Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
17 August 2025, 22:17:54
US diorama in H0 door Frank 123
17 August 2025, 21:57:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
17 August 2025, 18:54:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
17 August 2025, 15:09:40
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 139656 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #60 Gepost op: 31 December 2012, 09:10:12 »
Heren,

De Betuweroute en Betuwelijn word veelal door elkaar gebruikt. Echter is inderdaad Betuweroute voor de goederenlijn correct. Ik snap wat men bedoeld met Betuwelijn. Overigens is de oude Betuwelijn Dordrecht - Geldermalsen Merwedelingelijn geworden! Prachtig mooi boek van gekregen dat alleen werd uitgerijkt aan personeel aldaar. Gelukkig heb ik zo mijn connetie's ;-)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #61 Gepost op: 31 December 2012, 09:38:56 »
Leeftijd binnenlands Mcn is inderdaad 18j, buitenlands 20
In Duitsland is de wettelijke minimumleeftijd 21 jaar

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #62 Gepost op: 31 December 2012, 09:44:52 »
@arjan-v "het doormij aangehaalde pdf is de meest actuele seinenboek, hierop kwamen kleine wijzigingen kwa tekstaanpassing met als laarste sein wijzigingen voor goederentreinen. ook deze wijzigingsbladen staan op de aangegeven link (alles  achter ns/ weghalen)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #63 Gepost op: 31 December 2012, 09:49:29 »
Zie je bij Valburg een kleine blauwe Fiat CHICOCHENTO dan ben ik dat met de jongens.
Wat is dat dan voor type auto?  ;D
Groetjes, Bart

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #64 Gepost op: 31 December 2012, 10:12:41 »
Voor iedere materieel type dien je over materieelbekendheid te beschikken, deze wordt verzorgt door de werkgever.
Kun je jezelf aanmelden om op een bepaald type loc te willen gaan rijden?
Bestaat er een soort promotiesysteem in het type loc dat je mag/wilt gaan rijden? Wat de NS betreft van sik oplopend tot ICE cq FYRA.

Knar46

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #65 Gepost op: 31 December 2012, 10:18:03 »
In Duitsland is de wettelijke minimumleeftijd 21 jaar

In België mag men meedoen voor de job van treinbestuurder vanaf men nog op de schoolbank zit!
Je mag je ingangsexamens (zowel psychologische en medische testen alsook de geschiktheidstest) reeds afleggen tijdens je laatste jaar secundair onderwijs. Uiteraard wordt je pas in dienst genomen wanneer je beschikt over je diploma en je pas 18 jaar bent geworden.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #66 Gepost op: 31 December 2012, 10:23:09 »
Normaal gesproken leer je alleen de locomotieven c.q. treinstellen waarop je dienst gaat doen.
Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld een extra materieelsoort erbij krijgt om bijvoorbeeld in geval van calamiteit of onregelmatigheid je ook met ander materieel uit de voeten kunt. Naar mijn weten hebben de ICE machinisten ook ICMm en of mat 64. Deze machinisten rijden ook geregeld de 1700 loc.

Zelf ben ik in dienst bij DB Schenker (voorheen Railion) als internationaal machinist.
Voor mij heeft het geen zin om bijvoorbeeld de 363 te leren. Uit het verleden had ik de class 66 en de E-1600, Inmiddels rijd DB Schenker in NL geen class 66 meer dus vervalt deze bevoegdheid. Om mij breder in te kunnen zetten word de E-1600 wel bijgehouden in de vorm van 1x per 3 jaar herinstructie. Uiteraard rijd ik ook nog DE-6400 en deze word ook bijgehouden. De BR 189 heb ik zowel in Nederland als in Duitsland cursus voor gehad. Hier rijd ik het meeste mee maar ook hiervoor geldt om de 3 jaar herinstructie.

Als ik zou vragen om een cursus 363 (word ik eerst uitgelachen  ;)) en dan zou ik moeten onderbouwen waarvoor ik deze dan wel nodig zou hebben. Dit kan ik niet dus zal ik geen cursus krijgen. Ook het spoor is geen liefdadigheids instelling als is het wel prettig er te werken  :)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #67 Gepost op: 31 December 2012, 10:50:15 »
Qua materieelbevoegdheid heeft NSR het sinds enige jaren zo georganiseerd dat er bij de jaarlijkse landelijke herinstructiedagen machinisten in Amersfoort materieel-herinstructie wordt gegeven het materieel. Elk jaar weer twee andere, met uitzondering van DM'90 en DDM-1. Die laatste twee worden nog steeds op standplaatsniveau geregeld, omdat er te weinig diensten voor zijn om elke standplaats er van te voorzien. Het NSR standaard materieelpakket bestaat dus uit: ICMm, VIRM, SGMm, Mat'64, SLT, DDAR/mDDM/DDZ, 1700 en BDs. In de nabije toekomst komt daar dan nog een nieuwe sprinter bij.
Groetjes,
Emiel

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #68 Gepost op: 31 December 2012, 11:02:31 »
Alhoewel ik laatst begreep dat MAT ook per standplaats gedaan wordt, daar er nog 500 Mcn landelijk bevoegd zijn voor dit treintype.

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #69 Gepost op: 31 December 2012, 11:13:05 »
Ben zelf vrachtwagen chauffeur zit helaas in de ww en heb geen technische achtergrond
(vreemd maar waar)  :o
Is het dan ook mogelijk om een cursus voor mcn te volgen?

Gr.  Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #70 Gepost op: 31 December 2012, 11:28:50 »
Dat is opzich geen bezwaar om dan de opleiding machinist te volgen. Ik heb ooit een leerling gehad die voor die tijd in de verzekeringen zat. Dan moet vrachtwagenchauffeur lijkt me geen probleem zijn.

Alhoewel ik laatst begreep dat MAT ook per standplaats gedaan wordt, daar er nog 500 Mcn landelijk bevoegd zijn voor dit treintype.
Dat is dus niet correct. Alle NSR-machinisten hebben bevoegdheid MAT (mat'64). De laatste herinstructie in Amersfoort was in 2010 en voor zover ik weet, wordt het in 2013 ook weer gegeven.
Groetjes,
Emiel

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
    • Modelspoor Design
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #71 Gepost op: 31 December 2012, 12:25:24 »
Dus als ik het goed begrijp, heb je in het tweede jaar dus al een arbeidscontract en een personeelsnummer? Zo niet, dan ben je nog niet in dienst van Nedtrain.
Groetjes,
Emiel
Dat klopt inderdaad Emiel, Sterker nog heb momenteel al een personeelsnummer en bedrijfspas van Nedtrain maar inderdaad wat Peter al zei met de Techniekfabriek dwalen we een beetje af dus Back ontopic.

Groetjes,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #72 Gepost op: 31 December 2012, 13:02:58 »
Ben zelf vrachtwagen chauffeur zit helaas in de ww en heb geen technische achtergrond
(vreemd maar waar)  :o
Is het dan ook mogelijk om een cursus voor mcn te volgen?

Gr.  Klaas

Oh, Op den haag centraal lopen meerdere ex-chauffeurs als machinist

AdrieE

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #73 Gepost op: 31 December 2012, 13:28:08 »
Bart,

Klein, blauw maar rete fel.  Hahahahaha

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #74 Gepost op: 31 December 2012, 14:17:10 »
Nogmaals off-topic, maar ik denk dat Bart doelde op de nogal originele wijze waarop je cinquecento (tsjien-kwe-tsjen-to) had geschreven...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40