voor diegene die willen weten wat een machinist doet onder het rijden:Eén oog speurt langs het spoor op zoek naar roestige rafels, botten en breuken. Het andere oog vergaapt zich aan de bovenleiding. Zit er geen steekje los, worden de portalen niet overbelast door het gewicht van de kabel en jagen we er wel genoeg spanning doorheen. Eén oor staat in verbinding met de treindienstleiding, het andere zit vastgekoekt aan de portofoon om in geval van nood direct de conducteur of conductrice naar de plaats des onheils te kunnen leiden.Met de linkervoet schopt hij geesten en intermitterende – jawel, dat is er helemaal nooit uit geweest – spookverschijningen terug naar het Rijk der Dode Mannen, zijn rechtervoet is vrij om wat door de cabine te struinen, als die maar op tijd terug is als er een beroep wordt gedaan op zijn tyfoonkracht provocerend vermogen (TPV.) Zijn rechterhand zit gedurende de rit stevig om de remkraan geklemd, terwijl de linker soepeltjes de juiste hoeveelheid energie uit de bovenleiding zuigt. (Al is men het sinds de komst van de SLT binnen NS niet helemaal eens over de eigendomsrechten van de linkerhand.)stukje gekopieerd uit een mooie tekst van Geert König van http://spoormachinist.com/2013/01/03/olifant/
Rijden allemaal Nederland - Duitsland - Zwitserland - Italië, met loc wissels in Basel waar de SBB ervoor komt en in Domodossola een locwissel GTS voor de Bologna, Mortara durf ik niet te zeggen.Toelating van de 189'ers zeggen niets komen niet verder dan Basel iig.
Rijden allemaal Nederland - Duitsland - Zwitserland - Italië, met loc wissels in Basel waar de SBB ervoor komt. Toelating van de 189'ers zeggen niets komen niet verder dan Basel.
Hoe het is geregeld hangt deels af van CAO-afspraken. Zo is bij NSR o.a. geregeld:- je mag op één trein maximaal 2,5 uur aaneen rijden.
Diensten voor machinisten zijn bijna altijd gepland van a tot z, mocht er een conflikt zijn in de rijd en rusttijden zal de planningsafdeling hier door het systeem op worden geattendeerd. De dienstindeler zal de weekplanning aan de hand van een basisrooster indelen. Alleen bij afwijkingen van de te plannen diensten kunnen "knopen" ontstaan ook hiervan zal de dienstindeller melding krijgen, hij zal dan de diensten anders moeten oplossen.
Deze regel bestaat niet, vandaag nog een 3600 gereden.
Kan inderdaad wel kloppen dat een 189er niet verder komt dan Basel. De lok heeft waarschijnlijk geen smalle sleepstukken voor de bovenleiding.