Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hervé
Vandaag om 19:20:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:55:57
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door AP3737
Vandaag om 18:53:40
Time-of-flight module door spock
Vandaag om 18:52:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:51:43
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Priegelman
Vandaag om 17:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138459 keer)

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #105 Gepost op: 03 January 2013, 10:47:04 »
In België geldt een rookverbod op de werkvloer. En aangezien voor een treinbestuurder zijn stuurpost "zijn werkvloer" is, is dit eveneens verboden. Maar toch zijn er hardleerse egoïsten die toch sigaretten of sigaren opsteken in de stuurpost. En sommigen met open raam, sommigen zelfs met gesloten raam. Zo ooit een trein afgelost en met open stuurpostdeuren van mijn locomotief moeten rijden over een afstand van 45km (!!!) vooralleer de grootste stank verdreven was! Zielig vind ik dit!

In de vrije tijd mag alcohol drinken. Maar als je met de trein rijdt, geldt een nultolerantie bij ons. Ze staan niet zoals de politie overal om te blazen. Maar als je een accident (aanrijding, seinvoorbijrijding,...) hebt, moet je sowieso blazen. Heb je alcohol in je bloed, dan hang je..

Over roken is niets gezegd. (behalve dat je natuurlijk geen canabis of andere verdovende middelen gebruikt)
De urinetest wordt ook jaarlijks bij het medisch onderzoek uitgevoerd, dit voor de suikerspiegel alsook het opsporen van gebruik der verboden middelen...

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #106 Gepost op: 03 January 2013, 13:03:01 »
We lezen regelmatig over medische keuringen. Daarover mijn vraag.

Wat gebeurt er, als bij een medische keuring blijkt dat er iets wordt gevonden dat het rijden tegenhoudt? Een voorbeeld: Je was jarenlang kerngezond en hebt jarenlang een goede staat van dienst als machinist. Maar nu wordt er een hartkwaal ontdekt, zodat het medisch gezien niet meer verantwoord is om te rijden.

Zoekt het spoorwegbedrijf dan een kantoorbaan voor je, of wordt je gewoon ontslagen?

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #107 Gepost op: 03 January 2013, 15:12:20 »
Vaktechnisch gezien heet dan simpelweg: je bent afgekeurd. Dat kom nog wel eens voor. En dat kan in principe alles zijn waar je bij het medisch periodiek op gecheckt wordt.

Bij NSR ga je dan van de trein en kom je in de molen die mobiliteitscentrum heet. Dat is een traject van 2 jaar waarin je geholpen wordt om binnen of buiten NS een andere baan te vinden. Na die twee jaar sta je in principe op straat.
Groetjes,
Emiel

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #108 Gepost op: 03 January 2013, 16:41:43 »
geldt een nultolerantie bij ons. [..]
Over roken is niets gezegd. (behalve dat je natuurlijk geen canabis of andere verdovende middelen gebruikt)
Idem bij NS. Nultolerantie, dat houdt dus in dat er geen druppel alcohol of verdovende middelen in je bloed mag zitten zodra jij je dienst aanvangt. Bij NS wordt soms een steekproef gehouden, in samenwerking met o.a. de KLPD (Korps Landelijke Politiediensten). Blazen bij aanvang dienst, of bij de trein (in de cabine). Ook als er een 'vermoeden' is, word je gecontroleerd. En als er alcohol of verdovende middelen in het spel zijn, betekend dat ontslag op staande voet.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #109 Gepost op: 03 January 2013, 17:28:36 »
Lijkt me sterk, aangezien sommige mensen van nature een aantoonbare hoeveelheid alcohol in het bloed hebben zitten. Niet voor niets hebben ze de 0 promille niet in de wet gekregen (voor beginnende bestuurders), en dus de 0,2 promille ingesteld.

Gr, Bert

Ps, en niet omdat ze altijd alcohol drinken...  ;)

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #110 Gepost op: 03 January 2013, 17:41:31 »
De NMBS is nog steeds een overheidsbedrijf, met diens voor- en nadelen...
Indien men afgekeurd wordt om welke reden dan ook, dan kan men ons niet zomaar ontslaan. Wij hebben geen contract getekend, maar akkoord gegaan met de statuten, en hebben dus het statuut. Men kan ons wel ontslaan als er weldegelijk bezwarende feiten zijn, zoals diefstal aan de firma, en dergelijke, maar op zich kan men ons niet zomaar op straat zetten.

Als we afgekeurd worden, dan krijgen we een job aangeboden binnen de firma, waarvoor die reden van afkeuring geen hinder meer is. Dat kan in Brussel in de administratie zijn, maar kan evengoed in de werkzetel zelf zijn, om daar ondersteunende taken uit te voeren.. 1 van de voordelen van ons statuut is dus werkzekerheid..

