "Steildach"

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #35 Gepost op: 09 June 2025, 17:28:24 »
Heel vroeger (begin jaren 80) is het mij wel eens gelukt om een los dak van een plan D en een Umbauwagen te bestellen.
Maar dat was nog in het 4-cijferige artikelnummer-tijdperk.

De laatste jaren (decennia) kun je alleen onderdelen met een bestelnummer bestellen.
Losse daken horen daar niet bij...

Btw zijn de Steildächer überhaupt wel los, of zijn deze één geheel met de zijwanden?

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #36 Gepost op: 09 June 2025, 18:09:52 »
Helaas zijn losse daken niet los te bestellen bij Roco
Antwoord uit 2024 van Roco op mijn vraag:



Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1466
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #37 Gepost op: 09 June 2025, 19:08:24 »
Is vooral de bekende verkoopsites in de gaten houden, komt af en toe wel wat langs
Of toch een complete donor kopen en dan met ander dak weer doorverkopen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #38 Gepost op: 29 June 2025, 12:10:13 »
Deze vraag kan ik ook wel hier stellen, denk ik.. Is een WRmh 132.1 een WRmh 132 met schijfremmen? Net als dat een 132.2 een 132 met andere draaistellen is?
Enig idee hoeveel er voorzien zijn schijfremmen en zijn die standaard ingezet in NL, bijv EC Erasmus? Gezien de lagere snelheid hier lijkt mij dat onrendabel, maar weegt vermoedelijk op tegen wisselen aan de grens.

Zijn die 132.1's trouwens vernummerd? Ik kom 132.1's tegen met nummers die niet overeenkomen met de originele WR(ü)mh's... ???

PS1 Aha, hier al iets gevonden... De Erasmus had inderdaad blijkbaar een 132.1 en de Frans Hals een 'originele' 132:
https://railwiki.nl/index.php?title=Dienstregeling_1987/1988
PS2 mijn aanname dat een WRmh 132.1 een WRmh 132 met schijfremmen klopt vermoedelijk niet..? Want de schijfremmen komen overeen met 200km/u en dus slingerdempers..? En die hebben ze niet..? Of heeft een 132.1 magneetremmen...? Ik kom er niet uit....
PS3 weer iets verder: 132.1 is blijkbaar uitgerust met MD 364 draaistellen "mit vertikalen und horizontalen Wiegendämpfern", maar dat zijn dus niet de bekende parallele slingerdempers..?   

PS4 Onderstaande vraag was ik ook benieuwd naar.. Detailfoto's van beide sets in links
Weet iemand of de WRmh uit set 74163 gelijk is aan de WRmh uit set 74096?
74096: https://www.youtube.com/watch?v=2oEdwsLoJgw
74163: https://modellbahninfo.org/modelle-20190406-01/

Resp. 61 80 88-90 115-1, WRmh 132.1 (133), rev '89 en 61 80 88-90 117-7, WRmh 132.1, Rev 23.12.88

« Laatst bewerkt op: 29 June 2025, 16:43:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #39 Gepost op: 17 November 2025, 15:15:06 »
In Houten wielstellen met kleinere wieldiameter en lage flenzen gekocht, voor onder de Piko ARmz.



Dat ziet er een stuk beter uit dan de veel te grote Piko-wielstellen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #40 Gepost op: 17 November 2025, 15:40:54 »
Was mij niet bewust dat Piko er blijkbaar zo naast zit qua afmetingen.. Kan je die draaistellen eens naast elkaar leggen? Ben wel benieuwd   

PS en aanvullende vraag: Piko levert de ARmz 211 ook met oude Speiseraum opschriften (Piko 59678), met bevoorradingsdeuren zonder ramen. Echter, ik kom 'm in dat jasje alleen tegen met ramen in die deuren. Dus.. klopt het Piko model?
« Laatst bewerkt op: 17 November 2025, 15:45:17 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #41 Gepost op: 17 November 2025, 15:57:51 »


Rechts Piko Avmz met originele wielstellen.

