Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 17:29:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door henk
Vandaag om 17:26:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138292 keer)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #45 Gepost op: 30 December 2012, 18:57:11 »
Hallo Andre,

Zo zie ik een klein wit 4kant bordje met een zwarte horizontale streep en nee niet in de onderbroek.
Wat mag dat dan zijn?

groet Adrie  ;)

Welke nummer bedoel je? Ieder genoemd seinbeeld heeft en nummer en ik weet even niet welk bord je bedoeld.


Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #46 Gepost op: 30 December 2012, 19:01:12 »
Andre ik denk dat hij het Telerail bord bedoelt. Dat staat nog steeds hier en daar in den landen.
Maar om dat hij niet zegt dat hij cijfers ziet??
Ik denk dat hij SR 332 bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2012, 19:04:25 door mark7758 »
vr gr. Mark7758

AdrieE

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #47 Gepost op: 30 December 2012, 21:54:13 »
Andre,

Het ziet er uit als het aanduidingsbord achter een lichtsein maar dan klein en 4kant met maar 1 horizontale zwarte streep.

Em zijn er ook mcn die op de butuwelijn rijden?

Groet Adrie

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #48 Gepost op: 30 December 2012, 22:07:35 »
Hoi Adrie,

Zegt mij even niets. Heb je er een plaatje of liefst een foto met locatie van het bord? Dat zoekt wat makkelijker.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
    • Modelspoor Design
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #49 Gepost op: 30 December 2012, 22:47:56 »
Volgens mij heeft geen enkele ROC een baangarantie, omdat je niet in dienst ben bij de betreffende vervoerder. Geldt ook voor de Techniekfabriek in Zwolle. Men loopt stage bij Nedtrain, maar is daar nog niet in dienst. De enige baangarantie die NSR biedt is bij de interne opleiding machinist of hoofdconducteur: dan ben je namelijk al in dienst bij NSR.
Groetjes,
Emiel
Dat is niet helemaal waar over de Techniekfabriek, Ben daar zelf leerling aan de school in Zwolle en wij zijn op de opleiding aangenomen na een selectieprocedure van Nedtrain waar 300 mensen zich op hadden opgegeven waar Nedtrain heeft geselecteerd uiteindelijk zijn er 50 aangenomen 25 in Zwolle en 25 in Amsterdam en deze 50 zijn aangenomen op de opleiding met Baangarantie binnen Nedtrain mits we de opleiding goed afronden. In het eerste jaar lopen we 4 keer 2 weken stage en in het 2de jaar komen we al in dienst binnen Nedtrain.

Dit wou ik graag even kwijt,

Groetjes,

Wesley

P.s. Voor iedereen een gelukkig en gezond 2013 toegewenst
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #50 Gepost op: 30 December 2012, 23:07:00 »
Tot vervelends toe  ;D

Em zijn er ook mcn die op de butuwelijn rijden?

Groet Adrie

Gr. Silvester

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #51 Gepost op: 30 December 2012, 23:38:38 »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #52 Gepost op: 30 December 2012, 23:48:09 »
Dat is niet helemaal waar over de Techniekfabriek, Ben daar zelf leerling aan de school in Zwolle en wij zijn op de opleiding aangenomen na een selectieprocedure van Nedtrain waar 300 mensen zich op hadden opgegeven waar Nedtrain heeft geselecteerd uiteindelijk zijn er 50 aangenomen 25 in Zwolle en 25 in Amsterdam en deze 50 zijn aangenomen op de opleiding met Baangarantie binnen Nedtrain mits we de opleiding goed afronden. In het eerste jaar lopen we 4 keer 2 weken stage en in het 2de jaar komen we al in dienst binnen Nedtrain.

Dit wou ik graag even kwijt,

Groetjes,

Wesley

P.s. Voor iedereen een gelukkig en gezond 2013 toegewenst
Dus als ik het goed begrijp, heb je in het tweede jaar dus al een arbeidscontract en een personeelsnummer? Zo niet, dan ben je nog niet in dienst van Nedtrain.
Groetjes,
Emiel

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #53 Gepost op: 30 December 2012, 23:50:44 »
Dat zegt hij toch ook niet? Hij heeft het over een baangarantie, niet over een baan. Overigens dwalen we een beetje af.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #54 Gepost op: 30 December 2012, 23:58:28 »
Zie het maar zo, bij de diplomauitreiking moet je niet 1 keer tekenen, maar 2 keer. 1x voor het diploma en 1x voor het arbeidscontract, want dat wordt er gezegt door Wesley.

Hier op het forum zitten meerdere machinisten, toch nog een vraag voor hen:
Je bent voor elk traject baanbekendheid nodig. Hoe zit dat voor de loks. Ben je voor elk type lok nog weer papieren nodig?
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #55 Gepost op: 31 December 2012, 00:03:17 »
Het ziet er uit als het aanduidingsbord achter een lichtsein maar dan klein en 4kant met maar 1 horizontale zwarte streep.

Em zijn er ook mcn die op de butuwelijn rijden?
Tot vervelends toe  ;D

Zullen we dan gelijk eens proberen om hier als eerste forum wel het correcte onderscheid te maken:

Betuwelijn is van Dordrecht via Geldermalsen naar Tiel.
BetuweRoute is de goederenlijn van de Maasvlakte naar Emmerich.

Ik heb op beide lijnen bekendheid, en vaak genoeg gereden maar ik heb echt geen flauw idee welk sein(bord) nou bedoeld wordt.

Meest actuele versie van seinenboek..
http://ns4ns.nl/downloads/NS/Handboeken/seinenboek_01-12-2011.pdf
Deze is inmiddels al weer achterhaald, hier zijn al weer diverse aanvullingen op gedaan, 2 weken terug toevallig de laatste ontvangen.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #56 Gepost op: 31 December 2012, 00:07:34 »
Hier op het forum zitten meerdere machinisten, toch nog een vraag voor hen:
Je bent voor elk traject baanbekendheid nodig. Hoe zit dat voor de loks. Ben je voor elk type lok nog weer papieren nodig?
Voor iedere materieel type dien je over materieelbekendheid te beschikken, deze wordt verzorgt door de werkgever.
Geen bekendheid met materieel betekend ook niet rijden. Tegenwoordig wordt dit in een persoonlijk document bijgehouden wat je samen met de nieuwe machinistenvergunning ten alle tijden moet kunnen tonen bij een controle van IL&T.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #57 Gepost op: 31 December 2012, 01:07:12 »
Voor machinist Volledig bevoegd was dat 21 jaar maar ik meen dat dat verlaagd is naar 18 jaar mede om de MBO opleidingen mogelijk te maken.
wil je daar nog zoals ik Duitse bevoegdheid aan toevoegen dan dien je minimaal 2 jaar volledig bevoegd te zijn

Leeftijd binnenlands Mcn is inderdaad 18j, buitenlands 20

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #58 Gepost op: 31 December 2012, 05:20:58 »
Andre,

Het ziet er uit als het aanduidingsbord achter een lichtsein maar dan klein en 4kant met maar 1 horizontale zwarte streep.

Em zijn er ook mcn die op de butuwelijn rijden?

Groet Adrie

Op de Betuwelijn rijdt Arriva, per dienst 4 keer op en neer van Dordrecht naar Geldermalsen.......Ik denk dat je de Betuweroute bedoel? Saaie rotlijn..........

AdrieE

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #59 Gepost op: 31 December 2012, 07:49:53 »
Andre,

Ik zal met fotocamere er opuit trekken, maar doe even geen belofte want hier staan 2 jongens (7, 9) te springen om vandaag vuurwerk te gaan ophalen.

Silvester,

De betuwelijn is voor ons hier van Geldermalsen tot en met Elst, jij zit denk ik dan op de Betuweroute (goederenlijn).
Zie je bij Valburg een kleine blauwe Fiat CHICOCHENTO dan ben ik dat met de jongens.

Rene,

Hartlijk dank voor de link naar meest actuele seinenboek, lekker om dat is even uit te pluizen een dezer dagen.

Andre82

Ik zal het sein eerdags is even exact opzoeken en ja de betuwelijn is over genomen door Arriva wat hier in de omgeving niet echt in dank is afgenomen omdat Syntus deze lijn leven heeft ingeblazen terwijl NS het liet barsten testijds want het was te duur.  Maar als je met die grote treinstellen komt kan ik met dat wel voor stellen.
Maar berijd je de Betuweroute en wij staan er, dan zijn wij altijd bereid voor een vriendelijke zwaai.


Algemeen,

Ik zal vandaag verder waarschijnlijk niet veel reageren maar wens een ieder een gezond en goed 2013 toe met veel veilige spoorkilometers of het 1:1 1:87 of wat dan ook is.



Groet Adrie  (y)