Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00  (gelezen 93510 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #60 Gepost op: 27 February 2013, 16:19:05 »
Hoi,

De koppelingen blijven uitstekend zitten in de Nemschacht, klikken ook goed vast bij het inzetten.
Ik heb nooit geen problemen gehad met een koppeling die spontaan uit de schacht schiet.
M'n laatste stammetje van 5 rijtuigen Plan D was ook met de Roco's uitgerust, deze bleven lekker
aanelkaar in wisselstraten en Flm R1 bogen helling op.

Ik kan me voorstellen dat de Viesmann dan niet voldoet, als ze spontaan los gaan terwijl ze juist
daarvoor nou niet bedoeld zijn.
Wat dat betreft moet ik dus concluderen dan de Roco beter is, uiteraard ziet het er niet zo fraai uit
maar dat weegt wel op tegen de voordelen, goede geleiding over de koppeling en dus nooit
geen geknipper van verlichting, en met 1 enkele decoder kan een complete stam rijtuigen van
verlichting worden voorzien.

Uiteraard, tegenwoordig kan je ook lichtstrips inbouwen met decoder, maar dan nog blijft het puntje
stroomafname aanwezig, als deze niet goed is dan gaan het nog mis, daarom gebruik ik bij rijtuigen
stroomvoerende koppelingen.
Maar ook m'n treinstel is uitgerust met deze koppelingen, geen centje pijn meer  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #61 Gepost op: 27 February 2013, 18:45:44 »
Hi RJ,

klopt, de viessman koppelt moeilijk. Je moet hem altijd even nahelpen, maar dan zit hij volgens mij ook goed vast. Verder heb ik er weinig ervaring mee omdat ik nog moet beginnen met mijn baan. Het spul zat al dik 30 jaar in dozen. Dus heb ik eerst een inhaalslag te maken met het ombouwen van ca 25 loks en treinstellen van analoog naar digitaal. Verder moesten er nog ca 25 personenwagons van een lichtstrip voorzien worden. Ook dat is bijna klaar.
Dan de vrij gekomen kamer opruimen en het avontuur kan beginnen ;).

mvgr, Ruud
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #62 Gepost op: 01 March 2013, 10:29:50 »
Hoi Ruud,

Dan heb je nog wel even werk met alle ombouwprojecten, maar veel succes!


Sinds gister weer een nieuwe loc er bij, een 8 tal kolenwagens en nog een rijtuig welke
al geheel uitelkander ligt voor het schilderen van het interieur  ;D



De nieuwe Standard Class 3mt is juist met een kolentrein vertrokken, het sein staat veilig.



Een leuke stoere tenderloc, de laatste overigens bij Ehattons in de winkel dus ook uitverkocht aldaar  ;D
De rijeigenschappen zijn verrassend goed, weinig hickups, hier en daar de puntstukken van de wissels nog
even bijgesteld. (lees, die stonden iets geforceerd omhoog)

Vandaag weer verder met wat andere zaken, foto's volgen uiteraard.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #63 Gepost op: 01 March 2013, 12:21:08 »
Lekker Engels. Mooi! :)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #64 Gepost op: 05 March 2013, 21:28:26 »
Van de week de binnenverlichtingsstrips van digirails binnengekregen, geluk moet je soms hebben
en wat blijkt, de ledpositie's komen nagenoeg overeen met de coupé's, toppie dus.

Alles is inmiddels geinstalleerd en funtioneerd naar behoren, hier en daar nog even een trucje toegepast
voor het verkrijgen van de U+ (blauwe draad van de decoder)
2 diode's over de railspanning, met de "streep" aan elkander gesoldeerd, hoppa U+
Zodoende kan ik vanuit één rijtuig zowel de binnenverlichting alsmede een sluitseinlantaarn schakelen.



Geen geweldige foto, maar het sluitsein is wel duidelijk dacht ik zo.
De deuren op de achterzijde worden apart geleverd bij het rijtuig, er zit dan een lantaarn aangegoten.
Dat is leuk, maar 't werkt niet en dus van styreen en een ledje een werkende gemaakt  ;D
Tevens de letters "B R" met witte verf ingekleurd, als in 1:1.



Het zelfde rijtuig, met binnenverlichting netjes 1 ledje per coupé.



