Joop als de lamp defect is kan je als machinist wel degelijk rijden indien de deuren vergrendeld zijn. Dit kan je in het tabblad deuren controleren. Gesloten deuren zit in de rijvoorwaarden, lap is te overbruggen. Daarom kan je de lamp deuren dicht ook overbruggen op de achterwand.
Menno, de deurlamp problemen waren met de SGM en niet de SLT. Het kan echter altijd zo zijn dat er een communicatieprobleem is tussen de deuren en de computer van een SLT waardoor de MCN niet alleen of geheel niet op zijn groene lam kan of mag vertrouwen. De HC dient dan de betreffende deur (die in het computersysteem van de SLT wordt aangegeven) fysiek op gesloten zijn te controleren en dit de machinist mede te delen. Over het algemeen zijn er bij de SLT geen problemen met de groene lamp, indien wel heeft de mcn nog de mogelijkheid om in het diagnose systeem een tabblad deuren te openen, waarmee de mcn alle deuren zelf kan controleren in de cabine. De SLT is namelijk geheel computer gestuurd.
Vraag 1 gaat over de ATB. Dat is me goeddeels bekend: een ping geeft een veranderend seinbeeld/snelheidsbeeld aan en de lampen in de cabine wisselen. Een eventuele remopdracht wordt aangekondigd door die deurbel die constant afgaat tot er genoeg geremd wordt, de onderbroken deurbel geeft aan dat de remming onderbroken mag worden.
Voor zover ik weet geeft de ATB 2 seconden de tijd om te reageren, waarna er wordt ingegrepen. Gaat er nog een extra waarschuwing af als er ingegrepen wordt of blijft die bel doorbellen tot de boel stilstaat?
Vraag 2 betreft opnieuw ATB: seinbeelden kunnen veranderen en daarmee ATB-signalen. Nu ken ik op het stukje traject Zaandam Kogerveld - Kwadijk meerdere snelheidsbordjes. Voorbij Kogerveld staat er sowieso 1 die een baanvaksnelheid aangeeft van 130 of 140.Nu stel ik me even voor dat het sein VOOR deze borden groen toont. Zal de ATB dan toch bij het passeren van de bordjes 13/14 een ping laten horen?
Verband hiermee houden de bordjes '8' bij Kwadijk: die boog is erg krap en het zicht is slecht (en uit het verleden weet ik dat de grond er in danig slechte staat was dat harder rijden er onverantwoord geacht werd) waardoor er altijd afgeremd wordt.Stel dat het sein VOOR deze borden groen toont, zal de ATB dan toch pingen en afdwingen naar 80 af te remmen en is dit op die plek dus een permanent aanwezig ATB-signaal?
Vraag 3 betreft de dodeman-inrichting. Gezien de beperkte ruimte op het toetsenbord en de toetsen die je al nodig hebt om een trein te laten rijden in die simulator, is een intermitterende dodeman niet echt een oplossing. Mijn idee was die functie te inverteren (dus elke minuut even de spatiebalk indrukken, of eender welke toets ik opgeef)
De dodeman-inrichting ken ik als die nasale zoemer: voor zover ik weet geeft dat ding je 2 seconden de tijd om te reageren en verzuim je dat, wordt er ingegrepen met een snelremming
Ook nog duidelijk. Máár... blijft die zoemer klinken tot de boel stilstaat of eindigt de zoemer zodra de snelremming ingezet wordt?
Vraag 4 betreft de deursluiting: ook die is me bekend. Een 'ding' bij het sluit-commando voor de deuren en een 'dong' als de deuren dicht zijn.
Maar, ik kan me voorstellen dat dit misschien gewijzigd is vergeleken met 'vroeger'.Was het vroeger, waarbij er met 1 open deur aangezet werd, ook zo dat de 'dong' aangaf dat alle-deuren-op-1-na dicht zijn? Of kwam die pas als de laatste deur zich ook gesloten had?CitaatSleutel technisch gebeurde er dezelfde handeling, alleen ipv eigen deur met de sluit knop te sluiten bediende de Hc de open knop en hield deze vast.Op dat moment werd de deur overbrugd en ging bij de Mcn de groene lamp "deuren dicht" branden.Als de trein reed liep de Hc de knop los en zal de deur sluiten omdat de trein inmiddels rijdt, in die tijd zal echter de groene lamp even doven tot de deur weer daadwerkelijk gesloten is.Dank voor de antwoorden tot zover Ik zal het resultaat hier zeker plaatsen (als het lukt... hoewel ik al veel verder ben gekomen dan ik ooit had verwacht, zijn er zeker nog zaken die pittig ingewikkeld zijn)
Sleutel technisch gebeurde er dezelfde handeling, alleen ipv eigen deur met de sluit knop te sluiten bediende de Hc de open knop en hield deze vast.Op dat moment werd de deur overbrugd en ging bij de Mcn de groene lamp "deuren dicht" branden.Als de trein reed liep de Hc de knop los en zal de deur sluiten omdat de trein inmiddels rijdt, in die tijd zal echter de groene lamp even doven tot de deur weer daadwerkelijk gesloten is.
Een korte "ting" bij codewisseling, het cabinesein zal veranderen in toegestane snelheid.Indien je geen remming inzet gaat de bel continu af, tot je de remkraan in de 1e gemarkeerde remstand zet, dan stopt deze.