Het antwoord op de vraag van het raam in de deur heb ik (nog) niet.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5181
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #42 Gepost op: 17 November 2025, 17:13:36 »
Verschil in grootte is lastig te zien op deze foto... Dan maak ik mij er zelf niet zo druk om, maar altijd leuk om perfectie na te streven! (y)
En ben benieuwd of je nog iets vindt over die deur, dan gaat mijn roco (met verplaatste keks en grijs dak) eventueel toch de deur uit...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #43 Gepost op: 18 November 2025, 21:06:55 »


Een IC-79 in N. Ik heb de afgelopen tijd veel filmpjes, foto’s en andere publicaties bekeken en kwam tot de conclusie dat een trein van 10 rijtuigen veel voor kwam met als samenstelling Avmz+Apmz+Avmz+WRmz/ARmz+Bm+Bpmz+Bpmz+Bpmz+Bm+Bm. Hoewel een complete IC-79 niet te handhaven zal zijn op mijn toekomstige baan, leek het mij wel leuk eens te kijken hoe ver ik met het aanwezige materieel zou komen. De Piko IC 586 Ernst Barlach had ik hier al voorgesteld. Deze samenstelling is te kort voor een IC-79, maar kan in deze volgorde goed doorgaan voor een IC/EC Erasmus op het Nederlandse traject.
De hier nu voorgestelde 10-baks hebben alle verschillende rijtuignummers. Opvallend zijn een tweede Avmz in oude kleurstelling (lichte dakkleur en zwart chassis) en een gedeklasseerde Am die als vervanger van een Bm meerijdt. Dat laatste kwam ik tegen in dit filmpje (zie 01:34 en 03:49). Het is overigens een trein van ongekende lengte (14 rijtuigen: loc+Bm+Bm+Am+Bm+Bp+Bp+Bp+Bm+Bm+WR+Az+Az+Az+Ap), maar karakteristiek voor Lijn 1 (Hamburg-Münster-Dortmund-Köln-Mannheim-Stuttgart-München), op een traject van ongekende lengte (bijna 1100 km). Tussen Hamburg en Dortmund en Mannheim-München onderbezet en daartussen overbezet. Deze lijn was o.a. de aanleiding het IC-79 plan m.i.v. 02-06-1985 te wijzigen in IC-85.

Mijn trein moet geplaatst worden in het jaar 1981, de Bpmz is in aflevering, maar de IC Kurier (v.a. december 1982) is nog niet ingesteld. Wat verder opvalt zijn Bm’s van twee verschillende merken (Fleischmann en Piko) in één trein. Hoewel ik daar niet zo’n voorstander van ben, vind ik het voor deze gelegenheidssamenstelling wel goed. De twee uitvoeringen worden door twee Bpmz’s en een Am van elkaar gescheiden. Piko en (de nieuwe) Fleischmann zijn qua hoogte goed met elkaar te combineren, de hier alom aanwezige Minitrix exemplaren zijn te hoog om mee te kunnen rijden in deze trein.


Links Fleischmann, rechts Piko

Tot slot zou een mooie 103 de plaats in moeten nemen van de vierstroom 184. Als Piko een keer een mooie 103 uitbrengt, zal ik die misschien wel aanschaffen.
Overzicht gebruikte rijtuigen:
Avmz 111 Piko 40660
Apmz 121 Piko 40661
Avmz 111 Piko 40672A (afkomstig uit de  Merkurset)
ARmz 218 Piko 40662
Bm 235 Piko 40663
Bpmz 291 Piko 40665
Bpmz 291 Piko 40664
Am 203 Fleischmann 6260033
Bm 234 Fleischmann 6260036
Bm 234 Fleischmann 6260035
 
De Bm van Piko is een 235 en (in 1:1) geschikt voor 200 km/u vanwege klaptreden en schijfremmen. De twee Fleischmann Bm’s zijn 234, waarvan één (6260035) vaste treden had. Ik heb dat chassis gewisseld met een tweede aanwezige Am zodat beide 234’s goed door kunnen gaan voor een 235. Ik zou de blokkenremmen kunnen verwijderen, maar dat doe ik niet. De voorliefde voor deze IC-79 is niet groot genoeg dat ik de twee fraaie rijtuigen ga verminken. Het tweetal zal namelijk vooral worden gebruikt i.c.m. de eerder genoemde, maar nog niet getoonde Am 203 waarvan het chassis is gewisseld met de Bm:



Ik wil in de toekomst ook in H0 nog een complete IC-79 samen gaan stellen, dan zonder exotische vervangers of in dito kleuren, maar met de IC-Kurier coupé die direct achter de restauratie te vinden zal zijn. Tegen die tijd meld ik mij hier wel weer… :angel:
« Laatst bewerkt op: 19 November 2025, 13:23:12 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #44 Gepost op: 18 November 2025, 23:37:24 »
Een Am 203 kwam je niet zo gauw in het midden van het tweede klasse deel tegen. Als ze al werden ingezet, was het als versterkingsrijtuig (gedeclasseerd) aan het eind van de stam.

Groet, Victor