Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 129645 keer)

André82

  • Online Online
  • Berichten: 912
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #75 Gepost op: 31 december 2012, 16:15:03 »
Oh, Op den haag centraal lopen meerdere ex-chauffeurs als machinist
Ook bij de goederenvervoerders lopen diverse ex chauffeurs. Het belangrijkste is je instelling en motivatie en alles is te leren, als je maar wil! Maar momenteel worden bij de vervoerders zelf geen machinisten "van de straat" opgeleid. Maar als het vervoer straks weer aantrekt gaan er vast wel weer mensen opgeleid worden.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #76 Gepost op: 31 december 2012, 17:14:19 »
Hoi Robbert Jan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik hou nogal van techniek en wil via deze weg dan ook vragen hoe het aanzetten verloopt bij zowel een loc met chopper (moderne loc) als bij een loc met weerstanden (1100/1200/1300).

Ik hoor het graag.

Groet,
Rob.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2012, 17:17:04 door Robsterdnbobster »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #77 Gepost op: 01 januari 2013, 02:01:49 »
Bij een loc met choppers regelt de loc het feitelijk zelf. Afhankelijk van de hoeveelheid gevraagd vermogen zorgt de chopper-elektronica voor een soepel verloop van de tractiestroom-opbouw.

Bij een loc met waarstanden regelt de machinist het feitelijk zelf middels het tractiewiel/hendel en wat extra krukken voor verder opschakelen. Daarbij ondersteunt door een ampéremeter om in de gaten te houden dat er goed geschakeld wordt (niet te snel, anders komt de maximaal-beveiliging in werking en ook niet te langzaam, omdat dan weerstanden te heet kunnen worden). De machinist schakelt zelf middels het tractiewiel (1000/1100/1300) of tractiehendel (1200/1500) dat de weerstanden één voor één op het juiste moment wordt kortgesloten totdat alle weerstanden zijn afgeschakeld.

Dat is in het kort wat het verschil is tussen de modernere locs en de oudere locs. Wil je iets meer weten over het rijden met zo'n oudere loc, ik heb op Spoorforum ooit een artikel gemaakt over de NS-eloc 1000:

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=78

Hierin komt ook het rijden aan bod.
Groetjes,
Emiel

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #78 Gepost op: 01 januari 2013, 12:06:35 »
Bedankt voor je antwoord Emiel.

Heb het stuk dat je geschreven hebt op de andere website meteen doorgelezen.
Leuk stuk en heb nu een goed idee hoe aanzetten in zijn werk gaat.

Meteen weer een tegenvraag.
Maakt de moderne techniek het leuker om een trein te besturen of juist wat saaier?
Hoewel ik me kan voorstellen dat het rijden met die lange treinen van tegenwoordig ook wel weer een uitdaging is bij het aanzetten en remmen.

Grtz.
Rob.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #79 Gepost op: 01 januari 2013, 12:28:37 »
Om het antwoord kort te houden, Saaier (persoonlijk natuurlijk)

Ik vond het altijd een genot om door de weerstanden heen te gaan met een
1200 en daarbij alles in de gaten te houden, het "knippen en scheren" is met
de 1200 een uitdaging, alles van rijdraadstroom en ampéres in de gaten houden
en tegelijk niet te lang in de weerstanden zitten ter voorkoming van verbranding.

Met een losse loc was het allemaal kinderspel, maar met een leuk beladen Coevorden
shuttle van rond de 1600 ton was het zeker werken om de trein op gang te krijgen.
Regelmatig kort aanzetten in de eerste weerstanden, en weer uitschakelen om zo
niet te lang in de weerstanden te zitten.
Daarna doorschakelen tot de parallel eindstand en zwakveld 1 tot 3 bijzetten, wanneer
dan de ampéres weer dusdanig zijn gezakt (rond de 500 bij 60 km/h) doorschakelen
naar de serie-parallel en wederom tot de eindstand opbouwen, daarna kan met het
zwakveld nog gespeeld worden om de trein lekker op de 90 km/h te houden


foto genomen tussen Baarn en Amersfoort.

En dan uiteindelijk te bedenken dat dit het lekkere krappe werkplekje is in deze grote loc  (y)

GR.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
  • Yes we can!
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #80 Gepost op: 01 januari 2013, 12:44:59 »
Leuk draadje! Ik kom als ex chauffeur en leerling Mcn een hoop herkenbare vraagstukken tegen.
En uiteraard ook veel lesstof waar ik momenteel midden in zit.
Komt allemaal heel bekend voor.
Weinig tijd tot aan het examen Mcn VB, maar toch.
Een beetje ontspanning op z,n tijd..

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #81 Gepost op: 01 januari 2013, 13:53:00 »
Meteen weer een tegenvraag.
Maakt de moderne techniek het leuker om een trein te besturen of juist wat saaier?
Hoewel ik me kan voorstellen dat het rijden met die lange treinen van tegenwoordig ook wel weer een uitdaging is bij het aanzetten en remmen.

Grtz.
Rob.
Het bedienen van een 1700 is natuurlijk kinderspel in vergelijking oudere locs. Maar daarintegen in een trekduw-stam 1700+ICRm+BDs weer veel leuker rijden dan die "veredelde metro", ook wel bekend onder de afkorting SLT. Het aanzetten en remmen van zo'n trekduw-stam is uiteraard anders dan bij de SLT, voornamelijk omdat deze alleen pneumatisch kan remmen. En afhankelijk van de lengte van de stam (7 of 10 rijduigen), is het wegrijden ook weer van allerlei zaken afhankelijk. Met een beetje miezerweer is een 1700 een ramp en helemaal geduwd, omdat je dan niet hoort wat de loc doet en je dan minder adequaat kan reageren op bijvoorbeeld slip.
Groetjes,
Emiel

CHH

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #82 Gepost op: 01 januari 2013, 14:46:00 »
Rij- en rusttijden.

In het internationale goederenvervoer over de weg is een bepaalde EG-verordening van toepassing waarin de rij-, dienst-, en rusttijden zijn geregeld. Deze tijden worden vastgelegd op een digitale tachokaart (soort creditcard) en controle op naleving kan plaatsvinden onderweg of naderhand bij het transportbedrijf.
Onvolledig weergegeven:
Dagelijkse rusttijd 11 uur aaneengesloten of 9 en 3 uur.
Dagelijkse rijtijd maximaal 9 uur en 2 x per week maximaal 10 uur (tussen die dagelijkse rusttijden).
De ononderbroken rijdtijd is maximaal 4,5 uur, daarna onderbreking van 45 minuten.

Hoe is dat op het spoor geregeld en hoe en wanneer kan controle plaatsvinden ?
Is er ook nog verschil tussen goederen- en personenvervoer ?

CH

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #83 Gepost op: 01 januari 2013, 17:18:23 »
Hoe het is geregeld hangt deels af van CAO-afspraken. Zo is bij NSR o.a. geregeld:
- je mag op één trein maximaal 2,5 uur aaneen rijden.
- je mag op meer treinen 5,5 uur achtereen rijden als er tussen de treinen enige tijd zit
- na 5,5 uur moet een rustpauze zitten van minimaal 30 minuten en afhankelijk van de looptijden kan dat oplopen van 32 tot 40 minuten.

Verder geldt er bij NSR dat er tussen diensten een rusttijd zit van 12 uur (bij nachtdiensten 14 uur). En mag men maximaal 7 nachtdiensten achtereen doen. Tot slot geldt voor machinisten in een rooster dat het roostergemiddelde rond de 36 uur hoort uit te komen.

Qua controle, ILT kan controleren, maar dat gaat altijd in combinatie met een bezoek aan het bedrijf die dan de administratie erbij mag gaan pakken. Tussentijdse controle komt niet veel voor. Bij een veiligheidsincident wordt ook alles nagegaan of aan de regels is voldaan.

Bij goederenvervoerders zijn de zaken anders geregeld, maar dat kunnen machinisten in de goederendienst vast wel uitleggen.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2013, 17:20:54 door Emiel_nl »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #84 Gepost op: 01 januari 2013, 18:03:12 »
Het blijft een lastig punt...

Zelf zit ik in een ATW rooster (arbeids tijden wet) Hierbij werk ik dus niet meer volgends CAO, uiteraard moeten wij onze rijd en rust tijden goed in de gaten houden!!!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Traxx

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #85 Gepost op: 01 januari 2013, 21:58:34 »
Volgens mij heeft geen enkele ROC een baangarantie, omdat je niet in dienst ben bij de betreffende vervoerder. Geldt ook voor de Techniekfabriek in Zwolle. Men loopt stage bij Nedtrain, maar is daar nog niet in dienst. De enige baangarantie die NSR biedt is bij de interne opleiding machinist of hoofdconducteur: dan ben je namelijk al in dienst bij NSR.
Groetjes,
Emiel

Je hebt op de TechniekFabriek wel baangarantie.
Het 1e jaar krijg je lessen van het ROC en van Nedtrain praktijkopleiders en heb je stage periodes.
Het 2e jaar kom je in dienst bij Nedtrain en volg je een leer/werk traject.

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #86 Gepost op: 01 januari 2013, 22:25:32 »
uiteraard moeten wij onze rijd en rust tijden goed in de gaten houden!!!

Hebben jullie dan een soort tagograaf in de treinen zitten zoals ook in de vrachtwagens zitten  ???

Gr. klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #87 Gepost op: 01 januari 2013, 23:06:28 »
@klaas

ik kan alleen spreken van duitsland. en ja daar hebben we de pzb schrijver. daar gaat dat hetzelfde in het werk als tegenwoordig in de vrachtwagen digitaal alleen heb je dan geen kaart maar een mcn nr wat je in moet toetsen als je begint aan je dienst en wat later kan worden uitgelezen als een blackbox.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #88 Gepost op: 01 januari 2013, 23:18:20 »
Nee, wel hebben wij een ARR, Automatische Rit Registratie ook wel black box of zwarte doos genoemd.
De ARR houd bijna alle gegevens bij, ook het testen van de veiligheidssytemen e.d.

Dit apparaat is ook te vinden in de machinekamer van bijvoorbeeld de 189. (iemand zin in een foto?)
Deze word uitgelezen naar aanleiding van bijvoorbeeld een aanrijding. Enkele bedrijven lezen zo af en toe ook een locomotief uit om bijvoorbeeld machinisten te ondersteunen of te controleren. Ik heb vernomen dat het bij de NMBS standaard gebeurd. (collega NMBS leest ook mee, graag uitsluitsel ;-)).

Diensten voor machinisten zijn bijna altijd gepland van a tot z, mocht er een conflikt zijn in de rijd en rusttijden zal de planningsafdeling hier door het systeem op worden geattendeerd. De dienstindeler zal de weekplanning aan de hand van een basisrooster indelen. Alleen bij afwijkingen van de te plannen diensten kunnen "knopen" ontstaan ook hiervan zal de dienstindeller melding krijgen, hij zal dan de diensten anders moeten oplossen. Als laatste hebben we dan natuurlijk nog calamiteiten in een dienst. In deze situaties zal zowel de bijsturing als de machinist op de rijd en rust tijden letten. Als machinist word je wat dat betreft veel beter in de gaten gehouden als bijvoorbeeld een trucker.

Ik hoop dat ik jou vraag een beetje beantwoord heb.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #89 Gepost op: 01 januari 2013, 23:31:37 »
Je hebt de vraag goed beantwoord
Ik geef je een 10+  ;D

Gr. Klaas

Laat maar een foto zien van "dit apparaat"
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2013, 23:34:25 door klaas »
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen