Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:51:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door NL-modelspoor
Vandaag om 21:48:20
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 21:44:16
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:39:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:39:06
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
Vandaag om 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:30:34
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:29:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 21:18:30
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
Vandaag om 21:14:20
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
Vandaag om 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
Vandaag om 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 20:57:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 19:40:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
Vandaag om 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
  

Auteur Topic: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00  (gelezen 95370 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #60 Gepost op: 27 February 2013, 16:19:05 »
Hoi,

De koppelingen blijven uitstekend zitten in de Nemschacht, klikken ook goed vast bij het inzetten.
Ik heb nooit geen problemen gehad met een koppeling die spontaan uit de schacht schiet.
M'n laatste stammetje van 5 rijtuigen Plan D was ook met de Roco's uitgerust, deze bleven lekker
aanelkaar in wisselstraten en Flm R1 bogen helling op.

Ik kan me voorstellen dat de Viesmann dan niet voldoet, als ze spontaan los gaan terwijl ze juist
daarvoor nou niet bedoeld zijn.
Wat dat betreft moet ik dus concluderen dan de Roco beter is, uiteraard ziet het er niet zo fraai uit
maar dat weegt wel op tegen de voordelen, goede geleiding over de koppeling en dus nooit
geen geknipper van verlichting, en met 1 enkele decoder kan een complete stam rijtuigen van
verlichting worden voorzien.

Uiteraard, tegenwoordig kan je ook lichtstrips inbouwen met decoder, maar dan nog blijft het puntje
stroomafname aanwezig, als deze niet goed is dan gaan het nog mis, daarom gebruik ik bij rijtuigen
stroomvoerende koppelingen.
Maar ook m'n treinstel is uitgerust met deze koppelingen, geen centje pijn meer  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #61 Gepost op: 27 February 2013, 18:45:44 »
Hi RJ,

klopt, de viessman koppelt moeilijk. Je moet hem altijd even nahelpen, maar dan zit hij volgens mij ook goed vast. Verder heb ik er weinig ervaring mee omdat ik nog moet beginnen met mijn baan. Het spul zat al dik 30 jaar in dozen. Dus heb ik eerst een inhaalslag te maken met het ombouwen van ca 25 loks en treinstellen van analoog naar digitaal. Verder moesten er nog ca 25 personenwagons van een lichtstrip voorzien worden. Ook dat is bijna klaar.
Dan de vrij gekomen kamer opruimen en het avontuur kan beginnen ;).

mvgr, Ruud
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #62 Gepost op: 01 March 2013, 10:29:50 »
Hoi Ruud,

Dan heb je nog wel even werk met alle ombouwprojecten, maar veel succes!


Sinds gister weer een nieuwe loc er bij, een 8 tal kolenwagens en nog een rijtuig welke
al geheel uitelkander ligt voor het schilderen van het interieur  ;D



De nieuwe Standard Class 3mt is juist met een kolentrein vertrokken, het sein staat veilig.



Een leuke stoere tenderloc, de laatste overigens bij Ehattons in de winkel dus ook uitverkocht aldaar  ;D
De rijeigenschappen zijn verrassend goed, weinig hickups, hier en daar de puntstukken van de wissels nog
even bijgesteld. (lees, die stonden iets geforceerd omhoog)

Vandaag weer verder met wat andere zaken, foto's volgen uiteraard.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18105
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #63 Gepost op: 01 March 2013, 12:21:08 »
Lekker Engels. Mooi! :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #64 Gepost op: 05 March 2013, 21:28:26 »
Van de week de binnenverlichtingsstrips van digirails binnengekregen, geluk moet je soms hebben
en wat blijkt, de ledpositie's komen nagenoeg overeen met de coupé's, toppie dus.

Alles is inmiddels geinstalleerd en funtioneerd naar behoren, hier en daar nog even een trucje toegepast
voor het verkrijgen van de U+ (blauwe draad van de decoder)
2 diode's over de railspanning, met de "streep" aan elkander gesoldeerd, hoppa U+
Zodoende kan ik vanuit één rijtuig zowel de binnenverlichting alsmede een sluitseinlantaarn schakelen.



Geen geweldige foto, maar het sluitsein is wel duidelijk dacht ik zo.
De deuren op de achterzijde worden apart geleverd bij het rijtuig, er zit dan een lantaarn aangegoten.
Dat is leuk, maar 't werkt niet en dus van styreen en een ledje een werkende gemaakt  ;D
Tevens de letters "B R" met witte verf ingekleurd, als in 1:1.



Het zelfde rijtuig, met binnenverlichting netjes 1 ledje per coupé.



Een ander rijtuigje, een 2nd SO (second open, zonder coupe's maar wel coupézit met tafel)

Als het goed is komen van de week de resterde preisers binnen voor de inrichting van de
rijtuigen, daarna kunnen de dakjes er weer op en is het stammetje klaar, in totaal 5 rijtuigen.
Inzet wordt beperkt tot 3 of 4 per keer.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #65 Gepost op: 09 March 2013, 19:44:48 »
Dit draadje juist ontdekt! lijkt er op dat dit minstens zo mooi wordt als Lauwersmeer (y)
thuis ben ik de enige die (model)spoort

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #66 Gepost op: 11 March 2013, 20:35:56 »
Hoi,

De afgelopen dagen aan het ballasten geslagen, één module is nu in zoverre klaar, afgezien van
de verkantte bocht t.h.v. de moduleovergang, deze moet nog even los blijven liggen i.v.m. het afstellen.
Alle ballast is van Koemo, type DN, R10 en R20 schaalgrootte N-spur Grob.





En al die potjes verf staan er niet voor niks  ;D



Elektrische tractie moet natuurlijk wel ergens zijn prik weg kunnen halen.


D'r zit op plaatsen minder dan een mm ruimte tussen de sleper en de rail, er moet geen echt
contact komen maar het moet wel lijken als of, ik zit nog te denken aan een blauw ledje onder
de sleper, zoals ook te zien was bij de Franse baan op OntraXs, tussen de sleepstukken op de panto's.

Belichting is overigens flut, tis al donker en de verlichting die ik heb hangen komt niet helemaal
aan in de bak, het zij zo.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #67 Gepost op: 11 March 2013, 21:21:43 »
Die (derde) rail maakt het wel extra  (y)
Mvh Steef

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #68 Gepost op: 11 March 2013, 21:45:10 »
Best leuk, een derde rail. Als ie maar op de juiste plek ligt.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #69 Gepost op: 12 March 2013, 10:04:55 »
Jij hebt em door  ;D

Vandaag ga ik weer verder met de 3e rail, beide kanten van het perron krijgen de mogelijkheid voor
elektrische tractie, gezien het perron aan beide kanten lang genoeg is.

Rondom de wisselstraat wordt het nog even puzzelen maar ik denk dat ik met wat foto's van google
wel een eind kom.
Gelukkig is de 4CEP lang zat en voorzien van sleepstukken onder de beide cabine's, stroomafname altijd
gegarandeerd (in het echt dan wel te verstaan ::)  )

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #70 Gepost op: 12 March 2013, 11:03:46 »
Hallo Robbert Jan,

Ziet er erg leuk uit.Zo'n blauw LEDje lijkt mij inderdaad interessant.Ik heb er zelf ook al eens aan gedacht toen ik nog plannen had voor een stukje London Underground.Je zou de LEDjes natuurlijk ook ter hoogte van het einde van de stroomrails bij de wissels kunnen monteren want daar zie je meestal veel vonken.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #71 Gepost op: 12 March 2013, 12:16:10 »
Dat is ook wel mogelijk, het idee zal ik in ieder geval meenemen en wellicht uitvoeren.


De eerste nieuwe stukken 3e rail zijn al weer aangebracht, t.h.v. het eerste wissel de buitenboog
voorzien en de binnenboog is nu aan het drogen.
Het perronspoor aan de voorzijde is bijna tot het einde aan toe klaar, aldaar komt een korte onderbreking
zodat het straks geen problemen geeft met de uitlijning op de 2e module.
Ik bedoel hiermee dat de 3e rail stopt (schuin gebogen naar beneden), en op de andere module weer verder gaat.
(zoals hieronder ook is weergegeven bij het begin van de 3e rail)







Zoals te zien is op de foto, de achterste 2 sporen zijn beduidend lichter uitgevoerd dan de hoofdlijn.
Er zijn een behoorlijk aantal bielzen uitgehaald, maar het ziet er nu wel realistisch uit, althans in
mijn visie  ::)

Meer is onderweg!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #72 Gepost op: 12 March 2013, 13:49:29 »
Het ziet er nu al mooi uit.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #73 Gepost op: 12 March 2013, 14:23:11 »
Tot nu toe altijd een stille volger geweest, maar daar komt nu verandering in. ;D

Ziet er al gaaf uit zo, zeker die 3e rail maakt het geheel er mooi uit zien.
Weer eens wat anders!

Het verschil tussen de sporen is ook duidelijk zichtbaar, ook een leuk detail.

Ben benieuwd naar wat er nog meer onderweg is. (y)

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #74 Gepost op: 13 March 2013, 15:26:24 »
Gister nog het één en ander afgerond, de 3e rail zit er nu compleet in en ligt op alle plaatsen
ook netjes onder de sleper van het treinstel, dat lijkt ook wel zo mooi.









En vandaag nog het één en ander geknutseld aan m'n treinstel, daar was nog wel wat leuks mee
te doen, onder andere de tip over de vonkvorming meegenomen.

http://youtu.be/wHj9PgeIZes





Beide ledjes zijn apart geschakeld, d.w.z. beide een aparte functieuitgang zodat de vonken ook afzonderlijk
van elkaar kunnen worden aangezet.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5