Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 129602 keer)

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #105 Gepost op: 03 januari 2013, 10:47:04 »
In België geldt een rookverbod op de werkvloer. En aangezien voor een treinbestuurder zijn stuurpost "zijn werkvloer" is, is dit eveneens verboden. Maar toch zijn er hardleerse egoïsten die toch sigaretten of sigaren opsteken in de stuurpost. En sommigen met open raam, sommigen zelfs met gesloten raam. Zo ooit een trein afgelost en met open stuurpostdeuren van mijn locomotief moeten rijden over een afstand van 45km (!!!) vooralleer de grootste stank verdreven was! Zielig vind ik dit!

In de vrije tijd mag alcohol drinken. Maar als je met de trein rijdt, geldt een nultolerantie bij ons. Ze staan niet zoals de politie overal om te blazen. Maar als je een accident (aanrijding, seinvoorbijrijding,...) hebt, moet je sowieso blazen. Heb je alcohol in je bloed, dan hang je..

Over roken is niets gezegd. (behalve dat je natuurlijk geen canabis of andere verdovende middelen gebruikt)
De urinetest wordt ook jaarlijks bij het medisch onderzoek uitgevoerd, dit voor de suikerspiegel alsook het opsporen van gebruik der verboden middelen...

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #106 Gepost op: 03 januari 2013, 13:03:01 »
We lezen regelmatig over medische keuringen. Daarover mijn vraag.

Wat gebeurt er, als bij een medische keuring blijkt dat er iets wordt gevonden dat het rijden tegenhoudt? Een voorbeeld: Je was jarenlang kerngezond en hebt jarenlang een goede staat van dienst als machinist. Maar nu wordt er een hartkwaal ontdekt, zodat het medisch gezien niet meer verantwoord is om te rijden.

Zoekt het spoorwegbedrijf dan een kantoorbaan voor je, of wordt je gewoon ontslagen?

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #107 Gepost op: 03 januari 2013, 15:12:20 »
Vaktechnisch gezien heet dan simpelweg: je bent afgekeurd. Dat kom nog wel eens voor. En dat kan in principe alles zijn waar je bij het medisch periodiek op gecheckt wordt.

Bij NSR ga je dan van de trein en kom je in de molen die mobiliteitscentrum heet. Dat is een traject van 2 jaar waarin je geholpen wordt om binnen of buiten NS een andere baan te vinden. Na die twee jaar sta je in principe op straat.
Groetjes,
Emiel

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #108 Gepost op: 03 januari 2013, 16:41:43 »
geldt een nultolerantie bij ons. [..]
Over roken is niets gezegd. (behalve dat je natuurlijk geen canabis of andere verdovende middelen gebruikt)
Idem bij NS. Nultolerantie, dat houdt dus in dat er geen druppel alcohol of verdovende middelen in je bloed mag zitten zodra jij je dienst aanvangt. Bij NS wordt soms een steekproef gehouden, in samenwerking met o.a. de KLPD (Korps Landelijke Politiediensten). Blazen bij aanvang dienst, of bij de trein (in de cabine). Ook als er een 'vermoeden' is, word je gecontroleerd. En als er alcohol of verdovende middelen in het spel zijn, betekend dat ontslag op staande voet.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #109 Gepost op: 03 januari 2013, 17:28:36 »
Lijkt me sterk, aangezien sommige mensen van nature een aantoonbare hoeveelheid alcohol in het bloed hebben zitten. Niet voor niets hebben ze de 0 promille niet in de wet gekregen (voor beginnende bestuurders), en dus de 0,2 promille ingesteld.

Gr, Bert

Ps, en niet omdat ze altijd alcohol drinken...  ;)

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #110 Gepost op: 03 januari 2013, 17:41:31 »
De NMBS is nog steeds een overheidsbedrijf, met diens voor- en nadelen...
Indien men afgekeurd wordt om welke reden dan ook, dan kan men ons niet zomaar ontslaan. Wij hebben geen contract getekend, maar akkoord gegaan met de statuten, en hebben dus het statuut. Men kan ons wel ontslaan als er weldegelijk bezwarende feiten zijn, zoals diefstal aan de firma, en dergelijke, maar op zich kan men ons niet zomaar op straat zetten.

Als we afgekeurd worden, dan krijgen we een job aangeboden binnen de firma, waarvoor die reden van afkeuring geen hinder meer is. Dat kan in Brussel in de administratie zijn, maar kan evengoed in de werkzetel zelf zijn, om daar ondersteunende taken uit te voeren.. 1 van de voordelen van ons statuut is dus werkzekerheid..

Er is bij ons dan wel een speciale regeling in verband met onze lonen.
Indien je van rang (treinbestuurder bij ons is rang 5, schaal 585) verlaagt, is je loonschaal ook aangepast. Maar, gebeurt die verlaging tussen de 5 en de 10 jaar dienst, dan blijf je in dezelfde schaal betaald en wordt je loon als het ware bevroren.
Gebeurt het na 10 jaar, dan blijf je in dezelfde regeling als voorheen. Je loon blijft evolueren, alsof je niet zou verlaagd zijn in rang. Dat is ook 1 van onze voordelen als statutair bediende.