Een ander rijtuigje, een 2nd SO (second open, zonder coupe's maar wel coupézit met tafel)

Als het goed is komen van de week de resterde preisers binnen voor de inrichting van de
rijtuigen, daarna kunnen de dakjes er weer op en is het stammetje klaar, in totaal 5 rijtuigen.
Inzet wordt beperkt tot 3 of 4 per keer.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #65 Gepost op: 09 March 2013, 19:44:48 »
Dit draadje juist ontdekt! lijkt er op dat dit minstens zo mooi wordt als Lauwersmeer (y)
thuis ben ik de enige die (model)spoort

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #66 Gepost op: 11 March 2013, 20:35:56 »
Hoi,

De afgelopen dagen aan het ballasten geslagen, één module is nu in zoverre klaar, afgezien van
de verkantte bocht t.h.v. de moduleovergang, deze moet nog even los blijven liggen i.v.m. het afstellen.
Alle ballast is van Koemo, type DN, R10 en R20 schaalgrootte N-spur Grob.





En al die potjes verf staan er niet voor niks  ;D



Elektrische tractie moet natuurlijk wel ergens zijn prik weg kunnen halen.


D'r zit op plaatsen minder dan een mm ruimte tussen de sleper en de rail, er moet geen echt
contact komen maar het moet wel lijken als of, ik zit nog te denken aan een blauw ledje onder
de sleper, zoals ook te zien was bij de Franse baan op OntraXs, tussen de sleepstukken op de panto's.

Belichting is overigens flut, tis al donker en de verlichting die ik heb hangen komt niet helemaal
aan in de bak, het zij zo.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #67 Gepost op: 11 March 2013, 21:21:43 »
Die (derde) rail maakt het wel extra  (y)
Mvh Steef

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #68 Gepost op: 11 March 2013, 21:45:10 »
Best leuk, een derde rail. Als ie maar op de juiste plek ligt.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #69 Gepost op: 12 March 2013, 10:04:55 »
Jij hebt em door  ;D

Vandaag ga ik weer verder met de 3e rail, beide kanten van het perron krijgen de mogelijkheid voor
elektrische tractie, gezien het perron aan beide kanten lang genoeg is.

Rondom de wisselstraat wordt het nog even puzzelen maar ik denk dat ik met wat foto's van google
wel een eind kom.
Gelukkig is de 4CEP lang zat en voorzien van sleepstukken onder de beide cabine's, stroomafname altijd
gegarandeerd (in het echt dan wel te verstaan ::)  )

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #70 Gepost op: 12 March 2013, 11:03:46 »
Hallo Robbert Jan,

Ziet er erg leuk uit.Zo'n blauw LEDje lijkt mij inderdaad interessant.Ik heb er zelf ook al eens aan gedacht toen ik nog plannen had voor een stukje London Underground.Je zou de LEDjes natuurlijk ook ter hoogte van het einde van de stroomrails bij de wissels kunnen monteren want daar zie je meestal veel vonken.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #71 Gepost op: 12 March 2013, 12:16:10 »
Dat is ook wel mogelijk, het idee zal ik in ieder geval meenemen en wellicht uitvoeren.


De eerste nieuwe stukken 3e rail zijn al weer aangebracht, t.h.v. het eerste wissel de buitenboog
voorzien en de binnenboog is nu aan het drogen.
Het perronspoor aan de voorzijde is bijna tot het einde aan toe klaar, aldaar komt een korte onderbreking
zodat het straks geen problemen geeft met de uitlijning op de 2e module.
Ik bedoel hiermee dat de 3e rail stopt (schuin gebogen naar beneden), en op de andere module weer verder gaat.
(zoals hieronder ook is weergegeven bij het begin van de 3e rail)







Zoals te zien is op de foto, de achterste 2 sporen zijn beduidend lichter uitgevoerd dan de hoofdlijn.
Er zijn een behoorlijk aantal bielzen uitgehaald, maar het ziet er nu wel realistisch uit, althans in
mijn visie  ::)

Meer is onderweg!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #72 Gepost op: 12 March 2013, 13:49:29 »
Het ziet er nu al mooi uit.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #73 Gepost op: 12 March 2013, 14:23:11 »
Tot nu toe altijd een stille volger geweest, maar daar komt nu verandering in. ;D

Ziet er al gaaf uit zo, zeker die 3e rail maakt het geheel er mooi uit zien.
Weer eens wat anders!

Het verschil tussen de sporen is ook duidelijk zichtbaar, ook een leuk detail.

Ben benieuwd naar wat er nog meer onderweg is. (y)

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #74 Gepost op: 13 March 2013, 15:26:24 »
Gister nog het één en ander afgerond, de 3e rail zit er nu compleet in en ligt op alle plaatsen
ook netjes onder de sleper van het treinstel, dat lijkt ook wel zo mooi.









En vandaag nog het één en ander geknutseld aan m'n treinstel, daar was nog wel wat leuks mee
te doen, onder andere de tip over de vonkvorming meegenomen.

http://youtu.be/wHj9PgeIZes





Beide ledjes zijn apart geschakeld, d.w.z. beide een aparte functieuitgang zodat de vonken ook afzonderlijk
van elkaar kunnen worden aangezet.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5