Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130015 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #60 Gepost op: 31 december 2012, 09:10:12 »
Heren,

De Betuweroute en Betuwelijn word veelal door elkaar gebruikt. Echter is inderdaad Betuweroute voor de goederenlijn correct. Ik snap wat men bedoeld met Betuwelijn. Overigens is de oude Betuwelijn Dordrecht - Geldermalsen Merwedelingelijn geworden! Prachtig mooi boek van gekregen dat alleen werd uitgerijkt aan personeel aldaar. Gelukkig heb ik zo mijn connetie's ;-)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
    • De Hoekselijn
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #61 Gepost op: 31 december 2012, 09:38:56 »
Leeftijd binnenlands Mcn is inderdaad 18j, buitenlands 20
In Duitsland is de wettelijke minimumleeftijd 21 jaar

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #62 Gepost op: 31 december 2012, 09:44:52 »
@arjan-v "het doormij aangehaalde pdf is de meest actuele seinenboek, hierop kwamen kleine wijzigingen kwa tekstaanpassing met als laarste sein wijzigingen voor goederentreinen. ook deze wijzigingsbladen staan op de aangegeven link (alles  achter ns/ weghalen)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #63 Gepost op: 31 december 2012, 09:49:29 »
Zie je bij Valburg een kleine blauwe Fiat CHICOCHENTO dan ben ik dat met de jongens.
Wat is dat dan voor type auto?  ;D
Groetjes, Bart

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #64 Gepost op: 31 december 2012, 10:12:41 »
Voor iedere materieel type dien je over materieelbekendheid te beschikken, deze wordt verzorgt door de werkgever.
Kun je jezelf aanmelden om op een bepaald type loc te willen gaan rijden?
Bestaat er een soort promotiesysteem in het type loc dat je mag/wilt gaan rijden? Wat de NS betreft van sik oplopend tot ICE cq FYRA.

Knar46

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #65 Gepost op: 31 december 2012, 10:18:03 »
In Duitsland is de wettelijke minimumleeftijd 21 jaar

In België mag men meedoen voor de job van treinbestuurder vanaf men nog op de schoolbank zit!
Je mag je ingangsexamens (zowel psychologische en medische testen alsook de geschiktheidstest) reeds afleggen tijdens je laatste jaar secundair onderwijs. Uiteraard wordt je pas in dienst genomen wanneer je beschikt over je diploma en je pas 18 jaar bent geworden.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #66 Gepost op: 31 december 2012, 10:23:09 »
Normaal gesproken leer je alleen de locomotieven c.q. treinstellen waarop je dienst gaat doen.
Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld een extra materieelsoort erbij krijgt om bijvoorbeeld in geval van calamiteit of onregelmatigheid je ook met ander materieel uit de voeten kunt. Naar mijn weten hebben de ICE machinisten ook ICMm en of mat 64. Deze machinisten rijden ook geregeld de 1700 loc.

Zelf ben ik in dienst bij DB Schenker (voorheen Railion) als internationaal machinist.
Voor mij heeft het geen zin om bijvoorbeeld de 363 te leren. Uit het verleden had ik de class 66 en de E-1600, Inmiddels rijd DB Schenker in NL geen class 66 meer dus vervalt deze bevoegdheid. Om mij breder in te kunnen zetten word de E-1600 wel bijgehouden in de vorm van 1x per 3 jaar herinstructie. Uiteraard rijd ik ook nog DE-6400 en deze word ook bijgehouden. De BR 189 heb ik zowel in Nederland als in Duitsland cursus voor gehad. Hier rijd ik het meeste mee maar ook hiervoor geldt om de 3 jaar herinstructie.

Als ik zou vragen om een cursus 363 (word ik eerst uitgelachen  ;)) en dan zou ik moeten onderbouwen waarvoor ik deze dan wel nodig zou hebben. Dit kan ik niet dus zal ik geen cursus krijgen. Ook het spoor is geen liefdadigheids instelling als is het wel prettig er te werken  :)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #67 Gepost op: 31 december 2012, 10:50:15 »
Qua materieelbevoegdheid heeft NSR het sinds enige jaren zo georganiseerd dat er bij de jaarlijkse landelijke herinstructiedagen machinisten in Amersfoort materieel-herinstructie wordt gegeven het materieel. Elk jaar weer twee andere, met uitzondering van DM'90 en DDM-1. Die laatste twee worden nog steeds op standplaatsniveau geregeld, omdat er te weinig diensten voor zijn om elke standplaats er van te voorzien. Het NSR standaard materieelpakket bestaat dus uit: ICMm, VIRM, SGMm, Mat'64, SLT, DDAR/mDDM/DDZ, 1700 en BDs. In de nabije toekomst komt daar dan nog een nieuwe sprinter bij.
Groetjes,
Emiel

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #68 Gepost op: 31 december 2012, 11:02:31 »
Alhoewel ik laatst begreep dat MAT ook per standplaats gedaan wordt, daar er nog 500 Mcn landelijk bevoegd zijn voor dit treintype.

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #69 Gepost op: 31 december 2012, 11:13:05 »
Ben zelf vrachtwagen chauffeur zit helaas in de ww en heb geen technische achtergrond
(vreemd maar waar)  :o
Is het dan ook mogelijk om een cursus voor mcn te volgen?

Gr.  Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #70 Gepost op: 31 december 2012, 11:28:50 »
Dat is opzich geen bezwaar om dan de opleiding machinist te volgen. Ik heb ooit een leerling gehad die voor die tijd in de verzekeringen zat. Dan moet vrachtwagenchauffeur lijkt me geen probleem zijn.

Alhoewel ik laatst begreep dat MAT ook per standplaats gedaan wordt, daar er nog 500 Mcn landelijk bevoegd zijn voor dit treintype.
Dat is dus niet correct. Alle NSR-machinisten hebben bevoegdheid MAT (mat'64). De laatste herinstructie in Amersfoort was in 2010 en voor zover ik weet, wordt het in 2013 ook weer gegeven.
Groetjes,
Emiel

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #71 Gepost op: 31 december 2012, 12:25:24 »
Dus als ik het goed begrijp, heb je in het tweede jaar dus al een arbeidscontract en een personeelsnummer? Zo niet, dan ben je nog niet in dienst van Nedtrain.
Groetjes,
Emiel
Dat klopt inderdaad Emiel, Sterker nog heb momenteel al een personeelsnummer en bedrijfspas van Nedtrain maar inderdaad wat Peter al zei met de Techniekfabriek dwalen we een beetje af dus Back ontopic.

Groetjes,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #72 Gepost op: 31 december 2012, 13:02:58 »
Ben zelf vrachtwagen chauffeur zit helaas in de ww en heb geen technische achtergrond
(vreemd maar waar)  :o
Is het dan ook mogelijk om een cursus voor mcn te volgen?

Gr.  Klaas

Oh, Op den haag centraal lopen meerdere ex-chauffeurs als machinist

AdrieE

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #73 Gepost op: 31 december 2012, 13:28:08 »
Bart,

Klein, blauw maar rete fel.  Hahahahaha

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #74 Gepost op: 31 december 2012, 14:17:10 »
Nogmaals off-topic, maar ik denk dat Bart doelde op de nogal originele wijze waarop je cinquecento (tsjien-kwe-tsjen-to) had geschreven...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40