Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:57:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 130196 keer)

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2012, 11:27:35 »
Ik vraag me het volgende af.

Tijdens het aanzetten bij het vertrek wordt er nogal wat stroom uit de bovenleiding getrokken.
Ik heb begrepen dat er tegenwoordig zo'n 1800 Volt op de bovenleiding staat.
Dit wil zeggen dat als er door een 1600/1700/1800 op vol vermogen aangezet wordt er (4500 KW), zo'n 2500 Ampère uit de draad getrokken wordt. Dat geeft een behoorlijke hitte af lijkt me.

Nu is mijn vraag:
Hoe gaat het aanzetten in zijn werk gezien het grote vermogen van de moderne locs en de lengte van de treinen.
Zowel voor een reizigerstrein, maar helemaal voor een goederentrein.
 
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet,
Rob.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2012, 11:31:46 »
Hallo Bas.

Hoe is het mogelijk dat in Zwitserland, een land met veel meer sneeuw dan hier in NL, de treinen wel op tijd rijden en hier niet.
Vorig jaar stond bijna de helft van het materieel stil wegens storingen.  ;D
Enkele weken geleden viel er hier 3 centimeteren direkt al een uitgedunde dienstregeling.
Kortom NS en Pro-Rail beginnen te schreeuwen als het gaat sneeuwen.  ;D
Er zal ook meespelen dat door de overtrokken regels in Nederland veel niet meer mogelijk is. Bij de RhB bijvoorbeeld tref je in de buurt van wissels ook wisselbezems aan. En aan hun uiterlijk te zien, worden ze ook gebruikt.
Wanneer er in Nederland een wissel niet omgaat omdat er sneeuw tussen de wisseltong en doorgaande spoorstaaf ligt, moet er een aannemer bijkomen om de sneeuw weg te halen... Dat dit flinke vertragingen oplevert, moge duidelijk zijn.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #17 Gepost op: 30 december 2012, 11:34:44 »
Hallo allen,

Wat zijn de eisen wat scholing en lichamelijke gezonheid(C.Q.) brillen e.d) betreft.
En wat is de duur van een opleiding.

Groet Adrie  ;)
Voor als je wordt aangenomen wordt je eerst medisch en psygologisch onderzocht. Als alles in orde is kan je beginnen aan de opleiding. De duur opleiding is verschillend, ik heb persoonlijk een dikke 8 weken theorie opleiding gehad en daarna 60 praktijkdagen.Vervolgens moet je het materieel leren en de nodige wegkennis opdoen. Al met al ben je toch wel een jaartje zoet wil je alles goed en op een normale doen.  Momenteel geeft het STC een opleiding en daar doen ze er 2 jaar over, maar de leerlingen daar hebben geen baangarantie.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #18 Gepost op: 30 december 2012, 11:41:14 »
Hallo Bart

Idd, hier lees je hoe wij dat hier ongecompliceerd in CH doen...

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25566.msg390107.html#msg390107

Groeten

Bas

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2012, 11:55:38 »
Nu is mijn vraag:
Hoe gaat het aanzetten in zijn werk gezien het grote vermogen van de moderne locs en de lengte van de treinen.
Zowel voor een reizigerstrein, maar helemaal voor een goederentrein.

Bij het aanzetten is het van belang dat ten aller tijde de rijdraadstroom in de gaten wordt gehouden.
Des te meer stroom er gevraagd wordt des te lager de rijdraadstroom wordt.
Wanneer je met 1800 volt start en je lekker aan het opschakelen bent kan de rijdraadstroom gemakkelijk
zakken tot rond de 1500 volt waarbij je dus zomaar even 2000 tot 3000 ampére gebruikt.

Echter, zoveel vermogen mag je nooit bij stilstand of langzaam rijden trekken, gezien je dan op 1 punt
van de rijdraad heel veel spanning gaat overdragen, welke heel veel warmte met zich meebrengt waardoor
de rijdraad zou kunnen doorsmelten.

Bij een goederentrein of getrokken reizigerstrein is het dan ook niet meer als normaal dat met met
2 beugels op vertrekt en voordat men pakweg 30 km/h rijdt één beugel laat zakken.
Zodoende wordt het vermogen verdeeld over 2 punten van de rijdraad.

Rustig aanzetten en het vermogen langzaam opbouwen totdat het mogelijk is om eventueel
volledige tractie te leveren, dat is de meest gangbare manier van rijden, echter dit is per situatie
en per locomotief verschillend, daar kan nog wel meer in verdiept worden zeg maar.
(lees, 16/17/1800 met chopper installatie tegenover een 1200 met weerstanden o.i.d.)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #20 Gepost op: 30 december 2012, 12:04:27 »
Dit fenomeen kennen wij bijvoorbeeld niet. Ipv 1500 Volt gelijkstroom maken wij gebruik van 15.000 volt wisselstroom. Hierdoor hoeven wij niet met 2 stroomafnemers aan te zetten om de bovenleiding niet te laten smelten.

Bas

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2012, 12:21:28 »
Voor als je wordt aangenomen wordt je eerst medisch en psygologisch onderzocht. Als alles in orde is kan je beginnen aan de opleiding. De duur opleiding is verschillend, ik heb persoonlijk een dikke 8 weken theorie opleiding gehad en daarna 60 praktijkdagen.Vervolgens moet je het materieel leren en de nodige wegkennis opdoen. Al met al ben je toch wel een jaartje zoet wil je alles goed en op een normale doen.  Momenteel geeft het STC een opleiding en daar doen ze er 2 jaar over, maar de leerlingen daar hebben geen baangarantie.

Hoi,

Ik volg zelf de opleiding via het STC in Rotterdam. Dit is een 2-jarige MBO 3 opleiding. We krijgen er inderdaad geen baangarantie, maar als je goed je best doet tijdens je stage, kun je in feite al een baan binnenslepen.

Tevens is er in Amsterdam nog een opleiding van het ROCvA en NS opleidingen. De opzet van deze opleiding is iets anders, en je hebt een baangarantie bij NS.

Grtz,
Johan

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2012, 12:30:30 »
Hallo,

Ik zag laatst op een filmpje een groen knipperend sein. Wat betekend dat?
Alvast bedankt.

Gr Niek

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #23 Gepost op: 30 december 2012, 13:59:51 »
Groen knipper: voorbijrijden toegestaan met 40 km/h. De meest voorkomende situatie achter het sein: wissels van 40 km/h. Volgt er verderop een snelheidsbord dat een hogere snelheid toelaat, dan mag deze snelheid opgevolgd worden als het bord geheel gepasseerd is.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #24 Gepost op: 30 december 2012, 14:04:38 »
Hoi,

Ik volg zelf de opleiding via het STC in Rotterdam. Dit is een 2-jarige MBO 3 opleiding. We krijgen er inderdaad geen baangarantie, maar als je goed je best doet tijdens je stage, kun je in feite al een baan binnenslepen.

Tevens is er in Amsterdam nog een opleiding van het ROCvA en NS opleidingen. De opzet van deze opleiding is iets anders, en je hebt een baangarantie bij NS.

Grtz,
Johan
Volgens mij heeft geen enkele ROC een baangarantie, omdat je niet in dienst ben bij de betreffende vervoerder. Geldt ook voor de Techniekfabriek in Zwolle. Men loopt stage bij Nedtrain, maar is daar nog niet in dienst. De enige baangarantie die NSR biedt is bij de interne opleiding machinist of hoofdconducteur: dan ben je namelijk al in dienst bij NSR.
Groetjes,
Emiel

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #25 Gepost op: 30 december 2012, 14:06:51 »
Zoals ik begrepen heb heb je daar een baan garantie mits je uiteraard slaagt maar ook door de psychologische test en medische test komt.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #26 Gepost op: 30 december 2012, 14:12:16 »
Hallo allen,

Wat zijn de eisen wat scholing en lichamelijke gezonheid(C.Q.) brillen e.d) betreft.
En wat is de duur van een opleiding.

Groet Adrie  ;)
Zowel medische als psychologische normen zijn te vinden op deze pagina:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0030563/geldigheidsdatum_28-08-2012#1

Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #27 Gepost op: 30 december 2012, 14:21:35 »
Zoals ik begrepen heb heb je daar een baan garantie mits je uiteraard slaagt maar ook door de psychologische test en medische test komt.
Zolang je niet in dienst bent van NSR, kun je er geen rechten aan ontlenen. Heeft mede te maken met de regeling die NSR heeft omtrent werving. Die gaat eerst intern en als er dan niet voldoende kandidaten zijn, wordt er pas extern geworven. ROC-kandidaten zijn externe kandidaten en op die basis kunnen ze onmogelijk een baangarantie krijgen.
Groetjes,
Emiel

AdrieE

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #28 Gepost op: 30 december 2012, 14:33:47 »
Dank je Emiel,

Wat ik nog graag zou willen weten waar je alle seinen en borden van deze huidige tijd kunt downloaden.
Mijn voor keur ligt bij het moderne materiaal en ga eigenlijk elke zondag met mijn zoontjes van 9 en 7 naar de Betuwelin kijken bij Valburg.

Altijd wel een die even zijn hand opsteekt.

Groet Adrie  ;)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #29 Gepost op: 30 december 2012, 14:38:09 »


Hier http://www.railmeester.nl/seinenboek-nl.html

Andre, die geen machinist is maar wel alles over seinwezen weet. ;D
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 21:07:41 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »
De bouw van Berkendam is begonnen.