Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:28:08
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130253 keer)

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #150 Gepost op: 12 januari 2013, 20:40:54 »
Ik vindt het verhaal van het afgevallen sein bijzonder boeiend om te lezen;

Moet ik mij dan echt voorstellen dat je dan lekker over het spoor rijdt, groen, groen, groen en dan terwijl je op een groen rijdt afrijdt, PATS ROOD !  ???

Dan schrik je je toch helemaal de t* in de cabine ...  :o

Is dit altijd via de telemetrie te achterhalen ?
Dan is de procedure direct noodrem en bellen met trdl ?
Wat kan een dergelijke situatie (groen -> rood) veroorzaken (automatisch/handmatig) ?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #151 Gepost op: 12 januari 2013, 22:04:56 »
Ook komt het voor dat de ATB-code door een storing even wegvalt, daar zijn vast ook verhalen over te vertellen. Dan moet je heel snel naar de remkraan grijpen, anders sta je stil...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #152 Gepost op: 12 januari 2013, 22:39:26 »
Ik vindt het verhaal van het afgevallen sein bijzonder boeiend om te lezen;

Moet ik mij dan echt voorstellen dat je dan lekker over het spoor rijdt, groen, groen, groen en dan terwijl je op een groen rijdt afrijdt, PATS ROOD !  ???

Dan schrik je je toch helemaal de t* in de cabine ...  :o

Is dit altijd via de telemetrie te achterhalen ?
Dan is de procedure direct noodrem en bellen met trdl ?
Wat kan een dergelijke situatie (groen -> rood) veroorzaken (automatisch/handmatig) ?
Meestal is het sein waar je op af komt gereden met volle snelheid groen en vlak voordat je het sein passeert valt het sein op rood. Procedure is dan redelijk eenvoudig: ga uit van het ergste. Dus dan zet je uiteraard een snelremming in, maar ook plaats je een alarmoproep via de GSMR, gevaarsein ontsteken en tyfoneren kan ook wel handig zijn.

Ik heb het zelf gehad bij Vlaardingen Centrum. Het vertrek vanuit Vlaardingen Oost was gewoon met groen en het volgende sein is dan de gele inrijder van Vlaardigen Centrum. Ik trek op naar 80 km/h om dan bij het gele sein te gaan remmen. Alleen toen ik in de buurt van het sein kwam, viel deze op rood (er trad een spontane bezetmelding op, bleek later). Dus deze hele riedel ingezet en in contact getreden met de TRDL. Deze bleek geen melding te hebben van een STS. Na enig overleg met de wachtdienst heb ik de rit gewoon afgemaakt en daarna had ik weer eenzelfde slag naar Hoek van Holland. Toen werd ik echter met geel-knipper binnengenomen te Vlaardingen Centrum en de TRDL belde van te voren on dat te melden, want er trad wel eens een spontane bezetmelding op. Daar kwam het dus vandaan dat ik op de eerste slag met een afvallend sein te maken kreeg: op het moment dat de spontane bezetmelding optrad, viel het inrijsein terug op rood.

Groetjes,
Emiel

ziggyziggyziggy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #153 Gepost op: 13 januari 2013, 10:04:06 »
.
trdl

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #154 Gepost op: 13 januari 2013, 10:14:55 »
De Trdl (treindienstleider) zal  altijd je in eerste instantie waarschuwen d.m.v. een alarmoproep of algemene oproep op de GSM-R. Alleen al het echt niet anders kan, zal hij het sein pas terugnemen.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #155 Gepost op: 13 januari 2013, 10:51:03 »
@ Johan, perfekt die verduidelijking van de afkorting Trdl  (y). deze afkorting kon ik echter al
Jammer genoeg de tweede afkorting ben je dit even vergeten, wat betekend de R bij GSM?

Groeten,

Christoph

ps. ik hoop dat de andere mcn's (machinisten) dit ook willen gaan toepassen op gebruikte afkortingen.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #156 Gepost op: 13 januari 2013, 10:53:04 »
R=Railway.
vr gr. Mark7758

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #157 Gepost op: 13 januari 2013, 11:02:31 »
Ahh, bedankt. Maar is de functie R (Railway) iets speciaals of is de mobiele telefoon dan alleen maar voor spoorse zaken te gebruiken en zijn overige nummers afgesloten?

Groeten,

Christoph

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #158 Gepost op: 13 januari 2013, 12:09:05 »
Je moet het niet zien als een mobieltje met wat andere nummers, het is een systeem dat van aparte GSM-kanalen gebruikt maakt. Op http://www.lokifahrer.ch/Lukmanier/Sprache-Funk.htm (stuk scrollen) is  het nodige te vinden in het Duits, op 1/3 van deze pagina staan o.a. plaatjes van de set in een Koploper http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/nederland/ns/uitgelicht_06.htm

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #159 Gepost op: 13 januari 2013, 14:33:44 »
R=Railway.
Internationaal klopt dat. Binnen Nederland is het gewoon GSM Rail:

http://nl.wikipedia.org/wiki/GSM-Rail

Groetjes,
Emiel

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #160 Gepost op: 13 januari 2013, 16:23:39 »
Ah, bedankt voor de linken. Vooral het verhaal over de procesleidingspost Gelre was interresant.

Groeten,

Christoph

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #161 Gepost op: 13 januari 2013, 22:20:13 »
Groot voordeel van de GSM-R is ook dat jij als machinist andere treinen onder hun treinnummer kan bereiken.
Uiteraard kun je er ook mee naar normale telefoons bellen, terug bellen van bijvoorbeeld de mobieletelefoon naar de trein wordt geblokkeerd.

Gr. Silvester

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #162 Gepost op: 13 januari 2013, 22:39:04 »
Andere treinen bellen is een fluitje van een cent, al is dat truukje niet algemeen bekend. Maar om andere nummers te kunnen bellen, moet je omschakelen naar KPN-Mobile modus. Dan kun je geen alarmoproep ontvangen.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 00:43:45 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #163 Gepost op: 13 januari 2013, 22:40:36 »
Groot voordeel van de GSM-R is ook dat jij als machinist andere treinen onder hun treinnummer kan bereiken.

Toktoktoktoktok gezellig  ;D ;D
 :-X

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #164 Gepost op: 13 januari 2013, 22:58:20 »
Valt wel mee, zoveel vrouwelijke machinisten zijn er niet. ;)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 15:21:16 door JeroenJens. Reden: Onnodig citaat verwijderd. »