Er is bij ons dan wel een speciale regeling in verband met onze lonen.
Indien je van rang (treinbestuurder bij ons is rang 5, schaal 585) verlaagt, is je loonschaal ook aangepast. Maar, gebeurt die verlaging tussen de 5 en de 10 jaar dienst, dan blijf je in dezelfde schaal betaald en wordt je loon als het ware bevroren.
Gebeurt het na 10 jaar, dan blijf je in dezelfde regeling als voorheen. Je loon blijft evolueren, alsof je niet zou verlaagd zijn in rang. Dat is ook 1 van onze voordelen als statutair bediende.

Na 18 jaar verhogen we in schaal (niet rang). We gaan dan van loonschaal 585 naar 580, wat dus overeenkomt met een loonsverhoging. Wat dus mooi meegenomen is. Alweer zo'n voordeel van statutair te zijn.

Aan de leeftijd van 55 jaar kunnen wij (indien we 30 jaar "rollende dienst" hebben) met pensioen gaan.
Rollende dienst staat voor in dienst te zijn als treinbestuurder of treinbegeleider.
Bij ons gaan ambtenaren aan 60 jaar met pensioen, en dus ook iedereen bij de spoorwegen, maar omdat de rollende beroepen een zware manier van leven hebben, met om de haverklap wisselende uren, die dan nog niet eens gelijk lopen, mogen we 5 jaar eerder gaan. En als ik collega's met zoveel jaren dienst hoor, dan kan ik best geloven dat dit meer dan welkom is. Want die uren vreten aan uw gezondheid! Dat is dan weer een voordeel van ons statuut, maar zoals je al kunt denken is dit 1 van de punten waar men zo snel mogelijk vanaf wil. Als er dan ook maar 1 politicus eraan denkt om dit te gaan veranderen, dan vrees ik dat er, zolang men dat van plan is, GEEN ENKELE trein meer zal rijden in België!!

Er zijn ook tal van nadelen aan ons statuut, maar daar komen we later, als er een vraag over wordt gesteld, op terug...  ;D

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #111 Gepost op: 03 January 2013, 17:46:29 »
Lijkt me sterk, aangezien sommige mensen van nature een aantoonbare hoeveelheid alcohol in het bloed hebben zitten. Niet voor niets hebben ze de 0 promille niet in de wet gekregen (voor beginnende bestuurders), en dus de 0,2 promille ingesteld.
gelukkig zijn de blaasapparaten van politie daar om ingespeeld, maar 0 = 0 alles meer is exit, hoe hard het ook klinkt.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

manuelspot

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #112 Gepost op: 03 January 2013, 17:49:08 »
Wat betreft het roken in de cabine's. Hier moet je niet alleen de machinisten voor aan zien.
In de tijd dat ik bij NSR zat reisde ik best veel met de trein en zat zo af en toe wel eens in een tussencabine. En dan onderweg zag je in de cabine tegenover je het licht aan gaan, hop een stoet conducteurs naar binnen. En het was dan weer peukie tijd. Dan werd er gewoon met soms wel vier man sterk gerookt in zo'n cabine. Dus zij kunnen er ook goed wat van.  ;D

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #113 Gepost op: 03 January 2013, 18:55:37 »
Nou werk ik zelf ook binnen de rail sector, echter niet als machinist maar aan de Infra zijde.
Ik lees hier soms afkortingen (zoals ILT) maar weet deze niet te herleiden, kunnen jullie de gebruikte afkortingen in je berichtje ook eens volledig noemen?
Zo wordt het misschien iets beter te begrijpen.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 18:58:00 door Christoph. Reden: afgekorte letter volgorde gecorrigeerd »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #114 Gepost op: 03 January 2013, 19:01:44 »
Ook wij machinisten weten de afkortingen niet altijd. Als ik mij niet vergis was ILT de instantie wat vroeger nog IVW heette.

Maar het lijkt mij inderdaad verstandig zo min mogelijk afkortingen te gebruiken. Dit topic is volgens mij bedoeld om alles juist voor de buitenstaander duidelijker te maken. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk in Jip en Janneke taal uit te leggen.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #115 Gepost op: 03 January 2013, 19:07:03 »
ILT staat voor Inspectie Leefomgeving en Transport.
IVW stond voor Inspectie Verkeer en Waterstaat.
 ;)
« Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 20:48:46 door nederduitsemeester. Reden: Teipfautje verbeterd »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #116 Gepost op: 03 January 2013, 20:13:22 »
met 55 en 60 jaar met pensioen? :o Geen wonder dat het in België zo slecht gaat...
Die tijd is hier in elk geval royaal voorbij.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #117 Gepost op: 03 January 2013, 20:23:32 »
@ Dennis83 en Nederduitsemeester, bedankt. IVW kende ik wel, maar van de naams wijziging had ik nog niet zo duidelijk iets vernomen. Ik denk overigens dat ze bij ons de oude benaming nog veelvuldig gebruiken.  :-\

Groeten,

Christoph

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #118 Gepost op: 03 January 2013, 20:24:45 »
heel officieel is het IL&T, Inspectie voor Leefbaarheid en Transport.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #119 Gepost op: 03 January 2013, 20:42:21 »
Inspectie Leefomgeving en Transport
Reinier