Na 18 jaar verhogen we in schaal (niet rang). We gaan dan van loonschaal 585 naar 580, wat dus overeenkomt met een loonsverhoging. Wat dus mooi meegenomen is. Alweer zo'n voordeel van statutair te zijn.

Aan de leeftijd van 55 jaar kunnen wij (indien we 30 jaar "rollende dienst" hebben) met pensioen gaan.
Rollende dienst staat voor in dienst te zijn als treinbestuurder of treinbegeleider.
Bij ons gaan ambtenaren aan 60 jaar met pensioen, en dus ook iedereen bij de spoorwegen, maar omdat de rollende beroepen een zware manier van leven hebben, met om de haverklap wisselende uren, die dan nog niet eens gelijk lopen, mogen we 5 jaar eerder gaan. En als ik collega's met zoveel jaren dienst hoor, dan kan ik best geloven dat dit meer dan welkom is. Want die uren vreten aan uw gezondheid! Dat is dan weer een voordeel van ons statuut, maar zoals je al kunt denken is dit 1 van de punten waar men zo snel mogelijk vanaf wil. Als er dan ook maar 1 politicus eraan denkt om dit te gaan veranderen, dan vrees ik dat er, zolang men dat van plan is, GEEN ENKELE trein meer zal rijden in België!!

Er zijn ook tal van nadelen aan ons statuut, maar daar komen we later, als er een vraag over wordt gesteld, op terug...  ;D

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #111 Gepost op: 03 januari 2013, 17:46:29 »
Lijkt me sterk, aangezien sommige mensen van nature een aantoonbare hoeveelheid alcohol in het bloed hebben zitten. Niet voor niets hebben ze de 0 promille niet in de wet gekregen (voor beginnende bestuurders), en dus de 0,2 promille ingesteld.
gelukkig zijn de blaasapparaten van politie daar om ingespeeld, maar 0 = 0 alles meer is exit, hoe hard het ook klinkt.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

manuelspot

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #112 Gepost op: 03 januari 2013, 17:49:08 »
Wat betreft het roken in de cabine's. Hier moet je niet alleen de machinisten voor aan zien.
In de tijd dat ik bij NSR zat reisde ik best veel met de trein en zat zo af en toe wel eens in een tussencabine. En dan onderweg zag je in de cabine tegenover je het licht aan gaan, hop een stoet conducteurs naar binnen. En het was dan weer peukie tijd. Dan werd er gewoon met soms wel vier man sterk gerookt in zo'n cabine. Dus zij kunnen er ook goed wat van.  ;D

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #113 Gepost op: 03 januari 2013, 18:55:37 »
Nou werk ik zelf ook binnen de rail sector, echter niet als machinist maar aan de Infra zijde.
Ik lees hier soms afkortingen (zoals ILT) maar weet deze niet te herleiden, kunnen jullie de gebruikte afkortingen in je berichtje ook eens volledig noemen?
Zo wordt het misschien iets beter te begrijpen.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2013, 18:58:00 door Christoph. Reden: afgekorte letter volgorde gecorrigeerd »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #114 Gepost op: 03 januari 2013, 19:01:44 »
Ook wij machinisten weten de afkortingen niet altijd. Als ik mij niet vergis was ILT de instantie wat vroeger nog IVW heette.

Maar het lijkt mij inderdaad verstandig zo min mogelijk afkortingen te gebruiken. Dit topic is volgens mij bedoeld om alles juist voor de buitenstaander duidelijker te maken. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk in Jip en Janneke taal uit te leggen.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #115 Gepost op: 03 januari 2013, 19:07:03 »
ILT staat voor Inspectie Leefomgeving en Transport.
IVW stond voor Inspectie Verkeer en Waterstaat.
 ;)
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2013, 20:48:46 door nederduitsemeester. Reden: Teipfautje verbeterd »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #116 Gepost op: 03 januari 2013, 20:13:22 »
met 55 en 60 jaar met pensioen? :o Geen wonder dat het in België zo slecht gaat...
Die tijd is hier in elk geval royaal voorbij.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #117 Gepost op: 03 januari 2013, 20:23:32 »
@ Dennis83 en Nederduitsemeester, bedankt. IVW kende ik wel, maar van de naams wijziging had ik nog niet zo duidelijk iets vernomen. Ik denk overigens dat ze bij ons de oude benaming nog veelvuldig gebruiken.  :-\

Groeten,

Christoph

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #118 Gepost op: 03 januari 2013, 20:24:45 »
heel officieel is het IL&T, Inspectie voor Leefbaarheid en Transport.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #119 Gepost op: 03 januari 2013, 20:42:21 »
Inspectie Leefomgeving en Transport
Reinier