Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:12:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130180 keer)

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #150 Gepost op: 12 januari 2013, 20:40:54 »
Ik vindt het verhaal van het afgevallen sein bijzonder boeiend om te lezen;

Moet ik mij dan echt voorstellen dat je dan lekker over het spoor rijdt, groen, groen, groen en dan terwijl je op een groen rijdt afrijdt, PATS ROOD !  ???

Dan schrik je je toch helemaal de t* in de cabine ...  :o

Is dit altijd via de telemetrie te achterhalen ?
Dan is de procedure direct noodrem en bellen met trdl ?
Wat kan een dergelijke situatie (groen -> rood) veroorzaken (automatisch/handmatig) ?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #151 Gepost op: 12 januari 2013, 22:04:56 »
Ook komt het voor dat de ATB-code door een storing even wegvalt, daar zijn vast ook verhalen over te vertellen. Dan moet je heel snel naar de remkraan grijpen, anders sta je stil...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #152 Gepost op: 12 januari 2013, 22:39:26 »
Ik vindt het verhaal van het afgevallen sein bijzonder boeiend om te lezen;

Moet ik mij dan echt voorstellen dat je dan lekker over het spoor rijdt, groen, groen, groen en dan terwijl je op een groen rijdt afrijdt, PATS ROOD !  ???

Dan schrik je je toch helemaal de t* in de cabine ...  :o

Is dit altijd via de telemetrie te achterhalen ?
Dan is de procedure direct noodrem en bellen met trdl ?
Wat kan een dergelijke situatie (groen -> rood) veroorzaken (automatisch/handmatig) ?
Meestal is het sein waar je op af komt gereden met volle snelheid groen en vlak voordat je het sein passeert valt het sein op rood. Procedure is dan redelijk eenvoudig: ga uit van het ergste. Dus dan zet je uiteraard een snelremming in, maar ook plaats je een alarmoproep via de GSMR, gevaarsein ontsteken en tyfoneren kan ook wel handig zijn.

Ik heb het zelf gehad bij Vlaardingen Centrum. Het vertrek vanuit Vlaardingen Oost was gewoon met groen en het volgende sein is dan de gele inrijder van Vlaardigen Centrum. Ik trek op naar 80 km/h om dan bij het gele sein te gaan remmen. Alleen toen ik in de buurt van het sein kwam, viel deze op rood (er trad een spontane bezetmelding op, bleek later). Dus deze hele riedel ingezet en in contact getreden met de TRDL. Deze bleek geen melding te hebben van een STS. Na enig overleg met de wachtdienst heb ik de rit gewoon afgemaakt en daarna had ik weer eenzelfde slag naar Hoek van Holland. Toen werd ik echter met geel-knipper binnengenomen te Vlaardingen Centrum en de TRDL belde van te voren on dat te melden, want er trad wel eens een spontane bezetmelding op. Daar kwam het dus vandaan dat ik op de eerste slag met een afvallend sein te maken kreeg: op het moment dat de spontane bezetmelding optrad, viel het inrijsein terug op rood.

Groetjes,
Emiel

ziggyziggyziggy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #153 Gepost op: 13 januari 2013, 10:04:06 »
.
trdl

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #154 Gepost op: 13 januari 2013, 10:14:55 »
De Trdl (treindienstleider) zal  altijd je in eerste instantie waarschuwen d.m.v. een alarmoproep of algemene oproep op de GSM-R. Alleen al het echt niet anders kan, zal hij het sein pas terugnemen.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #155 Gepost op: 13 januari 2013, 10:51:03 »
@ Johan, perfekt die verduidelijking van de afkorting Trdl  (y). deze afkorting kon ik echter al
Jammer genoeg de tweede afkorting ben je dit even vergeten, wat betekend de R bij GSM?

Groeten,

Christoph

ps. ik hoop dat de andere mcn's (machinisten) dit ook willen gaan toepassen op gebruikte afkortingen.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #156 Gepost op: 13 januari 2013, 10:53:04 »
R=Railway.
vr gr. Mark7758

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #157 Gepost op: 13 januari 2013, 11:02:31 »
Ahh, bedankt. Maar is de functie R (Railway) iets speciaals of is de mobiele telefoon dan alleen maar voor spoorse zaken te gebruiken en zijn overige nummers afgesloten?

Groeten,

Christoph

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #158 Gepost op: 13 januari 2013, 12:09:05 »
Je moet het niet zien als een mobieltje met wat andere nummers, het is een systeem dat van aparte GSM-kanalen gebruikt maakt. Op http://www.lokifahrer.ch/Lukmanier/Sprache-Funk.htm (stuk scrollen) is  het nodige te vinden in het Duits, op 1/3 van deze pagina staan o.a. plaatjes van de set in een Koploper http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/nederland/ns/uitgelicht_06.htm

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #159 Gepost op: 13 januari 2013, 14:33:44 »
R=Railway.
Internationaal klopt dat. Binnen Nederland is het gewoon GSM Rail:

http://nl.wikipedia.org/wiki/GSM-Rail

Groetjes,
Emiel

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #160 Gepost op: 13 januari 2013, 16:23:39 »
Ah, bedankt voor de linken. Vooral het verhaal over de procesleidingspost Gelre was interresant.

Groeten,

Christoph

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #161 Gepost op: 13 januari 2013, 22:20:13 »
Groot voordeel van de GSM-R is ook dat jij als machinist andere treinen onder hun treinnummer kan bereiken.
Uiteraard kun je er ook mee naar normale telefoons bellen, terug bellen van bijvoorbeeld de mobieletelefoon naar de trein wordt geblokkeerd.

Gr. Silvester

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #162 Gepost op: 13 januari 2013, 22:39:04 »
Andere treinen bellen is een fluitje van een cent, al is dat truukje niet algemeen bekend. Maar om andere nummers te kunnen bellen, moet je omschakelen naar KPN-Mobile modus. Dan kun je geen alarmoproep ontvangen.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 00:43:45 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #163 Gepost op: 13 januari 2013, 22:40:36 »
Groot voordeel van de GSM-R is ook dat jij als machinist andere treinen onder hun treinnummer kan bereiken.

Toktoktoktoktok gezellig  ;D ;D
 :-X

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #164 Gepost op: 13 januari 2013, 22:58:20 »
Valt wel mee, zoveel vrouwelijke machinisten zijn er niet. ;)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 15:21:16 door JeroenJens. Reden: Onnodig citaat verwijderd. »