Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 129595 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #30 Gepost op: 30 december 2012, 14:42:04 »
Hier http://www.railmeester.nl/seinenboek-nl.html

Andre, die geen machinist is maar wel alles over seinwezen weet. ;D
Bedenk wel dat het seinenboek dat hij bespreekt, uit 2005/2007 is. Daar zijn ook na 2007 diverse wijzigingen op gekomen.

Ik zal even kijken of ik een "geldige" versie kan vinden.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 14:50:18 door Emiel_nl »

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #31 Gepost op: 30 december 2012, 14:53:19 »
Hoi Emiel,

Je hebt helemaal gelijk. Dit was echter de versie die ik zo snel kon vinden.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #32 Gepost op: 30 december 2012, 15:54:20 »
In nederland heb je atb eerste genaratie,atb nieuwe generatie en atb vv ,(ik noem alleen de oude beveiliging op).
Ik weet dat er (voornamelijk goederen)locs zijn ook deze sporen actief zijn.
Nou is mijn vraag hoe is hier de overgang van atb beveiliging?
Wordt hij uitgeschakeld of hoe gaat dat?

2de vraag is als materiaal afgesleept (defekt) wordt is er dan een vaste regel waar het heen moet worden gesleept of geldt hier gewoon zolang het maar van de hoofdspoor af is?
groet dennie

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #33 Gepost op: 30 december 2012, 16:02:39 »
ATB VV is een systeem dat een uitbreiding is op ATB EG. Hier schakeld hij dus ook niet over. Bij de wisseling van ATB-EG naar NG is er materieel wat het automatisch doet, maar ook materieel wat je moet attenderen op een nieuw type ATB signaal.Voor zover ik weet.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 16:05:17 door Johan de Bruin »

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #34 Gepost op: 30 december 2012, 16:12:01 »
2de vraag is als materiaal afgesleept (defekt) wordt is er dan een vaste regel waar het heen moet worden gesleept of geldt hier gewoon zolang het maar van de hoofdspoor af is?
Is geheel afhankelijk waar de vervoerder de trein wil hebben, bij goederenvervoerders is het vaak zo dat de trein aan de kant gezet wordt op een plek waar dit mogelijk is en dat een eigen loc de trein ophaalt en verder rijdt naar de eindbestemming.

Bij NSR is het meen ik de Backoffice die dat bepaald, ik heb diverse NSR treinen afgesleept met schade of defecten, zoa heb ik bijvoorbeeld een Virm-VI+IV afgesleept bij Warmond, stel had naar den haag gekund, maar moest gelijk door naar de werkplaats in Leidschendam, zo gezegd zo gedaan.

Anders voorbeeld is 3x ICM-III bij de Gaasperdammerweg aansluiting stellen hadden via Weesp naar Amsterdam gekund, maar men zou de stellen in Amersfoort hebben.

Laatste voorbeeld is een gestrande 1700 + berlijntrein bij Apeldoorn, trein heb ik naar station gesleept waar de reizigers uit konden stappen, trein is daarna door mij opzij gerangeerd tot er een vervangende loc van NSR was, waarna deze terug is gekeerd naar de Watergraafsmeer.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #35 Gepost op: 30 december 2012, 17:00:47 »
ATB VV is een systeem dat een uitbreiding is op ATB EG. Hier schakeld hij dus ook niet over. Bij de wisseling van ATB-EG naar NG is er materieel wat het automatisch doet, maar ook materieel wat je moet attenderen op een nieuw type ATB signaal.Voor zover ik weet.
ATB-EG en ATBvv is inderdaad in principe "één systeem". Dat wil zeggen, bij een fase 3-installatie is er een kastje bijgekomen, bij een fase 4-installatie is de vv-functionaliteit softwarematig toegevoegd.

Qua overgang van EG naar NG en terug gaat dat automatisch, ongeacht welk materieel. De attantieknop is alleen voor handmatige bediening als je rijdend vanuit ATB-loos spoor in ATB EG-gebied komt. Het moeten bedienen van de inschakelknoper wordt buiten aangegeven middels een inschakelbord. ATB EG uitschakelen gaat daarintegen wel automatisch, en wel na het passeren van het bord "einde ATB".

Groetjes,
Emiel

Oscar

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #36 Gepost op: 30 december 2012, 17:21:53 »
Is machinist een typisch mannen beroep ( zie zelf altijd mannen in de cabine), of zijn er ook vrouwelijke machinisten , en in wat voor percentage moet je dan denken ten opzichte van de mannen.

Groetjes,
Oscar

selivio

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #37 Gepost op: 30 december 2012, 17:51:42 »
Volgens mij heeft geen enkele ROC een baangarantie, omdat je niet in dienst ben bij de betreffende vervoerder. Geldt ook voor de Techniekfabriek in Zwolle. Men loopt stage bij Nedtrain, maar is daar nog niet in dienst. De enige baangarantie die NSR biedt is bij de interne opleiding machinist of hoofdconducteur: dan ben je namelijk al in dienst bij NSR.
Groetjes,
Emiel

ROCvA stagiaires hebben geen baangarantie (ik ben een ROC stagiaire). Het is wel zo dat als je gewoon je best doet en jezelf goed presenteert, je bij je sollicitatie wel een grote kans hebt om aangenomen te worden. Dat komt omdat je je volledige bevoegdheid machinist al hebt, je medisch en psychisch al goedgekeurd bent en ze je uiteraard al kennen. Wat Emiel zegt klopt dus volledig.

Op de vraag van Oscar. Ik loop zelf mee op PE Amersfoort en daar heb ik gehoord dat daar welgeteld 1 vrouwelijke machinist rondloopt.

MVG. Stefan

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #38 Gepost op: 30 december 2012, 17:56:02 »
Is machinist een typisch mannen beroep ( zie zelf altijd mannen in de cabine), of zijn er ook vrouwelijke machinisten , en in wat voor percentage moet je dan denken ten opzichte van de mannen.

Groetjes,
Oscar

Nee hoor, er zijn ook vrouwelijke machinisten. Het aantal verschild natuurlijk per standplaats. Bij ons in Zwolle lopen er zoal 7 rond, misschien vergeet ik er een.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #39 Gepost op: 30 december 2012, 18:01:39 »
Eén ding heb ik me altijd afgevraagd: groet je de machinist van een tegemoetkomende trein? Als je beide 140 rijdt kan ik me voorstellen dat je nauwelijks de tijd daarvoor hebt, maar laatst zag ik op een cabinerit van Domodomovla (of zoiets ;)) via Brig naar Bern de Zwitserse machinist zijn hand opsteken, maar die reed ook een stuk langzamer.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #40 Gepost op: 30 december 2012, 18:16:21 »
Heb ik nog een vraag omtrent het ongeluk in Stavoren met de Speno-trein.
Als mcn moet je toch bekend zijn met het baanvak waar je rijdt of berijdt zijn om dat baanvak te leren.
Hoe kan het dan dat dit mis ging terwijl iemand het er bij stond die het baanvak kende?
Heeft 1 van jullie machinisten hier een antwoord op?

Gr. Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

AdrieE

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #41 Gepost op: 30 december 2012, 18:19:25 »
Hallo Andre,

Ik ken die site van dat seinenboek maar mis nog wel wat.

Zo zie ik een klein wit 4kant bordje met een zwarte horizontale streep en nee niet in de onderbroek.
Wat mag dat dan zijn?

Emiel,

Fijn dat je de moeite wilt doen maar gebruik deze dagen ook voor je zelf. Ik hou het wel in de gaten

groet Adrie  ;)

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #42 Gepost op: 30 december 2012, 18:29:25 »
Eén ding heb ik me altijd afgevraagd: groet je de machinist van een tegemoetkomende trein? Als je beide 140 rijdt kan ik me voorstellen dat je nauwelijks de tijd daarvoor hebt, maar laatst zag ik op een cabinerit van Domodomovla (of zoiets ;)) via Brig naar Bern de Zwitserse machinist zijn hand opsteken, maar die reed ook een stuk langzamer.

Gewoon zwaaien, 90% zwaait gewoon terug. In Duitsland zwaait met overdag ook gewoon, en bij duisternis wordt er even met de frontseinen geknipperd, waarbij iedere mcn het op zijn eigen manier doet.

Heb ik nog een vraag omtrent het ongeluk in Stavoren met de Speno-trein.
Als mcn moet je toch bekend zijn met het baanvak waar je rijdt of berijdt zijn om dat baanvak te leren.
Hoe kan het dan dat dit mis ging terwijl iemand het er bij stond die het baanvak kende?
Heeft 1 van jullie machinisten hier een antwoord op?


Ik zou zeggen lees het Rapport van de OVV
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #43 Gepost op: 30 december 2012, 18:39:37 »
Leuk draadje! Ik vraag me af, is er een bepaalde leeftijds vereiste om als machinist te kunnen gaan werken? Of gaat het puur op opleiding/opleiding intern gaan doen?

Groet Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #44 Gepost op: 30 december 2012, 18:44:33 »
Leuk draadje! Ik vraag me af, is er een bepaalde leeftijds vereiste om als machinist te kunnen gaan werken? Of gaat het puur op opleiding/opleiding intern gaan doen?

Voor machinist Volledig bevoegd was dat 21 jaar maar ik meen dat dat verlaagd is naar 18 jaar mede om de MBO opleidingen mogelijk te maken.
wil je daar nog zoals ik Duitse bevoegdheid aan toevoegen dan dien je minimaal 2 jaar volledig bevoegd te zijn
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA