Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Materiaal grondplaat modelspoorbaan  (gelezen 26285 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2013, 12:33:58 »
Citaat
Daar moet je dan wat meer spanten onder zetten, maar over het geheel spaar je toch op gewicht.

Da's dus hetzelfde als bij MDF, echt een fabel dat multiplex minder doorzakt of kromtrekt. Zoals ik al eerder vermelde heb ik al m'n rails op 2x 6mm MDF liggen. Oudste modules zijn iets ouder dan 2 jaar en al naar een paar beursen geweest, en m'n rail ligt er nog steeds vlak in.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re:Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2013, 12:43:03 »
...echt een fabel dat multiplex minder doorzakt of kromtrekt.
Nou, dan stop ik er maar mee.
Advies aan iedereen die een bepaald soort plaatmeteriaal wil gebruiken: probeer het gewoon en kijk of het je bevalt.

eddy van loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2013, 12:52:38 »
Hoi Eddy

Allereerst: Welkom op het mooie forum. Hier kunnen ze al je antwoorden wel beantwoorden :) Daarnaast hebben we een mooie encyclopedie met nog meer informatie.

Nu een antwoord op je vraag: MDF is relatief zwaar. Zonder goede behandeling (lees verven) gevoeliger voor water dan multiplex. Je moet wat voorzichtiger zijn met dat er geen zijkanten afbrokkelen e.d. Dat zijn de voornaamste redenen om het niet te doen. Multiplex in diverse vormen is gewoon lichter dan MDF dat is wel handig bij een modelbaan die je mogelijk weer moet verhuizen.

Karst heeft in zijn draadje, de digitale pendelbaan, MDF gebruikt voor de bakken. Zij hebben al redelijk wat tentoonstellingen overleeft. De keuze moet je echt zelf maken of je MDF of multiplex gaat gebruiken. Op het forum hier staan wel veel draadjes over dit onderwerp, met wat zoekwerk via de zoekfuncties kan je wel wat vinden ;)

Veel plezier op het forum!

Groet Ronald.

Hoi Ronald ,

Het is inderdaad een zeer mooi forum , ik heb al heel wat opgestoken , nu nog een keuze maken

Groetjes

Eddy
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 12:56:13 door Bert van Gelder »

eddy van loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #48 Gepost op: 24 januari 2013, 12:58:51 »
Nu een antwoord op Eddy z'n vraag, maar stel wel eerst een wedervraag in de vorm van wat je van plan bent ? Open frame, plaat met een paar poten wat zou het moeten worden Eddy.
Bouw zelf mijn modules uit berkenmultiplex CP/CP omdat dat maar 550KG / m3 weegt, MDF daarintegen heeft een gewicht van 750KG/ m3 wat op een plaat van 18mm toch een KG of 8 scheelt.
Mijn rail leg ik op twee platen 6mm MDF die onderling verlijmt zijn. Ben in het bouwen zeker niet zuinig met nattigheid en heb geen enkel probleem in zwellingen oid geconstateerd. Over de meer vochtbestendigheid van multiplex zijn er diverse discussies al gevoerd hier op het forum. Eerlijk gezegd ben ik van mening dat de gemiddelde plaat multiplex uit de bouwmarkt (wat een goedkope interieur lauan plaat is over het algemeen) in mijn ogen niets beter is als een plaat MDF. Alleen de meranti / oukome / berken WPB plaat is in zekere mate ongevoelig voor vocht.
Denk als je alleen een plaat wil waarop je bouwt en deze goed ondersteund is MDF zeker voldoet. Kan me de tijd nog herinneren voordat ik muziek en wilde vrouwen ontdekte dat m'n zwarte anna'tje gewoon op een stuk spaanplaat rond croste.. ;)

Hoi,

Wat mijn onderbouw betreft  heb ik stevige metalen kaders die op hun beurt voorzien zijn van houten liggers ( dwars en overlangs) onder deze kaders bevinden zich metalen regelbare poten  . Op deze manier bekom ik kaders van circa 40 op 40 waarop ik de plaat wil leggen

Groetjes

Eddy

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #49 Gepost op: 24 januari 2013, 13:26:06 »
Zelf gebruik ik voor  een vaste baan gewoon nog steeds 18 mm spaanplaat.

Goede stevige onderbouw heeft mij op 35 jaar tijd nog nooit geen problemen opgeleverd met kromtrekken of zwellen.

Voor een module baan zou ik echer ook voor berkenmultiplex gaan.   
Mvg
Peter
Petdig1

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #50 Gepost op: 24 januari 2013, 15:34:40 »
Nou, dan stop ik er maar mee.
Advies aan iedereen die een bepaald soort plaatmeteriaal wil gebruiken: probeer het gewoon en kijk of het je bevalt.

Sorry Klaas, heb niet de intentie om je af te zeiken oid. Stel alleen jouw waarheden een beetje ter discussie omtrent het gedrag van bepaalde materialen. En ik denk dat ik met een kleine 30 jr ervaring in de interieurbouw / meubelmakerij daar toch ook een aardig oordeel over kan geven. Neemt niet weg dat ik zal beamen dat je in een aantal gevallen beter dat als dit kunt nemen. Wil niet zeggen dat dit een slechte keus of materiaal is maar dat is gewoon beter in deze toepassing.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re:Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #51 Gepost op: 24 januari 2013, 15:43:14 »
Martin, ik voel me ook niet afgezeken, maar ik constateer dat we een onoverbrugbaar verschil van mening hebben.
Jij hebt 30 jaar ervaring in de interieurbouw, ik heb 50 jaar ervaring met het bouwen van modelspoorbanen. En die tijd heeft me geleerd dat er bepaalde materialen zijn die ik liever vermijd.
Daarom mijn advies: laat iedereen maar zijn eigen ervaring opbouwen. Deze discussies hebben we al vaker gehad, en er ontwikkelen zich steeds twee kampen: het multiplex kamp en het spaanplaat/MDF kamp.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #52 Gepost op: 24 januari 2013, 17:25:05 »
Pffffffffffff dat ga ik de eerste 45 jaar nog niet inhalen  50 jr ervaring ;) ;D

Klaas ik ben het verder niet met je oneens, wil je een mooi en goed stukkie materiaal dan zeg ik pak een stuk berkenmultiplex. Ben ook niet van het MDF kamp, zeg hier alleen dat het niet zoals door velen gepropageerd wordt niet totaal ongeschikkt is om een baan op te bouwen.

Dus Eddy een welgemeend advies, pak een plaat 9 of 12 mm berkenmultiplex als het budget het toelaat..

Fleurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • Een firaatje doen.
Re:Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #53 Gepost op: 26 januari 2013, 15:03:15 »
Hallo,

Ik heb MDF gebruikt van 8mm volledig bekleed met 3 mm kurk. Werkt prima.

Het hangt er wel vanaf of u in verdiepingen gaat werken of op één grote plaat.

Als mijn plaat "bekurkt" was, ben ik begonnen met mijn rails te leggen volgens mijn baanplan.

Dan heb ik een wagonnetje voorzien van een stift aan de zijkant ervan, om zodoende de juiste
krommingen van het spoor over te brengen op de kurk ( langs twee kanten ).

Rails terug weghalen en beginnen zagen.  
Bij kruisende sporen, de belangrijkste uitzagen.  Hetgeen je niet hebt kan je later bijmaken.

O.K. alles gezaagd, nu alles plaatsen en voldoende ondersteunen.

Est voila, u hebt een 3D layout.
De stukken die overblijven niet weggooien, die passen tussen uw sporen en u kan daarop uw landschap maken.

Dus het kan met MDF van 8 mm.

Gebruikte materialen: MDF, kurk, contactlijm, fijne lintzaag, TEC 7 of zoiets en lijmklemmen.

U kan dan, als de stukken gezaagd zijn, de verschillende delen schilderen aan de zijkant. Zo zal de
MDF plaat niet opzwellen of trekken als ballast wordt gelegd. ( gebruik van water )

Houd rekening dat je overal nog aan moet kunnen.


« Laatst bewerkt op: 01 februari 2013, 23:04:39 door Fleurtje »
Groeten,

Fleur :)

Fleischmann N Twincenter & Koploper, BMD16N-SD, Parallel63, Decocer63, WM63R, Fleischmann Booster, enz...

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re:Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #54 Gepost op: 26 januari 2013, 17:31:30 »
Ik heb hier ook een klein baantje uit twee modulen staan. Topplaat ook van mdf.
Ik doe dat echt nooit weer. Na het leggen van de rails (kaal op de plaat) en het doorslijpen van de rail op de bakovergangen ziet het er allemaal zeer strak uit, maar dan.... het spoor voorzien van ballastbed. Dus grind opbrengen en vastzetten met de bekende houtlijm-methode. Dat gaat prima, maar de volgende dag heb je spijt van je houtkeuze.
Het gevolg is namelijk dat het vocht bij de module-overgang in de kopse kant van het mdf is getrokken. Ik heb dus nu een lichte verkeersdrempel in in de baan. Ik noem het maar kistwerk, zoals het ook hier op het Slotermeer voorkomt.
Mijn les is geleerd........

Alex

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #55 Gepost op: 07 februari 2019, 10:57:28 »
Hoi,

Dus best lastig om te kiezen voor het tafelblad voor de treintafel,heb eens de voor en nadelen op een rijtje gezet, klassiek met 18MM spaanplaat wil ik niet.
MDF wordt hem ook niet want zowel spaanplaat als MDF laten moeilijk een lijst aan de zijkant van de tafel bevestigen.

Nu had ik deze week een timmerman op bezoek, en hij opperde om eens naar OSB plaat te kijken, het schijnt dat je daar ook diverse soorten in hebt.

voordelen van OSB zijn ze kunnen goed tegen vocht en blijven stevig aan de constructie vast zitten, maar er zijn toch ruwe en minder ruwe soorten in, en is 18 MM te dik of juist goed om er boven op te kunnen lopen, vergeet niet dat er best veel op zo'n tafel wordt gepropt.

Op Duitse fora zie ik vaker dat er OSB achtige platen worden gebruikt.

Lees ook over tri of multiplex dat het splintert, wie kan mij hier uitsluitsel over geven, wat is nu goed waarvan je jaren nog plezier aan kan beleven.

BTW gebruik profirail van Fleischmann, dat legt misschien net even anders dat rail zonder bedding op OSB.


BVD en vgr Evert en Bas 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #56 Gepost op: 07 februari 2019, 11:06:25 »
Evert en Bas, ik raad jullie aan om het hele draadje vanaf het begin eens door te lezen. Eigenlijk is alles er al over gezegd.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Materiaal grondplaat modelspoorbaan
« Reactie #57 Gepost op: 07 februari 2019, 11:13:26 »
Hoi Evert en Bas,
Waarom geen popelieren of berken multiplex?
Ligt in gewicht, laat makkelijk te bewerken en splintert weinig. OSB  zou ik zeker niet gebruiken. OSB is goedkoop, vaak de reden tot gebruik voor onderbouw van je baan.
Het splintert enorm.
Hoe weet ik dat, ik ben zelf timmerman ;)
In ons draadje, ook ik bouw met mijn zoon staan meerdere foto's van onze tafel. Echter verloopt de bouw traag :-\
Succes bij het zoeken naar jou gewenste plaat (y)

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Is OSB-plaat geschikt als ondergrond van de baan?
« Reactie #58 Gepost op: 23 mei 2021, 18:27:19 »
Hallo,
Kijkend bij een bouwmarkt zie ik dat ze OSB plaat hebben.  ???
Ik weet  hoe het gefabriceerd wordt en er uit ziet , het is een geperste vezelplaat, maar kan je het ook voor baanbouw gebruiken ?
 Wie ?
Groeten ,
Peter
 
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2021, 00:03:06 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Is OSB plaat geschikt voor ondergromd van de baan ?
« Reactie #59 Gepost op: 23 mei 2021, 18:52:23 »
Ik zou het daarvoor niet gebruiken. De vezels zijn veel te grof en de platen hebben nogal wat gewicht. Als je niet uitkijkt heb je zo een splinter in je vingers. Ik heb de platen gebruikt om de binnenkant van het schuurtje af te dekken.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal