Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:59:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
Vandaag om 14:36:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:29:28
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:13:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 14:05:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:18:02
De modeltreinen van Spoorijzer door 741230
Vandaag om 13:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door tijgernootje
Vandaag om 12:27:14
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:15:05
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 12:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138437 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3523
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #90 Gepost op: 02 January 2013, 00:04:13 »
Hoi,

Zo ziet het apparaat er uit in een Gtw treinstel;



Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #91 Gepost op: 02 January 2013, 00:10:09 »
Dank je RobbertJan  (y)

gr. Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #92 Gepost op: 02 January 2013, 08:57:25 »
Bij het aanzetten is het van belang dat ten aller tijde de rijdraadstroom in de gaten wordt gehouden.
Des te meer stroom er gevraagd wordt des te lager de rijdraadstroom wordt.
Wanneer je met 1800 volt start en je lekker aan het opschakelen bent kan de rijdraadstroom gemakkelijk
zakken tot rond de 1500 volt waarbij je dus zomaar even 2000 tot 3000 ampére gebruikt.
Je zult rijdraadspanning bedoelen die zakt bij het vragen van veel tractiestroom  ;)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #93 Gepost op: 02 January 2013, 10:26:37 »
Een vraag die volgens mij nog niet beantwoord is, is of er wettelijke grenzen aan de werk-, rij- en rusttijden van machinsten gesteld zijn. Geldt hier alleen maar de (algemene) arbeidstijdenwet en zijn er geen specifieke regels (zoals die er voor het wegtransport wel zijn)?

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #94 Gepost op: 02 January 2013, 11:10:54 »
Enkele bedrijven lezen zo af en toe ook een locomotief uit om bijvoorbeeld machinisten te ondersteunen of te controleren. Ik heb vernomen dat het bij de NMBS standaard gebeurd. (collega NMBS leest ook mee, graag uitsluitsel ;-)).

Bij iedere "klaarmaking" van een trein, het in dienst plaatsen en rijklaar maken met andere woorden, dienen wij bij de NMBS de "teloc" te controleren. Dit is bij moderner materieel digitaal, maar bij veel ouder materieel (alles met bouwjaar tot en met medio '80), dient men dit nog handmatig met een opwindsysteem... tjah... opwinden. Daarbij moeten we ook de registratieklok en controleren hoe de band is. De band is per getal ingedeeld, gaande van 40 tot en met 0. Ieder getal staat voor 100km. Dus als men het cijfer 26 ziet staan door het vensterglas, dan weet je dat je nog 2600km kunt gaan rijden. Bij een getal gelijk of onder de 6 dienen wij de bevoegde instantie (regelaar van de tractievoertuigen) te verwittigen. Deze zal bepalen wanneer en waar er iemand zal staan om deze "band" te gaan vervangen. Ouderwetse en achterhaalde manier van werken!

Die banden worden daarna opgezonden naar Brussel. Daar worden ALLE digitale casettes gecontroleerd. Dit is peace of cake. De computer bekijkt het traject en haalt er alle fouten uit!
De analoge banden worden niet allemaal gecontroleerd. Het zou té veel werk zijn.. (gelukkig maar)
Die worden steekproefgewijs gecontroleerd. Of wanneer men vermoed dat iemand er mee speelt (treinen niet goed klaarmaken, vaak boven de toegelaten snelheid rijden, ...) dan wordt die persoon in kwestie constant op de voet gevolgd. Kortom: die installatie staat erop om ons als kleine kinderen te controleren en ons te beboeten op eventuele fouten. En een klein beetje voor als er een accident gebeurt...  ::)
Vorig jaar bij instructie mogen gaan om uit te leggen waarom ik eens (was toen al 3 maand geleden!!) zo'n teloc-band niet opgewonden had... Met zo'n dingen is men bezig bij ons...  ::) ::)

Even terug naar die rij- en rusttijden...
Ik wist niet dat dit bij jullie (NSR) zo in elkaar zat!  (y)

Wij hebben diensten die varieren tussen 6h en 9h. Voor internationale goederendiensten is dit max 10h.
Tussen beide diensten moet er 14h tussen zitten. Indien je eerst een dienst hebt en de dag erna opleiding / heropfrissingsles / medisch onderzoek /... of omgekeerd, dan is deze tijd tussen beide diensten minstens12h.
Een bepaling tussen hoeveel rusttijd we hebben tussen 2 treinen of hoeveel uur we maximaal mogen rijden, daar staat niks van op papier, voor zover ik weet.. Rijden tot we erbij neervallen!

Wij hebben een speciaal systeem van diensten.
Per depot hebben we een aantal "reeksen". Iedere reeks heeft zijn eigen diensten.
Om dit uit te leggen met het voorbeeld van mijn depot (Kortrijk): Reeks A rijdt met een beetje vanalles rond en een beetje overal. Reeks L rijdt voornamelijk de IC Kortrijk - Oostende en IR Kortrijk - Leuven. Reeks I Rijdt voornamelijk de IC Lille Flandres - Antwerpen. Reeks V rijdt (voor zover er nog zijn) goederen naar Frankrijk. Reeks U doet rangeerdiensten.
Dit zijn allemaal reeksen. Iedere reeks heeft een vooropgesteld schema van diensten. Zo weet iemand uit een bepaalde reeks al welke dienst hij de week erna zal doen, of 3 maanden later... Er zit een beurtregeling in die reeksen.
Daarnaast hebben we ook een "buiten reeks". Dat zijn mensen die geen vast rooster hebben. Zij vangen de gaten op die in een bepaalde reeks zouden kunnen zitten, of bij ziekte of indien iemand verlof heeft aangevraagd of ...
Die mensen (zoals ikzelf ook buiten reeks ben), leven van dag tot dag. Dagelijks kunnen de diensten veranderen, want niemand weet dat hij binnen 3 maanden ziek zal worden..  ;) Wij kennen bijna alle locomotieven en motorstellen van die bepaalde depot alsook de spoorlijnkennis die hoog ligt. Zo kunnen we in geval van problemen diensten doen van iedere reeks.
Wij moeten op die manier zeer flexibel zijn. Plannen maken voor de week erna gaan al moeilijk, want wij weten niet met zekerheid of we moeten werken die dag(en).. Onze planning loopt slechts 3 a 4 dagen in de toekomst. En we zijn pas zeker van de volgende dag, nadat de dienst ervoor ten einde is. Tegenover die flexibiliteit staat dat wij wel (niet officieel) wat voorrang krijgen bij verlofaanvragen en dat onze verdienste (productiviteitspremie) iets hoger ligt dan van de anderen "in reeks".

Wij zitten in het systeem van 36 uren per week, maar doen er in werkelijkheid +-40 per week. Op die manier komt het dat we 13 vrije dagen extra hebben per jaar... (leve de staat!  ;D)

Bon, dat is zowat wat die veiligheidsband en diensten betreft...  ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #95 Gepost op: 02 January 2013, 16:01:20 »
Een vraag die volgens mij nog niet beantwoord is, is of er wettelijke grenzen aan de werk-, rij- en rusttijden van machinsten gesteld zijn. Geldt hier alleen maar de (algemene) arbeidstijdenwet en zijn er geen specifieke regels (zoals die er voor het wegtransport wel zijn)?

Groetjes, Bart
Aangaande de situatie bij NSR zijn er twee zaken die geldig zijn: de Arbeidstijdenwet en de NS CAO. Wat de Arbeitstijdenwet precies voorschrijft is mij niet geheel bekend. Is ook niet strict noodzakelijk, omdat de NS CAO in feite "strenger" is dan de Arbeidstijdenwet en op geen enkel punt ruimer zal zijn. En omdat de NS CAO bindend is verklaard, heeft het dezelfde status als wetgeving. Zou ik nou nevenwerkzaamheden verrichting bij een andere vervoerder, dan heb ik dus zowel met de grenzen van de NS CAO te maken als met de grenzen van de Arbeidstijdenwet. Dubbel oppassen dus.

En wat de NS CAO zoal inhoudt, heb ik hierboven al beschreven.
Groetjes,
Emiel

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #96 Gepost op: 02 January 2013, 16:16:13 »
Hallo Allemaal,

Ik weet niet of het al gevraagd is, maar ik vraag mij af hoe het geregeld is met de sanitaire voorzieningen in je trein. Heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om onderweg naar het toilet te gaan of moet je dat bij de stations doen of onderweg als je bijvoorbeeld bij een sein staat? En hoe is dat geregeld voor de vrouwelijke collega's?

Groet, Jasper

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3236
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #97 Gepost op: 02 January 2013, 16:21:01 »
Bij een goederentrein niet. Gebruik maken van de gelegenheden die zich voor doen. Er zijn in ieder geval geen voorzieningen,in tegenstelling tot onze Amerikaanse collega's die een toilet aan boord hebben.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2013, 20:53:09 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #98 Gepost op: 02 January 2013, 17:21:17 »
Bij reizigerstreinen is dat natuurlijk afhankelijk van welk materieel je bij je hebt. Zoals allom bekend is er bijvoorbeeld geen toilet op de SLT aanwezig.

Voor mannen is er natuurlijk altijd een plek om af te wateren. ;)

Verder weet je van te voren natuurlijk hoelang je op de bok moet zitten en ga je meestal voor aanvang van je rit even.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #99 Gepost op: 02 January 2013, 19:17:31 »
Oké, dat is al aardig in de privésfeer ;)

Dat je niet mag drinken (en dan bedoel ik alcoholhoudende dranken) lijkt me evident. Maar hoe is dat geregeld mbt het roken van sigaretten/sigaren/pijp?

Groet,
Jan

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #100 Gepost op: 02 January 2013, 19:19:39 »
Eigenlijk net zoals in de rest van de trein. Niet toegestaan.

In de meeste personeelsverblijven zijn wel apparte rookgedeeltes ingericht.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #101 Gepost op: 02 January 2013, 19:20:11 »
Mag niet in de cabine volgens de regels. Maar er zijn diverse machinisten die het wel doen als er een raampje open kan

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #102 Gepost op: 02 January 2013, 20:17:07 »
Oh ook wel waar er geen raampje open kan. Kijk voor de aardigheid eens in de gleuf van de remkraan. Dan weet je gelijk wat tegenwoordig als asbak dient. Schandalig. :(

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #103 Gepost op: 02 January 2013, 20:29:26 »
Ik zal eens kijken vannacht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #104 Gepost op: 02 January 2013, 20:41:51 »
Oh oh.... dalijk is het hommeles op het spoor en dan is het mijn schuld :o